Què és la listeriosi, la infecció que ja ha afectat més de cent persones a Espanya

listeriosi

Què és la listeriosi, la infecció que ja ha afectat més de cent persones | listeriosi
 

La listeriosi és una infecció que este mes d’agost està a l’ordre del dia a causa del brot que s’ha generat en el país arran d’un lot de carn contaminat. És una malaltia que, fins ara, era poc coneguda i que no era massa freqüent, encara que ja hi ha un centenar de persones afectades. Este article arreplega tota la informació que cal saber sobre la listeriosi.

 

La listeriosi és una infecció que es transmet per aliments contaminats

La listeriosi és una infecció greu causada pel bacteri ‘Listeria monocytogenes’ que en la majoria de casos es transmet a través d’aliments contaminats. El brot que està afectant ara a la població espanyola s’ha transmés per un lot contaminat de carn entatxonada de la marca ‘La Mechá’ i que s’està retirant dels establiments.

 

És una malaltia poc freqüent, però amb taxes de mortalitat altes, ja que oscil·len entre el 10% i el 30% dels pacients. Per això, és molt important estar atents als símptomes, sobretot, si s’ha consumit el producte. Els signes principals de la listeriosi són: febre, diarrees, mal de cap, molèsties gastrointestinals i dolors musculars i en les articulacions. La infecció no es contagia entre persones, només a través dels aliments consumits.

 

Els grups de més risc són els grups vulnerables com dones embarassades, xiquets menuts, majors de 65 anys i persones immunocompromeses, és a dir, persones que han rebut un trasplantament, que es tracten amb quimioteràpia o que patixen diabetis, malalties renals o hepàtiques i la síndrome d’immunodeficiència adquirida (SIDA). En este grup és una malaltia especialment delicada i que té una mortalitat major. 

 

Els aliments crus són un grup d’alt risc de listeriosi

El bacteri afecta els aliments amb major risc com són la llet crua, directa de l’animal sense bollir; els formatges fets amb llet no pasteuritzada, els germinats crus, el peix fumat i fruites i verdures trossejades amb antelació al consum —no en el moment— o que no han sigut rentades ni bollides. També és un aliment de risc la carn i els seus derivats no cuinats o tallats, com ha sigut el cas de la carn entatxonada que ha causat el brot en Espanya.

 

Les mesures principals per a evitar contagiar-se de listeriosi és cuinar els aliments a més de 70ºC o calfar les sobres a eixa temperatura, mantindre la nevera a menys de 4ºC, rentar i trossejar els vegetals justet abans de consumir-los, desinfectar les verdures amb una solució d’hipoclorit i mantindre la màxima higiene dels instruments i superfícies per a cuinar. 

 

Carn entatxonada de la marca 'La Mechá'

Carn entatxonada de la marca ‘La Mechá’ | La Mechá

 

És una infecció que pot tardar fins a cinc setmanes a manifestar-se o a diagnosticar-se, de forma que és complicat saber quin era l’aliment contaminat. Els casos de listeriosi del brot actual només s’han produït a causa dels lots contaminats de carn entatxonada de la marca ‘La mechá’ comercialitzats sobretot en Andalusia i en parts de Madrid, Extremadura, Castella-La Manxa, Tenerife i, pot ser, Catalunya. El producte es venia en supermercats Alcampo, xicotets comerços i carnisseries i s’han distribuït 2.000 envasos. 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Vint ferits lleus en la Cordà i la Recordà de Paterna

La Cordà pirotècnica i la posterior Recordà de Paterna han deixat esta matinada vint ferits lleus, menys que en l’edició anterior. L’acte, amb 70.000 coets llançats en menys de vint minuts, ha mantingut la tradició de més de dos segles.

La hostaleria de València exigix ajudes urgents per l’impacte de l’incendi d’El Saler

Les organitzacions de restauració de València reclamen un pla extraordinari d’ajudes per a compensar les pèrdues pels desallotjaments, tancaments i cancel·lacions provocats per l’incendi d’El Saler. Les patronals demanen ajudes directes, bonificacions fiscals i campanyes de promoció turística per a reactivar la zona.

Deting per traure quasi 5.700 euros del compte del seu veí de 83 anys a la Salzadella

La Guàrdia Civil de Sant Mateu ha detingut un home de 63 anys acusat de buidar 5.690 euros del compte bancari del seu veí malalt, de 83 anys, a la Salzadella, aprofitant-se de la confiança i de l’accés al seu domicili.

Baldoví insta a accelerar un front electoral a l’esquerra del PSPV

Joan Baldoví reclama accelerar un acord per a una candidatura única a l’esquerra del PSPV-PSOE a la Comunitat Valenciana i anuncia recursos i iniciatives de Compromís contra les polítiques del Consell de PP i Vox.

Detingut per calar foc a una vivenda d’Anna i deixar veïns i guàrdies ferits

La Guàrdia Civil ha detingut un home de 36 anys per un incendi provocat en una vivenda d’Anna el 23 d’agost, que ha causat ferits per fum i cremades entre veïns i agents.

Trenta-nou vivendes públiques a València per a jóvens amb dificultats d’accés a un pis

L’Ajuntament de València ha adjudicat 39 vivendes de protecció pública a Patraix a persones menors de 45 anys amb forts problemes per accedir al lloguer privat. Les famílies seleccionades presenten alts nivells de vulnerabilitat i un llarg arrelament a la ciutat.

Més policia al Postiguet d’Alacant per frenar furts a banyistes

La Policia Nacional ha reforçat la vigilància a la platja del Postiguet d’Alacant per previndre furts a banyistes i ha resolt diversos casos este estiu. El cos policial ofereix també consells bàsics per reduir el risc de robatoris a la sorra.

La Rambleta acollirà ‘20:11 Memòria i justícia’ amb científics i víctimes de la DANA

La Rambleta acollirà el 18 de setembre la jornada ‘20:11 Memòria i justícia’, amb científics, col·lectius socials i víctimes de la DANA que va causar 231 morts.