18.5 C
València
Divendres, 3 octubre, 2025

Bernabé considera un insult que Feijóo mantinga el seu suport a Mazón un any després de la dana

Pilar Bernabé considera un insult que Alberto Núñez Feijóo continue fent costat a Carlos Mazón quan està a punt de complir-se un any de l’episodi de pluges torrencials del 29 d’octubre. Afirma que eixa continuïtat suposa un menyspreu cap als valencians i assegura que la falta d’explicacions per part dels responsables manté obertes ferides que la societat encara intenta tancar.

En una visita a una vivenda de la pedania de La Torre que es rehabilita després de la riuada, Bernabé retrau al Consell no haver reconegut un sol error en onze mesos i, en canvi, difondre faules mentres repartix lliçons de moral. Recorda que la catàstrofe va deixar 229 morts, la qual cosa al seu juí exigix una rendició de comptes clara i verificable.

Crítiques a la gestió i a la falta d’autocrítica

Segons Bernabé, si Feijóo recorreguera els municipis afectats entendria que Mazón no pot continuar sent president. Relata que els veïns que ho han perdut tot no perceben afecte quan veuen al cap del Consell en actes públics, i reclama empatia real, enfocada en respostes i no en gestos.

La delegada sosté que, després de quasi un any, ja és igual discutir on estava Mazón aquella vesprada: el rellevant és que no es van prendre a temps decisions clau. Contraposa eixa inacció a la resposta en el recent temporal, en la qual es va seguir el manual: es va enviar un És-Alert amb antelació i es va facilitar que la població s’organitzara. Subratlla que els avisos primerencs permeten a la ciutadania protegir-se i a les administracions locals activar amb previsió els seus protocols, reduir desplaçaments i minimitzar riscos immediats.

Admet que corregir errors és necessari i que s’ha vist en l’últim episodi de pluges, però insistix que també és imprescindible reconéixer-los públicament per a obrir un nou moment institucional. Sense eixe pas, sosté, la confiança en la gestió d’emergències es ressent i la relació entre administració i afectats es torna més difícil.

Bernabé emmarca la seua crítica en un context d’emergència climàtica. Afirma que negar-la és un atemptat contra la seguretat de les persones i lamenta que la Comunitat estiga dirigida per un govern que, al seu juí, s’alinea amb posicions negacionistes, la qual cosa convertix la prevenció en un risc potencial per a la ciutadania.

Faules, Cecopi i l’enviament del Es-Alert

La delegada assegura que cada dia ha de desmuntar faules que busquen, com el trumpismo als Estats Units, generar una controvèrsia permanent perquè tot semble el mateix i cresca la desafecció. Afig que les actuacions de la jutgessa d’instrucció del cas de la dana van desmuntant eixes versions, i denúncia que des del Consell s’intenta reescriure el 29 d’octubre per a eludir responsabilitats.

Es mostra especialment crítica amb la vicepresidenta del Consell, Susana Camarero. Afirma que sabia el que estava passant perquè es va connectar al Cecopi durant 40 minuts i, malgrat això, va acudir després a un acte de lliurament de premis. Per a Bernabé, no es tracta d’una qüestió de color polític, sinó d’incapacitat i de no fer les coses bé en un moment crític.

Sosté que la decisió d’enviar l’És-Alert a la població es va deixar en mans d’una única persona i que el missatge va eixir a les 20.11 hores. Al seu juí, concentrar decisions sensibles en un sol despatx retarda la resposta i genera confusió en la cadena de comandament. Per això reclama procediments clars i compartits, de manera que l’activació d’avisos no depenga d’una sola firma quan cada minut compta.

Bernabé considera impossible que en el Cecopi es desconeguera la magnitud del que ocorria, amb milers d’anomenades al 112 reflectides en pantalles. Afig que eixes alertes degueren servir per a accelerar decisions i que el president coneixia eixa informació quan va entrar en el centre.

En resposta a les apel·lacions de Mazón sobre la importància de la salut mental després de la dana, la delegada pregunta com es recuperarà una comunitat si no hi ha ni una sola explicació dels màxims responsables. També interroga a la Generalitat sobre si ha tractat com mereixen a les famílies dels 229 morts, insistint que la reparació exigix veritat, reconeixement i mesures.

Respecte al funeral d’Estat previst a València quan es complisca el primer aniversari de la tragèdia, Bernabé recorda que es tracta d’un compromís assumit amb les víctimes per Pedro Sánchez, a petició de les seues associacions. Agraïx la voluntat de coordinació de la Generalitat i recalca que serà un acte laic, centrat exclusivament a honrar a les víctimes i als seus familiars, amb l’objectiu d’oferir consol i un reconeixement institucional inequívoc.

Últimes notícies

El 304 de Lamine Yamal ja és marca registrada a la UE per a roba, sabatilles i motxilles

El davanter del FC Barcelona ha blindat el 304 i el seu nom amb set marques comunitàries en la EUIPO, amb vigència fins a 2035 i ampli abast comercial. El gest de les mans també queda protegit per a productes i servicis d'educació, entreteniment i esport

Detingut a Dénia un fugitiu reclamat per Àustria per tràfic de persones

Un uruguaià de 36 anys va ser arrestat a Dénia sota una orde europea emesa per Àustria per explotació sexual i laboral. L'Audiència Nacional tramita l'extradició.

El PSOE acusa el PP d’una campanya intolerable per les polseres telemàtiques

La secretària d'Igualtat del PSOE critica la campanya del PP per les fallades de les polseres telemàtiques i sosté que s'han anunciat mesures i investigació.

Onze ferits per l’incendi d’un baix a la platja de Gandia

Onze persones han resultat ferides després de l'incendi en el baix d'un edifici de la platja de Gandia. Dos policies locals estan entre els atesos, la majoria per fum.

Bernabé considera un insult que Feijóo mantinga el seu suport a Mazón un any després de la DANA

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana càrrega contra la gestió de la DANA del 29 d'octubre, retrau la falta d'autocrítica i enlletgix el suport de Feijóo a Mazón.

Onze ferits, entre ells dos policies locals, per l’incendi d’un baix a la platja de Gandia

Un foc declarat a primera hora en un baix del carrer Castella-la Manxa 6 es va propagar a dos vivendes. Onze persones, la majoria per inhalació de fum, van ser traslladades a l'hospital Francesc de Borja.

Els jutjats de violència sobre la dona passen a portar tots els casos de violència sexual

Els jutjats de violència sobre la dona assumixen des d'este divendres tots els delictes de violència sexual contra les dones. La judicatura alerta de falta de mitjans i el Govern i el CGPJ activen reforços.

Pugen les temperatures este cap de setmana i el diumenge hi haurà ruixats en el litoral sud de la Comunitat

Cap de setmana amb ascens tèrmic generalitzat i ambient estable. El diumenge baixaran les màximes i són probables ruixats a la vesprada en el sud de València i nord d'Alacant.