Troben restes de dinosaures en les mines d’argila de Morella

 

L’aparició de restes de dinosaure és relativament freqüent en les explotacions d’argila pròximes a la localitat de Morella, en els Ports (Castelló). Estes restes pertanyen a la fauna que va habitar esta zona fa uns 125 milions d’anys i la seua presència es detecta a través dels controls paleontològics que es fan en estes explotacions.

 

L’activitat extractiva d’argila dins de la concessió minera al Mas de Palau ha proporcionat noves restes d’un únic individu de dinosaure ornitòpode emparentat amb el gènere Iguanodon.

 

Les primeres restes es van trobar a principis del mes de novembre al front extractiu de la mina i s’està procedint actualment a la seua estabilització, documentació i extracció. Esta troballa representa un individu de dinosaure ornitòpode més complets trobats en el Cretaci Inferior ibèric.

 

Les argiles vermelles de Morella són pioneres en la dinosauriologia espanyola i una de les referències més freqüents en la història dels vertebrats fòssils espanyols. D’estes argiles procedixen part de les primeres restes de dinosaures identificats en Espanya en l’últim terç de segle XIX.

 

 

L’activitat paleontològica en Morella

Des de les primeres troballes, l’activitat paleontològica en Morella s’ha mantingut de forma ininterrompuda. Afortunadament, les col·leccions de fòssils procedents d’estes argiles han sofert un espectacular increment des de fa un parell de dècades a causa sobretot als controls paleontològics rutinaris d’activitats com les que es fan a les mines gestionades per l’empresa Arcillas Vega del Moll S.A. 

 

El material recentment descobert al Mas de Palau està compost per les restes d’un únic individu representat per part del crani, vèrtebres del coll, el tronc i la cua, costelles i elements de les dos extremitats. Este dinosaure s’interpreta com un ornitòpode estiracosterno robust i de mida gran, amb una longitud aproximada de 10 metres i una altura d’uns 2,5-3 metres, molt probablement pertanyent al gènere europeu Iguanodon.

 

L’excavació està dirigida pels paleontòlegs José Miguel Gasulla, Fernando Escàs i Francisco Ortega, que de forma habitual fan el seu treball en l’anàlisi de la fauna de vertebrats del Cretaci Inferior de Morella, i està sent feta per membres de Grup de Biologia Evolutiva de la UNED, com Adam Pérez-García o Daniel Vidal.

Últimes notícies

Judici a Castelló per bulo de pederàstia del cas Bar España difós durant vint anys

La Secció Penal de la Plaça 3 del Tribunal d'Instància de Castelló jutjarà entre el 16 i el 26 d'octubre sis acusats de difondre durant dècades el bulo del suposat cas de pederàstia del Bar España de Benicarló, pel qual es reclamen 2,4 milions d'euros d'indemnització.

SOS Hostaleria carrega contra la vaga general de l’11 de novembre per «política»

SOS Hostaleria rebutja la vaga general de l’11 de novembre, que qualifica de mobilització política que danyarà sobretot autònoms i xicotetes empreses del sector.

Compromís acusa Catalá d’encendre el 9 d’Octubre per la protesta per la vivenda

Compromís acusa l’alcaldessa de València, María José Catalá, de voler encendre l’ambient del 9 d’Octubre usant l’acampada per la vivenda, i li retreu que no busque solucions al problema d’accés a una vivenda digna.

Pérez Llorca donarà comptes en Les Corts sobre la dana i la ‘prioritat nacional’

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, respondrà dimecres que ve en el ple de Les Corts preguntes dels síndics sobre la gestió de la dana del 2024 i l’aplicació de la ‘prioritat nacional’ en la Comunitat Valenciana.

Sònia Valiente transforma la tragèdia del Hindenburg en un ‘thriller’ sobre soledat i poder

La novel·la ‘El vuelo de la fortuna’, de la valenciana Sònia Valiente, recrea l’últim viatge del Hindenburg per abordar la soledat, l’ambició i els límits del poder i del progrés tecnològic.

El PSPV atribueix a les seues al·legacions i als veïns el fre a un nou hotel al vell cine Imperial del Cabanyal

El PSPV-PSOE assegura que les al·legacions del seu grup i de l’Associació de Veïns del Cabanyal-Canyamelar han impedit, de moment, la llicència d’un hotel de 27 habitacions al vell cine Imperial. El portaveu Borja Sanjuan alerta que el govern municipal estudia canviar les normes urbanístiques i reclama prioritzar vivendes assequibles davant la pressió turística.

València es queda sense mascletà del 9 d’Octubre per l’acampada per la vivenda

L’Ajuntament de València ha anunciat que la mascletà del 9 d’Octubre a la plaça ha quedat suspesa per decisió de la Delegació del Govern, davant l’acampada de més de 1.500 persones pel dret a la vivenda. La resta d’actes continuen previstos i el consistori estudia possibles accions judicials.

El Tribunal de les Aigües, reafirmat com a símbol viu de la identitat valenciana

Juanfran Pérez Llorca ha destacat el Tribunal de les Aigües com a llegat viu de la Comunitat Valenciana, model universal de governança i símbol d’identitat valenciana, en rebre la blusa de síndic d’honor i la medalla de plata de la institució.