12.9 C
València
Dijous, 8 gener, 2026

Com serà el ‘passaport Covid’ europeu que ajude a reactivar els viatges en estiu

 

La Comissió Europea presenta este dimecres la seua proposta per a crear un certificat digital que facilite els desplaçaments d’aquells viatgers que hagen sigut vacunats contra el coronavirus, però també d’aquells que compten amb anticossos o acrediten un resultat negatiu en un test abans de viatjar.

 

La iniciativa legislativa de Brussel·les respon a les demandes de països que com Grècia i Espanya compten amb un important sector turístic i reclamen mesures per a poder reactivar esta indústria de cara a l’estiu, si bé insistixen que no ha d’entendre’s com un «passaport» sinó com un document amb informació mèdica.

 

La idea que la vacunació contra el coronavirus porte associat el dret a la lliure circulació desperta fortes reserves en altres països com França o Bèlgica, que ja han avisat que no veuen amb bons ulls vincular drets fonamentals a la inoculació d’una vacuna.

 

«Falta informació sobre la protecció que oferix la vacuna»

El debat dels últims mesos sobre la necessitat d’un certificat que ajude a reactivar els viatges ha xocat també amb les reserves d’organismes com l’Organització Mundial de la Salut (OMS) o del Centre Europeu per a la Prevenció i Control de Malalties (ECDC), que advertixen que falta informació sobre la protecció que oferix la vacuna.

 

També planteja dubtes legals que una cartilla de vacunació incórrega en la discriminació entre europeus per la inoculació d’una vacuna l’administració de la que no és obligatòria, ni la UE ha conseguit vacunar a una part rellevant de la seua població per a garantir una protecció eficaç del grup.

 

Per això, l’Executiu comunitari insistix que la seua proposta d’una ‘Passada Digital Verd’ se centra en dissenyar un únic document que reunisca informació útil sobre la situació mèdica de la persona, de manera que cada Estat membre puga fàcilment adaptar la seua situació a les mesures de control de la pandèmia.

 

La Comissió manté que és prematur plantejar si hauria d’obrir fronteres o atorgar major flexibilitat al seu titular enfront de mesures com la quarantena, pel que dirigix la seua proposta a la part tècnica del projecte, amb l’objectiu d’intentar que de cara a l’estiu existisca un certificat reconegut per tots els Estats membre en el seu format físic i digital.

 

Per a això, el certificat haurà d’incloure una sèrie limitada d’informació clau del pacient per a saber la seua situació respecte a la pandèmia, però evitarà altres dades considerades sensibles i que complicarien la creació del projecte per les estrictes normes d’intercanvi i protecció de dades a la UE.

 

D’esta manera, el titular podrà demostrar en els seus desplaçaments si ha sigut vacunat (i amb quina marca), si té anticossos perquè ha superat la malaltia (i quan va ser contagiat) o si compta amb una prova diagnòstica recent que demostre que no és portador del virus.

Últimes notícies

Feijóo declararà en el Congrés malgrat el recurs que demana la seua compareixença en un jutjat

Alberto Núñez Feijóo atestarà este divendres a les 9.30 des del seu despatx en el Congrés per la causa de la DANA, malgrat un recurs que demanava seu judicial pròxima. La magistrada va avalar la via telemàtica a l'empara de l'article 412 de la Llei d'Enjudiciament Criminal.

Feijóo declararà en el Congrés malgrat el recurs que demanava la seua compareixença en un jutjat

El president del PP atestarà este divendres a les 9.30 des del seu despatx en la Cambra, autoritzat per la jutgessa a l'empara de l'article 412 de la Llei d'Enjudiciament Criminal. La diligència seguix avant mentres es resol un recurs que sol·licitava la seua declaració en un jutjat pròxim al seu domicili.

18 anys i 9 mesos per agredir sexualment a la neta de la seua parella a Alacant i gravar-ho en vídeo

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a un home a 18 anys i nou mesos per agredir sexualment a la neta de la seua parella, de 2 anys, i gravar-lo en vídeo. Va reconéixer els fets després d'un acord amb la Fiscalia i emmagatzemava pornografia infantil des de 2017.

L’Audiència rebutja el sobreseïment i manté la investigació a Salomé Pradas per la DANA

L'Audiència Provincial de València ha confirmat la negativa a l'arxiu lliure de la causa i ha desestimat el recurs de la exconsellera. La instrucció ha seguit oberta en apreciar-se indicis.

CSIF denuncia saturació en Urgències de Llíria i Arnau per falta d’espai i esperes de més de 4 hores

CSIF ha alertat de la saturació en les Urgències dels hospitals de Llíria i Arnau de Vilanova per falta d'espai, amb esperes de més de quatre hores. El sindicat demana reforços de personal i ampliació d'instal·lacions.

La jutgessa de la DANA se centra en la retirada de bombers i ordena identificar als equips

La instructora ha ordenat identificar als bombers que van vigilar llits el 29-O i ha anomenat de nou a un tècnic de Es-Alert. També recapta informació de CHJ i conselleries per a afinar la cronologia i la cadena de decisions.

La Policia d’Indonèsia investiga per negligència al capità del vaixell de valencians que va naufragar en Komodo

La investigació se centra en el capità i el cap de màquines del KM Putri Sakinah, afonat amb sis valencians a bord. Tres van morir, dos van ser rescatats i un xiquet seguix desaparegut.

Indonèsia accelera el límit per a trobar al xiquet valencià desaparegut després del naufragi en Komodo

L'operatiu en Komodo entra en la seua jornada final per a localitzar a Quique, de 10 anys, després de catorze dies sense resultats. La Policia investiga possible negligència.