9.1 C
València
Dimecres, 3 desembre, 2025

Els contagis dels majors de 80 anys han reduït gràcies a la vacunació

 

La quarta ona de la pandèmia de coronavirus s’està comportant d’una forma molt diferent a les anteriors. Tant el perfil de la persona contagiada com el de la qual requereix ingrés hospitalari està variant en la Comunitat Valenciana, la qual cosa els experts atribueixen sobretot al procés de vacunació encara que també a les mesures restrictives i la suau desescalada. Les tres primeres ones es van acarnissar amb la població més major, evidenciant que l’edat és un dels factors més determinants a l’hora que el pacient desenvolupe efectes greus de la malaltia. Una dada el demostra: la franja de persones de més de 80 anys ha representat prop de dos terços de les defuncions malgrat que han suposat només el 6% dels casos des de l’inici de la crisi sanitària en la Comunitat Valenciana.

Encara que el nombre de contagis en este col·lectiu era molt inferior al de grups de menor edat, la seua especial sensibilitat al virus els feia més vulnerables i sobrerepresentava la xifra de morts en estes franges respecte al nombre de casos. No obstant això, cada vegada es fa més evident que els avanços en la vacunació han invertit la tendència en esta quarta ona, aconseguint protegir els grups més vulnerables i fent guanyar pes al sector de població més jove.

Este grup cada vegada representa un major percentatge de contagis, però al no patir símptomes greus en la majoria d’ocasions permet que s’estiga rebaixant la pressió en UCI i la mortalitat, encara que estos paràmetres encara cuegen en les xifres oficials per les llargues estades hospitalàries que provoca la malaltia quan presenta complicacions.

El 50% entre menors de 39 anys

Les últimes dades que ha publicat la Conselleria de Sanitat confirmen que en els últims 30 dies amb informació disponible la meitat dels nous contagis s’ha produït entre menors de 39 anys i s’han reduït a la meitat en els de més de 80, el grup que ja està immunitzat amb almenys una dosi en la Comunitat Valenciana. Del total dels 4.761 positius nous detectats des del 21 de març al 22 d’abril, 2.381 tenien edats compreses entre els 0 i 39 anys. Això suposa just el 50% dels casos, quan des de l’inici de la pandèmia representaven un 38%.

Dins d’este grup d’edat, els joves d’entre 30 i 39 i els d’entre 20 i 29 anys són els que més contagis han sofert. Entre els dos sumen gairebé un 30% del total de positius per coronavirus en la Comunitat Valenciana en l’últim mes, amb 694 i 707 positius detectats en cada cas. Per part seua, els d’entre 10 i 19 anys suposen el 13% de tots els contagiats del mes, amb 616 casos enfront dels 364 positius rastrejats amb menys de 9 anys.

L’anàlisi d’estes xifres revela una clara correlació entre vacunació i reducció dels contagis. És a dir, que quan més s’ha avançat en el procés, menys casos es produeixen. El 19% dels positius de l’últim mes en la Comunitat Valenciana tenia més de 60 anys, una proporció un 4% inferior a la registrada des de l’inici de la pandèmia, però que va mostrant diferències més notòries a mesura que s’analitzen els grups més immunitzats.

28 casos en majors de 90

D’esta manera, la incidència de la covid entre els majors de 90 anys s’ha reduït a un terç, passant de representar un 1,5% a un 0,5% del total (28 dels 4.761 positius dels últims 30 dies). Una cosa similar succeeix amb el tram anterior, de 80 a 89 anys, que ha passat de suposar el 4,6% dels contagis al 2,4%. Fent la suma, els positius en els majors de 80 anys han caigut a la meitat en els últims 30 dies.

Este col·lectiu és precisament en el qual s’ha centrat l’inici del procés de vacunació i tots els valencians en este rang d’edat han rebut almenys una dosi, la qual cosa els atorga entorn d’un 80% de protecció davant el coronavirus. El següent grup quant a immunització és el de 70 a 79 anys, que també redueix el seu pes percentual en els contagis, encara que aquí a penes en un 1%.

Així les coses, el panorama permet mirar al futur amb un cert optimisme, ja que si s’aconsegueixen complir les previsions i per a finals de maig la Comunitat té vacunats a tots els majors de 65 haurà immunitzat a les persones amb l’edat a partir de la qual s’han produït el 95% de les morts. Així i tot, els experts recorden que cal esperar tres setmanes des de la burxada per a aconseguir la immunitat i que les mesures preventives continuen sent vitals per a contenir la corba.

Últimes notícies

Una dona de 29 anys és assassinada a ganivetades a Alacant en un nou cas de violència masclista

La víctima ha sigut trobada sense vida al domicili on encara convivien; l’agressor, de 34 anys, s’ha suïcidat després dels fets

Juanfran Pérez Llorca pren possessió com a president de la Generalitat i obri una nova etapa marcada pel diàleg

El nou cap del Consell assumeix el càrrec després d’un acte solemne en què ha demanat “perdó” a les famílies de les 229 víctimes de la DANA del 29 d’octubre del 2024

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.

El cap de Gabinet de Mazón nega que es reclamara la presència del president en el Cecopi

José Manuel Cuenca va defendre davant la comissió del Congrés que el cap del Consell va estar informat durant la DANA i que ningú li va requerir acudir al Cecopi. L'oposició li va retraure no interrompre l'agenda d'eixe dia.

Arranca el juí del cas Aigües de Calp per anomalies en la xarxa d’aigua 21 anys després

L'Audiència d'Alacant ha iniciat la vista contra huit acusats per presumptes irregularitats en l'adjudicació i execució d'obres de l'aigua a Calp. El juí s'ha obert amb testimonis i les declaracions dels processaments s'han fixat per a mediats de setmana.

Rescaten el cadàver d’un home en el riu Segura a Orihuela

Bombers han recuperat el cos d'un home de 47 anys del riu Segura a Orihuela. La Policia Nacional ha obert una investigació sense signes aparents de violència.