Educació oferirà 135.820 places d’FP el pròxim curs i potenciarà les pràctiques en empreses

Assegura que l’increment d’hores en les empreses «en cap cas» suposaran una reducció de plantilla docent

VALÈNCIA, 29 (EUROPA PRESS)

La Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació oferirà un total de 135.820 places de Formació Professional (FP) per al pròxim curs 2024-2025, la qual cosa suposa un augment del 16% –en concret, 19.163 llocs més– respecte a l'»oferta real» de les cobertes l’any actual (116.657).

Entre les principals novetats, es potenciaran les pràctiques en empreses i es reforçarà l’orientació professional als estudiants per a evitar que hi haja «cadires buides».

Així ho han avançat el conseller, José Antonio Rovira, i la directora general d’FP, Marta Armendia, en la presentació de l’oferta, el procés de la qual d’admissió va començar el 24 de maig i conclourà el 3 de juny.

«Estem en un moment històric en el qual canviarà el paradigma de la Formació Professional, passant del tradicional enfocament centrat en el lloc de treball a un molt més ampli centrat en el camp professional. La Formació Professional ja no és una segona opció ni la germana xicoteta de ningú», ha proclamat Rovira, a més de reivindicar que pot «portar cada individu on vulga arribar».

Per províncies, les places a Alacant augmentaran un 20% fins a un total de 55.330, mentre a Castelló creixeran un 17% fins a 18.160 i a València un 14% fins a 62.330. L’oferta comprèn la creació de 241 grups: 112 a València, fins a un total de 2.418; 93 a Alacant, fins a 1.963, i 36 a Castelló fins a 667.

A més, els cursos d’especialització passaran de 75 a 85 a tota la Comunitat Valenciana i permetran accedir, no només a alumnes d’FP, sinó també a egressats de graus relacionats amb els cicles i a professionals acreditats.

I els cicles per a alumnes amb necessitats especials comptaran amb nou grups més a centres d’Elx, Guardamar, Oriola, Alzira, Gandia, Oliva, Benicarló, Vall d’Uixó i Onda.

Durant el curs 2024-2025 hi haurà dos modalitats d’FP Dual: la general, més semblant al model de fa anys –amb cent hores de pràctiques en el primer curs i 400 en el segon–, i la intensiva, on els alumnes alternaran treball i formació en centres i en empreses. En la FP Dual intensiva, fins a la meitat del cicle es podrà fer en empreses i s’establirà una relació laboral.

«Les empreses es converteixen en formadores: a partir del primer curs, tots els alumnes van a trepitjar l’empresa i tenir un contacte real. Ens ho demanaven els alumnes», ha ressaltat la responsable d’FP.

Malgrat l’augment de les hores de pràctiques, Educació garanteix que «en cap cas suposarà una reducció de plantilla dels centres». «Volem deixar-ho ben clar: que es porte a l’empresa part de la formació no significa que el professorat no vaja a seguir realitzant funcions de seguiment i acompanyament», ha remarcat la directora general.

Des del departament de Campanar també asseguren que els centres disposaran de «total flexibilitat i autonomia», dins de les directrius del Ministeri, per a triar els mòduls que vulguen dualizar.

SOLUCIONS PER A DEMANDA DE TRANSPORTISTES

Respecte a l’oferta actual, els estudis més demandats són els relacionats amb la informàtica, l’activitat física o el màrqueting, junt amb un «augment espectacular» dels d’intervenció sociocomunitària per la demanda d’ajuntaments i entitats de professionals d’atenció a la dependència. També hi ha demanda de transportistes, per la qual cosa la Conselleria busca solucions.

«Hem tingut en compte l’ocupabilitat perquè no volem enganyar ningú», ha subratllat la responsable d’FP, després d’explicar que un dels problemes actuals és que les empreses no troben els professionals que necessiten.

El pròxim curs s’oferiran les 26 famílies professionals disponibles a Espanya: Activitats Físiques i Esportives; Arts Gràfiques; Edificació i Obra Civil; Fabricació Mecànica; Imatge i So; Informàtica i Comunicacions; Marítima-Pesquera; Seguretat i Medi ambient; Administració i Gestió; Arts i Artesanies; Electricitat i Electrònica; Hostaleria i Turisme; Indústries Alimentàries; Instal·lació i Manteniment; Química; Servicis Socioculturals i a la comunitat; Transport i Manteniment de Vehicles; Vidre i Ceràmica; Agrària; Comerç i Màrqueting; Energia i Aigua; Imatge Personal; Indústries Extractives; Fusta, Moble i Suro; Sanitat i Tèxtil, Confecció i Pell. A València s’impartiran totes, a Alacant 25 –totes excepte Ceràmica i Vidre– i a Castelló 24 –llevat d’Indústries Extractives i Marítim-Pesquera–.

També es crearà un nou cicle de Seguretat, que s’oferirà a Alacant i Elda, i cursos especialitzats en Aeronaus pilotades de manera remota-drons (Novelda i Castelló), Ciberseguretat en entorns TIC (Castelló, Torrent, Alcoi i Almoradí), IA i Big Data (Alcoi i Almoradí) i Desenvolupament de videojocs (Alberic).

Per graus, en el superior s’implementaran aquests cicles: Redacció de continguts digitals per a màrqueting i mobilitat segura i sostenible (Xest); Posicionament en cercadors i Auditoria Energètica (Montfort); Modelatge i informació en la construcció (València). En grau mitjà s’implantarà el cicle d’Aprofitament i Conservació del Medi Natural (Sogorb i Bunyol), mentre en el bàsic hi haurà nova oferta d’Accés i conservació d’instal·lacions esportives (Oriola, Xàtiva, Onda i Vila-real), Agro-jardineria i composició floral (Crevillent) i Arranjament i reparació de productes tèxtils (Alcoi i Benidorm).

Últimes notícies

Diana Morant anuncia que vol optar a la Presidència de la Generalitat

Diana Morant ha avançat davant del Comité Federal del PSOE que es presentarà a les primàries del PSPV per a ser candidata a la Presidència de la Generalitat Valenciana tan prompte com s'òbriga el procés intern.

Oltra anima a frenar l’extrema dreta: si la gent no vol, no arribaran al poder

Mónica Oltra assegura en un acte a València que l’arribada de l’extrema dreta al poder no és inevitable i defensa que la democràcia ha de tornar a posar el poble al centre.

Baldoví reclama eleccions anticipades i acusa el Consell de no estar a l’alçada del poble valencià

El president del Consell Nacional de Més-Compromís, Joan Baldoví, ha demanat eleccions autonòmiques anticipades en considerar que el poble valencià és digne i mereix un govern decent. L’òrgan ha aprovat una resolució que reclama la dimissió del Consell del PP, sustentat per Vox, i la convocatòria immediata d’eleccions.

Confiscat un tonyina roig de 250 quilos de pesca furtiva davant la costa de la Vila Joiosa

La Guàrdia Civil ha intervingut un tonyina roig d’uns 250 quilos capturat presumptament de manera furtiva davant de la Vila Joiosa, el primer dia de la temporada, i ha tramitat cinc denúncies contra el patró.

El nou monoplaça híbrid de la UPV es prepara per a dominar la Formula Student europea

L’equip Formula Student de la Universitat Politècnica de València ha presentat el FSUPV-14, el seu primer monoplaça híbrid, amb tracció elèctrica davantera i nou paquet aerodinàmic, per a aspirar al número u mundial.

Isaac Noguera s’acomiada del València Basket agraït després d’un any dur a nivell personal

L’escorta català Isaac Noguera ha anunciat la seua eixida del València Basket amb un missatge en xarxes on es mostra feliç i agraït per una temporada històrica del club, però alhora difícil en l’àmbit personal.

Intervenen 80 quilos de cocaïna i armes a València en una macrooperació antidroga

La Policia Nacional ha intervingut a València 80 quilos de cocaïna, dos armes de foc i abundant munició en l’última fase d’una macrooperació estatal contra el tràfic de drogues a gran escala iniciada el 2024.

Detingut a Elx per agredir una sanitària mentre l’atenien en Urgències

La Policia Nacional ha detingut a Elx un home de 43 anys per agredir presumptament una treballadora sanitària en un hospital públic mentres era atés en el servici d’urgències. El cas s’investiga com un delicte d’atemptat contra agent de l’autoritat en ser empleada pública.