Un estudi de Fisabio i la UCEM associa per primera vegada el paràsit anisakis amb el càncer de colon

Un estudi liderat per la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio) de la Conselleria de Sanitat i la Universitat Complutense de Madrid (UCM), dut a terme amb pacients de l’Hospital Arnau de Vilanova de València, assenyala que persones amb càncer de còlon tenen nivells més alts d’anticossos davant del paràsit anisakis , que pot trobar-se al peix.

«Això vol dir que aquests pacients han entrat en contacte amb les larves d’aquest paràsit més que la resta de la població, cosa que suggereix una associació entre anisakis i el càncer de col«, assenyala la professora Carmen Cuéllar, investigadora de departament de Microbiologia i Parasitologia de la UCM.

La inflamació crònica com a resultat d’una infecció persistent pot provocar danys a l’ADN, més expressió d’oncogens, disminució de l’apoptosi (procés de mort cel·lular) i immunosupressió. Aquestes són algunes de les raons de la inducció del càncer. Per això es va plantejar la hipòtesi d’una relació entre anisakis i el càncer, perquè les respostes cel·lulars als productes alliberats per les larves d’anisakis podrien provocar inflamació i dany a l’ADN.

Fa més de tres dècades, ja fins i tot es postulava que anisakis pogués estar relacionat amb el càncer gàstric , comprovant-se el potencial tumorigènic dels productes alliberats per les larves, però fins ara no hi havia evidències que suggeriren una relació entre aquest paràsit del peix i el càncer de còlon”, explica la doctora Cuéllar.

Metodologia

Per dur a terme l’estudi, publicat a Parasitology Research, es va reclutar 92 pacients amb càncer de còlon diagnosticats a l’Hospital Arnau de Vilanova de València i s’hi van incloure 60 persones sanes sense càncer (grup control). En primer lloc, es va procedir a l’examen de les cèl·lules de la sang (anàlisi dels limfòcits T, cèl·lules que ajuden a protegir el cos d’infeccions i a combatre el càncer, i avaluació de l’apoptosi) al laboratori d’hematologia de l’Hospital Arnau de Vilanova.

Després, al laboratori del Departament de Microbiologia i Parasitologia de la UCM es va preparar l’antigen de larves d’anisakis extretes de bacallanes i es va realitzar la determinació d’anticossos específics al sèrum de persones amb càncer de còlon i al del grup de control sa.

“Al nostre grup ja havíem descrit correlacions entre alguns paràsits i el càncer de colom; fins i tot en les fases primerenques i premalignes. Aquest estudi revela la possibilitat d’identificar persones amb més susceptibilitat a la malaltia i el potencial de generar nous mecanismes per prevenir-la”, explica el doctor Antonio Llombart Cussac, responsable del grup d’Oncologia clínica i molecular de Fisabio a l’Hospital Arnau de Vilanova.

Sobre el paràsit anisakis

Anisakis és un nematode, un tipus de cuc que parasita l’estómac dels mamífers marins . Els ous produïts per les femelles es desenvolupen a l’aigua. Alguns crustacis marins ingereixen aquestes larves i, després d’això, els peixos que es mengen aquests crustacis queden infectats.

Els humans poden actuar com a hostes accidentals en consumir peix cru o poc cuinat. Aquest paràsit de transmissió alimentària causa greus problemes de salut pública a tot el món. Els paràsits localitzats a la mucosa gàstrica o intestinal poden causar afectació gastrointestinal. A més, anisakis també pot provocar reaccions com urticària, angioedema, asma i anafilàxia.

“Els limfòcits T analitzats en aquest treball són part de la immunitat innata i, per tant, un reflex de la resposta immune dels pacients. Una disminució d’aquests limfòcits com es descriu a l’article posa de manifest no només la relació entre anisakis i càncer de còlon, sinó també la disminució de la resposta immune d’aquests pacients oncològics davant d’aquest agent tumorigènic”, explica la doctora Francisca López Chuliá, responsable del grup de recerca en Hematologia i Hemoteràpia de Fisabi-Hospital Arnau de Vilanova- Llíria de València.

Últimes notícies

Trobeu la documentació de la jove desapareguda a Sueca prop del cadàver localitzat a Llaurí

La Guàrdia Civil ha localitzat la documentació de la jove de 25 anys desapareguda a Sueca a escassa distància del cadàver trobat a Llaurí, encara pendent d’identificació oficial.

El calcer espanyol cau al 23é lloc mundial amb un 14,2 % menys de producció

El sector del calcer espanyol ha produït uns 60 milions de parells en 2025, un 14,2 % menys que en 2024, i baixa del 19é al 23é lloc del rànquing mundial, amb només el 0,24 % de la producció global.

Les compres de vivenda per estrangers es disparen un 31 % a la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes per estrangers ha crescut un 31 % a la Comunitat Valenciana entre abril i juny, en un context de caiguda general del mercat i preus en màxims històrics a Espanya.

Mor ofegat un jove de 29 anys al riu Túria a Manises

Agents del GEO de la Policia Nacional han localitzat este matí el cos sense vida d’un home de 29 anys al riu Túria, al terme de Manises, després de desaparèixer ahir de vesprada quan es banyava en esta zona.

Ajudes de fins a 15.000 euros per a agricultors i ramaders afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

Els afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó rebran entre 4.000 i 6.000 euros per hectàrea agrícola, fins a 15.000 per explotació ramadera i compensacions per pèrdua d’animals i danys en equipament.

Porcelanosa redueix el benefici a 13 milions en 2025 per l’alça de l’Impost de Societats

Porcelanosa ha guanyat 13 milions d’euros en 2025, un 55 % menys que en 2024, per l’increment del tipus efectiu de l’Impost de Societats fins al 54 %. Tot i això, el grup ha mantingut la facturació entorn dels 863 milions i ha reforçat la seua expansió internacional.

André Almeida continua al marge mentre el València espera la seua decisió

André Almeida s ha tornat a entrenar dos dies seguits al marge del grup a Paterna mentre València CF i Swansea ja tenen un acord pel seu traspàs i esperen la decisió final del migcampista portugués.

CSIF exigix començar el curs amb totes les plantilles cobertes i aules condicionades

El sindicat CSIF insta Educació a garantir que l’1 de setembre tots els llocs docents estiguen coberts i que els centres educatius tinguen infraestructures i climatització en condicions adequades.
FILMOTECA D'ESTIU