El relleu de Mazón en la Generalitat podria resoldre’s a la fi de novembre

El relleu en la Presidència de la Generalitat ha quedat obert després de l’anunci de dimissió de Carlos Mazón. Si la vacant es comunica a les Corts en les pròximes hores, la investidura del nou president o presidenta podria arribar, en el millor dels casos, en l’última setmana de novembre. Si no és així, el calendari es desplaçarà automàticament, en dependre d’eixa comunicació l’arrancada dels terminis.

Mazón ha anunciat que deixa el càrrec un any després de la dana en la qual van morir 229 persones, i ha admés que ja no pot ‘més’ ni té la ‘força’ per a liderar un procés de recuperació que considera ‘ben canalitzat ja’. Ha apel·lat a ‘la responsabilitat‘ de la majoria de la Cambra per a ‘triar nou president’. No ha plantejat un avançament electoral, per la qual cosa tant ell com el seu Consell continuaran en funcions fins que Les Corts designen al seu successor i el nomenament es publique en el Boletín Oficial del Estado.

Mentres arriba eixe relleu, està previst que este dimarts presidisca el ple del Consell en el qual s’aprove la renúncia de Francisco José Gan Pampols com a vicepresident segon i conseller per a la recuperació econòmica i social després de la dana. El dimecres es contempla una remodelació del Consell després de l’eixida del tinent general retirat, un moviment que evidencia la transició oberta en l’Executiu autonòmic.

Calendari i regles de la investidura

El reglament de Les Corts establix que els grups parlamentaris disposen de dotze dies hàbils, comptats des de la comunicació de la vacant, per a presentar candidats davant la Mesa. Esgotat eixe termini, la Presidència de Les Corts, prèvia audiència de la Junta de Síndics, fixa el ple d’investidura entre els tres i els set dies següents i proposa com a aspirant a qui haja aconseguit major suport en les consultes amb els grups.

Aplicat a l’escenari actual, si la renúncia es comunica ja, les candidatures podrien registrar-se fins al 19 de novembre i el debat d’investidura celebrar-se entre el 24 i el 28 de novembre. En tot cas, el rellotge institucional no començarà a comptar fins que eixa renúncia es trasllade formalment a la Cambra, de manera que qualsevol retard correria les dates.

Si transcorren dos mesos des de la primera votació sense que cap candidat obtinga la confiança de Les Corts, la presidenta, per acord de la Mesa, ha de dissoldre la Cambra i convocar eleccions. És la clàusula de tancament que marca el propi reglament per a desbloquejar una falta de majories.

Perquè prospere la investidura del candidat que propose el PP, l’aritmètica obliga a un acord amb Vox. Amb 40 diputats, els populars no sumen per si sols i necessiten els 13 vots que fins a l’estiu de 2024 van sustentar la coalició de govern. Sense eixe suport, la sessió d’investidura quedaria abocada al bloqueig.

Noms en les travesses i el futur del partit

La persona candidata ha de ser diputada autonòmica. En els últims dies ha sonat amb força Juanfran Pérez Llorca, síndic del PP en Les Corts i secretari general del partit en la Comunitat Valenciana, com a opció per a pilotar l’etapa fins a les eleccions previstes inicialment per a 2027. També s’ha esmentat l’alcaldessa de València, María José Català, qui ha negat en tot moment que vaja a assumir eixe càrrec i ha insistit que el seu futur polític seguix vinculat a la ciutat.

La marxa de Mazón obri a més incògnites internes: si mantindrà o no l’escó en Les Corts i si continuarà al capdavant del PPCV o donarà pas a una altra persona. En eixe terreny orgànic, els principals dirigents del PP de la Comunitat Valenciana han expressat un suport unànime al president de la Diputació de València, Vicent Mompó, com a figura de consens per a liderar el partit. Esta opció, en tot cas, no tindria efectes sobre la Generalitat, perquè Mompó no és diputat autonòmic.

Amb este tauler, el desenllaç depén de dos moviments encadenats: la comunicació formal de la vacant per a activar els terminis i la negociació política entre PP i Vox per a assegurar la majoria. Fins llavors, el Consell seguirà en funcions i la successió en la Generalitat romandrà com una incògnita a buidar a final de mes.

Últimes notícies

L’incendi d’El Saler queda controlat però continuen tancats accessos i platges

L’incendi forestal intencionat a la Devesa d’El Saler, que ha cremat 36 hectàrees, ha quedat controlat i la majoria de veïns ja han tornat a les seues vivendes, tot i que continuen tancats el bosc, les platges i diversos accessos viaris.

Les víctimes de la DANA tornen a València per denunciar que encara no tenen respostes

Les associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre de 2024 s’han concentrat a la plaça de la Verge de València per exigir la fi de l’aforament de Carlos Mazón i reclamar respostes sobre la gestió de la tragèdia en què moriren 231 persones.

Brugué es lluïx amb un doblet en la golejada del Levante al Betis

Roger Brugué ha firmat dos gols en la victòria del Levante per 5-2 davant el Betis i ha explicat que tenia moltes ganes de marcar en casa en Primera Divisió. El davanter reivindica el treball de l’equip i demana un any tranquil per a l’afició granota.

El Levante goleja el Betis i s’estrena amb un 5-2 al Ciutat

El Levante ha derrotat el Betis per 5-2 al Ciutat de València en la jornada 3 de LaLiga EA Sports, amb un doblet decisiu de Roger Brugué en la segona part.

La modernització del viver de La Yesa reforça la producció de planta autòctona

La Conselleria de Medi Ambient ha modernitzat el viver forestal de La Yesa amb un nou túnel de cultiu i 30 taules de producció per a incrementar la planta autòctona destinada a projectes de restauració ecològica a la Comunitat Valenciana.

Desallotgen un hotel de Benidorm per un incendi en un transformador

Un incendi en un transformador d'Iberdrola ha obligat a desallotjar de manera preventiva l'hotel Mont Park de Benidorm. No s'han registrat ferits ni persones ateses pels servicis sanitaris.

Mor un home de 70 anys en colpejar-se el cap a la platja el Trampolí de Dénia

Un home de 70 anys ha mort este dissabte a la platja el Trampolí de Dénia després de colpejar-se el cap mentre es banyava, segons ha informat el CICU.

Dépor i València busquen a Riazor la seua primera victòria de Lliga

Deportivo i València es retroben huit anys després en Primera a Riazor, on els dos equips necessiten estrenar el seu compte de victòries.