22.1 C
València
Divendres, 9 maig, 2025

El Prado adquirix ‘El sàtir’, d’Antonio Fillol, per 110.000 euros

El Museu Nacional del Prado ha confirmat este dimarts la compra de l’obra ‘El sàtir’ d’Antonio Fillol per un import de 110.000 euros, després de l’aprovació del Real Patronat del Museu Nacional del Prado.

- Advertisement -Telegram València Diari

La compra, segons ha assenyalat la pinacoteca en un comunicat, es va realitzar el mes de juny passat. La seua exposició està prevista en la mostra temporal que el Prado durà a terme a partir de finals de maig de 2024 sobre Art Social i que està previst que incloga cinc obres d’Antonio Fillol.

L’adquisició de l’obra es deu al fet que “no són freqüents manifestacions tan descarnades d’un problema sobre el qual l’art havia decidit tancar majoritàriament els ulls”, ha assenyalat el director adjunt de Conservació i Investigació del Museu Nacional del Prado, Andrés Ubeda.

Antonio Fillol va abordar en 1906 un assumpte que va resultar inacceptable per al jurat de l’Exposició Nacional d’aqueix any, de la qual va ser expulsat juntament amb altres autors. La pintura mostra la roda de reconeixement en la qual figura l’abusador d’una xiqueta.

La pintura, segurament inspirada en una notícia real, va ser creada per a ser exposada en aqueixa exposició, i en ella l’autor “va assenyalar clarament víctimes, botxins i funcionaris avorrits, als quals ni tan sols el tractament estripat de Fillol aconseguix commoure”, precisa el museu.

L’obra va ser considerada “immoral”, retirada de l’Exposició Nacional i finalment es va exhibir en el Centre Valencià de Madrid.

Aqueixa és la raó principal per a comprar per 110.000 euros esta obra de temàtica social que va formar part de l’exposició ‘Convidades. Fragments sobre dones ideologia i arts plàstiques a Espanya (1833-1931)’, organitzada pel Museu del Prado en 2020.

L’obra adquirida pel Prado permetrà la seua inclusió a les sales de pintura dels segles XIX i XX, on estarà acompanyada per pintures que compartixen aqueixa mateixa sensibilitat crítica de caràcter social o polític i confrontar-se amb altres de to més acomodatici amb les convencions socials.

D’esta manera, ‘El sàtir’ podrà entendre’s en el seu context històric i confrontar-se amb unes altres del propi artista que el museu ja posseïx.

Serà la setena obra de l’autor valencià en els fons de la pinacoteca, que compta amb ‘La glòria del poble’, ‘La defensa de la barraca’, ‘La bèstia humana’, ‘Els amics de Jesús’, ‘La rebel’ i ‘Autoretrat’.

Abans de ser exposada, l’obra requerirà un tractament lleuger de restauració tant de la superfície pictòrica com del marc.

Últimes notícies

L’Audiència Provincial denega la investigació de la fàbrica del revestiment de l’edifici incendiat a Campanar

La secció quarta de l'Audiència Provincial de València ha rebutjat investigar l'empresa que va fabricar el revestiment de l'edifici que va patir un incendi mortal a Campanar, confirmant que complia amb la legalitat vigent.

El conseller Valderrama defensa la tranquil·litat del servei 112 malgrat incidències mínimes

El conseller d'Emergències, Juan Carlos Valderrama, ha reconegut que hi ha hagut algunes "incidències puntuals" en el servei 112, però ha assegurat que no afecten la seva operativa. Ha acusat l'oposició de crear "intranquil·litat" entre la població i defensa la correcta funció del servei d'emergències.

Israel intercepta un míssil disparat des de Iemen mentre els hutíes intensifiquen els seus atacs

Les Forces de Defensa d'Israel han interceptat un míssil disparat des de Iemen, activant els sistemes d'alerta a causa d'una escalada de tensió amb els rebels hutíes, que reactivaven els seus atacs sobre objectius israelians.

Convocat el concurs d’idees per al disseny artístic de les carrosses de la Batalla de Flors 2025

L'Ajuntament de València ha obert un concurs d'idees per al disseny de 30 carrosses per a la Batalla de Flors de la Gran Fira de València 2025, amb un termini de presentació de 10 dies.

Manises exigeix a Aena una reunió urgent per abordar els perjudicis de l’aeroport

L'Ajuntament de Manises porta més d'un any sol·licitant una reunió amb Aena per abordar assumptes relacionats amb els perjudicis mediambientals i la seguretat de l'aeroport de València. Manises reclama actualitzacions en el pla de responsabilitat social corporativa d'Aena i exigeix una indemnització anual per les molèsties generades.

Margallo alerta de la necessitat de reformes estructurals a Espanya davant els aranzels

José Manuel García-Margallo, exministre d'Assumptes Exteriors, critica l'assenyalat ritual polític al Congrés i reclama un pla integral per a abordar els problemes estructurals d'Espanya en el context dels aranzels imposats per l'administració Trump.

Incrementen a quasi 52.800 les víctimes palestines a causa de l’ofensiva israeliana a Gaza

La xifra de palestins morts per l'ofensiva israeliana a Gaza ha arribat a quasi 52.800, amb un increment notable en les darreres hores. L'Exèrcit israelià prossegueix amb els atacs contra objectius de Hamàs i altres grups armats.

Prorrogada la continuïtat del manteniment de les 16.376 papereres de València

L'Ajuntament de València ha prorrogat el contracte per al manteniment i llavat de 16.376 papereres, incloent 46 unitats intel·ligents que utilitzen energia solar. Aquest servei garantirà una ciutat més neta mentre es prepara un nou procés de licitació.