Nou de cada deu persones es desinfecten o es llaven les mans amb regularitat i el 85% usen mascareta el màxim temps possible, segons reflectix la catorzena enquesta elaborada pel grup de treball ‘Data Science for Covid-19‘, dirigit per la comissionada de la Presidència per a l’Estratègia Valenciana per a la Intel·ligència Artificial, l’alacantina Nuria Oliver.
«La ciutadania ja va ser un exemple de responsabilitat en els moments més durs de la pandèmia, amb un elevat seguiment de les mesures de confinament, i ara torna a demostrar un alt compromís en el compliment de les mesures de prevenció», ha indicat la directora general d’Anàlisi i Polítiques Públiques, Ana Berenguer. «En tot cas, no podem baixar la guàrdia», ha afegit la responsable, ja que, «cal recordar que el virus seguix entre nosaltres i per a mantindre’l baix control és fonamental la implicació de tots, ser constants i seguir les indicacions d’higiene de mans, de distància interpersonal, usar mascareta i mantindre els espais ventilats».
[predef]valncia-grup-de-facebook-595[/predef]
L’enquesta també mostra el seguiment d’altres comportaments socials per a previndre contagis. D’esta forma, el 83% de la població evita les situacions que puguen portar a una trobada amb un elevat nombre de persones i el 75% no saluda donant la mà, besos o abraçades a persones amb les que no conviu. També el 75% dels consultats manifesta que manté un distanciament físic interpersonal d’almenys un metre i mig, i un 68% assenyala que limita el nombre de persones amb les que té contacte pròxim.
Les respostes mostren un elevat ús del transport individual, de manera que el 71% usa el cotxe propi, mentres que el 55% es desplaça habitualment a peu, enfront del 20% que ho fa en transport públic. Quasi el 8% ha recorregut a la bicicleta o el patinet, i a penes el 4,6% ha triat el taxi o cotxes de lloguer amb conductor (VTC). Per part seua, un 1,3% diu que no s’ha desplaçat fora de sa casa.
Un elevat percentatge de la població considera segur anar a comprar a xicotets comerços
Respecte a les activitats que oferixen més seguretat, el 79% dels enquestats entén que la pràctica de deport de manera individual presenta baix risc de contagi. També un elevat percentatge de la població considera segur anar a comprar a xicotets comerços mantenint la distància de seguretat (72%). En l’extrem oposat, com menys segures, es consideren activitats com assistir a oficis religiosos amb restricció d’aforament (d’esta forma ho considera el 15,8%) i viatjar amb avió (8,9%).
El qüestionari, que compta amb més de 241.000 respostes acumulades, ha sigut dissenyat pel grup de treball liderat per Nuria Oliver, del que formen part persones expertes de la Universitat Jaume I, Universitat de València, Universitat Politècnica de València, Universitat Miguel Hernández, Universitat d’Alacant, CEU Cardenal Herrera i Fisabio. La catorzena enquesta sobre el coronavirus es va fer entre el 26 de juny i el 2 de juliol i es van obtindre 3.178 respostes de tota Espanya.