Un medicament espanyol podria revolucionar el tractament del càncer amb metàstasi

Oncomatryx iniciarà al juny els assajos clínics en pacients del seu fàrmac OMTX705, desenvolupat per a combatre tumors metastàtics invasius de càncer de pàncrees, pulmó i mama triple negatiu, per als quals no hi ha tractament eficaç.

En total, el fàrmac es provarà en 150 malalts de huit hospitals, set espanyols, entre els quals es troba l’Onkologico de Sant Sebastià i l’Hospital Universitari de Navarra, i un americà, el Beth Israel de Harvard, on els assajos començaran al juliol.

Segons ha informat la companyia, els assajos s’inicien després de més de 15 anys d’investigació, i suposen una fita. Així ho ha revelat el fundador de l’empresa biofarmacèutica Oncomatryx,  Laureano Simón, que ha definit l’inici d’aquests assajos com “un moment emocionant“. Els assajos comencen després dels “excel·lents” resultats reeixits en models animals.

Des de l’empresa afirmen que es tracta d’un fàrmac “molt potent“, que obri “una nova via d’atacar a un càncer invasiu” i destaca pels seus baixos efectes secundaris. No afecta a tot el cos, ni tan sols al tumor, sinó al microambient tumoral, “aqueix ambient que el càncer empra per a protegir-se dels fàrmacs“.

Han aconseguit detectar la proteïna clau i identificar la cèl·lula que la genera en aquests processos invasius. Van aconseguir eliminar-la amb efectes secundaris baixos i sense afectar el sistema immune.
Si els resultats dels assajos “són bons” durant els pròxims dos-tres anys, el fàrmac podria estar disponible en el mercat dins de quatre o cinc anys.

L’OMTX705 és el primer conjugat de fàrmac i anticòs desenvolupat a Europa i ataca a les cèl·lules del microambient tumoral, és a dir, a les cèl·lules que envolten el tumor, i que són les que afavoreixen la invasivitat, la immunosupressió i generen la resistència al tractament i provoquen metàstasi. Cal destacar que el fàrmac d’Oncomatryx és també el primer anticòs conjugat desenvolupat a Espanya.

Així mateix, ha ressaltat que la particularitat d’atacar al microambient tumoral, i no al tumor directament, era una cosa “contra la qual ningú s’havia atrevit a treballar perquè es desenvolupaven fàrmacs contra el tumor, no contra aqueix ambient que el tumor empra per a protegir-se dels fàrmacs“.

Preguntat pels terminis previstos perquè el fàrmac es comercialitze en el mercat, Simón ha estimat que, si els resultats “són bons” en entre dos i tres anys, podria estar de manera rutinària disponible en el mercat dins de quatre o cinc anys.

A Espanya són diagnosticats anualment uns 8.700 casos de càncer de pàncrees, 29.000 de càncer de pulmó i 7.000 de càncer de mama triple negatiu.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Troben cadàver sense cames en una planta de reciclatge de Paterna sense indicis de criminalitat

Un cadàver amb les cames amputades ha sigut trobat de matinada en una planta de reciclatge del polígon Font del Pitxer, a Paterna. Les primeres perquisicions han descartat indicis de criminalitat i apunten a una mort accidental o natural.

Sis comunitats en alerta per neu, pluja, vent i temporal amb Andalusia en nivell taronja

Andalusia activa el nivell taronja per nevades a Granada, mentres Balears, Comunitat Valenciana, Castella-la Manxa, Múrcia i Canàries mantenen avisos grocs per pluja, neu, vent i mala mar. S'esperen ruixats forts en l'est i acumulacions de neu en cotes mitjanes i altes.

Investiguen a un motorista per circular a 186 km/h en una via de 90 a Requena

La Guàrdia Civil investiga a un conductor de 35 anys detectat a 186 km/h en la N-330, limitada a 90. Se li atribuïx un delicte contra la seguretat viària.

Pluges fortes este dimarts i descens de les màximes en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta un dimarts molt nuvolós, amb ruixats que podran ser forts i persistents a Alacant i un descens de les màximes. El dimecres les precipitacions tendiran a remetre des del migdia.

Diego Ventura imposa el seu mestratge a Castelló i tala una orella

Diego Ventura va destacar en la segona d'abonament de la Magdalena amb una actuació de tremp i domini que li va valdre una orella i una ovació. Rui Fernandes i Llija Vicens van marxar de buit davant un tancament noble però amb poca transmissió dels Espartars.

La Fiscalia sosté que Mazón no tenia competències en emergències i que no està provat que donara ordes

La Fiscalia Superior de la Comunitat Valenciana afirma que la llei no atribuïx al president competències directes en protecció civil i que no hi ha proves d'ordes seues durant la dana. El comandament únic corresponia a Interior i només canviaria si apareixen noves evidències.

El nou centre de salut Rincón de Loix millora l’atenció a 20.000 persones i tindrà urgències 24 hores abans de l’estiu

El president Juanfran Pérez Llorca ha destacat l'accessibilitat i el reforç de servicis del nou centre, operatiu des del 2 de març després de 5,5 milions d'inversió. L'edifici suma més consultes, àrees específiques i preveu rehabilitació i urgències 24 hores abans de l'estiu.

Pérez Llorca destaca en els seus 100 dies la recuperació de la normalitat en la Generalitat

El president ha reivindicat que estos primers 100 dies han retornat la normalitat i l'estabilitat, amb més de la mitat dels seus compromisos ja en marxa.