El sector ceràmic anuncia nous ERTOs davant el «gravíssim impacte» del preu del gas i ajudes «insuficients»

La crisi energètica, el efectes de la guerra d’Ucraïna i ara, la vaga dels transportistes, converteixen el sector ceràmic és un dels més afectats per les circumstàncies actuals. «La situació que travessa la indústria és d’emergència, ens trobem enmig d’una tempesta perfecta» ha assenyalat Vicente Nomdedeu, president d’Associació Espanyola de Fabricants de Taulells i Paviments Ceràmics (ASCER) en un comunicat emés hui. A més, ha afegit que «són nombrosos els ERTOs que s’estan negociant i que es presentaran en les pròximes setmanes, podent arribar a convertir-se’n extincions d’ús de no millorar la conjuntura».

Des del sector expliquen que la situació «no és sostenible d’allargar-se en el temps» i que s’està veient compromesa la viabilitat de les empreses del sector, «obligant a prendre mesures» per a limitar l’impacte amb parades de producció i ERTOs. Des de l’1 de gener fins al 15 de març s’han registrat 20 ERTOs amb un total de 3.490 treballadors afectats.

El preu de l’energia està asfixiant a aquesta indústria, cal tindre en compte que el preu mitjà del gas (mercat de referència TTF) en 2020 va ser de 7,78 €/MWh, i en 2021 el preu mitjà va créixer un 495% fins als 46,29 €/MWh. A la tardor de 2021 els increments estimats en la factura energètica sectorial eren d’un 263% podent arribar als 1.734 milions d’euros. Amb tot això, la guerra d’Ucraïna ha agreujat més la situació, registrant-se rècords sense precedents en els preus de l’energia. Entre l’1 de gener i fins al 15 de març la mitjana del preu TTF ha sigut de 107,26 €/MWh, un 479% major si el comparem amb el mateix període de l’any anterior.

A més, la guerra d’Ucraïna ha produït problemes de proveïment d’argiles i caolins, i l’augment de preus de matèries primeres en general, així com, la pujada del cost de nolis. A tot això, ara hi ha de sumar-li l‘atur en el transport que agreuja la delicada situació, ja que la cadena de subministrament es comença a veure afectada, tant en recepció de matèries primeres com en el servei a clients nacionals i internacionals, i podria forçar la parada de les línies de producció com anunciava ahir ASCER en un altre comunicat.

«Per a les nostres empreses no és senzill traslladar directament al preu de venda l’increment dels nostres costos de producció. Cal no oblidar que operem en un mercat global i que el 75% de les nostres vendes es fan en exportació, i competim tant amb tercers països amb menors costos de producció, com amb altres productes de recobriment substitutius» apunta Vicente Nomdedéu, president d’ ASCER. «Arribarà un punt en què el client no acceptarà més pujades en els preus de producte amb la consegüent pèrdua del mercat», ha afegit.

Des de ASCER reclamen que encara no han vist cap mesura orientada a reduir les factures del gas per a la indústria sector i expliquen una bateria de propostes que s’han sol·licitat al Govern. El sector demana mesures excepcionals i urgents com la intervenció temporal dels preus energètics, establiment d’ajudes directes a indústries intensives en consum de gas, o moratòries de pagaments per a empreses afectades per la crisi energètica, totes elles mesures encaminades a donar liquiditat a les empreses i poder mantenir així la producció i l’ocupació.

«El límit que s’ha marcat a partir del qual s’atorgarien les ajudes és massa alt, això significa que les ajudes arribaran quan el sector ja estiga en una situació molt greu i amb les empreses parades o a punt de fer-ho»,

La Comissió Europea va publicar ahir el marc d’ajudes d’estat per als sectors afectats per la guerra d’Ucraïna, en el qual s’inclou al sector tauleller, no obstant això, «es tracta d’unes ajudes que únicament van encaminades a atenuar el sobrecost del preu del gas quan el TTF estiga en nivells extrems com els que vivim la setmana del 7 de març», expliquen.

En aquest sentit, Ximo Puig, president de la Generalitat, ha declarat en roda de premsa que «ja s’ha aconseguit que el sector de la ceràmica puga rebre ajudes d’Estat que es concretaran en les pròximes setmanes», ha assegurat. No obstant això, no ha especificat ni quantitats ni terminis encara.

La Comissió Europea preveu que es puga compensar fins al 70% del cost del gas que supere el doble del preu mitjà de 2021 (xifra que es prendrà com a referència en cada cas particular), la qual cosa en la pràctica per a una indústria que amb preus per damunt dels 60-80€/MWh ja està greument compromesa puga no suposar cap alleujament. D’altra banda, es tracta d’un marc temporal fins a finals de 2022 i ara han de ser els estats membres els que determinen i detallen les mesures a aplicar, sent els estats amb major capacitat econòmica els que compten amb un major marge de maniobra per a ajudar a les seues indústries.

En relació amb les ajudes, ASCER valora de forma moderadament positiva la mesura de la Comissió Europea, però una vegada més està lluny de la realitat i en la pràctica no suposarà un alleujament per a la situació d’emergència en la qual es troba la indústria, i en concret, per al sector tauleller. «El límit que s’ha marcat a partir del qual s’atorgarien les ajudes és massa alt, això significa que les ajudes arribaran quan el sector ja estiga en una situació molt greu i amb les empreses parades o a punt de fer-ho», apunta el secretari general d’ASCER, Alberto Echavarría.

Últimes notícies

Les temperatures freguen els 40 graus a València en la vigília de l’avís taronja

Les màximes han arribat hui als 39,3 graus a Xàtiva i Pego, en la vigília de l’avís taronja d’Aemet per temperatures de fins a 40 graus en el litoral i l’interior sud de la província de València.

Compromís demana que Sagunt compre la casa natalícia de Joaquín Rodrigo com a espai cultural

Compromís ha proposat a l’Ajuntament de Sagunt adquirir la casa natalícia del compositor Joaquín Rodrigo, actualment en venda, per a incorporar-la al patrimoni municipal i destinar-la a ús cultural i turístic.

Segorbe dona el tret d’eixida a la seua setmana taurina amb una Entrada de 51 segons

Segorbe ha obert la setmana taurina de 2026 amb la primera Entrada de Toros i Cavalls, una carrera ràpida de 51 segons sense incidents, amb deu cavallistes guiants sis bous i un manso fins a la plaça de la Cueva Santa.

València es transforma un mes en capital del disseny amb el València Design Fest

El València Design Fest 2026 se celebrarà del 10 de setembre al 15 d’octubre, amb més de 60 activitats en 30 seus i Polònia com a país convidat, consolidant la ciutat com a referent internacional del disseny i la creativitat.

Brugué plantarà cara al Barça: el Levante rep el líder sense por ni complexos

El capità del Levante, Roger Brugué, ha assegurat que l’equip rebrà el Barça, líder invicte, sense por ni complexos després d’encadenar sis triomfs seguits a casa. El davanter destaca la unió del vestidor i l’actuació clau del porter Mathew Ryan en l’últim empat a Màlaga.

Nit asfixiant a Dénia amb 33 graus de matinada i calor extrema a la costa

Dénia ha patit una nit infernal amb 33 graus a les 2 de la matinada i mínimes per damunt dels 30, mentre gran part del litoral valencià ha encadenat una altra nit tòrrida amb temperatures nocturnes superiors als 25 graus.

Villarreal busca la revanxa europea al camp del Borussia Dortmund

El Villarreal debuta en la nova Champions al camp del Borussia Dortmund, on va caure 4-0 fa un any, encara sense haver guanyat en Lliga amb Íñigo Pérez.

Giorgeta i Pérez Galdós tornen al trànsit complet abans de la ‘vuelta al cole’

Les avingudes de Giorgeta i Pérez Galdós recuperen entre dilluns i dimarts dos carrils per sentit abans de l’inici del curs escolar, mentres la reurbanització entra en la fase final.