Un estudi de Fisabio i la UCEM associa per primera vegada el paràsit anisakis amb el càncer de colon

Un estudi liderat per la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio) de la Conselleria de Sanitat i la Universitat Complutense de Madrid (UCM), dut a terme amb pacients de l’Hospital Arnau de Vilanova de València, assenyala que persones amb càncer de còlon tenen nivells més alts d’anticossos davant del paràsit anisakis , que pot trobar-se al peix.

«Això vol dir que aquests pacients han entrat en contacte amb les larves d’aquest paràsit més que la resta de la població, cosa que suggereix una associació entre anisakis i el càncer de col«, assenyala la professora Carmen Cuéllar, investigadora de departament de Microbiologia i Parasitologia de la UCM.

La inflamació crònica com a resultat d’una infecció persistent pot provocar danys a l’ADN, més expressió d’oncogens, disminució de l’apoptosi (procés de mort cel·lular) i immunosupressió. Aquestes són algunes de les raons de la inducció del càncer. Per això es va plantejar la hipòtesi d’una relació entre anisakis i el càncer, perquè les respostes cel·lulars als productes alliberats per les larves d’anisakis podrien provocar inflamació i dany a l’ADN.

Fa més de tres dècades, ja fins i tot es postulava que anisakis pogués estar relacionat amb el càncer gàstric , comprovant-se el potencial tumorigènic dels productes alliberats per les larves, però fins ara no hi havia evidències que suggeriren una relació entre aquest paràsit del peix i el càncer de còlon”, explica la doctora Cuéllar.

Metodologia

Per dur a terme l’estudi, publicat a Parasitology Research, es va reclutar 92 pacients amb càncer de còlon diagnosticats a l’Hospital Arnau de Vilanova de València i s’hi van incloure 60 persones sanes sense càncer (grup control). En primer lloc, es va procedir a l’examen de les cèl·lules de la sang (anàlisi dels limfòcits T, cèl·lules que ajuden a protegir el cos d’infeccions i a combatre el càncer, i avaluació de l’apoptosi) al laboratori d’hematologia de l’Hospital Arnau de Vilanova.

Després, al laboratori del Departament de Microbiologia i Parasitologia de la UCM es va preparar l’antigen de larves d’anisakis extretes de bacallanes i es va realitzar la determinació d’anticossos específics al sèrum de persones amb càncer de còlon i al del grup de control sa.

“Al nostre grup ja havíem descrit correlacions entre alguns paràsits i el càncer de colom; fins i tot en les fases primerenques i premalignes. Aquest estudi revela la possibilitat d’identificar persones amb més susceptibilitat a la malaltia i el potencial de generar nous mecanismes per prevenir-la”, explica el doctor Antonio Llombart Cussac, responsable del grup d’Oncologia clínica i molecular de Fisabio a l’Hospital Arnau de Vilanova.

Sobre el paràsit anisakis

Anisakis és un nematode, un tipus de cuc que parasita l’estómac dels mamífers marins . Els ous produïts per les femelles es desenvolupen a l’aigua. Alguns crustacis marins ingereixen aquestes larves i, després d’això, els peixos que es mengen aquests crustacis queden infectats.

Els humans poden actuar com a hostes accidentals en consumir peix cru o poc cuinat. Aquest paràsit de transmissió alimentària causa greus problemes de salut pública a tot el món. Els paràsits localitzats a la mucosa gàstrica o intestinal poden causar afectació gastrointestinal. A més, anisakis també pot provocar reaccions com urticària, angioedema, asma i anafilàxia.

“Els limfòcits T analitzats en aquest treball són part de la immunitat innata i, per tant, un reflex de la resposta immune dels pacients. Una disminució d’aquests limfòcits com es descriu a l’article posa de manifest no només la relació entre anisakis i càncer de còlon, sinó també la disminució de la resposta immune d’aquests pacients oncològics davant d’aquest agent tumorigènic”, explica la doctora Francisca López Chuliá, responsable del grup de recerca en Hematologia i Hemoteràpia de Fisabi-Hospital Arnau de Vilanova- Llíria de València.

Últimes notícies

La valenciana Metrika encén el nou Sónar unificat des de Fira Gran Via

La cantant valenciana Metrika ha obert la primera jornada del nou Sónar unificat a la Fira Gran Via de L Hospitalet amb un directe irreverent de reggaeton i dembow, en una edició marcada pel trasllat temporal des de Montjuïc per les obres del centenari de l Exposició Internacional de 1929.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions autonòmiques l’any que ve.

Catalá assegura que València serà clau perquè Feijóo arribe a la presidència d’Espanya

María José Catalá ha defensat que València tindrà un paper decisiu perquè Alberto Núñez Feijóo siga president d’Espanya i ha pronosticat que el PP guanyarà les eleccions del pròxim any a la Comunitat Valenciana.

El Barça colp València Basket en la pròrroga i es queda el factor pista de la final

El Barça ha guanyat València Basket per 112-113 en la pròrroga en el primer partit de la final de la Lliga Endesa i es queda el factor pista. La sèrie continuarà al Roig Arena este dissabte abans de viatjar a Barcelona per als pròxims duels.

Els sindicats veuen insuficient la nova redistribució de places d’inclusió educativa fins a 2030

Educació ha plantejat una nova redistribució de 1.249 places per a inclusió educativa fins al curs 2030/31, però els sindicats la consideren insuficient i reclamen negociar també plantilles i ràtios amb un calendari clar.

Fort incendi en una nau de banys a Xàtiva obliga a confinar veïns per la fumera tòxica

Un incendi molt evolucionat en una nau de la firma Hidronatur a Xàtiva ha generat una gran fumera. Les autoritats han demanat als veïns que tanquen finestres i reduïsquen l’activitat física per precaució.

Esclat pirotècnic a Alacant amb 6.000 trons en la primera mascletà de Fogueres 2026

La plaça dels Luceros d’Alacant ha acollit la primera mascletà de les Fogueres de 2026, disparada per Pirotecnia Mediterráneo, amb més de 6.000 trons aeris, 75 quilos de pólvora i un pic de 121,8 decibels.

Iryo preveu poder unir Barcelona i València en Alta Velocitat a partir de 2027

Iryo treballa per tindre en 2027 la homologació tècnica que li permeta operar la ruta d’Alta Velocitat Barcelona-València, una connexió clau del corredor mediterrani. El sector marítim reclama també més atenció pública per reforçar la mobilitat al Mediterrani.