El Prado adquirix ‘El sàtir’, d’Antonio Fillol, per 110.000 euros

Ejemplo de shortcode con estilo
La obra, considerada immoral en 1906, mostra els abusos sexuals a menors a través d'una roda de reconeixement en la qual figura el abusador d'una xiqueta.

El Museu Nacional del Prado ha confirmat este dimarts la compra de l’obra ‘El sàtir’ d’Antonio Fillol per un import de 110.000 euros, després de l’aprovació del Real Patronat del Museu Nacional del Prado.

La compra, segons ha assenyalat la pinacoteca en un comunicat, es va realitzar el mes de juny passat. La seua exposició està prevista en la mostra temporal que el Prado durà a terme a partir de finals de maig de 2024 sobre Art Social i que està previst que incloga cinc obres d’Antonio Fillol.

L’adquisició de l’obra es deu al fet que «no són freqüents manifestacions tan descarnades d’un problema sobre el qual l’art havia decidit tancar majoritàriament els ulls», ha assenyalat el director adjunt de Conservació i Investigació del Museu Nacional del Prado, Andrés Ubeda.

Antonio Fillol va abordar en 1906 un assumpte que va resultar inacceptable per al jurat de l’Exposició Nacional d’aqueix any, de la qual va ser expulsat juntament amb altres autors. La pintura mostra la roda de reconeixement en la qual figura l’abusador d’una xiqueta.

La pintura, segurament inspirada en una notícia real, va ser creada per a ser exposada en aqueixa exposició, i en ella l’autor «va assenyalar clarament víctimes, botxins i funcionaris avorrits, als quals ni tan sols el tractament estripat de Fillol aconseguix commoure», precisa el museu.

L’obra va ser considerada «immoral», retirada de l’Exposició Nacional i finalment es va exhibir en el Centre Valencià de Madrid.

Aqueixa és la raó principal per a comprar per 110.000 euros esta obra de temàtica social que va formar part de l’exposició ‘Convidades. Fragments sobre dones ideologia i arts plàstiques a Espanya (1833-1931)’, organitzada pel Museu del Prado en 2020.

L’obra adquirida pel Prado permetrà la seua inclusió a les sales de pintura dels segles XIX i XX, on estarà acompanyada per pintures que compartixen aqueixa mateixa sensibilitat crítica de caràcter social o polític i confrontar-se amb altres de to més acomodatici amb les convencions socials.

D’esta manera, ‘El sàtir’ podrà entendre’s en el seu context històric i confrontar-se amb unes altres del propi artista que el museu ja posseïx.

Serà la setena obra de l’autor valencià en els fons de la pinacoteca, que compta amb ‘La glòria del poble’, ‘La defensa de la barraca’, ‘La bèstia humana’, ‘Els amics de Jesús’, ‘La rebel’ i ‘Autoretrat’.

Abans de ser exposada, l’obra requerirà un tractament lleuger de restauració tant de la superfície pictòrica com del marc.

Últimes notícies

Tres membres d’una xarxa de robatoris per encastament, a la presó

La Policia Nacional ha desarticulat una organització especialitzada en robatoris per encastament a la província de València. Tres detinguts han ingressat en presó provisional.

Vaga general i crida a no consumir per reclamar un habitatge digne

Els sindicats i el Sindicat de Llogateres criden a secundar la vaga general de l’11 de novembre i a no consumir. Reclamen un habitatge digne, salaris suficients i servicis públics de qualitat.

13 candidatures al Congreso a València, nou a Alacant i deu a Castelló

Les eleccions generals del 29 de novembre oferiran 13 candidatures al Congreso a València, nou a Alacant i deu a Castelló. Al Senado hi haurà sis opcions a València i quatre en les altres províncies.

Intervenen 1.184 quilos de cocaïna en un pesquer de Santa Pola

La Guardia Civil ha intervingut 1.184 quilos de cocaïna amagats en un pesquer al port de Santa Pola. L’operació suma deu detinguts i una persona investigada.

Sis partits de Tercera tornen després de la dana

El grup VI de Tercera recupera este dimecres sis partits suspesos per la dana Adam. Els duels també poden moure la classificació en les zones alta i baixa.

Fernando Roig rebrà la Insignia de Oro de l’ATC

L’ATC lliurarà la seua Insignia de Oro a Fernando Roig el 20 de novembre, durant l’acte del 50 aniversari de l’associació.

Les víctimes de la dana demanen a Feijóo que retire el suport a Mazón

En l’aniversari de la dimissió de Mazón, l’associació de víctimes mortals de la dana ha reclamat a Feijóo que li retire el suport polític.

El Castellón lamenta la mort de Jesús de Miguel

El Castellón ha lamentat la mort de Jesús de Miguel, exfutbolista del club i jugador del Tenerife. Va disputar 88 partits i va marcar 25 gols amb l’equip albinegre.