Un estudi de Fisabio i la UCEM associa per primera vegada el paràsit anisakis amb el càncer de colon

Un estudi liderat per la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio) de la Conselleria de Sanitat i la Universitat Complutense de Madrid (UCM), dut a terme amb pacients de l’Hospital Arnau de Vilanova de València, assenyala que persones amb càncer de còlon tenen nivells més alts d’anticossos davant del paràsit anisakis , que pot trobar-se al peix.

«Això vol dir que aquests pacients han entrat en contacte amb les larves d’aquest paràsit més que la resta de la població, cosa que suggereix una associació entre anisakis i el càncer de col«, assenyala la professora Carmen Cuéllar, investigadora de departament de Microbiologia i Parasitologia de la UCM.

La inflamació crònica com a resultat d’una infecció persistent pot provocar danys a l’ADN, més expressió d’oncogens, disminució de l’apoptosi (procés de mort cel·lular) i immunosupressió. Aquestes són algunes de les raons de la inducció del càncer. Per això es va plantejar la hipòtesi d’una relació entre anisakis i el càncer, perquè les respostes cel·lulars als productes alliberats per les larves d’anisakis podrien provocar inflamació i dany a l’ADN.

Fa més de tres dècades, ja fins i tot es postulava que anisakis pogués estar relacionat amb el càncer gàstric , comprovant-se el potencial tumorigènic dels productes alliberats per les larves, però fins ara no hi havia evidències que suggeriren una relació entre aquest paràsit del peix i el càncer de còlon”, explica la doctora Cuéllar.

Metodologia

Per dur a terme l’estudi, publicat a Parasitology Research, es va reclutar 92 pacients amb càncer de còlon diagnosticats a l’Hospital Arnau de Vilanova de València i s’hi van incloure 60 persones sanes sense càncer (grup control). En primer lloc, es va procedir a l’examen de les cèl·lules de la sang (anàlisi dels limfòcits T, cèl·lules que ajuden a protegir el cos d’infeccions i a combatre el càncer, i avaluació de l’apoptosi) al laboratori d’hematologia de l’Hospital Arnau de Vilanova.

Després, al laboratori del Departament de Microbiologia i Parasitologia de la UCM es va preparar l’antigen de larves d’anisakis extretes de bacallanes i es va realitzar la determinació d’anticossos específics al sèrum de persones amb càncer de còlon i al del grup de control sa.

“Al nostre grup ja havíem descrit correlacions entre alguns paràsits i el càncer de colom; fins i tot en les fases primerenques i premalignes. Aquest estudi revela la possibilitat d’identificar persones amb més susceptibilitat a la malaltia i el potencial de generar nous mecanismes per prevenir-la”, explica el doctor Antonio Llombart Cussac, responsable del grup d’Oncologia clínica i molecular de Fisabio a l’Hospital Arnau de Vilanova.

Sobre el paràsit anisakis

Anisakis és un nematode, un tipus de cuc que parasita l’estómac dels mamífers marins . Els ous produïts per les femelles es desenvolupen a l’aigua. Alguns crustacis marins ingereixen aquestes larves i, després d’això, els peixos que es mengen aquests crustacis queden infectats.

Els humans poden actuar com a hostes accidentals en consumir peix cru o poc cuinat. Aquest paràsit de transmissió alimentària causa greus problemes de salut pública a tot el món. Els paràsits localitzats a la mucosa gàstrica o intestinal poden causar afectació gastrointestinal. A més, anisakis també pot provocar reaccions com urticària, angioedema, asma i anafilàxia.

“Els limfòcits T analitzats en aquest treball són part de la immunitat innata i, per tant, un reflex de la resposta immune dels pacients. Una disminució d’aquests limfòcits com es descriu a l’article posa de manifest no només la relació entre anisakis i càncer de còlon, sinó també la disminució de la resposta immune d’aquests pacients oncològics davant d’aquest agent tumorigènic”, explica la doctora Francisca López Chuliá, responsable del grup de recerca en Hematologia i Hemoteràpia de Fisabi-Hospital Arnau de Vilanova- Llíria de València.

Últimes notícies

Condemnat a dos anys i mig de presó per patronejar una patera amb 18 immigrants a la deriva davant Calp

Un home ha sigut condemnat a dos anys i mig de presó per dirigir una patera amb 18 immigrants, quatre d’ells menors, entre Algèria i Alacant, que va quedar a la deriva davant la costa de Calp sense combustible.

La Comunitat Valenciana entra en risc màxim d’incendis fins al dijous

La Generalitat activa la preemergència 3 per les altes temperatures, el risc extrem i la possibilitat de tempestes seques a l’interior.

Els evacuats d’Azuébar passen la nit al Seminari de Sogorb amb monitors i projector per al Espanya‑Portugal

Quaranta-una persones d’Azuébar han passat la nit al Seminari de Sogorb per l’incendi de Soneja, amb aliments, llits, monitors per als xiquets i la previsió d’un projector per vore el partit Espanya‑Portugal si no poden tornar hui a casa.

Alicante obri els centres d’acollida davant l’episodi extrem de calor dilluns i dimarts

L’Ajuntament d’Alicante ha activat el Pla Territorial d’Emergència per l’ola de calor i habilita dilluns i dimarts els Centres d’Acollida i Urgències Socials, amb servei d’alimentació, hidratació i higiene per a persones sense llar.

Barcala es manté en silenci sobre Les Naus malgrat la citació de la comissió de vivenda

L alcalde d Alacant, Luis Barcala, ha reiterat que no farà cap declaració sobre el cas de les vivendes públiques de Les Naus, tot i que la comissió municipal d investigació l ha citat per al 24 de juliol a petició de tota l oposició.

Alerta per calor extrem: la Generalitat demana adaptar la faena per protegir la salut laboral

La Generalitat ha instat empreses, administracions i persones treballadores a reforçar la prevenció i reorganitzar la faena davant l’episodi de calor extrem anunciat a la Comunitat Valenciana.

Cinc ferits en un xoc entre una furgoneta i un autobús de l’EMT a El Saler

Cinc persones han resultat ferides en un accident entre un autobús de la línia 25 de l’EMT i una furgoneta a la CV-500, a l’altura d’El Saler, i han sigut traslladades a hospitals de València.

Continua ingressat l’home detingut per matar la seua dona i la filla a Alacant

L’home de 53 anys detingut per apunyalar mortalment la seua dona i una filla a la Cañada del Fenollar continua hospitalitzat sota custòdia policial i encara no ha declarat.