La nova mesura del govern espanyol: Limitar el pagament en efectiu

 

El govern de coalició format per PSOE i Unidas Podemos ha donat una nova volta de rosca a la lluita contra el frau fiscal amb una nova mesura que també afectarà els ciutadans. L’executiu de Mariano Rajoy va ser el primer en posar un límit a les operacions financeres, imposant un límit de 2.500 euros a totes les operacions econòmiques a on participaren empresaris o professionals, tot i que els particulars sí que poden fer-les.

 

Actualment, el govern espanyol ja està treballant en un nou projecte de llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal, que està actualment en tràmit parlamentari després de ser preparat per Hisenda, i que limita encara més el sostre de despesa.

 

Concretament, la norma recollia en un primer moment limitar a 1.000 euros el màxim de transaccions econòmiques en efectiu, però només a empresaris i professionals. Tot i això, segons avança ‘La Información’, l’excepció que permetia als ciutadans sobrepassar este límit es podria haver eliminat, un fet que implicaria que els ciutadans no puguen pagar més de 1.000 euros efectius baix cap circumstància.

 

La mesura neix per a impedir, encara més, que es puga blanquejar diner negre procedent d’activitats il·legals i que no estiguen subjectes als pagaments a Hisenda. La diferència és que, mentres que en un primer moment s’incloïa esta excepció per a «minimitzar els efectes col·laterals de la mesura en les economies domèstiques» -i que permetia als particulars continuar pagant quantitats de fins a 2.500 euros en efectiu-, finalment s’ha eliminat.

 

A demés dels ciutadans, uns altres que es podran vore afectats per esta nova normativa, en cas d’aprovar-se, serien plataformes com Wallapop, que permet l’intercanvi de béns entre particulars. Estes transaccions no tenen pràcticament un control per part d’Hisenda, encara que estiguen subjectes a l’Impost de Transmissions Patrimonials.

 

En termes pràctics, el que esta llei comportaria en esta classe d’operacions és que obligaria els particulars a usar els bancs i entitats financeres com intermediaris. Per exemple, un particular no podrà comprar un cotxe de segona mà a un altre per 2.400 euros i pagar en metàl·lic, com fins ara, sinó que es vorà obligat a fer una transferència bancària.

 

Europa no permet limitar al complet les transaccions en efectiu

La mesura busca perseguir un marc legal que s’aplica en altres països d’Europa, i de fet, el citat mitjà assegura que inclòs es va arribar a plantejar que el sostre de despesa de 1.000 euros siga encara més reduït per a minimitzar al màxim les possibilitats de blanquejar diners. La gran majoria d’operacions econòmiques del nostre país serien perfectament rastrejables per Hisenda, que actualment ja té un gran control sobre estes operacions i permet detectar amb major precisió les activitats il·lícites que es duen a terme en Espanya.

 

Hi ha qui creu que la mesura també busca reduir al màxim possible el pagament en efectiu, inclòs en operacions amb moltes menys quantitats de diners. Alguns experts creuen que en uns anys serà molt difícil pagar en efectiu en qualsevol part, però Europa acaba de posar límits a estes legislacions.

 

La normativa comunitària exigix que s’admet l’euro com a mesura de pagament, el que en la pràctica significa que permet el pagament a través de monedes físiques, tal com l’advocat de la Unió Europea va manifestar fa poc. El projecte de llei de mesures de prevenció i lluita contra el frau fiscal del govern espanyol també pretén limitar les transaccions de persones que no viuen a Espanya, que actualment estan fixades en 15.000 euros, però que es podrien limitar a 10.000 euros.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Un xiquet de 2 anys ha resultat ferit amb politraumatisme en caure d’un balcó a Catarroja

Un xiquet de dos anys ha resultat ferit amb politraumatisme després de caure des del balcó d'un segon pis a Catarroja. Va ser atés pel SAMU i traslladat a la Fe.

Hondón de los Frailes registra un terratrémol de magnitud 2,5 sense danys

Un sisme de magnitud 2,5 s'ha registrat a Hondón de los Frailes a les 18.50 i a 4 km de profunditat. No s'han notificat danys i el 112 ha rebut una única crida

Marco Pérez obri la porta gran a València en el seu debut en una plaça de primera

El de Salamanca va tallar dos orelles a una seriosa correguda de Santiago Domecq i va eixir a coll en Falles. Víctor Hernández va destacar sense premi i Perera va tirar d'ofici.

Cau la rematada de la Falla Camí Nou d’Alzira, recentment guanyadora del primer premi

La rematada superior de la Falla Camí Nou d'Alzira s'ha desplomat i ha danyat diversos ninots hores després de guanyar el primer premi. No s'han registrat ferits.

S’ha desplomat la rematada de la falla Camí Nou d’Alzira, la més alta de la ciutat

La rematada superior de 19 metres del monument 'Avani' s'ha ensorrat cap a les 16.00 hores després de dos dies de ratxes de vent, danyant diversos ninots. No hi ha ferits.

La mascletá trenca cristalls de l’oficina de turisme de l’Ajuntament de València

La setzena mascletá de les Falles, a càrrec de Pirotècnia Mediterrani, ha trencat diversos cristalls de l'oficina de turisme de l'Ajuntament. El tret, amb 230 quilos durant set minuts i mig, ha estremit l'abarrotada plaça de l'Ajuntament.

0-1: els pals i el meta James van tancar el passe a semifinals al Vila-real juvenil

El Vila-real juvenil va caure 0-1 davant el PSG en quarts de la Lliga de Campions Juvenil després de dominar i sumar tres pals. James va firmar parades clau i va detindre un penal.

Sindicats i Sanitat seguixen rutes paral·leles en la segona setmana de la vaga de metges

Els metges mantenen un seguiment similar i el Ministeri activa mesures pactades amb el Fòrum de la Professió Mèdica, la qual cosa aprofundix el xoc amb el comité de vaga.