Què és la listeriosi, la infecció que ja ha afectat més de cent persones a Espanya

listeriosi

Què és la listeriosi, la infecció que ja ha afectat més de cent persones | listeriosi
 

La listeriosi és una infecció que este mes d’agost està a l’ordre del dia a causa del brot que s’ha generat en el país arran d’un lot de carn contaminat. És una malaltia que, fins ara, era poc coneguda i que no era massa freqüent, encara que ja hi ha un centenar de persones afectades. Este article arreplega tota la informació que cal saber sobre la listeriosi.

 

La listeriosi és una infecció que es transmet per aliments contaminats

La listeriosi és una infecció greu causada pel bacteri ‘Listeria monocytogenes’ que en la majoria de casos es transmet a través d’aliments contaminats. El brot que està afectant ara a la població espanyola s’ha transmés per un lot contaminat de carn entatxonada de la marca ‘La Mechá’ i que s’està retirant dels establiments.

 

És una malaltia poc freqüent, però amb taxes de mortalitat altes, ja que oscil·len entre el 10% i el 30% dels pacients. Per això, és molt important estar atents als símptomes, sobretot, si s’ha consumit el producte. Els signes principals de la listeriosi són: febre, diarrees, mal de cap, molèsties gastrointestinals i dolors musculars i en les articulacions. La infecció no es contagia entre persones, només a través dels aliments consumits.

 

Els grups de més risc són els grups vulnerables com dones embarassades, xiquets menuts, majors de 65 anys i persones immunocompromeses, és a dir, persones que han rebut un trasplantament, que es tracten amb quimioteràpia o que patixen diabetis, malalties renals o hepàtiques i la síndrome d’immunodeficiència adquirida (SIDA). En este grup és una malaltia especialment delicada i que té una mortalitat major. 

 

Els aliments crus són un grup d’alt risc de listeriosi

El bacteri afecta els aliments amb major risc com són la llet crua, directa de l’animal sense bollir; els formatges fets amb llet no pasteuritzada, els germinats crus, el peix fumat i fruites i verdures trossejades amb antelació al consum —no en el moment— o que no han sigut rentades ni bollides. També és un aliment de risc la carn i els seus derivats no cuinats o tallats, com ha sigut el cas de la carn entatxonada que ha causat el brot en Espanya.

 

Les mesures principals per a evitar contagiar-se de listeriosi és cuinar els aliments a més de 70ºC o calfar les sobres a eixa temperatura, mantindre la nevera a menys de 4ºC, rentar i trossejar els vegetals justet abans de consumir-los, desinfectar les verdures amb una solució d’hipoclorit i mantindre la màxima higiene dels instruments i superfícies per a cuinar. 

 

Carn entatxonada de la marca 'La Mechá'

Carn entatxonada de la marca ‘La Mechá’ | La Mechá

 

És una infecció que pot tardar fins a cinc setmanes a manifestar-se o a diagnosticar-se, de forma que és complicat saber quin era l’aliment contaminat. Els casos de listeriosi del brot actual només s’han produït a causa dels lots contaminats de carn entatxonada de la marca ‘La mechá’ comercialitzats sobretot en Andalusia i en parts de Madrid, Extremadura, Castella-La Manxa, Tenerife i, pot ser, Catalunya. El producte es venia en supermercats Alcampo, xicotets comerços i carnisseries i s’han distribuït 2.000 envasos. 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Anselmi celebra l’empat a San Mamés i avisa que l’Elche serà un rival molt dur

Martín Anselmi ha elogiat l’esforç del seu equip després de l’empat a San Mamés contra l’Athletic Club i assegura que, jugant així, l’Elche serà un rival molt dur en LALIGA EA Sports.

Buonanotte valora l’empat de l’Elche a San Mamés: “Este punt ens servix de molt”

Facundo Buonanotte ha destacat el valor de l’empat 1-1 de l’Elche a San Mamés davant l’Athletic Club i ha assegurat que l’equip afronta amb confiança el pròxim partit a casa.

L’Elx arranca un punt valuós i talla la ratxa de l’Athletic

Athletic Club i Elx han empatat 1-1 a San Mamés. Buonanotte ha avançat els il·licitans de penal i Iñaki Williams ha igualat al tram final.

Milers de docents omplin el centre de València per exigir una escola pública digna

Milers de docents, famílies i entitats cíviques han marxat pel centre de València i per les altres capitals de la Comunitat Valenciana per exigir una escola pública digna i advertir que el conflicte educatiu continua obert.

Mor un home de 83 anys mentre es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia

Un home de 83 anys ha mort este dijous al matí quan es banyava a la platja de l’Arenal de Xàbia. Els serveis d’emergència han intentat reanimar-lo sense èxit.

Hugo Duro demana perdó per les imatges rient a la banqueta del Valencia

Hugo Duro ha aclarit que no es reia de la difícil situació esportiva del Valencia en les imatges virals del partit contra el Sevilla i ha demanat perdó a lafició. Lel davanter assegura que el seu compromís amb el club és màxim i que assumeix lerror.

El Barça arriba llançat al Ciutat de València davant un Llevant sòlid a casa

El Barcelona visita diumenge el Ciutat de València com a líder incontestable de LaLiga EA Sports per a enfrontar-se a un Llevant reforçat pels seus bons resultats a casa. L’equip blaugrana encadena golejades, mentre que els granotes acumulen sis victòries seguides com a locals.

El pitjor inici del Valencia de Corberán encén totes les alarmes a Mestalla

El Valencia ha igualat el seu pitjor inici històric en LALIGA, amb només un punt de quinze, un sol gol i una afició cada vegada més dividida, mentres les lesions se succeïxen i la continuïtat de Carlos Corberán es qüestiona.