La classe d’arròs que no hauries de comprar mai en el supermercat

Imatge d'arxiu d'arròs

Els experts assenyalen tres maneres de reduir la toxina en cuinar-lo | PIXABAY

 

Si l’arròs pot proporcionar els carbohidrats de base necessaris per a una dieta saludable, l’etiquetatge dels paquets i els productes precuinats que comprem en el supermercat també hauria de detallar-ne la concentració d’arsènic.

 

L’arsènic és un producte tòxic que s’infiltra de manera natural en els grans i que, segons ha alertat un estudi que han fet diferents experts britànics, sobrepassa els nivells permesos en la mitat dels casos analitzats. Un consum desmesurat podria ser el causant, a la llarga, d’un carcinoma.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

 

L’arsènic en l’arròs

Tal com ha indicat l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), l’arsènic inorgànic és un compost que es pot trobar en el medi ambient «a conseqüència de processos naturals com volcans, incendis forestals o erosió de roques i minerals».

 

A demés, esta composició també es pot observar a causa de l’activitat industrial com la producció de combustibles fòssils o l’ús d’herbicides i pesticides. L’arròs és un aliment propens a absorbir elements a causa del seu cultiu en camps inundats, el que produïx que la toxina s’introduïsca fàcilment en el comestible.

 

 

La varietat més afectada

Segons ‘El Español‘, en un estudi publicat en la revista Ecotoxicology and Environmental Safety, investigadors de l’Institut per a l’Alimentació Sostenible de la Universitat de Sheffield van trobar que 28 de 55 mostres de productes d’arròs analitzats que es venien en els supermercats britànics excedien els nivells de la toxina inorgànica establerts per les regulacions de la Comissió Europea, especialment pel que fa al consum d’arròs per part de xiquets i bebés.

 

En contrastar les diferents concentracions d’arsènic en funció de la varietat de l’arròs, es va poder comprovar que l’arròs integral, que en teoria té un bon perfil nutricional, posseïx més arsènic que altres classes. L’arròs blanc, en contraposició amb l’integral, és el que té menys quantitat d’esta toxina. I l’arròs que presenta una major concentració del compost nociu ha resultat ser l’arròs d’agricultura biològica, per la seua forma de cultiu.

 

El consum d’arròs en els més menuts

La principal preocupació residix en els xiquets en ple desenvolupament. Segons l’AESAN, els menuts són entre dos i tres voltes més vulnerables a l’arsènic a causa de la seua menor massa corporal i els danys que podrien sorgir en qualsevol òrgan del seu cos, sobretot, en els pulmons i en la pell, podrien ser més greus.

 

D’altra banda, l’arròs és un component àmpliament utilitzat en l’alimentació infantil pel seu preu econòmic, les poques al·lèrgies que sol produir i la multifuncionalitat que oferix en els plats i purés. Pel que fa als bebés, els investigadors han conclòs que els que tinguen menys de dotze mesos d’edat haurien de restringir el consum diari d’arròs a un màxim de 20 grams.

 

«Els productes a força d’arròs es consideren freqüentment com una opció saludable per als bebés i els xiquets menuts, però el nostre treball suggerix que, en la mitat dels casos estudiats, als menors no se’ls hauria d’alimentar amb més de 20 grams diaris d’arròs per a evitar els riscos associats a l’arsènic», ha declarat Menon. «Els governs i la Comissió Europea han d’introduir un etiquetatge específic per a que les famílies puguen elegir la seua compra ben informades», afegix.

 

Com reduir la toxina?

Reduir la concentració d’arsènic en l’arròs que es vol preparar és possible. Segons Marián García, farmacèutica, dietista i nutricionista, hi ha tres claus per a fer-ho.

 

La primera seria deixar l’arròs a remulla la nit anterior durant, com a mínim, huit hores; la segona, llavar l’arròs fins que l’aigua isca clara; i, finalment, la tercera, consistix a coure amb prou aigua, més de l’habitual, l’arròs. D’esta manera, es podria consumir l’arròs el més net i saludable possible, principalment pensant en els més menuts de la casa.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Hilali acusa a Rafa Mir de dir-li ‘Vas vindre en pastera’ i l’àrbitre va activar el protocol

El Hilali va acusar a Rafa Mir de dir-li 'Vas vindre en pastera' a l'Elx-Espanyol (2-2). L'àrbitre va activar el protocol antiracista i l'Elx va demanar prudència per falta d'evidències.

L’Elx demana respecte i prudència davant la falta d’evidències després de l’acusació a Rafa Mir

El club ha reclamat cautela després de l'acusació d'Omar El Hilali durant l'Elx-Espanyol, que va portar a l'àrbitre a activar el protocol contra el racisme. L'acta arreplega la suposada frase 'en pastera', no sentida per l'equip arbitral.

Fausto Díaz impulsa el primer títol del Manacor: campió de la Copa del Rei davant el Melilla

El Conectabalear CV Manacor va conquistar la seua primera Copa del Rei en derrotar 3-1 al CV Melilla. Fausto Díaz va sumar 19 punts i la final va reunir 6.215 espectadors, rècord històric.

Fausto Díaz guia l’històric títol del Manacor en la Copa del Rei

El Conectabalear CV Manacor va conquistar la seua primera Copa del Rei en derrotar 3-1 al CV Melilla a la Fonteta, amb 19 punts de Fausto Díaz i un ambient de rècord.

Díaz guia l’històric títol del Manacor en la Copa del Rei

Manacor es va proclamar campió de la Copa del Rei després de véncer 3-1 a Melilla amb 19 punts de Fausto Díaz, en una final amb rècord coper de 6.215 aficionats.

La borrasca Regina portarà vent intens i pluja des del dimarts en la Comunitat Valenciana

Regina arribarà a Espanya el dilluns, però en la Comunitat Valenciana es notarà sobretot entre dimarts i dijous, amb vent de nord-est persistent, pluja i onatge.

Fausto Díaz lidera l’històric primer títol del Manacor en la Copa del Rei

El Conectabalear CV Manacor es va proclamar campió de la Copa del Rei per 3-1 davant el Melilla i va aconseguir el primer títol de la seua història. Fausto Díaz va ser el màxim anotador amb 19 punts.

El Manacor fa història: primera Copa del Rei després de véncer 3-1 a Melilla

El Conectabalear CV Manacor es va imposar 3-1 al CV Melilla a la Fonteta i va alçar la seua primera Copa del Rei davant 6.125 aficionats, rècord del torneig