Troben restes de dinosaures en les mines d’argila de Morella

 

L’aparició de restes de dinosaure és relativament freqüent en les explotacions d’argila pròximes a la localitat de Morella, en els Ports (Castelló). Estes restes pertanyen a la fauna que va habitar esta zona fa uns 125 milions d’anys i la seua presència es detecta a través dels controls paleontològics que es fan en estes explotacions.

 

L’activitat extractiva d’argila dins de la concessió minera al Mas de Palau ha proporcionat noves restes d’un únic individu de dinosaure ornitòpode emparentat amb el gènere Iguanodon.

 

Les primeres restes es van trobar a principis del mes de novembre al front extractiu de la mina i s’està procedint actualment a la seua estabilització, documentació i extracció. Esta troballa representa un individu de dinosaure ornitòpode més complets trobats en el Cretaci Inferior ibèric.

 

Les argiles vermelles de Morella són pioneres en la dinosauriologia espanyola i una de les referències més freqüents en la història dels vertebrats fòssils espanyols. D’estes argiles procedixen part de les primeres restes de dinosaures identificats en Espanya en l’últim terç de segle XIX.

 

 

L’activitat paleontològica en Morella

Des de les primeres troballes, l’activitat paleontològica en Morella s’ha mantingut de forma ininterrompuda. Afortunadament, les col·leccions de fòssils procedents d’estes argiles han sofert un espectacular increment des de fa un parell de dècades a causa sobretot als controls paleontològics rutinaris d’activitats com les que es fan a les mines gestionades per l’empresa Arcillas Vega del Moll S.A. 

 

El material recentment descobert al Mas de Palau està compost per les restes d’un únic individu representat per part del crani, vèrtebres del coll, el tronc i la cua, costelles i elements de les dos extremitats. Este dinosaure s’interpreta com un ornitòpode estiracosterno robust i de mida gran, amb una longitud aproximada de 10 metres i una altura d’uns 2,5-3 metres, molt probablement pertanyent al gènere europeu Iguanodon.

 

L’excavació està dirigida pels paleontòlegs José Miguel Gasulla, Fernando Escàs i Francisco Ortega, que de forma habitual fan el seu treball en l’anàlisi de la fauna de vertebrats del Cretaci Inferior de Morella, i està sent feta per membres de Grup de Biologia Evolutiva de la UNED, com Adam Pérez-García o Daniel Vidal.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La sentència del cas Vinícius fixa un punt d’inflexió contra el racisme en l’esport

La fiscal delegada de delictes d'odi a València destaca que la sentència del cas Vinícius suposa un abans i un després en la resposta penal al racisme, en un context de infradenuncia i auge de la violència en l'esport.

Pérez Llorca descarta pensar en la seua reelecció i reivindica que només treballa per la Comunitat

Juanfran Pérez Llorca insistix que no dedica temps a la seua possible reelecció com president de la Generalitat i que centra tot el seu esforç en la recuperació i en les necessitats dels valencians.

Xoc en Les Corts per la derogació del decret de lloguers i el vot del PP

La derogació en el Congrés del decret que prorrogava contractes de lloguer i limitava pujades enfronta a PP, PSPV, Compromís i Vox en Les Corts.

El PP defén a Susana Camarero davant la seua citació per la dana i el PSPV reclama que diga la veritat

El PP es mostra confiat davant la citació judicial de Susana Camarero per la gestió de la dana, mentres el PSPV insistix que haurà de dir la veritat i Compromís planteja canvis en emergències.

Tania Candiani convertix l’IVAM en un ecosistema especulatiu amb arrels imaginades

L'exposició Radix de Tania Candiani transforma una sala de l'IVAM en un ecosistema immersiu on es creuen art, ciència i pensament ecològic per a explorar l'invisible que sosté la vida.

El jutjat eximix al tècnic municipal en la causa del castell unflable de Mislata

El Jutjat d'Instrucció número 4 de Mislata ha exonerat a l'enginyer tècnic municipal per l'accident del castell unflable en el qual van morir dos xiquetes en 2022 i manté l'acusació contra el propietari i responsables de la atraccion.

El porter del Llevant Álex Primo passarà per quiròfan per una lesió en el muscle dret

Álex Primo, tercer porter del Llevant de 21 anys, serà operat en les pròximes setmanes d'una luxació en el muscle dret amb lesió de labrum després de lesionar-se en un entrenament.

El València Basket busca reacció davant el Panathinaikos per a viatjar amb avantatge a Atenes

El València Basket rep de nou al Panathinaikos amb l'obligació de reaccionar en el Roig Arena després de perdre el primer partit i sense marge per a fallar abans de viatjar a Atenes.