Anuncios

El sector ceràmic anuncia nous ERTOs davant el “gravíssim impacte” del preu del gas i ajudes “insuficients”

La crisi energètica, el efectes de la guerra d’Ucraïna i ara, la vaga dels transportistes, converteixen el sector ceràmic és un dels més afectats per les circumstàncies actuals. “La situació que travessa la indústria és d’emergència, ens trobem enmig d’una tempesta perfecta” ha assenyalat Vicente Nomdedeu, president d’Associació Espanyola de Fabricants de Taulells i Paviments Ceràmics (ASCER) en un comunicat emés hui. A més, ha afegit que “són nombrosos els ERTOs que s’estan negociant i que es presentaran en les pròximes setmanes, podent arribar a convertir-se’n extincions d’ús de no millorar la conjuntura”.

Des del sector expliquen que la situació “no és sostenible d’allargar-se en el temps” i que s’està veient compromesa la viabilitat de les empreses del sector, “obligant a prendre mesures” per a limitar l’impacte amb parades de producció i ERTOs. Des de l’1 de gener fins al 15 de març s’han registrat 20 ERTOs amb un total de 3.490 treballadors afectats.

Anuncios

El preu de l’energia està asfixiant a aquesta indústria, cal tindre en compte que el preu mitjà del gas (mercat de referència TTF) en 2020 va ser de 7,78 €/MWh, i en 2021 el preu mitjà va créixer un 495% fins als 46,29 €/MWh. A la tardor de 2021 els increments estimats en la factura energètica sectorial eren d’un 263% podent arribar als 1.734 milions d’euros. Amb tot això, la guerra d’Ucraïna ha agreujat més la situació, registrant-se rècords sense precedents en els preus de l’energia. Entre l’1 de gener i fins al 15 de març la mitjana del preu TTF ha sigut de 107,26 €/MWh, un 479% major si el comparem amb el mateix període de l’any anterior.

A més, la guerra d’Ucraïna ha produït problemes de proveïment d’argiles i caolins, i l’augment de preus de matèries primeres en general, així com, la pujada del cost de nolis. A tot això, ara hi ha de sumar-li l‘atur en el transport que agreuja la delicada situació, ja que la cadena de subministrament es comença a veure afectada, tant en recepció de matèries primeres com en el servei a clients nacionals i internacionals, i podria forçar la parada de les línies de producció com anunciava ahir ASCER en un altre comunicat.

“Per a les nostres empreses no és senzill traslladar directament al preu de venda l’increment dels nostres costos de producció. Cal no oblidar que operem en un mercat global i que el 75% de les nostres vendes es fan en exportació, i competim tant amb tercers països amb menors costos de producció, com amb altres productes de recobriment substitutius” apunta Vicente Nomdedéu, president d’ ASCER. “Arribarà un punt en què el client no acceptarà més pujades en els preus de producte amb la consegüent pèrdua del mercat”, ha afegit.

Des de ASCER reclamen que encara no han vist cap mesura orientada a reduir les factures del gas per a la indústria sector i expliquen una bateria de propostes que s’han sol·licitat al Govern. El sector demana mesures excepcionals i urgents com la intervenció temporal dels preus energètics, establiment d’ajudes directes a indústries intensives en consum de gas, o moratòries de pagaments per a empreses afectades per la crisi energètica, totes elles mesures encaminades a donar liquiditat a les empreses i poder mantenir així la producció i l’ocupació.

“El límit que s’ha marcat a partir del qual s’atorgarien les ajudes és massa alt, això significa que les ajudes arribaran quan el sector ja estiga en una situació molt greu i amb les empreses parades o a punt de fer-ho”,

La Comissió Europea va publicar ahir el marc d’ajudes d’estat per als sectors afectats per la guerra d’Ucraïna, en el qual s’inclou al sector tauleller, no obstant això, “es tracta d’unes ajudes que únicament van encaminades a atenuar el sobrecost del preu del gas quan el TTF estiga en nivells extrems com els que vivim la setmana del 7 de març”, expliquen.

En aquest sentit, Ximo Puig, president de la Generalitat, ha declarat en roda de premsa que “ja s’ha aconseguit que el sector de la ceràmica puga rebre ajudes d’Estat que es concretaran en les pròximes setmanes”, ha assegurat. No obstant això, no ha especificat ni quantitats ni terminis encara.

La Comissió Europea preveu que es puga compensar fins al 70% del cost del gas que supere el doble del preu mitjà de 2021 (xifra que es prendrà com a referència en cada cas particular), la qual cosa en la pràctica per a una indústria que amb preus per damunt dels 60-80€/MWh ja està greument compromesa puga no suposar cap alleujament. D’altra banda, es tracta d’un marc temporal fins a finals de 2022 i ara han de ser els estats membres els que determinen i detallen les mesures a aplicar, sent els estats amb major capacitat econòmica els que compten amb un major marge de maniobra per a ajudar a les seues indústries.

En relació amb les ajudes, ASCER valora de forma moderadament positiva la mesura de la Comissió Europea, però una vegada més està lluny de la realitat i en la pràctica no suposarà un alleujament per a la situació d’emergència en la qual es troba la indústria, i en concret, per al sector tauleller. “El límit que s’ha marcat a partir del qual s’atorgarien les ajudes és massa alt, això significa que les ajudes arribaran quan el sector ja estiga en una situació molt greu i amb les empreses parades o a punt de fer-ho”, apunta el secretari general d’ASCER, Alberto Echavarría.

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

Dani Martín arrasa en el seu debut en el Roig Arena amb un concert de 25+1 anys de música

Dani Martín triomfa en la seua primera visita al Roig Arena amb un concert de quasi dos hores i mitja que repassa les seues 25+1 anys de carrera i penja el cartell de sold out a València.

El Llevant remunta un 0-2 davant Osasuna i s’agarra a la permanència amb un 3-2 agònic

El Llevant remunta un 0-2 davant Osasuna, que va jugar tota la segona part amb un menys, i es manté viu en la baralla per la permanència gràcies a un gol de Eyong en el 90.

Pedro Martínez rebaixa l’eufòria després de forçar el quint partit davant Panathinaikos

València Basket va véncer al Panathinaikos a Atenes i va forçar el quint partit de la sèrie d'Eurolliga. Pedro Martínez celebra el triomf però advertix que jugar a casa no garantix la passada.

Sanitat localitza a Catalunya un nou contacte del brot de hantavirus del creuer

Sanitat ha identificat a Catalunya a una nova dona com a contacte del brot de hantavirus vinculat al creuer Hondius. No presenta sintomas, però debera guardar quarantena i sotmetre's a vigilància activa.

Montero lidera un altre colp del València Basket en el OAKA i es jugarà la Final Four a casa

El València Basket va tornar a silenciar el OAKA amb una exhibició de Jean Montero i va forçar el quint partit per a decidir el passe a la Final Four en el Roig Arena.

Ingressen en aïllament a Alacant a la primera sospitosa de hantavirus a Espanya

Una dona de 32 anys, primer cas sospitós de hantavirus a Espanya, ha sigut ingressada en una habitació d'aïllament amb pressió negativa a l'hospital de Sant Joan d'Alacant després d'activar el protocol de Sanitat.

El Feminario de la Diputació exigix al Govern una llei contra l’explotació sexual

El nové Feminario de la Diputació de València tanca les seues jornades amb una exigència directa al Govern: una llei orgànica abolicionista contra l'explotació sexual que protegisca les dones i perseguisca proxenetes i compradors de sexe.

La família de Teófilo de la Vall recorrerà al Constitucional després de la inadmissió de la querella contra Martín Villa

La família de Teófilo de la Vall, considerat la primera víctima de la Transició, recorrerà al Tribunal Constitucional després de la inadmissió de la querella contra Rodolfo Martín Villa i advertix que, si no obté empara, acudirà a instàncies internacionals.
Anuncios