Què és la listeriosi, la infecció que ja ha afectat més de cent persones a Espanya

listeriosi

Què és la listeriosi, la infecció que ja ha afectat més de cent persones | listeriosi
 

La listeriosi és una infecció que este mes d’agost està a l’ordre del dia a causa del brot que s’ha generat en el país arran d’un lot de carn contaminat. És una malaltia que, fins ara, era poc coneguda i que no era massa freqüent, encara que ja hi ha un centenar de persones afectades. Este article arreplega tota la informació que cal saber sobre la listeriosi.

 

La listeriosi és una infecció que es transmet per aliments contaminats

La listeriosi és una infecció greu causada pel bacteri ‘Listeria monocytogenes’ que en la majoria de casos es transmet a través d’aliments contaminats. El brot que està afectant ara a la població espanyola s’ha transmés per un lot contaminat de carn entatxonada de la marca ‘La Mechá’ i que s’està retirant dels establiments.

 

És una malaltia poc freqüent, però amb taxes de mortalitat altes, ja que oscil·len entre el 10% i el 30% dels pacients. Per això, és molt important estar atents als símptomes, sobretot, si s’ha consumit el producte. Els signes principals de la listeriosi són: febre, diarrees, mal de cap, molèsties gastrointestinals i dolors musculars i en les articulacions. La infecció no es contagia entre persones, només a través dels aliments consumits.

 

Els grups de més risc són els grups vulnerables com dones embarassades, xiquets menuts, majors de 65 anys i persones immunocompromeses, és a dir, persones que han rebut un trasplantament, que es tracten amb quimioteràpia o que patixen diabetis, malalties renals o hepàtiques i la síndrome d’immunodeficiència adquirida (SIDA). En este grup és una malaltia especialment delicada i que té una mortalitat major. 

 

Els aliments crus són un grup d’alt risc de listeriosi

El bacteri afecta els aliments amb major risc com són la llet crua, directa de l’animal sense bollir; els formatges fets amb llet no pasteuritzada, els germinats crus, el peix fumat i fruites i verdures trossejades amb antelació al consum —no en el moment— o que no han sigut rentades ni bollides. També és un aliment de risc la carn i els seus derivats no cuinats o tallats, com ha sigut el cas de la carn entatxonada que ha causat el brot en Espanya.

 

Les mesures principals per a evitar contagiar-se de listeriosi és cuinar els aliments a més de 70ºC o calfar les sobres a eixa temperatura, mantindre la nevera a menys de 4ºC, rentar i trossejar els vegetals justet abans de consumir-los, desinfectar les verdures amb una solució d’hipoclorit i mantindre la màxima higiene dels instruments i superfícies per a cuinar. 

 

Carn entatxonada de la marca 'La Mechá'

Carn entatxonada de la marca ‘La Mechá’ | La Mechá

 

És una infecció que pot tardar fins a cinc setmanes a manifestar-se o a diagnosticar-se, de forma que és complicat saber quin era l’aliment contaminat. Els casos de listeriosi del brot actual només s’han produït a causa dels lots contaminats de carn entatxonada de la marca ‘La mechá’ comercialitzats sobretot en Andalusia i en parts de Madrid, Extremadura, Castella-La Manxa, Tenerife i, pot ser, Catalunya. El producte es venia en supermercats Alcampo, xicotets comerços i carnisseries i s’han distribuït 2.000 envasos. 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Un jove de 18 anys ferit amb arma blanca en un parc de València per robar-li el patinet

Un jove de 18 anys ha hagut de ser hospitalitzat després de rebre un tall de 20 centímetres al costat durant un robatori violent en un parc del districte de Jesús, a València.

Milers es manifesten a València per exigir trencar relacions amb Israel

Una manifestació ha recorregut el centre de València per reclamar un embargament integral d’armes i la ruptura de totes les relacions amb Israel, així com el final de la criminalització del moviment solidari amb Palestina.

La tortilla de La Teulada d’Elx, escollida millor d’Espanya per un sol vot

La chef Celia Clara Correia, del restaurant La Teulada d’Elx, ha guanyat el XIX Concurs d’Espanya de Tortilla de Creïlles en una final molt renyida, decidida per un únic vot. Altres tres establiments, entre ells Nou Pinet d’Alacant, s’han classificat directament per a l’edició de 2027.

Morin dos jóvens ofegats mentre es banyaven amb bandera roja a Guardamar

Dos jóvens han mort ofegats aquest dissabte a la platja d'Els Vivers, a Guardamar del Segura, mentre es banyaven amb bandera roja. Els serveis d'emergència els han reanimat sense èxit després de rescatar-los de l'aigua.

El PSPV denuncià que un terç de la Unitat d’Emergències continua sense cobrir

El PSPV-PSOE ha denunciat que la Unitat d’Anàlisi i Seguiment de les Emergències continua amb dos de les seues sis places vacants, tres anys i mig després de la seua creació, i reclama al Consell que les cobrisca de manera immediata.

L’energia acumulada en el Mediterrani dispara les pluges d’esta setmana

Aemet atribuïx els episodis de pluja excepcional d’esta setmana a la gran quantitat d’energia i calor acumulada en el Mediterrani occidental durant tot l’estiu.

Avís groc per fortes pluges la matinada de dilluns a l’interior nord de València

Aemet ha activat per a la matinada de dilluns l’avís groc per pluges i tempestes a l’interior nord de la província de València, on es poden acumular fins a 20 litres per metre quadrat en una hora.

Així funciona el Bono Hostaleria 2026 als pobles afectats per la dana

El Bono Hostaleria 2026 destina 3,9 milions a reemborsar el 50 % del consum en bars i restaurants dels municipis afectats per la dana, amb ajudes de fins a 50 euros per persona i més de 78.000 potencials beneficiaris.