Alerta sanitària: Estos aliments, típics del Nadal, podrien provocar malalties

Una taula a punt per a un àpat nadalenc

Els crustacis acostumen a estar en tots els menjars de Nadal | Piqsels

 

Queda poc per a Nadal i la majoria de famílies ja tenen, segurament, decidit quins seran els productes que no poden faltar en taula estos dies tan especials. En moltes cases, segurament hi haurà diferents varietats de marisc, però cal anar amb compte amb quins i quina quantitat es consumix, segons una alerta de Sanitat, que recomana «limitar la seua ingesta», sobretot advertint del perill de xuplar els caps. 

 

I és que segons l’Agència Espanyola de Consum, Seguretat Alimentària i Nutrició (AECOSAN) la carn obscura en esta part del cos de certs crustacis conté altes quantitats de cadmi. Advertixen que este mineral, sense cap funció biològica, es pot acumular sent tòxic pels renyons, arribant a produir problemes renals i «a llarg termini càncer». 

 

Perill pels consumidors habituals

L’alerta afecta principalment a crustacis com les gambes o els escamarlans però també aquells de tipo carrac. Els índexs alts de cadmi es troben en l’aparell digestiu d’estos crustacis, situats, per exemple, en els caps dels llagostins o en el cos dels bous de mar. En canvi, este mineral es troba en un nivell molt baix en les potes o pinces d’estos animals. 

 

Diverses varietat de marisc típiques del Nadal

L’AECOSAN desaconsella xuplar el caps de certs mariscs | València Diari

 

La Direcció General de Sanitat i Protecció dels Consumidors (DGSANCO) de la Comissió Europea ja va instar als països a on es mengen molts crustacis a fer recomanacions sobre el seu consum. Per este motiu, l’AECOSAN demanava als consumidors que tingueren present que el «consum habitual» d’estes parts dels crustacis pot provocar una «exposició inacceptable al cadmi». 

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Cremà infantil convertix en cendra més de 380 minifallas plenes de jocs, riures i somnis

Més de 380 falles infantils de València han cremat en la Cremà, culminant un any de treball artístic i emocions per a milers de xiquets, amb la secció Especial i la falla municipal com a grans focus.

Emilio de Just curta l’última orella de la fira de Falles en una vesprada amb opcions de major triomf

Emilio de Justo va tallar l'última orella de la fira de Falles de València després d'una seriosa correguda de Núñez del Cuvillo, marcada pel vent i per bous amb opcions de major èxit.

Les Falles de València s’acomiaden amb la Cremà i obrin el debat sobre el seu futur

Les Falles de València tanquen hui els seus dies grans amb la mascletà i la Cremà de quasi 760 monuments, en una edició massiva i sense incidents rellevants que deixa diversos debats pendents.

L’Ofrena de València suma més de 114.000 falleres i fallers, un 10% més que en 2025

L'Ofrena de flors a la Verge dels Desemparats reunix enguany 114.275 falleres i fallers, amb un creixement del 10% i més de deu mil participants addicionals.

Identificat un menor per agredir amb un bat de beisbol a una dona a Torrent

La Policia Nacional investiga l'agressió amb un bat de beisbol a una dona de 52 anys en el portal del seu edifici a Torrent i ha identificat a un menor de 17 anys com a presumpte autor.

Dos detinguts a Albatera després d’un control amb metamfetamina i haixix

Dos persones són detingudes a Albatera després de trobar-se metamfetamina, haixix, pastilles i diners en efectiu en un control de trànsit conjunt de Guàrdia Civil i Policia Local.

Detinguda a Alacant per injectar àcid hialurònic a una menor sense titulació ni permís patern

La Policia Nacional ha detingut a Alacant a una dona de 40 anys per presumpte intrusisme laboral i lesions després d'injectar àcid hialurònic en els llavis d'una menor sense titulació mèdica ni consentiment dels seus progenitors.

Les Falles de València s’acomiaden amb la Cremà i obrin el debat sobre el seu futur

Les Falles de València culminen hui amb la mascletà i la Cremà de prop de 760 monuments, en una edició marcada per l'auge turístic i els reptes de gestió per a pròxims anys.