La classe d’arròs que no hauries de comprar mai en el supermercat

Imatge d'arxiu d'arròs

Els experts assenyalen tres maneres de reduir la toxina en cuinar-lo | PIXABAY

 

Si l’arròs pot proporcionar els carbohidrats de base necessaris per a una dieta saludable, l’etiquetatge dels paquets i els productes precuinats que comprem en el supermercat també hauria de detallar-ne la concentració d’arsènic.

 

L’arsènic és un producte tòxic que s’infiltra de manera natural en els grans i que, segons ha alertat un estudi que han fet diferents experts britànics, sobrepassa els nivells permesos en la mitat dels casos analitzats. Un consum desmesurat podria ser el causant, a la llarga, d’un carcinoma.

 

[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]

 

L’arsènic en l’arròs

Tal com ha indicat l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN), l’arsènic inorgànic és un compost que es pot trobar en el medi ambient «a conseqüència de processos naturals com volcans, incendis forestals o erosió de roques i minerals».

 

A demés, esta composició també es pot observar a causa de l’activitat industrial com la producció de combustibles fòssils o l’ús d’herbicides i pesticides. L’arròs és un aliment propens a absorbir elements a causa del seu cultiu en camps inundats, el que produïx que la toxina s’introduïsca fàcilment en el comestible.

 

 

La varietat més afectada

Segons ‘El Español‘, en un estudi publicat en la revista Ecotoxicology and Environmental Safety, investigadors de l’Institut per a l’Alimentació Sostenible de la Universitat de Sheffield van trobar que 28 de 55 mostres de productes d’arròs analitzats que es venien en els supermercats britànics excedien els nivells de la toxina inorgànica establerts per les regulacions de la Comissió Europea, especialment pel que fa al consum d’arròs per part de xiquets i bebés.

 

En contrastar les diferents concentracions d’arsènic en funció de la varietat de l’arròs, es va poder comprovar que l’arròs integral, que en teoria té un bon perfil nutricional, posseïx més arsènic que altres classes. L’arròs blanc, en contraposició amb l’integral, és el que té menys quantitat d’esta toxina. I l’arròs que presenta una major concentració del compost nociu ha resultat ser l’arròs d’agricultura biològica, per la seua forma de cultiu.

 

El consum d’arròs en els més menuts

La principal preocupació residix en els xiquets en ple desenvolupament. Segons l’AESAN, els menuts són entre dos i tres voltes més vulnerables a l’arsènic a causa de la seua menor massa corporal i els danys que podrien sorgir en qualsevol òrgan del seu cos, sobretot, en els pulmons i en la pell, podrien ser més greus.

 

D’altra banda, l’arròs és un component àmpliament utilitzat en l’alimentació infantil pel seu preu econòmic, les poques al·lèrgies que sol produir i la multifuncionalitat que oferix en els plats i purés. Pel que fa als bebés, els investigadors han conclòs que els que tinguen menys de dotze mesos d’edat haurien de restringir el consum diari d’arròs a un màxim de 20 grams.

 

«Els productes a força d’arròs es consideren freqüentment com una opció saludable per als bebés i els xiquets menuts, però el nostre treball suggerix que, en la mitat dels casos estudiats, als menors no se’ls hauria d’alimentar amb més de 20 grams diaris d’arròs per a evitar els riscos associats a l’arsènic», ha declarat Menon. «Els governs i la Comissió Europea han d’introduir un etiquetatge específic per a que les famílies puguen elegir la seua compra ben informades», afegix.

 

Com reduir la toxina?

Reduir la concentració d’arsènic en l’arròs que es vol preparar és possible. Segons Marián García, farmacèutica, dietista i nutricionista, hi ha tres claus per a fer-ho.

 

La primera seria deixar l’arròs a remulla la nit anterior durant, com a mínim, huit hores; la segona, llavar l’arròs fins que l’aigua isca clara; i, finalment, la tercera, consistix a coure amb prou aigua, més de l’habitual, l’arròs. D’esta manera, es podria consumir l’arròs el més net i saludable possible, principalment pensant en els més menuts de la casa.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

CGT recolza investigar a Mazón després de l’informe de la jutgessa que apunta a negligència greu

CGT es persona davant el TSJCV i secunda investigar a Carlos Mazón després de l'exposició raonada de la jutgessa de Catarroja. L'escrit detalla omissions amb connexió a 230 defuncions.

Activen l’avís groc per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores este dijous en la Comunitat Valenciana

L'avís s'aplicarà en zones d'Alacant, València i Castelló, amb acumulats de 20 l/m² en una hora i 60 l/m² en 12 hores i possibilitat de tempesta.

Gamarra acusa el PSOE d’usar la política d’igualtat amb finalitats partidistes

Bufona Gamarra ha acusat el PSOE de convertir la política d'igualtat en 'un instrument partidista al servici del sanchismo' i de debilitar les institucions. La dirigent del PP ha reclamat menys propaganda, més eficàcia i un feminisme inclusiu orientat a resultats.

Aemet preveu activar avís groc per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores el divendres en la Comunitat

Aemet preveu activar el divendres l'avís groc per pluges en diverses zones de la Comunitat Valenciana, amb 20 l/m² en una hora i 60 en 12. Els ruixats podran anar amb tempesta.

Semaf convoca aturs en FGV després d’esgotar la negociació: calendari en Metrovalencia i TRAM

El sindicat de maquinistes Semaf ha anomenat a aturs en les xarxes d'FGV entre el 13 i el 26 de març després d'haver esgotat la negociació. Reclamen millores de seguretat i un tracte just en la negociació col·lectiva.

Pérez Llorca fixa per a abans de l’estiu la modernització de la depuradora de Pinedo

La Generalitat ha confirmat que la millora de la depuradora de Pinedo conclourà abans de l'estiu. La inversió de 37 milions busca més eficiència, menys olors i millor control d'abocaments.

El cens faller aconseguix un màxim històric: 128.675 inscrits i majoria femenina

El cens faller de 2026 ascendix a 128.675 persones, més de 8.000 que l'any anterior. Les dones lideren el conjunt amb el 56,13% del total.

Pérez Llorca s’estrena com president al balcó de l’Ajuntament per a la mascletà

Juanfran Pérez Llorca s'ha estrenat al balcó de l'Ajuntament de València en una mascletà de Drac que ha sortejat la pluja i el vent. El pirotècnic José María Enríquez ha parlat de 'miracle' després d'un tret de 160 quilos en cinc minuts i mig.