Mastodon
28.2 C
València
Dimarts, 16 setembre, 2025

Un medicament espanyol podria revolucionar el tractament del càncer amb metàstasi

Oncomatryx iniciarà al juny els assajos clínics en pacients del seu fàrmac OMTX705, desenvolupat per a combatre tumors metastàtics invasius de càncer de pàncrees, pulmó i mama triple negatiu, per als quals no hi ha tractament eficaç.

En total, el fàrmac es provarà en 150 malalts de huit hospitals, set espanyols, entre els quals es troba l’Onkologico de Sant Sebastià i l’Hospital Universitari de Navarra, i un americà, el Beth Israel de Harvard, on els assajos començaran al juliol.

Segons ha informat la companyia, els assajos s’inicien després de més de 15 anys d’investigació, i suposen una fita. Així ho ha revelat el fundador de l’empresa biofarmacèutica Oncomatryx,  Laureano Simón, que ha definit l’inici d’aquests assajos com “un moment emocionant“. Els assajos comencen després dels “excel·lents” resultats reeixits en models animals.

Des de l’empresa afirmen que es tracta d’un fàrmac “molt potent“, que obri “una nova via d’atacar a un càncer invasiu” i destaca pels seus baixos efectes secundaris. No afecta a tot el cos, ni tan sols al tumor, sinó al microambient tumoral, “aqueix ambient que el càncer empra per a protegir-se dels fàrmacs“.

Han aconseguit detectar la proteïna clau i identificar la cèl·lula que la genera en aquests processos invasius. Van aconseguir eliminar-la amb efectes secundaris baixos i sense afectar el sistema immune.
Si els resultats dels assajos “són bons” durant els pròxims dos-tres anys, el fàrmac podria estar disponible en el mercat dins de quatre o cinc anys.

L’OMTX705 és el primer conjugat de fàrmac i anticòs desenvolupat a Europa i ataca a les cèl·lules del microambient tumoral, és a dir, a les cèl·lules que envolten el tumor, i que són les que afavoreixen la invasivitat, la immunosupressió i generen la resistència al tractament i provoquen metàstasi. Cal destacar que el fàrmac d’Oncomatryx és també el primer anticòs conjugat desenvolupat a Espanya.

Així mateix, ha ressaltat que la particularitat d’atacar al microambient tumoral, i no al tumor directament, era una cosa “contra la qual ningú s’havia atrevit a treballar perquè es desenvolupaven fàrmacs contra el tumor, no contra aqueix ambient que el tumor empra per a protegir-se dels fàrmacs“.

Preguntat pels terminis previstos perquè el fàrmac es comercialitze en el mercat, Simón ha estimat que, si els resultats “són bons” en entre dos i tres anys, podria estar de manera rutinària disponible en el mercat dins de quatre o cinc anys.

A Espanya són diagnosticats anualment uns 8.700 casos de càncer de pàncrees, 29.000 de càncer de pulmó i 7.000 de càncer de mama triple negatiu.

Últimes notícies

El Castelló destituïx a Johan Plat i nomena interí a Pablo Hernández

El Castelló cessa a Johan Plat després de cinc jornades sense guanyar i només dos punts. Pablo Hernández, exjugador del club, assumix l'equip de manera interina.

La defensa de Sergio Blasco reclama la nul·litat total de la causa de l’Hospital General

La defensa de Sergio Blasco sol·licita anul·lar tot el procediment per l'Hospital General de València en al·legar investigació prospectiva i falta d'indicis. El juí arranca amb 11 acusats i una petició fiscal de 20 anys de presó.

La Filmoteca Valenciana presenta la programació didàctica de cinema per al curs 2025-2026

Projeccions, debats i tallers per a tots els nivells educatius, amb novetats com el taller inclusiu ‘Desde otra mirada’ i la difusió del cinema valencià més recent

L’oferta de vivendes en venda cau un 39% des de 2019 amb València al capdavant

L'oferta de vivendes disponibles s'ha reduït un 39% des del pic del segon trimestre de 2019, segons Idealista. La caiguda és generalitzada i València registra el major ajust.

Investigat per homicidi un conductor que va donar positiu en drogues després de xocar amb un cotxe avariat en la V-30

La Guàrdia Civil investiga per homicidi per imprudència greu al conductor d'un tractocamión que va donar positiu en drogues després de col·lidir amb un turisme parat per avaria en la V-30, a Paterna. La conductora, de 73 anys, va morir.

Presó provisional per al detingut pel tiroteig d’Alfafar després d’entregar-se

Un jutjat ha decretat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al sospitós del tiroteig de l'1 de setembre a Alfafar, que es va entregar a la Guàrdia Civil. La causa passa al Tribunal d'Instància de Catarroja per temptativa d'homicidi i tinença il·lícita d'armes.

Desmantellen una plantació de marihuana a Benimodo i arresten a dos sospitosos

La Guàrdia Civil va localitzar el cultiu per la forta olor que emanava d'un camp i es va confiscar de 42 plantes en floració. Un dels arrestats va amenaçar a un agent i l'altre va intentar fugir.

Troben nous fòssils de dinosaures herbívors del Juràsic Superior a Terol i València

Noves restes d'ornitòpodes a Terol i València revelen una diversitat inesperada en ecosistemes costaners del Juràsic Superior i confirmen a Oblitosaurus bunnueli.