Un estudi de Fisabio i la UCEM associa per primera vegada el paràsit anisakis amb el càncer de colon

Un estudi liderat per la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (Fisabio) de la Conselleria de Sanitat i la Universitat Complutense de Madrid (UCM), dut a terme amb pacients de l’Hospital Arnau de Vilanova de València, assenyala que persones amb càncer de còlon tenen nivells més alts d’anticossos davant del paràsit anisakis , que pot trobar-se al peix.

«Això vol dir que aquests pacients han entrat en contacte amb les larves d’aquest paràsit més que la resta de la població, cosa que suggereix una associació entre anisakis i el càncer de col«, assenyala la professora Carmen Cuéllar, investigadora de departament de Microbiologia i Parasitologia de la UCM.

La inflamació crònica com a resultat d’una infecció persistent pot provocar danys a l’ADN, més expressió d’oncogens, disminució de l’apoptosi (procés de mort cel·lular) i immunosupressió. Aquestes són algunes de les raons de la inducció del càncer. Per això es va plantejar la hipòtesi d’una relació entre anisakis i el càncer, perquè les respostes cel·lulars als productes alliberats per les larves d’anisakis podrien provocar inflamació i dany a l’ADN.

Fa més de tres dècades, ja fins i tot es postulava que anisakis pogués estar relacionat amb el càncer gàstric , comprovant-se el potencial tumorigènic dels productes alliberats per les larves, però fins ara no hi havia evidències que suggeriren una relació entre aquest paràsit del peix i el càncer de còlon”, explica la doctora Cuéllar.

Metodologia

Per dur a terme l’estudi, publicat a Parasitology Research, es va reclutar 92 pacients amb càncer de còlon diagnosticats a l’Hospital Arnau de Vilanova de València i s’hi van incloure 60 persones sanes sense càncer (grup control). En primer lloc, es va procedir a l’examen de les cèl·lules de la sang (anàlisi dels limfòcits T, cèl·lules que ajuden a protegir el cos d’infeccions i a combatre el càncer, i avaluació de l’apoptosi) al laboratori d’hematologia de l’Hospital Arnau de Vilanova.

Després, al laboratori del Departament de Microbiologia i Parasitologia de la UCM es va preparar l’antigen de larves d’anisakis extretes de bacallanes i es va realitzar la determinació d’anticossos específics al sèrum de persones amb càncer de còlon i al del grup de control sa.

“Al nostre grup ja havíem descrit correlacions entre alguns paràsits i el càncer de colom; fins i tot en les fases primerenques i premalignes. Aquest estudi revela la possibilitat d’identificar persones amb més susceptibilitat a la malaltia i el potencial de generar nous mecanismes per prevenir-la”, explica el doctor Antonio Llombart Cussac, responsable del grup d’Oncologia clínica i molecular de Fisabio a l’Hospital Arnau de Vilanova.

Sobre el paràsit anisakis

Anisakis és un nematode, un tipus de cuc que parasita l’estómac dels mamífers marins . Els ous produïts per les femelles es desenvolupen a l’aigua. Alguns crustacis marins ingereixen aquestes larves i, després d’això, els peixos que es mengen aquests crustacis queden infectats.

Els humans poden actuar com a hostes accidentals en consumir peix cru o poc cuinat. Aquest paràsit de transmissió alimentària causa greus problemes de salut pública a tot el món. Els paràsits localitzats a la mucosa gàstrica o intestinal poden causar afectació gastrointestinal. A més, anisakis també pot provocar reaccions com urticària, angioedema, asma i anafilàxia.

“Els limfòcits T analitzats en aquest treball són part de la immunitat innata i, per tant, un reflex de la resposta immune dels pacients. Una disminució d’aquests limfòcits com es descriu a l’article posa de manifest no només la relació entre anisakis i càncer de còlon, sinó també la disminució de la resposta immune d’aquests pacients oncològics davant d’aquest agent tumorigènic”, explica la doctora Francisca López Chuliá, responsable del grup de recerca en Hematologia i Hemoteràpia de Fisabi-Hospital Arnau de Vilanova- Llíria de València.

Últimes notícies

Anselmi vol revifar la tradició dels tècnics argentins en l’Elx

Martín Anselmi, nou tècnic argentí de l’Elx, arriba sense experiència en Europa amb l’objectiu de recuperar el protagonisme dels entrenadors del seu país al club il·licità després d’uns anys discrets.

El PSPV acusa Feijóo de no avalar Juanfran Pérez Llorca en la seua visita a Sueca

El síndic socialista José Muñoz assegura que la visita d’Alberto Núñez Feijóo a la Comunitat Valenciana ha evidenciat la falta de suport explícit a Juanfran Pérez Llorca i denuncia també el silenci entorn de l’expresident Carlos Mazón.

Feijóo promet acabar amb la discriminació financera de la Comunitat Valenciana

Alberto Núñez Feijóo ha promés en un acte a Sueca impulsar un nou model de finançament just per a la Comunitat Valenciana i acabar amb la seua discriminació, mentres Juanfran Pérez Llorca ha garantit el suport del PPCV perquè arribe a la Moncloa.

Mes de maig rècord al TRAM d’Alacant amb més d’1,6 milions de viatgers

La xarxa del TRAM d’Alacant ha transportat 1.654.238 persones en maig, una xifra molt similar a la de 2025, amb la Línia 2 com la més utilitzada i un creixement destacat a la Línia 9.

Un jove quasi quadruplica la taxa d’alcohol mentre circulava amb patinet elèctric a Gandia

La Guàrdia Civil ha denunciat un jove de 25 anys que circulava amb un patinet elèctric al Grau de Gandia amb quasi quatre vegades la taxa d’alcohol permesa i sense haver inscrit el vehicle en el registre obligatori de la DGT.

Nous materials prefabricats sostenibles facilitaran la construcció a la Comunitat Valenciana

La Conselleria dIndustria ha finançat, a través dIvace+i Innovació i amb fons FEDER, el desenvolupament de nous materials ecosostenibles per a elements prefabricats que reduïxen ciment, àrids i petjada de carboni en la construcció.

Feijóo carrega contra el rebuig a la moció per exigir eleccions i parla de degradació màxima del sanchisme

Alberto Núñez Feijóo ha criticat a Sueca que la Mesa del Congrés no haja admés a tràmit una moció per demanar a Pedro Sánchez la convocatòria d’eleccions, i ha afirmat que és la degradació màxima del sanchisme.

Metrovalencia bat rècord en maig amb més de 9 milions de viatges

Metrovalencia ha superat en maig els 9 milions de desplaçaments, un 8,64 % més que en 2025, amb la Línia 3 com a més utilitzada i Xàtiva com l’estació amb més trànsit.