Què és la listeriosi, la infecció que ja ha afectat més de cent persones a Espanya

listeriosi

Què és la listeriosi, la infecció que ja ha afectat més de cent persones | listeriosi
 

La listeriosi és una infecció que este mes d’agost està a l’ordre del dia a causa del brot que s’ha generat en el país arran d’un lot de carn contaminat. És una malaltia que, fins ara, era poc coneguda i que no era massa freqüent, encara que ja hi ha un centenar de persones afectades. Este article arreplega tota la informació que cal saber sobre la listeriosi.

 

La listeriosi és una infecció que es transmet per aliments contaminats

La listeriosi és una infecció greu causada pel bacteri ‘Listeria monocytogenes’ que en la majoria de casos es transmet a través d’aliments contaminats. El brot que està afectant ara a la població espanyola s’ha transmés per un lot contaminat de carn entatxonada de la marca ‘La Mechá’ i que s’està retirant dels establiments.

 

És una malaltia poc freqüent, però amb taxes de mortalitat altes, ja que oscil·len entre el 10% i el 30% dels pacients. Per això, és molt important estar atents als símptomes, sobretot, si s’ha consumit el producte. Els signes principals de la listeriosi són: febre, diarrees, mal de cap, molèsties gastrointestinals i dolors musculars i en les articulacions. La infecció no es contagia entre persones, només a través dels aliments consumits.

 

Els grups de més risc són els grups vulnerables com dones embarassades, xiquets menuts, majors de 65 anys i persones immunocompromeses, és a dir, persones que han rebut un trasplantament, que es tracten amb quimioteràpia o que patixen diabetis, malalties renals o hepàtiques i la síndrome d’immunodeficiència adquirida (SIDA). En este grup és una malaltia especialment delicada i que té una mortalitat major. 

 

Els aliments crus són un grup d’alt risc de listeriosi

El bacteri afecta els aliments amb major risc com són la llet crua, directa de l’animal sense bollir; els formatges fets amb llet no pasteuritzada, els germinats crus, el peix fumat i fruites i verdures trossejades amb antelació al consum —no en el moment— o que no han sigut rentades ni bollides. També és un aliment de risc la carn i els seus derivats no cuinats o tallats, com ha sigut el cas de la carn entatxonada que ha causat el brot en Espanya.

 

Les mesures principals per a evitar contagiar-se de listeriosi és cuinar els aliments a més de 70ºC o calfar les sobres a eixa temperatura, mantindre la nevera a menys de 4ºC, rentar i trossejar els vegetals justet abans de consumir-los, desinfectar les verdures amb una solució d’hipoclorit i mantindre la màxima higiene dels instruments i superfícies per a cuinar. 

 

Carn entatxonada de la marca 'La Mechá'

Carn entatxonada de la marca ‘La Mechá’ | La Mechá

 

És una infecció que pot tardar fins a cinc setmanes a manifestar-se o a diagnosticar-se, de forma que és complicat saber quin era l’aliment contaminat. Els casos de listeriosi del brot actual només s’han produït a causa dels lots contaminats de carn entatxonada de la marca ‘La mechá’ comercialitzats sobretot en Andalusia i en parts de Madrid, Extremadura, Castella-La Manxa, Tenerife i, pot ser, Catalunya. El producte es venia en supermercats Alcampo, xicotets comerços i carnisseries i s’han distribuït 2.000 envasos. 

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Ribó insta a Compromís a accelerar la designació d’Oltra com a candidata a l’Alcaldia de València

Joan Ribó reclama a l'executiva local de Compromís que agilitze els tràmits interns perquè Mónica Oltra siga proclamada candidata a l'Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals.

Bendodo exigix al Govern un esborrany de Pressupostos per a alleujar l’asfíxia de diputacions i ajuntaments

Elías Bendodo reclama al Govern un esborrany de Pressupostos Generals de l'Estat per a frenar l'escanyament financer que, segons el PP, patixen diputacions i ajuntaments. Dirigents populars denuncien un mal econòmic mensual milionari i la falta de reforma del finançament local i autonòmic.

Luís Castro lamenta que Carlos Espí no haja sigut convocat per Espanya i mira ja a la pròxima temporada

Luís Castro admet que li hauria agradat veure a Carlos Espí amb la selecció espanyola i avança que el Llevant afrontarà un estiu complex mentres planifica la pròxima temporada i les renovacions.

Riquelme veu preocupant que la selecció no tinga jugadors del Reial Madrid en el Mundial

Enrique Riquelme, candidat a la presidència del Reial Madrid, considera preocupant que Espanya afrontara el Mundial sense futbolistes del club i reclama un debat entre projectes.

Marcelino veu molt difícil entrenar a Espanya la pròxima temporada

Marcelino García Toral, que posa fi a la seua etapa al Vila-real, considera poc probable dirigir a un equip espanyol el pròxim curs i s'obri seriosament a entrenar a l'estranger.

Pérez Llorca apel·la al consens per a frenar la vaga indefinida del professorat valencià

Pérez Llorca defén que, si totes les parts compartixen l'objectiu de millorar el sistema educatiu, no hi ha motiu per a no tancar un acord que pose fi a la vaga indefinida del professorat valencià.

Paula Bonet denuncia un nou atac i el robatori d’una peça en la seua galeria d’art

Paula Bonet ha denunciat un nou atac en la seua galeria d'art, on un intrús hauria trencat el cristall de la porta, descol·locat diverses obres i robat una peça pocs dies després que el seu presumpte assetjador quedara en llibertat.

ANPE i CSIF accepten la proposta salarial i Educació cita als sindicats a una altra reunió el dimarts

ANPE i CSIF accepten l'última proposta de pujada salarial de la Conselleria d'Educació, mentres STEPV, UGT i CCOO la consideren insuficient i mantenen el pols en la vaga del professorat, a l'espera d'una nova reunió el dimarts.