Compromís proposa que els veïns decidisquen entre declarar festiu Dijous Sant o un dia de Falles

VALÈNCIA, 25 (EUROPA PRESS)

Compromís per València portarà al pròxim ple de l’Ajuntament una proposta alternativa de festius locals. El seu objectiu és que el 2025, a més del 28 d’abril (sant Vicente Ferrer), els treballadors de la ciutat puguen gaudir o bé d’un dia festiu en Falles o del Dijous Sant, completant així els dos dies que cada consistori pot marcar en el seu calendari.

Esta proposta passa per celebrar la festivitat de sant Vicente Màrtir en diumenge, «com s’havia consensuat amb l’Arquebisbat», i que les entitats veïnals i socials trien la data laborable que vulguen convertir en festiu.

«La decisió ha de ser participativa i el Consell Social de la Ciutat, on entre altres estan presents les entitats veïnals, socials i empresarials, és un bon lloc per a debatre i consensuar quin és la millor data para en el festiu», argumenta el regidor valencianista Pere Fuset.

En concret, la proposta de Compromís consisteix a fer efectiu l’acord al que es va arribar en el seu moment entre l’exalcalde Joan Ribó i l’Arquebisbat per a celebrar la festivitat de sant Vicente Màrtir en diumenge. «Ningú dubta que traslladar festivitats com la Verge o el Corpus al diumenge ha beneficiat a estes festivitats, i així serà també amb la festivitat vicentina», sosté.

Fuset assenyala que «després que el govern de Mª José Catalá descartara fa un any fer efectiu este canvi acordat, que hauria permès alliberar un dia festiu per al 2024, la pròpia alcaldessa es va comprometre públicament a treballar per a fer-ho possible el 2025».

«Lluny d’això, sense cap diàleg i debat, han portat d’urgència a la comissió una proposta immobilista que deixa a sant Vicente Màrtir en dimecres, la qual cosa farà que la participació siga escassa i que la ciutadania no puga gaudir d’un festiu com a Dijous Sant que sí ho serà en la major part de l’estat o d’un dia extra en Falles que faria més fàcil conciliar la festa amb el treball», assevera.

En la seua proposta, Compromís defensa que «el conjunt de la ciutadania puga participar democràticament d’un debat sobre la data més convenient per a celebrar el festiu local». A més, recorda que, en el cas del Dijous Sant, la Comunitat Valenciana i Catalunya són les dos úniques comunitats que no ho tenen marcat en roig en el calendari.

«Guanyar un festiu en Falles o el Dijous Sant no només beneficia al col·lectiu faller o al de la Setmana Santa Marinera, sinó al conjunt de la ciutadania, ja que així milers de valencians podran conciliar millor amb les vacances escolars o amb la complexitat d’una festa estesa per tota la ciutat», exposa, encara que insistix que «siguen els veïns de València qui prenguen la paraula i que Catalá li escolte».

Últimes notícies

Els afectats pels incendis de La Vall d’Uixó no hauran d’anar als jutjats si tenen dificultats

El TSJ de la Comunitat Valenciana ha acordat eximir fins al 29 de juliol les persones afectades per evacuacions i restriccions de mobilitat per l’incendi de La Vall d'Uixó de l’obligació d’acudir als jutjats si tenen dificultats per desplaçar-se.

El Valencia Basket incorpora Wildens Leveque i el cedix a l’Hestia Menorca

El Valencia Basket ha fitxat el pívot Wildens Leveque per tres temporades i l’ha cedit per a la pròxima campanya a l’Hestia Menorca de Primera FEB.

Aagesen alerta del risc extrem d’incendis i carrega contra els bulos sobre els focs

Sara Aagesen reclama prudència davant un risc molt alt d’incendis per la possible quarta ona de calor i critica com una irresponsabilitat política els bulos sobre l’origen dels focs.

Onda prohibix beure i cuinar amb l’aigua de l’aixeta fins que siga segura

L’Ajuntament d’Onda ha prohibit beure i cuinar amb l’aigua de la xarxa per precaució arran de l’incendi de La Vall d’Uixó, i només permet l’ús per a higiene i neteja fins que les anàlisis garantisquen que és segura.

La jutgessa de la DANA crida a declarar com a testimoni Martínez Mus

La jutgessa que investiga la gestió de la DANA ha acordat citar com a testimoni, encara sense data, el vicepresident tercer del Govern valencià i conseller Vicente Martínez Mus, arran dels missatges que va enviar al grup de Whatsapp del Consell durant l’episodi de pluges.

València prepara l’arribada de més de 200 obres de Sorolla amb un contracte de transport de 404.000 euros

El Consorci de Museus ha tret a licitació el trasllat de més de 200 obres de Joaquín Sorolla des de la Hispanic Society de Nova York a València, amb un pressupost de 404.236,80 euros i previsió d’inaugurar la col·lecció en gener de 2027 al Museu de la Ciutat.

El jugador de l’Elx Josan Ferrández llegirà el pregó de les Festes d’Elx 2026

L’Ajuntament d’Elx ha triat el futbolista crevillentí de l’Elx CF José Antonio Ferrández ‘Josan’ com a pregoner de les Festes d’Elx 2026, en reconeixement a la seua trajectòria i vincle amb el club i la ciutat.

Les zones cremades pels últims incendis seran declarades àrees greument afectades

El Govern central ha anunciat que aprovarà un reial decret llei per declarar zones greument afectades per emergències de protecció civil les àrees cremades pels últims incendis, inclosa La Vall d'Uixó. Després de l’aprovació, s’activarà la coordinació amb institucions i ajuntaments per avaluar danys i impulsar la recuperació.