Els contagis dels majors de 80 anys han reduït gràcies a la vacunació

 

La quarta ona de la pandèmia de coronavirus s’està comportant d’una forma molt diferent a les anteriors. Tant el perfil de la persona contagiada com el de la qual requereix ingrés hospitalari està variant en la Comunitat Valenciana, la qual cosa els experts atribueixen sobretot al procés de vacunació encara que també a les mesures restrictives i la suau desescalada. Les tres primeres ones es van acarnissar amb la població més major, evidenciant que l’edat és un dels factors més determinants a l’hora que el pacient desenvolupe efectes greus de la malaltia. Una dada el demostra: la franja de persones de més de 80 anys ha representat prop de dos terços de les defuncions malgrat que han suposat només el 6% dels casos des de l’inici de la crisi sanitària en la Comunitat Valenciana.

Encara que el nombre de contagis en este col·lectiu era molt inferior al de grups de menor edat, la seua especial sensibilitat al virus els feia més vulnerables i sobrerepresentava la xifra de morts en estes franges respecte al nombre de casos. No obstant això, cada vegada es fa més evident que els avanços en la vacunació han invertit la tendència en esta quarta ona, aconseguint protegir els grups més vulnerables i fent guanyar pes al sector de població més jove.

Este grup cada vegada representa un major percentatge de contagis, però al no patir símptomes greus en la majoria d’ocasions permet que s’estiga rebaixant la pressió en UCI i la mortalitat, encara que estos paràmetres encara cuegen en les xifres oficials per les llargues estades hospitalàries que provoca la malaltia quan presenta complicacions.

El 50% entre menors de 39 anys

Les últimes dades que ha publicat la Conselleria de Sanitat confirmen que en els últims 30 dies amb informació disponible la meitat dels nous contagis s’ha produït entre menors de 39 anys i s’han reduït a la meitat en els de més de 80, el grup que ja està immunitzat amb almenys una dosi en la Comunitat Valenciana. Del total dels 4.761 positius nous detectats des del 21 de març al 22 d’abril, 2.381 tenien edats compreses entre els 0 i 39 anys. Això suposa just el 50% dels casos, quan des de l’inici de la pandèmia representaven un 38%.

Dins d’este grup d’edat, els joves d’entre 30 i 39 i els d’entre 20 i 29 anys són els que més contagis han sofert. Entre els dos sumen gairebé un 30% del total de positius per coronavirus en la Comunitat Valenciana en l’últim mes, amb 694 i 707 positius detectats en cada cas. Per part seua, els d’entre 10 i 19 anys suposen el 13% de tots els contagiats del mes, amb 616 casos enfront dels 364 positius rastrejats amb menys de 9 anys.

L’anàlisi d’estes xifres revela una clara correlació entre vacunació i reducció dels contagis. És a dir, que quan més s’ha avançat en el procés, menys casos es produeixen. El 19% dels positius de l’últim mes en la Comunitat Valenciana tenia més de 60 anys, una proporció un 4% inferior a la registrada des de l’inici de la pandèmia, però que va mostrant diferències més notòries a mesura que s’analitzen els grups més immunitzats.

28 casos en majors de 90

D’esta manera, la incidència de la covid entre els majors de 90 anys s’ha reduït a un terç, passant de representar un 1,5% a un 0,5% del total (28 dels 4.761 positius dels últims 30 dies). Una cosa similar succeeix amb el tram anterior, de 80 a 89 anys, que ha passat de suposar el 4,6% dels contagis al 2,4%. Fent la suma, els positius en els majors de 80 anys han caigut a la meitat en els últims 30 dies.

Este col·lectiu és precisament en el qual s’ha centrat l’inici del procés de vacunació i tots els valencians en este rang d’edat han rebut almenys una dosi, la qual cosa els atorga entorn d’un 80% de protecció davant el coronavirus. El següent grup quant a immunització és el de 70 a 79 anys, que també redueix el seu pes percentual en els contagis, encara que aquí a penes en un 1%.

Així les coses, el panorama permet mirar al futur amb un cert optimisme, ja que si s’aconsegueixen complir les previsions i per a finals de maig la Comunitat té vacunats a tots els majors de 65 haurà immunitzat a les persones amb l’edat a partir de la qual s’han produït el 95% de les morts. Així i tot, els experts recorden que cal esperar tres setmanes des de la burxada per a aconseguir la immunitat i que les mesures preventives continuen sent vitals per a contenir la corba.

Últimes notícies

Arriaga es queda fora de la llista del Llevant i obri la porta a Bardeli i Manu Sánchez

Kevin Arriaga s ha quedat fora de la llista del Llevant davant l Espanyol i podria eixir prompte cap a l AEK d Atenes, fet que ha obert plaça per a Manu Sánchez i Enzo Bardeli.

Altea encapçala les màximes amb 38,3 graus en un diumenge de calor intensa

Altea ha registrat este diumenge la temperatura més alta de la Comunitat Valenciana, amb 38,3 graus, seguida per Callosa d'en Sarrià i diverses localitats de València i Castelló. Les capitals de província s'han mantingut per davall dels 34 graus, segons Avamet i Aemet.

Jóvens amb discapacitat intel·lectual d’Alacant i Castelló tindran formació per a l’ocupació a la universitat

Les universitats d’Alacant i Castelló participaran en un programa de la Fundació ONCE i el Fons Social Europeu Plus per a formar jóvens amb discapacitat intel·lectual i millorar-ne l’ocupabilitat de cara al curs 2025-26.

Metrovalencia guanya usuaris en juliol mentre el TRAM d’Alacant retrocedix

Metrovalencia ha transportat 6,6 milions de persones en juliol, un 6,22 % més que en 2025, mentres que el TRAM d’Alacant ha baixat fins a 1,7 milions, un 2,48 % menys. El TRAM de Castelló ha crescut un 9,63 % fins als 242.180 viatgers.

Riazor celebra el retorn del Dépor a Primera en l’estrena d’Anselmi amb l’Elche

El Deportivo torna a Primera huit anys després davant un Elche que inicia el projecte de Martín Anselmi, encara amb la plantilla per tancar.

El Levante inscriu Ryan, Mandi i Tunde per a debutar hui en Lliga davant l’Espanyol

El Levante ha aconseguit inscriure a temps Matt Ryan, Aïssa Mandi i Kareem Tunde per a poder jugar esta vesprada al camp de l’Espanyol en l’estrena de Lliga, amb només 15 jugadors del primer equip disponibles.

Els Centres Dona atenen més de 7.000 víctimes en mig any i creixen un 18%

La Xarxa de Centres Dona de la Generalitat ha atés 7.093 dones en el primer semestre de 2026, quasi 1.100 més que un any abans, amb un augment de recursos, professionals i nous centres especialitzats.

Anselmi afronta el debut de LALIGA amb il·lusió i moltes ganes de competir

L’entrenador de l’Elche, Martín Anselmi, assegura que l’equip arriba al debut a LALIGA davant el Deportivo de La Coruña amb il·lusió, entusiasme i voluntat de competir després d’una llarga pretemporada.