Un medicament espanyol podria revolucionar el tractament del càncer amb metàstasi

Oncomatryx iniciarà al juny els assajos clínics en pacients del seu fàrmac OMTX705, desenvolupat per a combatre tumors metastàtics invasius de càncer de pàncrees, pulmó i mama triple negatiu, per als quals no hi ha tractament eficaç.

En total, el fàrmac es provarà en 150 malalts de huit hospitals, set espanyols, entre els quals es troba l’Onkologico de Sant Sebastià i l’Hospital Universitari de Navarra, i un americà, el Beth Israel de Harvard, on els assajos començaran al juliol.

Segons ha informat la companyia, els assajos s’inicien després de més de 15 anys d’investigació, i suposen una fita. Així ho ha revelat el fundador de l’empresa biofarmacèutica Oncomatryx,  Laureano Simón, que ha definit l’inici d’aquests assajos com «un moment emocionant«. Els assajos comencen després dels «excel·lents» resultats reeixits en models animals.

Des de l’empresa afirmen que es tracta d’un fàrmac «molt potent«, que obri «una nova via d’atacar a un càncer invasiu» i destaca pels seus baixos efectes secundaris. No afecta a tot el cos, ni tan sols al tumor, sinó al microambient tumoral, «aqueix ambient que el càncer empra per a protegir-se dels fàrmacs«.

Han aconseguit detectar la proteïna clau i identificar la cèl·lula que la genera en aquests processos invasius. Van aconseguir eliminar-la amb efectes secundaris baixos i sense afectar el sistema immune.
Si els resultats dels assajos «són bons» durant els pròxims dos-tres anys, el fàrmac podria estar disponible en el mercat dins de quatre o cinc anys.

L’OMTX705 és el primer conjugat de fàrmac i anticòs desenvolupat a Europa i ataca a les cèl·lules del microambient tumoral, és a dir, a les cèl·lules que envolten el tumor, i que són les que afavoreixen la invasivitat, la immunosupressió i generen la resistència al tractament i provoquen metàstasi. Cal destacar que el fàrmac d’Oncomatryx és també el primer anticòs conjugat desenvolupat a Espanya.

Així mateix, ha ressaltat que la particularitat d’atacar al microambient tumoral, i no al tumor directament, era una cosa «contra la qual ningú s’havia atrevit a treballar perquè es desenvolupaven fàrmacs contra el tumor, no contra aqueix ambient que el tumor empra per a protegir-se dels fàrmacs«.

Preguntat pels terminis previstos perquè el fàrmac es comercialitze en el mercat, Simón ha estimat que, si els resultats «són bons» en entre dos i tres anys, podria estar de manera rutinària disponible en el mercat dins de quatre o cinc anys.

A Espanya són diagnosticats anualment uns 8.700 casos de càncer de pàncrees, 29.000 de càncer de pulmó i 7.000 de càncer de mama triple negatiu.

Últimes notícies

Anselmi celebra l’empat a San Mamés i avisa que l’Elche serà un rival molt dur

Martín Anselmi ha elogiat l’esforç del seu equip després de l’empat a San Mamés contra l’Athletic Club i assegura que, jugant així, l’Elche serà un rival molt dur en LALIGA EA Sports.

Buonanotte valora l’empat de l’Elche a San Mamés: “Este punt ens servix de molt”

Facundo Buonanotte ha destacat el valor de l’empat 1-1 de l’Elche a San Mamés davant l’Athletic Club i ha assegurat que l’equip afronta amb confiança el pròxim partit a casa.

L’Elx arranca un punt valuós i talla la ratxa de l’Athletic

Athletic Club i Elx han empatat 1-1 a San Mamés. Buonanotte ha avançat els il·licitans de penal i Iñaki Williams ha igualat al tram final.

Milers de docents omplin el centre de València per exigir una escola pública digna

Milers de docents, famílies i entitats cíviques han marxat pel centre de València i per les altres capitals de la Comunitat Valenciana per exigir una escola pública digna i advertir que el conflicte educatiu continua obert.

Mor un home de 83 anys mentre es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia

Un home de 83 anys ha mort este dijous al matí quan es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia. Els serveis d’emergència han intentat reanimar-lo sense èxit.

Hugo Duro demana perdó per les imatges rient a la banqueta del Valencia

Hugo Duro ha aclarit que no es reia de la difícil situació esportiva del Valencia en les imatges virals del partit contra el Sevilla i ha demanat perdó a lafició. Lel davanter assegura que el seu compromís amb el club és màxim i que assumeix lerror.

El Barça arriba llançat al Ciutat de València davant un Llevant sòlid a casa

El Barcelona visita diumenge el Ciutat de València com a líder incontestable de LaLiga EA Sports per a enfrontar-se a un Llevant reforçat pels seus bons resultats a casa. L’equip blaugrana encadena golejades, mentre que els granotes acumulen sis victòries seguides com a locals.

El pitjor inici del Valencia de Corberán encén totes les alarmes a Mestalla

El Valencia ha igualat el seu pitjor inici històric en LALIGA, amb només un punt de quinze, un sol gol i una afició cada vegada més dividida, mentres les lesions se succeïxen i la continuïtat de Carlos Corberán es qüestiona.