EN DIRECTE: Tots els detalls de l’exhumació de hui de Franco

El primer pas serà alçar la làpida de 1.500 kg | Gtres

 

El govern espanyol exhumarà este dijous a partir de les 10.30 hores les restes del general Francisco Franco del Valle de los Caídos. Si les condicions meteorològiques ho permeten, el cos del dictador serà traslladat en helicòpter al cementeri de Mingorrubio, situat en el municipi del Pardo.

 

 

L’exhumació es farà baix estrictes mesures de seguretat i sense càmeres en l’interior de la basílica, tot i que sí que es retransmetrà l’eixida del fèretre –que serà transportat a coll pels familiars del dictador sense banderes ni honors– fins al cotxe fúnebre que l’ha de portar en l’helicòpter al Pardo. Segons l’executiu espanyol, a pesar de què no es pot calcular amb exactitud, el cost del trasllat de les restes de Franco ascendirà –com a màxim– a 63.061,40 euros. És un càlcul aproximat perquè hi ha costos que es determinaran en funció de l’execució material.

 

Durant el procés d’exhumació en la basílica del Valle de los Caídos estaran presents 22 familiars de Franco, (entre nets, besnets i cònjuges), alguns membres del govern espanyol, operaris, un metge forense, el prior del Valle de los Caídos –Santiago Cantera– i forces de seguretat. Cap dels presents podrà portar telèfon mòbil per a evitar la difusió d’imàtgens i hi haurà un detector de metalls per a evitar l’accés a la basílica amb dispositius electrònics. L’objectiu de la Moncloa és que es faça amb «sobrietat, discreció i dignitat».

 

Més d’un any després d’haver-ho anunciat i a una setmana de l’inici de la campanya electoral del 10-N, l’executiu de Pedro Sánchez portarà finalment el cos del dictador al panteó familiar de titularitat pública del Pardo a on està enterrada la dona de Franco, Carmen Polo. Ho farà en helicòpter, n’hi haurà un segon de reserva, en un trajecte d’entre 10 i 15 minuts; un viatge més curt que en cotxe, que seria d’entre 20 i 30. El transport aeri és l’opció que la Guàrdia Civil ha considerat més segura, tot i que es podria acabar fent-se per carretera si hi ha boira o vent.

 

Panteó familiar dels Franco

Franco serà traslladat al panteó familiar de Mingorrubio a on està enterrada la seua dona | Europa Press

 

Alçament de la llosa de 1.500 kg

El primer acte de l’exhumació serà l’alçament de la llosa que cobrix el taüt del dictador, que pesa 1.500 kg. Per alçar-la s’instal·larà un sistema de gats hidràulics. Caldrà fer forats als quatre costats de la llosa i, una volta alçada, es posaran uns rodaments. El procés el duran a terme entre quatre i sis operaris. Hi haurà una carpa amb sostre que rodejarà el punt exacte a on està la tomba. Només voran el procés des de dins de la carpa la ministra de Justícia, Dolores Delgado, que actua com a notària major d’Espanya, dos familiars de Franco –un d’ells, el seu net Cristóbal– el forense i els operaris.

 

Una volta s’hagen tret les restes, el prior Cantera les beneirà, a petició de la família. A partir d’eixe moment, quatre familiars, assistits per membres de l’empresa funerària, recorreran els 300 metres que separen la tomba del punt de l’esplanada a on hi haurà el cotxe fúnebre. Ho faran amb el fèretre al coll.

 

El procés per a exhumar a Franco pot durar entre una –en el millor dels casos– i tres hores, si hi ha complicacions. Una de les incògnites de l’exhumació és l’estat de la conservació de les restes del dictador. La tomba de Franco està recoberta de formigó i plom i això hauria d’haver evitat que s’hagen vist afectades les despulles. El taüt és de fusta i les restes mortals estan recobertes d’una estructura de zinc segellada.

 

Segons l’executiu espanyol, el cos pot estar embalsamat o només conservat però, en tot cas, el més previsible és que no se l’haja de treure de l’estructura de zinc. Si el fèretre de fusta estiguera en mal estat, es dipositarà l’estructura de zinc en un altre taüt. En l’helicòpter que el transportarà viatjaran la ministra Delgado, alguna autoritat espanyola més i un representant de la família, que serà un dels seus nets, Francis Franco.

 

Missa en Mingorrubio amb estrictes mesures de seguretat

Una volta en Mingorrubio començarà la fase d’inhumació. En el panteó estaran novament els 22 familiars i el prior, que cooficiarà una missa de la mà d’un altre sacerdot, el fill del colpista Antonio Tejero. En eixe punt, els familiars podran col·locar en el fèretre els símbols, les banderes i els elements que consideren oportuns. L’executiu havia proposat a la família la cessió del panteó de Mingorrubio per a que deixe de ser patrimoni de l’Estat, però la família no ho ha acceptat. El panteó està tancat i no pot accedir el públic, en general.

 

La delegació del govern espanyol en Madrid ha denegat les peticions de la Fundació Francisco Franco i de la formació d’extrema dreta ‘Raíces’ de concentrar-se en Mingorrubio. Havien fet una crida a anar per a «resar per l’ànima» del dictador i dipositar flors en el cementeri. L’executiu espanyol ha prohibit l’acte «per risc de desordres públics».

 

Cotxes de la Guàrdia Civil han entrat al Valle de los Caídos

Un gran desplegament de la Guàrdia Civil en el Valle de los Caídos per a evitar incidents | Cedida

 

El Valle de los Caídos està tancat des de dissabte 12 d’octubre per a preparar l’exhumació i evitar incidents. Dimecres es van fer proves per a l’exhumació i es va deixar tot a punt. S’ha establit un macrodispositiu de coordinació entre Presidència, Vicepresidència, la delegació del govern espanyol, la Guàrdia Civil i el Cos Nacional de Policia. També Patrimoni de l’Estat, l’empresa funerària, la secretaria d’Estat de Comunicació i el grup 45 de l’exèrcit de l’aire.

 

500 periodistes acreditats

Moncloa ha acreditat vora 500 professionals de 150 mitjans de comunicació. Dels mitjans acreditats, 97 són espanyols, mentres que 58 són internacionals procedents de 17 països (Alemanya, Àustria, Bèlgica, el Brasil, Colòmbia, els Estats Units, França, Holanda, Iran, Itàlia, Mèxic, Portugal, Qatar, el Regne Unit, Rússia, Turquia i Veneçuela).

 

Els mitjans no es podran instal·lar en l’esplanada gran del Valle de los Caídos –la que queda davant de la basílica– sinó en una altra esplanada més prop de l’accés per carretera. Només es podrà arribar en autobusos organitzats per la Moncloa. En l’interior hi haurà equips d’EFE i de TVE que oferiran en règim de pool les imàtgens.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Avís groc per fortes pluges, tronades i granís a l’interior nord de Castelló este dimecres

Aemet ha activat per a la vesprada d’este dimecres l’avís groc a l’interior nord de Castelló per fortes pluges, tronades, granís i ratxes molt fortes de vent. L’episodi, amb una probabilitat entre el 40 % i el 70 %, s’estendrà entre les 16.00 i les 22.00 hores.

Troben el cadàver d’una dona a Llaurí prop del riu Xúquer

La Guàrdia Civil ha localitzat este dimarts el cos sense vida d’una dona a Llaurí, prop del riu Xúquer, i ha obert una investigació. Els agents analitzen si es tracta d’una jove desapareguda a Sueca el 30 de juliol.

Detinguda a Ontinyent per ferir amb un ganivet el seu excompany

Una dona de 26 anys ha sigut detinguda a Ontinyent després de ferir presumptament amb un ganivet de 17 centímetres el seu excompany, que presentava una ferida sagnant al braç esquerre. Un agent fora de servici va donar l’avís en vore l’home ferit a la zona dels carrers L’Ereta i Martínez Valls.

Controlat l’incendi de la Vall d’Uixó després de calcinar 9.568 hectàrees

L’incendi declarat el 25 de juliol a la Vall d’Uixó ha quedat controlat després de cremar 9.568 hectàrees i diversos municipis de Castelló.

Ontinyent encapçala la nova pujada de temperatures amb 40,6 graus

La calor s’ha intensificat este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb 40,6 graus a Ontinyent i valors pròxims als 40 en diverses localitats de València i Alacant.

L’economia valenciana se situa entre les que més creixen amb un 2,9 % del PIB

L’economia de la Comunitat Valenciana ha crescut un 2,9 % interanual en el segon trimestre de 2026, per damunt de la mitjana espanyola i només per darrere d’Illes Balears. El PIB valencià també ha avançat un 0,8 % respecte al trimestre anterior.

Unai Elgezabal posa fi a la seua etapa al Llevant amb la rescissió del contracte

El central basc Unai Elgezabal i el Llevant han acordat rescindir el contracte, que acabava en juny de 2027, després de dos temporades al club i 54 partits oficials.

El Consell es planteja comprar els pisos de Les Naus per frenar l’especulació a Alacant

El Consell estudia adquirir les vivendes de Les Naus, a Alacant, com a única opció que considera viable per evitar operacions especulatives, mentres defensa l’impuls del Pla Vive amb 6.000 pisos públics en tres anys.
FILMOTECA D'ESTIU