Què és la listeriosi, la infecció que ja ha afectat més de cent persones a Espanya

listeriosi

Què és la listeriosi, la infecció que ja ha afectat més de cent persones | listeriosi
 

La listeriosi és una infecció que este mes d’agost està a l’ordre del dia a causa del brot que s’ha generat en el país arran d’un lot de carn contaminat. És una malaltia que, fins ara, era poc coneguda i que no era massa freqüent, encara que ja hi ha un centenar de persones afectades. Este article arreplega tota la informació que cal saber sobre la listeriosi.

 

La listeriosi és una infecció que es transmet per aliments contaminats

La listeriosi és una infecció greu causada pel bacteri ‘Listeria monocytogenes’ que en la majoria de casos es transmet a través d’aliments contaminats. El brot que està afectant ara a la població espanyola s’ha transmés per un lot contaminat de carn entatxonada de la marca ‘La Mechá’ i que s’està retirant dels establiments.

 

És una malaltia poc freqüent, però amb taxes de mortalitat altes, ja que oscil·len entre el 10% i el 30% dels pacients. Per això, és molt important estar atents als símptomes, sobretot, si s’ha consumit el producte. Els signes principals de la listeriosi són: febre, diarrees, mal de cap, molèsties gastrointestinals i dolors musculars i en les articulacions. La infecció no es contagia entre persones, només a través dels aliments consumits.

 

Els grups de més risc són els grups vulnerables com dones embarassades, xiquets menuts, majors de 65 anys i persones immunocompromeses, és a dir, persones que han rebut un trasplantament, que es tracten amb quimioteràpia o que patixen diabetis, malalties renals o hepàtiques i la síndrome d’immunodeficiència adquirida (SIDA). En este grup és una malaltia especialment delicada i que té una mortalitat major. 

 

Els aliments crus són un grup d’alt risc de listeriosi

El bacteri afecta els aliments amb major risc com són la llet crua, directa de l’animal sense bollir; els formatges fets amb llet no pasteuritzada, els germinats crus, el peix fumat i fruites i verdures trossejades amb antelació al consum —no en el moment— o que no han sigut rentades ni bollides. També és un aliment de risc la carn i els seus derivats no cuinats o tallats, com ha sigut el cas de la carn entatxonada que ha causat el brot en Espanya.

 

Les mesures principals per a evitar contagiar-se de listeriosi és cuinar els aliments a més de 70ºC o calfar les sobres a eixa temperatura, mantindre la nevera a menys de 4ºC, rentar i trossejar els vegetals justet abans de consumir-los, desinfectar les verdures amb una solució d’hipoclorit i mantindre la màxima higiene dels instruments i superfícies per a cuinar. 

 

Carn entatxonada de la marca 'La Mechá'

Carn entatxonada de la marca ‘La Mechá’ | La Mechá

 

És una infecció que pot tardar fins a cinc setmanes a manifestar-se o a diagnosticar-se, de forma que és complicat saber quin era l’aliment contaminat. Els casos de listeriosi del brot actual només s’han produït a causa dels lots contaminats de carn entatxonada de la marca ‘La mechá’ comercialitzats sobretot en Andalusia i en parts de Madrid, Extremadura, Castella-La Manxa, Tenerife i, pot ser, Catalunya. El producte es venia en supermercats Alcampo, xicotets comerços i carnisseries i s’han distribuït 2.000 envasos. 

 

També pots llegir…

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Elx i Atlètic es creuen entre la urgència pel descens i el reinici després de la Copa

L'Atlètic de Madrid visita a l'Elx només tres dies després de perdre la final de la Copa del Rei i amb la ment posada en les semifinals de la Lliga de Campions, mentres l'equip il·licità busca escapar del descens.

Educació oferix 2.067 places docents per a 2026 amb reforç en Secundària

La Conselleria d'Educació ha presentat una oferta de 2.067 places d'ocupació pública docent per a 2026, amb especial reforç en Secundària i un augment addicional per a reduir la temporalitat.

Un missatge de Protecció Civil prova que va avisar a Emergències per la rambla de Poio durant la DANA

Un missatge remés per la responsable de Protecció Civil a la cap d'Emergències confirma que es va alertar del desbordament del barranc de Poio i de la falta de resposta al 112 durant la DANA.

Els embassaments del Xúquer i el Segura guanyen aigua mentres descendix lleugerament la mitjana nacional

Els embassaments de les conques del Xúquer i del Segura augmenten les seues reserves enfront del lleuger descens del conjunt d'Espanya, que manté una alta ocupació del 83,5%.

L’IVF llança nous préstecs bonificats per a empreses per 130 milions

L'IVF aprova dos noves línies de préstecs bonificats per 130 milions, amb un tipus fix del 1,5%, per a dotar de liquiditat a empreses i reforçar el finançament del sector primari davant la conjuntura econòmica.

Pérez Llorca reclama més renovables davant la incertesa per la guerra a l’Iran

Pérez Llorca defén reforçar la generació d'energies renovables per a blindar el subministrament en la Comunitat Valenciana davant la inestabilitat per la guerra a l'Iran i l'impacte en els preus.

El nou Pla de Vivenda incorporarà una clàusula antifrau en les adjudicacions

El Ministeri de Vivenda incorpora una clàusula antifrau en el Pla 2026-2030 per a garantir adjudicacions objectives i transparents després de les irregularitats detectades a Alacant.

Compromís proposa que les vivendes públiques s’adjudiquen per sorteig per a evitar favoritismes

Compromís registra en Les Corts una llei perquè les vivendes de protecció oficial s'adjudiquen per sorteig i mantinguen el seu caràcter públic permanent, després de les irregularitats detectades a Alacant.