Un estudi de Fisabio i la UCEM associa per primera vegada el paràsit anisakis amb el càncer de colon

Un estudi liderat per la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio) de la Conselleria de Sanitat i la Universitat Complutense de Madrid (UCM), dut a terme amb pacients de l’Hospital Arnau de Vilanova de València, assenyala que persones amb càncer de còlon tenen nivells més alts d’anticossos davant del paràsit anisakis , que pot trobar-se al peix.

“Això vol dir que aquests pacients han entrat en contacte amb les larves d’aquest paràsit més que la resta de la població, cosa que suggereix una associació entre anisakis i el càncer de col“, assenyala la professora Carmen Cuéllar, investigadora de departament de Microbiologia i Parasitologia de la UCM.

La inflamació crònica com a resultat d’una infecció persistent pot provocar danys a l’ADN, més expressió d’oncogens, disminució de l’apoptosi (procés de mort cel·lular) i immunosupressió. Aquestes són algunes de les raons de la inducció del càncer. Per això es va plantejar la hipòtesi d’una relació entre anisakis i el càncer, perquè les respostes cel·lulars als productes alliberats per les larves d’anisakis podrien provocar inflamació i dany a l’ADN.

Fa més de tres dècades, ja fins i tot es postulava que anisakis pogués estar relacionat amb el càncer gàstric , comprovant-se el potencial tumorigènic dels productes alliberats per les larves, però fins ara no hi havia evidències que suggeriren una relació entre aquest paràsit del peix i el càncer de còlon”, explica la doctora Cuéllar.

Metodologia

Per dur a terme l’estudi, publicat a Parasitology Research, es va reclutar 92 pacients amb càncer de còlon diagnosticats a l’Hospital Arnau de Vilanova de València i s’hi van incloure 60 persones sanes sense càncer (grup control). En primer lloc, es va procedir a l’examen de les cèl·lules de la sang (anàlisi dels limfòcits T, cèl·lules que ajuden a protegir el cos d’infeccions i a combatre el càncer, i avaluació de l’apoptosi) al laboratori d’hematologia de l’Hospital Arnau de Vilanova.

Després, al laboratori del Departament de Microbiologia i Parasitologia de la UCM es va preparar l’antigen de larves d’anisakis extretes de bacallanes i es va realitzar la determinació d’anticossos específics al sèrum de persones amb càncer de còlon i al del grup de control sa.

“Al nostre grup ja havíem descrit correlacions entre alguns paràsits i el càncer de colom; fins i tot en les fases primerenques i premalignes. Aquest estudi revela la possibilitat d’identificar persones amb més susceptibilitat a la malaltia i el potencial de generar nous mecanismes per prevenir-la”, explica el doctor Antonio Llombart Cussac, responsable del grup d’Oncologia clínica i molecular de Fisabio a l’Hospital Arnau de Vilanova.

Sobre el paràsit anisakis

Anisakis és un nematode, un tipus de cuc que parasita l’estómac dels mamífers marins . Els ous produïts per les femelles es desenvolupen a l’aigua. Alguns crustacis marins ingereixen aquestes larves i, després d’això, els peixos que es mengen aquests crustacis queden infectats.

Els humans poden actuar com a hostes accidentals en consumir peix cru o poc cuinat. Aquest paràsit de transmissió alimentària causa greus problemes de salut pública a tot el món. Els paràsits localitzats a la mucosa gàstrica o intestinal poden causar afectació gastrointestinal. A més, anisakis també pot provocar reaccions com urticària, angioedema, asma i anafilàxia.

“Els limfòcits T analitzats en aquest treball són part de la immunitat innata i, per tant, un reflex de la resposta immune dels pacients. Una disminució d’aquests limfòcits com es descriu a l’article posa de manifest no només la relació entre anisakis i càncer de còlon, sinó també la disminució de la resposta immune d’aquests pacients oncològics davant d’aquest agent tumorigènic”, explica la doctora Francisca López Chuliá, responsable del grup de recerca en Hematologia i Hemoteràpia de Fisabi-Hospital Arnau de Vilanova- Llíria de València.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Rescatada una dona després de desplomar-se el sòl d’una vivenda a Venta del Moro

Una dona de 55 anys ha sigut rescatada després de caure uns 2,5 metres en cedir el sòl d'una vivenda en el llogaret Els Marcs, a Venta del Moro, i traslladada a l'Hospital de Requena per policontusiones.

La cooptació dels acadèmics és nociva per al valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana fa una crítica sobre com s’elegixen els acadèmics de l’AVL i una defensa d’un model més plural, transversal i representatiu de les diferents visions sobre el valencià

Bernabé critica la votació de la confraria de Sagunt per anar contra la igualtat de gènere

Pilar Bernabé considera que la negativa de la Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt a permetre que les dones processionen per Setmana Santa és contrària a la igualtat i obri la porta a accions legals.

L’exdirectora de la residència de Paiporta afirma que no va rebre avisos de la DANA abans de la riuada

L'exdirectora de la residència Saba de Paiporta sosté davant la comissió del Congrés que no va haver-hi avisos directes de l'administració sobre la DANA i defén que tot l'equip va actuar per a salvar la vida dels majors.

Barcala descarta obrir ara el debat sobre la taxa turística en la Comunitat Valenciana

Luis Barcala insistix que no és el moment de parlar de la taxa turística en la Comunitat Valenciana, malgrat la pressió de PSPV i Compromís per a recuperar-la.

Barcala ultima amb el ministre Puente el projecte de soterrament del Parc Central

Luis Barcala afirma que ha tancat amb el ministre Óscar Puente la presentació imminent del projecte del Parc Central, que preveu soterrar les vies ferroviàries al seu pas per Alacant.

Barcala garantix transparència total en la comissió sobre les vivendes públiques de la Platja de Sant Joan

Luis Barcala defén que la comissió municipal aclarirà el paper de l'Ajuntament en l'adjudicació de 140 vivendes públiques a la Platja de Sant Joan i promet col·laboració màxima amb la Justícia.

La Generalitat impulsa un centenar d’activitats als parcs naturals per Pasqua

La Generalitat organitza més de cent activitats de 'Pasqua als parcs' en 22 parcs naturals i espais protegits, amb especial protagonisme per als municipis i els centres educatius.