L’aire condicionat casolà, ecològic i gratuït que està arrasant en tot el món

Perones col·locant l'Eco-cooler a Bangladesh

L’ús de l’Eco-cooler en Bangladesh | Internet

 

En situacions extremes, normalment, és quan ixen les idees més brillants. I així ha tornat a passar en Bangladesh. I és que en este país, a on la temperatura pot arribar fàcilment als 45 ºC, s’ha inventat un aire condicionat casolà, que no necessita electricitat i que es pot fer amb materials reciclats o domèstics. D’esta manera s’ha inventat l’Eco-cooler.

 

Amb l’ajuda d’unes botelles de plàstic de dos litres buides i una placa de cartó, n’hi ha prou per a construir un aire condicionat que pot fer baixar la temperatura fins a 5 ºC. És tan simple que el pot construir qualsevol persona i en qualsevol part del món. I és que a vegades els sistemes més simples són els més sorprenents.

 

Este aire condicionat és casolà, eficient, fet amb materials reciclats i molt accessibles per a la població, 100% ecològic, fàcil de construir i sense la necessitat de funcionar amb electricitat. En estes regions del planeta, com Bangladesh o l’Índia, freqüentment les famílies viuen en cases fetes de llanda o d’acer. A més, les temperatures durant bona part de l’estiu arriben fins als 45 ºC i, en molts casos, no disposen d’electricitat o no la podrien pagar. Per tant, Eco-cooler és l’aparell perfecte en eixos països més pobres per a fer front a la calor extrema.

 

Un funcionament molt simple

L’invent va ser desenrotllat per Ashis Paul  i un conjunt d’enginyers de l’empresa Grameen Intel Social Business, que es dedica a buscar solucions tecnològiques que estiguen disponibles per a tota la població. A Ashis Paul, la idea d’este aire condicionat li va vindre al cap estudiant física amb la seua filla, quan va vore que un gas, quan s’expandix, es gela.

 

Eco-cooler es basa en la tècnica del refrescament adiabàtic, que consistix en reduir la calor a través d’un canvi en la pressió de l’aire causat per l’expansió del volum. En altres paraules, si et bufes aire en la mà amb la boca oberta, l’aire serà calent. Però si ho fas amb els llavis tancats, l’aire serà més gelat. És el mateix sistema que utilitzem per a refrescar el menjar. I així de simple funciona l’Eco-cooler.

 

Funcionament de l'Eco-cooler

Funcionament de l’Eco-cooler | Internet

 

Inicialment, la idea es va instal·lar amb èxit en les poblacions que patixen temperatures més altes durant l’estiu en Bangladesh com, per exemple, Nilphamari, Daulatdia, Paturia, Modonhtari i Khaleya. Però el fet que Eco-cooler siga tan simple i econòmic, ja ha conseguit estendre’l per tota d’Àsia, amb més de 25.000 beneficiats.

 

A més, la companyia Grameen Intel no té cap d’intenció de fer negoci amb este aire condicionat casolà, ja que va ser fet per a aquelles persones que no poden permetre’s comprar-ne un. D’esta manera, la companyia ha compartit en línia les instruccions i, ara, qualsevol persona pot accedir a elles.

 

Les botelles de plàstic es tallen en dos parts i es col·loquen en un tauler. El tauler, al mateix temps, es col·loca en una finestra, amb els colls de la botella mirant cap a l’interior de la vivenda. D’esta manera, l’habitacle es refresca de manera natural.

 

Un casco azul de las Naciones Unidas construye el Eco-cooler en el Líbano

Un casc blau de les Nacions Unides construint l’Eco-cooler en el Líban | UNIFIL Indian Battalion
 

 

A grans mals, grans remeis

L’economia circular està impulsant l’ús de les botelles de plàstic coma base de múltiples usos en els països que més ho necessiten. No només s’està utilitzant l’Eco-cooler per a un ús domèstic, sinó que, en el Líban, ja les utilitzen per a refrescar oficines o punts de vigilància. I és que el millor de l’invent és que està fet amb materials reutilitzats, reduint els residus del plàstic.

 

En altres racons del planeta, en aquells països més necessitats, l’ús de les botelles té una altra finalitat ben diferent. Per exemple, en l’Àfrica o en Llatinoamèrica, hi ha cases en què la seua estructura està feta amb botelles de plàstic. Són rajoles 100% reutilitzades, elaborades amb el plàstic premsat.

 

A l'Àfrica construeixen cases amb ampolles de plàstic com a maons

En l’Àfrica construïxen cases amb botelles de plàstic com a rajoles | Internet

 

L'ús d'ampolles de plàstic com a bombetes

L’ús de botelles de plàstic com a bombetes | Internet

 

Fins i tot s’han creat bombetes fetes amb botelles per a il·luminar les habitacions durant el dia. Este projecte, anomenat ‘Un Litre de Llum’, és un sistema d’il·luminació auto fabricat i assequible que permet que els raigs del sol arriben a les cases, escoles i centres públics. Amb les botelles de plàstic reciclades, un poc de lleixiu, aigua destil·lada i les botelles col·locades de manera que travessen els sostres de xapa, la llum del sol és reflectida a través de la botella, il·luminant així l’espai interior amb una claror de 55 watts. I és que el geni humà no té límits.

 

També pots llegir…

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Presó provisional per a tres membres d’una família per la mort d’un veí a Benimàmet

Un jutjat ha ordenat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al suposat autor material i els seus pares per la mort d'un veí a Benimàmet. L'atac es va produir a les 15.35 del diumenge i la causa seguix oberta per homicidi/assassinat.

La boira causa quatre accidents i tala l’AP-7 a Moncofa: deu ferits

Quatre abastos quasi simultanis amb boira intensa han obligat a tallar l'AP-7 en sentit València a l'altura de Moncofa i Xilxes. Hi ha deu ferits i desviaments actius.

El Govern veu a Carlos Mazón més prop de la banqueta i a les víctimes més prop de justícia

Diana Morant ha sostingut que Carlos Mazón està més prop de la banqueta després de la petició de la jutgessa de Catarroja al TSJ per la gestió de la DANA. Ha defés que és un pas lògic amb indicis suficients i que les víctimes estan més prop de justícia.

El CESID va apuntar que el rei va parlar amb Milans per a evitar danys a la Corona abans del juí del 23F

Els documents del 23F oberts al públic reunixen 153 arxius d'Interior, Defensa i Exteriors. Una nota del CESID de 1982 va donar credibilitat a contactes del rei amb Milans i esmenta Armada.

Passen a disposició judicial els tres detinguts per matar al seu veí a Benimàmet (València)

Els tres membres d'una mateixa família detinguts per la mort a punyalades d'un home de 59 anys a Benimàmet han passat a disposició judicial. El presumpte agressor, de 35 anys i nacionalitat romanesa, va ser arrestat en la vivenda després de l'avís al 112; els seus pares també van ser detinguts per a aclarir la seua possible implicació.

Pérez Llorca proposa una xarxa universitària per a impulsar l’ocupació en la Comunitat Valenciana

El president ha plantejat crear una Xarxa d'Universitats per a alinear l'oferta de títols amb les demandes socials i del mercat laboral i seguir l'ocupabilitat. La iniciativa arriba acompanyada del pla de finançament estable i del reforç d'ajudes a l'alumnat.

L’Audiència desestima incorporar una entrevista de Salomé Pradas a la causa de la DANA

La Secció Segona ha rebutjat el recurs de l'acusació popular i ha confirmat que l'entrevista televisiva de Salomé Pradas no s'incorpore a la investigació sobre la gestió de la DANA. La Sala ha deixat oberta l'opció de demanar de nou la diligència si es justifica la seua utilitat.

Baldoví responsabilitza al Consell de les irregularitats en les VPP d’Alacant

Baldoví ha elevat la crítica al president Juanfran Pérez Llorca i a la consellera Susana Camarero per les suposades irregularitats en les VPP dels Naus. Després de noves dades de l'Ajuntament, Compromís dona suport a una comissió d'investigació i planteja més controls.