El Prado adquirix ‘El sàtir’, d’Antonio Fillol, per 110.000 euros

El Museu Nacional del Prado ha confirmat este dimarts la compra de l’obra ‘El sàtir’ d’Antonio Fillol per un import de 110.000 euros, després de l’aprovació del Real Patronat del Museu Nacional del Prado.

La compra, segons ha assenyalat la pinacoteca en un comunicat, es va realitzar el mes de juny passat. La seua exposició està prevista en la mostra temporal que el Prado durà a terme a partir de finals de maig de 2024 sobre Art Social i que està previst que incloga cinc obres d’Antonio Fillol.

L’adquisició de l’obra es deu al fet que “no són freqüents manifestacions tan descarnades d’un problema sobre el qual l’art havia decidit tancar majoritàriament els ulls”, ha assenyalat el director adjunt de Conservació i Investigació del Museu Nacional del Prado, Andrés Ubeda.

Antonio Fillol va abordar en 1906 un assumpte que va resultar inacceptable per al jurat de l’Exposició Nacional d’aqueix any, de la qual va ser expulsat juntament amb altres autors. La pintura mostra la roda de reconeixement en la qual figura l’abusador d’una xiqueta.

La pintura, segurament inspirada en una notícia real, va ser creada per a ser exposada en aqueixa exposició, i en ella l’autor “va assenyalar clarament víctimes, botxins i funcionaris avorrits, als quals ni tan sols el tractament estripat de Fillol aconseguix commoure”, precisa el museu.

L’obra va ser considerada “immoral”, retirada de l’Exposició Nacional i finalment es va exhibir en el Centre Valencià de Madrid.

Aqueixa és la raó principal per a comprar per 110.000 euros esta obra de temàtica social que va formar part de l’exposició ‘Convidades. Fragments sobre dones ideologia i arts plàstiques a Espanya (1833-1931)’, organitzada pel Museu del Prado en 2020.

L’obra adquirida pel Prado permetrà la seua inclusió a les sales de pintura dels segles XIX i XX, on estarà acompanyada per pintures que compartixen aqueixa mateixa sensibilitat crítica de caràcter social o polític i confrontar-se amb altres de to més acomodatici amb les convencions socials.

D’esta manera, ‘El sàtir’ podrà entendre’s en el seu context històric i confrontar-se amb unes altres del propi artista que el museu ja posseïx.

Serà la setena obra de l’autor valencià en els fons de la pinacoteca, que compta amb ‘La glòria del poble’, ‘La defensa de la barraca’, ‘La bèstia humana’, ‘Els amics de Jesús’, ‘La rebel’ i ‘Autoretrat’.

Abans de ser exposada, l’obra requerirà un tractament lleuger de restauració tant de la superfície pictòrica com del marc.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Els instituts tecnològics valencians creguen REDIT Defensa per a impulsar la Seguretat i la Defensa

Els instituts tecnològics de la Comunitat Valenciana han posat en marxa REDIT Defensa, una unitat col·laborativa per a reforçar el sector de Seguretat, Defensa i Aeroespacial i consolidar el seu lideratge en I+D+i.

Munilla equipara l’avortament a la guerra i critica una política que calciga l’ètica

El bisbe d'Orihuela-Alacant, José Ignacio Munilla, equipara la condemna moral de l'avortament a la de la guerra i alerta d'una política que, al seu juí, ignora els principis ètics bàsics.

La romeria de la Santa Faç serà Bé d’Interés Cultural immaterial este divendres

El Consell aprovarà este divendres la declaració de la romeria de la Santa Faç com a Bé d'Interés Cultural immaterial, la qual cosa reforçarà la seua protecció, reconeixement institucional i accés a ajudes. L'acte coincidix amb una jornada marcada per la presència d'autoritats i per les crítiques de l'oposició al govern local d'Alacant.

València obri gratis els refugis antiaeris i monuments pel Dia dels Monuments

L'Ajuntament de València organitza conferències, visites guiades a refugis antiaeris i accés gratuït a monuments històrics per a celebrar el Dia Internacional dels Monuments i Llocs.

Espanya posa fi al confinament de les aus de corral després de millorar la situació de la grip aviària

Agricultura alça el confinament preventiu de les aus de corral vigent des de novembre, després de constatar l'absència de casos en aus silvestres i una menor pressió del virus.

Els maquinistes eleven al 100% el seguiment de la vaga en Metrovalencia i TRAM d’Alacant

El sindicat de maquinistes SEMAF assegura que el seguiment de la vaga en Metrovalencia i TRAM d'Alacant ha sigut del 100% i critica uns servicis mínims del 75%, que considera excessius.

Deu detinguts a València per explotar sexualment a dones en cases de cites de Torrent i Catarroja

La Policia Nacional ha desarticulat un entramat criminal que explotava sexualment a dones en cases de cites de Torrent i Catarroja, on 14 víctimes eren controlades i sancionades amb multes i amenaces.

La romeria de la Santa Faç serà declarada BIC immaterial pel Consell este divendres

El Consell aprovarà este divendres la declaració de la romeria de la Santa Faç com a Bé d'Interés Cultural immaterial, la qual cosa reforçarà la seua protecció i reconeixement institucional en plena polèmica política a Alacant.