7 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

El Prado adquirix ‘El sàtir’, d’Antonio Fillol, per 110.000 euros

El Museu Nacional del Prado ha confirmat este dimarts la compra de l’obra ‘El sàtir’ d’Antonio Fillol per un import de 110.000 euros, després de l’aprovació del Real Patronat del Museu Nacional del Prado.

La compra, segons ha assenyalat la pinacoteca en un comunicat, es va realitzar el mes de juny passat. La seua exposició està prevista en la mostra temporal que el Prado durà a terme a partir de finals de maig de 2024 sobre Art Social i que està previst que incloga cinc obres d’Antonio Fillol.

L’adquisició de l’obra es deu al fet que “no són freqüents manifestacions tan descarnades d’un problema sobre el qual l’art havia decidit tancar majoritàriament els ulls”, ha assenyalat el director adjunt de Conservació i Investigació del Museu Nacional del Prado, Andrés Ubeda.

Antonio Fillol va abordar en 1906 un assumpte que va resultar inacceptable per al jurat de l’Exposició Nacional d’aqueix any, de la qual va ser expulsat juntament amb altres autors. La pintura mostra la roda de reconeixement en la qual figura l’abusador d’una xiqueta.

La pintura, segurament inspirada en una notícia real, va ser creada per a ser exposada en aqueixa exposició, i en ella l’autor “va assenyalar clarament víctimes, botxins i funcionaris avorrits, als quals ni tan sols el tractament estripat de Fillol aconseguix commoure”, precisa el museu.

L’obra va ser considerada “immoral”, retirada de l’Exposició Nacional i finalment es va exhibir en el Centre Valencià de Madrid.

Aqueixa és la raó principal per a comprar per 110.000 euros esta obra de temàtica social que va formar part de l’exposició ‘Convidades. Fragments sobre dones ideologia i arts plàstiques a Espanya (1833-1931)’, organitzada pel Museu del Prado en 2020.

L’obra adquirida pel Prado permetrà la seua inclusió a les sales de pintura dels segles XIX i XX, on estarà acompanyada per pintures que compartixen aqueixa mateixa sensibilitat crítica de caràcter social o polític i confrontar-se amb altres de to més acomodatici amb les convencions socials.

D’esta manera, ‘El sàtir’ podrà entendre’s en el seu context històric i confrontar-se amb unes altres del propi artista que el museu ja posseïx.

Serà la setena obra de l’autor valencià en els fons de la pinacoteca, que compta amb ‘La glòria del poble’, ‘La defensa de la barraca’, ‘La bèstia humana’, ‘Els amics de Jesús’, ‘La rebel’ i ‘Autoretrat’.

Abans de ser exposada, l’obra requerirà un tractament lleuger de restauració tant de la superfície pictòrica com del marc.

Últimes notícies

Alerta groga demà en el litoral nord d’Alacant per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores

Aemet ha activat per al dijous 25 l'alerta groga en el litoral nord d'Alacant per acumulats de fins a 60 l/m² en 12 hores. Hi haurà cels nuvolosos, baixada de màximes i vent del nord en la costa.

Compromís avisa: la flexibilització de la ZBE a València és un baló d’oxigen temporal

Compromís considera que la flexibilització de la ZBE en 2026 només aporta alleujament temporal i no resol trànsit ni contaminació. Advertix risc de perdre fins a 115 milions en fons europeus i critica la inacció municipal.

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.