El Prado adquirix ‘El sàtir’, d’Antonio Fillol, per 110.000 euros

El Museu Nacional del Prado ha confirmat este dimarts la compra de l’obra ‘El sàtir’ d’Antonio Fillol per un import de 110.000 euros, després de l’aprovació del Real Patronat del Museu Nacional del Prado.

La compra, segons ha assenyalat la pinacoteca en un comunicat, es va realitzar el mes de juny passat. La seua exposició està prevista en la mostra temporal que el Prado durà a terme a partir de finals de maig de 2024 sobre Art Social i que està previst que incloga cinc obres d’Antonio Fillol.

L’adquisició de l’obra es deu al fet que “no són freqüents manifestacions tan descarnades d’un problema sobre el qual l’art havia decidit tancar majoritàriament els ulls”, ha assenyalat el director adjunt de Conservació i Investigació del Museu Nacional del Prado, Andrés Ubeda.

Antonio Fillol va abordar en 1906 un assumpte que va resultar inacceptable per al jurat de l’Exposició Nacional d’aqueix any, de la qual va ser expulsat juntament amb altres autors. La pintura mostra la roda de reconeixement en la qual figura l’abusador d’una xiqueta.

La pintura, segurament inspirada en una notícia real, va ser creada per a ser exposada en aqueixa exposició, i en ella l’autor “va assenyalar clarament víctimes, botxins i funcionaris avorrits, als quals ni tan sols el tractament estripat de Fillol aconseguix commoure”, precisa el museu.

L’obra va ser considerada “immoral”, retirada de l’Exposició Nacional i finalment es va exhibir en el Centre Valencià de Madrid.

Aqueixa és la raó principal per a comprar per 110.000 euros esta obra de temàtica social que va formar part de l’exposició ‘Convidades. Fragments sobre dones ideologia i arts plàstiques a Espanya (1833-1931)’, organitzada pel Museu del Prado en 2020.

L’obra adquirida pel Prado permetrà la seua inclusió a les sales de pintura dels segles XIX i XX, on estarà acompanyada per pintures que compartixen aqueixa mateixa sensibilitat crítica de caràcter social o polític i confrontar-se amb altres de to més acomodatici amb les convencions socials.

D’esta manera, ‘El sàtir’ podrà entendre’s en el seu context històric i confrontar-se amb unes altres del propi artista que el museu ja posseïx.

Serà la setena obra de l’autor valencià en els fons de la pinacoteca, que compta amb ‘La glòria del poble’, ‘La defensa de la barraca’, ‘La bèstia humana’, ‘Els amics de Jesús’, ‘La rebel’ i ‘Autoretrat’.

Abans de ser exposada, l’obra requerirà un tractament lleuger de restauració tant de la superfície pictòrica com del marc.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pluges persistents al matí en el sud de València i nord d’Alacant, amb millora a la vesprada

La Comunitat Valenciana afronta un dimecres amb cels molt nuvolosos en el sud i pluges localment persistents en el sud de València i nord d'Alacant, que tendiran a remetre a la vesprada. Les màximes pujaran a l'interior i el vent del nord-est en el litoral amainarà.

Sequiol guanya la millor gaiata de la Magdalena 2026 i Fanal-Ravalet triomfa en Infantil

Sequiol ha guanyat la millor gaiata de la Magdalena 2026 i Fanal-Ravalet s'ha imposat en Infantil. Crèmor ha obtingut el millor llibret en una edició molt disputada.

Pérez Llorca anuncia ajudes per a consolidar les empreses valencianes als Estats Units

La Generalitat ha llançat una nova línia d'ajudes perquè pimes i grans companyies valencianes consoliden la seua presència als Estats Units, cobrint tràmits, fires, màrqueting, personal i consultoria. L'anunci s'ha realitzat en la Nit de les Finances, avantsala de Forinvest.

Vicente Lafuente reivindica una CEV forta, independent i pròxima a l’empresa: ‘Volem ser la casa en la qual tots vulguen estar’

Es tracta de la tercera reunió-esmorzar que organitza l’AMDComVal per a tots els seus associats i que consolida així un espai de diàleg directe amb responsables d’entitats tant públiques com privades.

Les pluges seguiran este dimecres a Alacant i sud de València i remetran a la vesprada

Aemet preveu cel molt nuvolós i ruixats a Alacant i en la mitat sud de València, localment persistents al matí. L'avís groc regix fins a les 12.00.

Investigat a Alacant per ciberestafa en criptomonedes mitjançant ‘email phishing’

La Guàrdia Civil ha investigat a Alacant a una persona per un frau de falses inversions en criptoactivos després de suplantar per correu a un 'exchange'. El sospitós va ser captat retirant diners en caixers després del rastre de les transferències.

Vicente Lafuente deixa la presidència de Femeval per a centrar-se en la CEV

Vicente Lafuente ha dimitit com a president de Femeval per a centrar-se en la CEV per la càrrega de treball. La federació activa una elecció parcial amb calendari i presidència en funcions.

Vida nocturna i experiències de benestar per a adults a València

Descobreix les experiències de benestar a València, des de la seua rica cultura gastronòmica fins a activitats d'oci relaxants.