Troben restes de dinosaures en les mines d’argila de Morella

 

L’aparició de restes de dinosaure és relativament freqüent en les explotacions d’argila pròximes a la localitat de Morella, en els Ports (Castelló). Estes restes pertanyen a la fauna que va habitar esta zona fa uns 125 milions d’anys i la seua presència es detecta a través dels controls paleontològics que es fan en estes explotacions.

 

L’activitat extractiva d’argila dins de la concessió minera al Mas de Palau ha proporcionat noves restes d’un únic individu de dinosaure ornitòpode emparentat amb el gènere Iguanodon.

 

Les primeres restes es van trobar a principis del mes de novembre al front extractiu de la mina i s’està procedint actualment a la seua estabilització, documentació i extracció. Esta troballa representa un individu de dinosaure ornitòpode més complets trobats en el Cretaci Inferior ibèric.

 

Les argiles vermelles de Morella són pioneres en la dinosauriologia espanyola i una de les referències més freqüents en la història dels vertebrats fòssils espanyols. D’estes argiles procedixen part de les primeres restes de dinosaures identificats en Espanya en l’últim terç de segle XIX.

 

 

L’activitat paleontològica en Morella

Des de les primeres troballes, l’activitat paleontològica en Morella s’ha mantingut de forma ininterrompuda. Afortunadament, les col·leccions de fòssils procedents d’estes argiles han sofert un espectacular increment des de fa un parell de dècades a causa sobretot als controls paleontològics rutinaris d’activitats com les que es fan a les mines gestionades per l’empresa Arcillas Vega del Moll S.A. 

 

El material recentment descobert al Mas de Palau està compost per les restes d’un únic individu representat per part del crani, vèrtebres del coll, el tronc i la cua, costelles i elements de les dos extremitats. Este dinosaure s’interpreta com un ornitòpode estiracosterno robust i de mida gran, amb una longitud aproximada de 10 metres i una altura d’uns 2,5-3 metres, molt probablement pertanyent al gènere europeu Iguanodon.

 

L’excavació està dirigida pels paleontòlegs José Miguel Gasulla, Fernando Escàs i Francisco Ortega, que de forma habitual fan el seu treball en l’anàlisi de la fauna de vertebrats del Cretaci Inferior de Morella, i està sent feta per membres de Grup de Biologia Evolutiva de la UNED, com Adam Pérez-García o Daniel Vidal.

Últimes notícies

Les víctimes de la DANA reclamen presó per a Mazón a un mes dels dos anys del 29O

Tres associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre han exigit a Alacant el fi de l’aforament i l’ingrés a presó de Carlos Mazón, a un mes de complir-se dos anys del desastre que va causar 232 morts.

El Valencia Basket remunta a Saragossa i jugarà la final de la Supercopa

El Valencia Basket ha remuntat davant el Casademont Zaragoza (73-84) en la semifinal de la Supercopa LF Endesa a Torrejón de Ardoz i es classifica per a la final, on buscarà el seu quart títol. Debut de les jóvens Isa Hernández i Amelia Alonso amb només 16 anys.

Les persones sordes exigixen que els seus drets siguen reals en el dia a dia

FESORD CV ha celebrat a València el Dia Internacional de les Persones Sordes 2026 i ha reclamat que els drets reconeguts passen a complir-se de manera efectiva. La jornada ha coincidit amb el centenari de lAssociació Valenciana de Persones Sordes i ha inclòs la suma al manifest de la CNSE.

Kempes aposta per Aguirre per a reactivar el València i unir el vestidor

Mario Alberto Kempes ha mostrat plena confiança en Javier Aguirre per a traure el València CF de la zona baixa i reforçar la unió del vestidor, tot i la delicada situació esportiva de l’equip en LaLiga EA Sports.

El Valencia Basket estrena el Roig Arena en la Lliga Endesa contra l’Ilerna Lleida

El Valencia Basket rep este diumenge l’Ilerna Lleida al Roig Arena en la primera jornada de la fase regular de la Lliga Endesa, en el primer partit del nou projecte ‘taronja’ davant la seua afició.

Presó per a un home per una violació i un robatori amb intimidació al Parc Central

Un home ha ingressat en presó preventiva acusat de violar un estudiant americà i robar amb intimidació al Parc Central de València, gràcies a un vídeo entregat a la Policia Nacional per diversos testimonis.

Oltra defensa que Compromís té més capacitat de govern que el bipartidisme

Mónica Oltra ha reivindicat en unes jornades municipalistes a Mislata que forces com Compromís tenen més capacitat de govern que el bipartidisme i ha instat el seu espai polític a preparar-se per a governar el 2027.

Quatre de cada deu parades del Mercat Central tornen a vendre després de l’incendi

Un 40 % de les 45 parades del Mercat Central de València afectades per l’incendi en un quadre elèctric ja han représ l’activitat aquest dissabte. La resta confia a recuperar el subministrament elèctric a partir de dilluns mentre continuen els treballs tècnics i de seguretat.