17 C
València
Dimarts, 24 febrer, 2026

Compromís proposa que els veïns decidisquen entre declarar festiu Dijous Sant o un dia de Falles

VALÈNCIA, 25 (EUROPA PRESS)

Compromís per València portarà al pròxim ple de l’Ajuntament una proposta alternativa de festius locals. El seu objectiu és que el 2025, a més del 28 d’abril (sant Vicente Ferrer), els treballadors de la ciutat puguen gaudir o bé d’un dia festiu en Falles o del Dijous Sant, completant així els dos dies que cada consistori pot marcar en el seu calendari.

Esta proposta passa per celebrar la festivitat de sant Vicente Màrtir en diumenge, “com s’havia consensuat amb l’Arquebisbat”, i que les entitats veïnals i socials trien la data laborable que vulguen convertir en festiu.

“La decisió ha de ser participativa i el Consell Social de la Ciutat, on entre altres estan presents les entitats veïnals, socials i empresarials, és un bon lloc per a debatre i consensuar quin és la millor data para en el festiu”, argumenta el regidor valencianista Pere Fuset.

En concret, la proposta de Compromís consisteix a fer efectiu l’acord al que es va arribar en el seu moment entre l’exalcalde Joan Ribó i l’Arquebisbat per a celebrar la festivitat de sant Vicente Màrtir en diumenge. “Ningú dubta que traslladar festivitats com la Verge o el Corpus al diumenge ha beneficiat a estes festivitats, i així serà també amb la festivitat vicentina”, sosté.

Fuset assenyala que “després que el govern de Mª José Catalá descartara fa un any fer efectiu este canvi acordat, que hauria permès alliberar un dia festiu per al 2024, la pròpia alcaldessa es va comprometre públicament a treballar per a fer-ho possible el 2025”.

“Lluny d’això, sense cap diàleg i debat, han portat d’urgència a la comissió una proposta immobilista que deixa a sant Vicente Màrtir en dimecres, la qual cosa farà que la participació siga escassa i que la ciutadania no puga gaudir d’un festiu com a Dijous Sant que sí ho serà en la major part de l’estat o d’un dia extra en Falles que faria més fàcil conciliar la festa amb el treball”, assevera.

En la seua proposta, Compromís defensa que “el conjunt de la ciutadania puga participar democràticament d’un debat sobre la data més convenient per a celebrar el festiu local”. A més, recorda que, en el cas del Dijous Sant, la Comunitat Valenciana i Catalunya són les dos úniques comunitats que no ho tenen marcat en roig en el calendari.

“Guanyar un festiu en Falles o el Dijous Sant no només beneficia al col·lectiu faller o al de la Setmana Santa Marinera, sinó al conjunt de la ciutadania, ja que així milers de valencians podran conciliar millor amb les vacances escolars o amb la complexitat d’una festa estesa per tota la ciutat”, exposa, encara que insistix que “siguen els veïns de València qui prenguen la paraula i que Catalá li escolte”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Rescatats quinze migrants d’una pastera a cinc quilòmetres de la costa alacantina

Salvament Marítim ha rescatat a quinze hòmens que viatjaven en una pastera a uns cinc quilòmetres d'Arenals del Sol. Van arribar al port d'Alacant i van ser atesos per Creu Roja.

Una bandera ucraïnesa de 100 metres recorre Alacant en el quart aniversari de la guerra

Una bandera d'Ucraïna de 100 metres ha encapçalat una marxa pacífica a Alacant, amb lectura de manifest i lemes contra l'oblit. La província concentra el 17% de la diàspora a Espanya.

La Generalitat amplia al 20% l’aval de vivenda i eleva a 30 milions el programa de l’IVF

El Consell reforça el programa de l'IVF fins a 30 milions i eleva l'aval al 20% perquè jóvens de 18 a 45 anys accedisquen a finançament del 100% en la seua primera vivenda. La nova convocatòria amplia el preu màxim a 311.000 € i flexibilitza l'edat en municipis afectats per la dana.

La jutgessa de la DANA centra en les víctimes 60 de les 109 pàgines del seu escrit contra Mazón

La instructora remet al TSJCV una exposició raonada sobre la gestió de la DANA i dedica 60 de 109 pàgines a relatar pel seu nom a 230 víctimes. Enlletgix les 'informacions falses' que van sumar morts inexistents i assenyala que un altre cas en estudi podria elevar el balanç a 231.

Pérez Llorca considera que PPCV i Mazón ja van assumir responsabilitats per la DANA

El president ha expressat un profund respecte per les víctimes i ha defés que el PPCV i Carlos Mazón ja van assumir la seua responsabilitat política. També ha evitat valorar les investigacions judicials i ha recordat les mesures adoptades després del temporal.

El PP evita pronunciar-se sobre la petició al TSJCV per a investigar a Carlos Mazón

El síndic popular Fernando Pastor ha reiterat que el partit no comenta decisions judicials. Ha evitat parlar de demanar l'acta a Carlos Mazón fins que es pronuncie el TSJCV.

Dimarts amb sol i lleuger ascens tèrmic en la Comunitat Valenciana

Dimarts amb cels poc nuvolosos o buidats i temperatures en lleuger ascens o sense canvis en la Comunitat Valenciana. Hi haurà boires i bancs de boira en el litoral.

Compromís critica la persecució a Mónica Oltra i demana democratitzar la justícia

Compromís ha denunciat una persecució judicial i política contra Mónica Oltra i ha demanat democratitzar la justícia després de l'obertura de juí oral. La coalició ha invocat decisions en la instrucció i el criteri de la Fiscalia per a defendre que 'no existix cas Mónica Oltra'.