Un fàrmac aconsegueix remetre per complet el càncer de còlon en tots els pacients d’un estudi

L’avanç sembla ser prometedor: en tots els pacients amb càncer de recte, colonorectal, localment avançat que, durant sis mesos, es van sotmetre a un tractament amb un fàrmac denominat Dostarlimab, la malaltia va desaparéixer.

L’estudi, dut a terme als Estats Units, publicat en la revista The New England Journal of Medicine, i liderat per un equip del Centre Oncològic Memorial Sloan Kettering (MSK) de Nova York, es va realitzar sobre una mostra xicoteta de només 18 persones, i els resultats hauran de ser replicats per a poder confirmar que equivalen a una cura.

La quimioteràpia neoadjuvant i la radiació seguides de la resecció quirúrgica del recte sol ser el tractament estàndard i multimodal per al càncer de recte localment avançat. Dins d’aquest, un subconjunt és causat per una deficiència en la reparació de desajustaments: uns certs gens transporten informació que indica a les cèl·lules del cos com funcionar i que ajuden a reparar un tipus específic de mal en l’ADN a través d’un procés anomenat reparació de desajustament.

Encara així, aqueixos primers resultats suggereixen que el tractament és sorprenentment efectiu, i l’equip d’investigació afirma que la remissió reeixida del càncer observada en tots els pacients que van participar en l’assaig pot no tindre precedents en les intervencions farmacològiques contra el càncer.
«Crec que aquesta és la primera vegada que això succeeix en la història del càncer«, va dir a The New York Times l’oncòleg Luis Díaz Jr., del MSK, un dels autors de l’estudi, i responsable principal de l’article en el qual s’informa dels resultats.

Indetectable

Segons detalla el diari estatunidenc, assenyalant així mateix que l’estudi va ser patrocinat per la farmacèutica GlaxoSmithKline, els pacients que van participar ho van fer com a alternativa a altres tractaments més invasius com la radioteràpia o la quimioteràpia.

El càncer va desaparéixer en tots ells i va ser indetectable, tant mitjançant examen físic o endoscòpia, com a través de tomografia per emissió de positrons (escanejos PET), o ressonàncies magnètiques.
«Va haver-hi moltes llàgrimes de felicitat«, va assenyalar a The New York Times Andrea Cercek, oncòloga així mateix del MSK i coautora del treball.

Troballa històrica: identifiquen les mutacions que provoquen els principals càncers

El medicament administrat, venut sota la marca Jemperli, és un fàrmac d’immunoteràpia utilitzat en el tractament del càncer d’endometri. Aquesta ha sigut la primera investigació clínica encaminada a esbrinar si també era eficaç contra els tumors de càncer de recte.

El fàrmac, explica el diari, funciona exposant les cèl·lules canceroses, la qual cosa permet que el sistema immunitari puga identificar-les i destruir-les. Es va administrar als pacients cada tres setmanes i va costar uns 11.000 dòlars per dosis.

Sense complicacions significatives

Un altre aspecte destacable de l’estudi és que cap dels participants en l‘assaig va experimentar complicacions clíniques significatives, malgrat que una de cada cinc persones solen tindre alguna reacció adversa a medicaments inhibidors com el dostarlimab.

Segons va assenyalar a The New York Times Alan P. Venook, especialista en càncer colorectal de la Universitat de Califòrnia, i que no va participar en l’estudi, l’absència d’efectes secundaris importants pot haver-se del fet que «o bé no van tractar a suficients pacients o bé, d’alguna manera, aquests tipus de càncer són diferents«.

Últimes notícies

El Barça de Flick inicia la defensa del títol en un Martínez Valero al límit

El Barcelona de Hansi Flick comença la defensa del títol de LaLiga EA Sports al camp de l’Elche, amb una plantilla reforçada però encara sense davanter centre pur tancat.

Avís groc per pluges fortes al litoral de Castelló este dissabte

Aemet ha activat l’avís groc per pluges de fins a 30 litres per metre quadrat i tempestes al litoral de Castelló, dins d’un episodi de fortes precipitacions que afecta també altres comunitats.

Luís Castro alerta que el Levante té menys pressupost que molts equips de Segona

L’entrenador del Levante UD, Luís Castro, admet que hi ha equips de LaLiga Hypermotion amb més pressupost i demana calma per la inscripció de jugadors. El tècnic assegura que el club treballa per sanar la seua situació econòmica i completar la plantilla.

L’incendi de Segorbe arrasa 633 hectàrees i manté desallotjades mil persones a Gàtova

L’incendi declarat dijous a Segorbe ha cremat 633 hectàrees, part a la Serra Calderona, i obliga a mantindre fora de casa un miler de veïns de Gàtova mentre 25 mitjans aeris i uns 350 efectius continuen les tasques d’extinció.

Xàfecs en la mitat nord i descens suau de les màximes hui

L’Agència Estatal de Meteorologia preveu per a este dissabte xàfecs amb tronada en la mitat nord de la Comunitat Valenciana i una lleugera baixada de les temperatures màximes, sobretot a l’interior. El diumenge tendirà a estabilitzar-se l’oratge, amb més clarianes però encara amb ruixats puntuals.

Els avistaments de meduses baixen un 20 % tot i un mar més càlid

Els avisos de meduses en les costes espanyoles han disminuït un 20 % en 2026, segons dades de l’app MedusApp, malgrat que la temperatura de la mar ha pujat unes dècimes. Un expert de la Universitat d’Alacant recorda que la calor de l’aigua no determina la seua presència a les platges.

El vent complica l’incendi de Sogorb amb ratxes de més de 30 km/h esta vesprada

Aemet preveu per a esta vesprada ratxes de vent de més de 30 km/h en l’incendi de Sogorb, després d’una nit meteorològicament tranquil·la però sense pluges.

Ordenen l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb

La Generalitat ha ordenat l’evacuació de Gàtova per l’avanç de l’incendi de Sogorb i indica que la població isca per la CV-25 cap a Bétera i Olocau.