22.5 C
València
Dimarts, 10 febrer, 2026

El Govern, decidit a tombar la qüestió de confiança que demana Junts en considerar-la injustificada

A Moncloa són conscients que esta decisió pot fer que Junts no recolze els Pressupostos Generals de l’Estat del 2025

MADRID, 14 (EUROPA PRESS)

El Govern va a tombar la proposta de Junts perquè el president del Govern, Pedro Sánchez se sotmeta a una qüestió de confiança en el Congrés dels Diputats, una decisió que està en mans de la Mesa de la Cambra baixa que es pronunciarà sobre este tema este dijous.

En este sentit a Moncloa es mostren en contra que la Mesa –amb majoria de PSOE i Sumar– admeta la tramitació d’esta proposta, consideren que el debat no té sentit i insistixen que la prerrogativa per a presentar una moció de confiança la té en exclusiva el president del Govern, segons fonts governamentals.

En la mateixa línia, un ministre indica que es tracta d’una proposta “ex-temporània” i altres fonts del Govern consultades per Europa Press apunten en la mateixa direcció i veuen més que probable que la proposta de Junts no seguisca avant.

Les fonts consultades afirmen ser conscients que la negativa a complir esta exigència dels de Puigdemont pot significar que no recolzen els Pressupostos Generals de l’Estat per al 2025, el suport del qual és fonamental per a traure’ls avant. Referent a això, insistixen que l’Executiu vol nous Comptes Generals, però recorda que es pot governar amb pressupostos prorrogats.

La portaveu del Govern i ministra d’Educació, Pilar Alegría, s’ha pronunciat sobre este assumpte este dimarts en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres i ha qualificat com no justificada la qüestió de confiança que Junts reclama al president Sánchez. En este sentit ha preguntat als de Carles Puigdemont per què insistixen en este instrument parlamentari si l’Executiu complix els compromisos subscrits en l’acord d’investidura.

“La pregunta que jo els traslladaria és per què? Perquè mira, jo el que els puc traslladar és que el Govern d’Espanya complix amb els compromisos que ha establit amb la resta de les forces parlamentàries. El que està en la nostra mà complim amb els compromisos”, ha defensat la ministra portaveu en la roda de premsa posterior al Consell de Ministres.

Alegría ha indicat que a qui li correspon qualificar la proposta presentada per Junts al Congrés és a la Mesa, que prendrà una decisió sobre este tema este dijous. També ha recordat que els grups parlamentaris “tenen altres instruments i altres ferramentes”, però que la prerrogativa d’una qüestió de confiança pertany al president del Govern.

Les declaracions de la portaveu del Govern tenen lloc hores després que el secretari general de Junts, Jordi Turull, haja avisat al PSOE que prendran decisions que “no agradaran” si s’oposen a tramitar la iniciativa perquè el president del Govern, Pedro Sánchez, se sotmeta a una qüestió de confiança.

“Si no ho tramiten significa que no es veuen capaços de restablir la confiança. Si no complixen i no es veuen capaços de restablir esta confiança cal prendre decisions que li puc assegurar que no agradaran al PSOE”, ha defensat este dimarts durant la seua intervenció en un esmorzar informatiu de Nova Economia Fórum.

Últimes notícies

Una dona dona a llum a València amb assistència telefònica del CICU

Una embarassada de 37 setmanes ha donat a llum en el seu domicili de València guiada per una metge del CICU per telèfon. Mare i bebé estan en bon estat.

L’Ajuntament d’Alacant anuncia que exclourà a regidors, càrrecs i assessors dels processos de VPP

L'equip de govern ha comunicat que restringirà a regidors, càrrecs i personal de confiança concórrer a les VPP. La decisió arriba després de la crisi dels Naus.

El Govern ha aprovat un decret llei per a topar preus en emergències i evitar abusos

L'Executiu ha aprovat un decret llei que limita pujades en béns i servicis durant emergències. La mesura fixa referències de 30 dies i obliga a informar.

Dimarts amb pluges febles, mínimes a l’alça i vent molt fort a l’interior de la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana viurà un dimarts amb cels nuvolosos, pluges febles ocasionals i un ascens notable de les mínimes. El vent d'oest bufarà fort amb ratxes molt fortes a l'interior.

València tanca parcs, jardins i cementeris i suspén activitats a l’aire lliure per alerta taronja de vent

L'Ajuntament de València ha tancat parcs, jardins i cementeris i ha suspés les activitats a l'aire lliure este dimarts després d'activar-se l'alerta taronja per vent de Aemet. Es demana evitar zones arbrades i bastides, assegurar vivendes i seguir els avisos oficials.

El 75,6% dels jóvens espanyols usa IA generativa, per damunt de la mitjana de la UE

En 2025, el 75,56% dels jóvens de 16 a 24 anys a Espanya van utilitzar ferramentes d'IA generativa, superant la mitjana de la UE, situada en el 63,8%.

El Govern aprova un decret llei per a topar preus en situacions d’emergència

El Consell de Ministres ha aprovat un decret llei que limita pujades de béns i servicis en situacions excepcionals. El topall no permet superar el màxim dels últims 30 dies ni depassar en un 50% la mitjana d'eixe període.

El PP advertix que qui va comprar VPP per a especular no podrà lucrar-se

El govern municipal avisa que no permetrà guanys per revenda irregular de VPP a la Platja de Sant Joan i anuncia mesures com a tanteig i retracte. La investigació per la promoció Els Naus ja ha provocat dimissions i l'encreuament de dades amb funcionaris s'ha remés a la Conselleria.