Un medicament espanyol podria revolucionar el tractament del càncer amb metàstasi

Oncomatryx iniciarà al juny els assajos clínics en pacients del seu fàrmac OMTX705, desenvolupat per a combatre tumors metastàtics invasius de càncer de pàncrees, pulmó i mama triple negatiu, per als quals no hi ha tractament eficaç.

En total, el fàrmac es provarà en 150 malalts de huit hospitals, set espanyols, entre els quals es troba l’Onkologico de Sant Sebastià i l’Hospital Universitari de Navarra, i un americà, el Beth Israel de Harvard, on els assajos començaran al juliol.

Segons ha informat la companyia, els assajos s’inicien després de més de 15 anys d’investigació, i suposen una fita. Així ho ha revelat el fundador de l’empresa biofarmacèutica Oncomatryx,  Laureano Simón, que ha definit l’inici d’aquests assajos com “un moment emocionant“. Els assajos comencen després dels “excel·lents” resultats reeixits en models animals.

Des de l’empresa afirmen que es tracta d’un fàrmac “molt potent“, que obri “una nova via d’atacar a un càncer invasiu” i destaca pels seus baixos efectes secundaris. No afecta a tot el cos, ni tan sols al tumor, sinó al microambient tumoral, “aqueix ambient que el càncer empra per a protegir-se dels fàrmacs“.

Han aconseguit detectar la proteïna clau i identificar la cèl·lula que la genera en aquests processos invasius. Van aconseguir eliminar-la amb efectes secundaris baixos i sense afectar el sistema immune.
Si els resultats dels assajos “són bons” durant els pròxims dos-tres anys, el fàrmac podria estar disponible en el mercat dins de quatre o cinc anys.

L’OMTX705 és el primer conjugat de fàrmac i anticòs desenvolupat a Europa i ataca a les cèl·lules del microambient tumoral, és a dir, a les cèl·lules que envolten el tumor, i que són les que afavoreixen la invasivitat, la immunosupressió i generen la resistència al tractament i provoquen metàstasi. Cal destacar que el fàrmac d’Oncomatryx és també el primer anticòs conjugat desenvolupat a Espanya.

Així mateix, ha ressaltat que la particularitat d’atacar al microambient tumoral, i no al tumor directament, era una cosa “contra la qual ningú s’havia atrevit a treballar perquè es desenvolupaven fàrmacs contra el tumor, no contra aqueix ambient que el tumor empra per a protegir-se dels fàrmacs“.

Preguntat pels terminis previstos perquè el fàrmac es comercialitze en el mercat, Simón ha estimat que, si els resultats “són bons” en entre dos i tres anys, podria estar de manera rutinària disponible en el mercat dins de quatre o cinc anys.

A Espanya són diagnosticats anualment uns 8.700 casos de càncer de pàncrees, 29.000 de càncer de pulmó i 7.000 de càncer de mama triple negatiu.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

València i Múrcia s’alineen en defensa del transvasament Tajo-Segura per considerar que a Espanya sobra aigua

Els governs de la Comunitat Valenciana i la Regió de Múrcia reivindiquen la continuïtat del transvasament Tajo-Segura al·legant que a Espanya es genera més aigua de la que es consumix i que és possible compatibilitzar el subministrament amb la protecció ambiental.

L’UCO situa a Ábalos com a peça clau en la trama de màscares però apunta a Aldama com a verdader cap

Agents de l'UCO descriuen en el Suprem a José Luis Ábalos com a peça fonamental de la suposada organització criminal de les màscares, però assenyalen que el comisionista Víctor de Aldama era qui imposava les decisions perquè era qui pagava.

El València Basket s’agarra al seu fortí davant el Panathinaikos en l’Eurolliga

El València Basket inicia els quarts de final de l'Eurolliga davant el Panathinaikos amb un balanç molt favorable a casa: cinc victòries en set visites del conjunt grec.

Hugo González assaborix el seu debut en LaLiga amb el Celta malgrat la derrota a Vila-real

Hugo González celebra la seua estrena en LaLiga amb el Celta i admet sensacions agredolces després de la derrota davant el Vila-real, encara que confia a reaccionar en la lluita per Europa.

Elx firma tres victòries seguides en Primera per primera vegada des de 2013

L'Elx encadena tres triomfs consecutius en Primera per primera vegada des de 2013 i s'allunya del descens, impulsat per una plantilla en la qual ja han marcat 18 jugadors en Lliga.

El Vila-real suma cinc victòries seguides en La Ceràmica quasi una dècada després

El Vila-real va derrotar 2-1 al Cèltic i va firmar la seua quinta victòria consecutiva en La Ceràmica, una ratxa com a local que no aconseguia des de la temporada 2016-2017.

Elx es juga la permanència davant dos rivals directes i tres aspirants a Europa

L'Elx afronta un mes final de Lliga decisiu per la permanència, amb dols directes davant Alabés i Girona i partits davant Celta, Betis i Getafe, que barallen per Europa.

Detingudes dos dones per exercir com a metgesses sense titulació i falsificar receptes a Santa Pola

La Guàrdia Civil deté a Santa Pola a dos dones acusades d'exercir com a metgesses sense titulació homologada, realitzar tractaments invasius i falsificar receptes per a obtindre fàrmacs.