Un medicament espanyol podria revolucionar el tractament del càncer amb metàstasi

Oncomatryx iniciarà al juny els assajos clínics en pacients del seu fàrmac OMTX705, desenvolupat per a combatre tumors metastàtics invasius de càncer de pàncrees, pulmó i mama triple negatiu, per als quals no hi ha tractament eficaç.

En total, el fàrmac es provarà en 150 malalts de huit hospitals, set espanyols, entre els quals es troba l’Onkologico de Sant Sebastià i l’Hospital Universitari de Navarra, i un americà, el Beth Israel de Harvard, on els assajos començaran al juliol.

Segons ha informat la companyia, els assajos s’inicien després de més de 15 anys d’investigació, i suposen una fita. Així ho ha revelat el fundador de l’empresa biofarmacèutica Oncomatryx,  Laureano Simón, que ha definit l’inici d’aquests assajos com «un moment emocionant«. Els assajos comencen després dels «excel·lents» resultats reeixits en models animals.

Des de l’empresa afirmen que es tracta d’un fàrmac «molt potent«, que obri «una nova via d’atacar a un càncer invasiu» i destaca pels seus baixos efectes secundaris. No afecta a tot el cos, ni tan sols al tumor, sinó al microambient tumoral, «aqueix ambient que el càncer empra per a protegir-se dels fàrmacs«.

Han aconseguit detectar la proteïna clau i identificar la cèl·lula que la genera en aquests processos invasius. Van aconseguir eliminar-la amb efectes secundaris baixos i sense afectar el sistema immune.
Si els resultats dels assajos «són bons» durant els pròxims dos-tres anys, el fàrmac podria estar disponible en el mercat dins de quatre o cinc anys.

L’OMTX705 és el primer conjugat de fàrmac i anticòs desenvolupat a Europa i ataca a les cèl·lules del microambient tumoral, és a dir, a les cèl·lules que envolten el tumor, i que són les que afavoreixen la invasivitat, la immunosupressió i generen la resistència al tractament i provoquen metàstasi. Cal destacar que el fàrmac d’Oncomatryx és també el primer anticòs conjugat desenvolupat a Espanya.

Així mateix, ha ressaltat que la particularitat d’atacar al microambient tumoral, i no al tumor directament, era una cosa «contra la qual ningú s’havia atrevit a treballar perquè es desenvolupaven fàrmacs contra el tumor, no contra aqueix ambient que el tumor empra per a protegir-se dels fàrmacs«.

Preguntat pels terminis previstos perquè el fàrmac es comercialitze en el mercat, Simón ha estimat que, si els resultats «són bons» en entre dos i tres anys, podria estar de manera rutinària disponible en el mercat dins de quatre o cinc anys.

A Espanya són diagnosticats anualment uns 8.700 casos de càncer de pàncrees, 29.000 de càncer de pulmó i 7.000 de càncer de mama triple negatiu.

Últimes notícies

Nova campanya de la Generalitat per a deixar de normalitzar la prostitució

La Generalitat ha llançat la campanya 'La prostitución vive aquí' per a conscienciar la ciutadania que la prostitució és violència contra les dones i frenar-ne la demanda en la Comunitat Valenciana.

Sis anys de presó per violar una dona en una vivenda de Vinaròs

La Audiencia Provincial de Castelló ha imposat sis anys de presó a un home per violar una dona en la seua vivenda de Vinaròs en 2021, i tres anys més de presó a un amic seu com a còmplice.

Els plats preparats prenen força: del producte a les solucions en el supermercat

La reducció del tamany de les llars, l’envelliment i la falta de temps han impulsat una nova generació de plats preparats i han transformat el paper del supermercat, que passa de vendre productes a oferir solucions basades en salut, sabor i conveniència.

José Luis Vera nega davant el jutge haver cobrat en negre en el cas Azud

L’advocat José Luis Vera ha tornat a declarar davant el Jutjat d’Instrucció número 13 de València pel cas Azud i ha negat haver cobrat en negre o haver tingut vincles amb el PSPV-PSOE, en una macrocausa que tanca nou anys d’instrucció amb 38 processats.

Arde Bogotá portarà la gira ‘Hervideros’ a València i Alacant en desembre

El grup murcià Arde Bogotá inclou València i Alacant en la seua gira 'Hervideros Vibra Mahou', amb concerts els dies 3 i 4 de desembre i entrades només a taquilla física.

Luis Rioja dona tres punts d’or al València i confia que siga l’inici d’una gran temporada

Luis Rioja, autor del gol del triomf del València a Mendizorrotza, destaca el valor dels tres punts i confia que siguen el punt d’inflexió d’una temporada fins ara molt irregular, malgrat arrossegar una lesió complicada al peu.

Thiago i Requena podran jugar contra el Vila-real malgrat estar cedits

Thiago Fernández i Dani Requena, cedits pel Vila-real al Llevant este estiu, podran jugar diumenge en La Ceràmica en no existir cap clàusula que ho impedisca.

El Villarreal es juga una nova oportunitat a Màlaga per reaccionar

Íñigo Pérez admet el mal inici del Villarreal en LALIGA i la Champions i assenyala el duel de dijous a La Rosaleda com una oportunitat clau per començar a revertir la situació, sobretot en l’aspecte mental.