L’aire condicionat casolà, ecològic i gratuït que està arrasant en tot el món

Perones col·locant l'Eco-cooler a Bangladesh

L’ús de l’Eco-cooler en Bangladesh | Internet

 

En situacions extremes, normalment, és quan ixen les idees més brillants. I així ha tornat a passar en Bangladesh. I és que en este país, a on la temperatura pot arribar fàcilment als 45 ºC, s’ha inventat un aire condicionat casolà, que no necessita electricitat i que es pot fer amb materials reciclats o domèstics. D’esta manera s’ha inventat l’Eco-cooler.

 

Amb l’ajuda d’unes botelles de plàstic de dos litres buides i una placa de cartó, n’hi ha prou per a construir un aire condicionat que pot fer baixar la temperatura fins a 5 ºC. És tan simple que el pot construir qualsevol persona i en qualsevol part del món. I és que a vegades els sistemes més simples són els més sorprenents.

 

Este aire condicionat és casolà, eficient, fet amb materials reciclats i molt accessibles per a la població, 100% ecològic, fàcil de construir i sense la necessitat de funcionar amb electricitat. En estes regions del planeta, com Bangladesh o l’Índia, freqüentment les famílies viuen en cases fetes de llanda o d’acer. A més, les temperatures durant bona part de l’estiu arriben fins als 45 ºC i, en molts casos, no disposen d’electricitat o no la podrien pagar. Per tant, Eco-cooler és l’aparell perfecte en eixos països més pobres per a fer front a la calor extrema.

 

Un funcionament molt simple

L’invent va ser desenrotllat per Ashis Paul  i un conjunt d’enginyers de l’empresa Grameen Intel Social Business, que es dedica a buscar solucions tecnològiques que estiguen disponibles per a tota la població. A Ashis Paul, la idea d’este aire condicionat li va vindre al cap estudiant física amb la seua filla, quan va vore que un gas, quan s’expandix, es gela.

 

Eco-cooler es basa en la tècnica del refrescament adiabàtic, que consistix en reduir la calor a través d’un canvi en la pressió de l’aire causat per l’expansió del volum. En altres paraules, si et bufes aire en la mà amb la boca oberta, l’aire serà calent. Però si ho fas amb els llavis tancats, l’aire serà més gelat. És el mateix sistema que utilitzem per a refrescar el menjar. I així de simple funciona l’Eco-cooler.

 

Funcionament de l'Eco-cooler

Funcionament de l’Eco-cooler | Internet

 

Inicialment, la idea es va instal·lar amb èxit en les poblacions que patixen temperatures més altes durant l’estiu en Bangladesh com, per exemple, Nilphamari, Daulatdia, Paturia, Modonhtari i Khaleya. Però el fet que Eco-cooler siga tan simple i econòmic, ja ha conseguit estendre’l per tota d’Àsia, amb més de 25.000 beneficiats.

 

A més, la companyia Grameen Intel no té cap d’intenció de fer negoci amb este aire condicionat casolà, ja que va ser fet per a aquelles persones que no poden permetre’s comprar-ne un. D’esta manera, la companyia ha compartit en línia les instruccions i, ara, qualsevol persona pot accedir a elles.

 

Les botelles de plàstic es tallen en dos parts i es col·loquen en un tauler. El tauler, al mateix temps, es col·loca en una finestra, amb els colls de la botella mirant cap a l’interior de la vivenda. D’esta manera, l’habitacle es refresca de manera natural.

 

Un casco azul de las Naciones Unidas construye el Eco-cooler en el Líbano

Un casc blau de les Nacions Unides construint l’Eco-cooler en el Líban | UNIFIL Indian Battalion
 

 

A grans mals, grans remeis

L’economia circular està impulsant l’ús de les botelles de plàstic coma base de múltiples usos en els països que més ho necessiten. No només s’està utilitzant l’Eco-cooler per a un ús domèstic, sinó que, en el Líban, ja les utilitzen per a refrescar oficines o punts de vigilància. I és que el millor de l’invent és que està fet amb materials reutilitzats, reduint els residus del plàstic.

 

En altres racons del planeta, en aquells països més necessitats, l’ús de les botelles té una altra finalitat ben diferent. Per exemple, en l’Àfrica o en Llatinoamèrica, hi ha cases en què la seua estructura està feta amb botelles de plàstic. Són rajoles 100% reutilitzades, elaborades amb el plàstic premsat.

 

A l'Àfrica construeixen cases amb ampolles de plàstic com a maons

En l’Àfrica construïxen cases amb botelles de plàstic com a rajoles | Internet

 

L'ús d'ampolles de plàstic com a bombetes

L’ús de botelles de plàstic com a bombetes | Internet

 

Fins i tot s’han creat bombetes fetes amb botelles per a il·luminar les habitacions durant el dia. Este projecte, anomenat ‘Un Litre de Llum’, és un sistema d’il·luminació auto fabricat i assequible que permet que els raigs del sol arriben a les cases, escoles i centres públics. Amb les botelles de plàstic reciclades, un poc de lleixiu, aigua destil·lada i les botelles col·locades de manera que travessen els sostres de xapa, la llum del sol és reflectida a través de la botella, il·luminant així l’espai interior amb una claror de 55 watts. I és que el geni humà no té límits.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

El València Basket celebra la Lliga Femenina i posposa més comiats després de les eixides de Fiebich i Fam

El València Basket festeja el seu quart títol de la Lliga Femenina Endesa en el Roig Arena amb homenatges a Leo Fiebich i Awa Fam, mentres evita anunciar més acomiadades malgrat els contractes que finalitzen el 30 de juny.

L’afició taronja plena el Roig Arena per a celebrar la primera Lliga Femenina Endesa a casa

El València Basket festeja amb prop d'un miler d'aficionats en el Roig Arena la seua primera Lliga Femenina Endesa aconseguida en el pavelló, en un acte marcat pels comiats i els agraïments.

L’afició taronja plena el Roig Arena per a festejar la primera Lliga Femenina Endesa

El València Basket femení va compartir amb prop d'un miler d'aficionats la celebració de la seua primera Lliga Femenina Endesa en el Roig Arena, en un acte marcat pels comiats i la música.

Camps celebra els congressos territorials del PP malgrat el retard en la Comunitat Valenciana

Francisco Camps valora la convocatòria dels congressos territorials del PP encara que el de la Comunitat Valenciana es retarde fins a tardor, i reclama igualtat de condicions internes per a la seua candidatura al PPCV.

Burgos reivindica tots els títols del València Basket femení i evita jerarquies

Rubén Burgos es resistix a considerar més important l'últim títol de la Lliga Femenina Endesa i demana no normalitzar els èxits continuats del València Basket femení.

Detingut a Alacant el líder d’un clan vinculat a la Camorra i buscat per Europol

La Policia Nacional ha detingut a Alacant a Pietro Izzo, presumpte lider del clan Licciardi vinculat a la Camorra napolitana, reclamat per Itàlia per xantatge i extorsion.

Miguel Polo assenyala al Cecopi per la falta d’avisos en la dana de València

Miguel Polo, president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, defén l'actuació de l'organisme durant la dana de València i responsabilitza al Cecopi per la lentitud en els avisos i la falta de planificació.

Jupol denuncia una brutal agressió a un policia nacional a València i reclama més protecció

Jupol denuncia una brutal agressió patida per un policia nacional a València i alerta de l'augment de la violència contra els agents, reclamant més protecció i reconeixement com a professió de risc.