Un fàrmac aconsegueix remetre per complet el càncer de còlon en tots els pacients d’un estudi

L’avanç sembla ser prometedor: en tots els pacients amb càncer de recte, colonorectal, localment avançat que, durant sis mesos, es van sotmetre a un tractament amb un fàrmac denominat Dostarlimab, la malaltia va desaparéixer.

L’estudi, dut a terme als Estats Units, publicat en la revista The New England Journal of Medicine, i liderat per un equip del Centre Oncològic Memorial Sloan Kettering (MSK) de Nova York, es va realitzar sobre una mostra xicoteta de només 18 persones, i els resultats hauran de ser replicats per a poder confirmar que equivalen a una cura.

La quimioteràpia neoadjuvant i la radiació seguides de la resecció quirúrgica del recte sol ser el tractament estàndard i multimodal per al càncer de recte localment avançat. Dins d’aquest, un subconjunt és causat per una deficiència en la reparació de desajustaments: uns certs gens transporten informació que indica a les cèl·lules del cos com funcionar i que ajuden a reparar un tipus específic de mal en l’ADN a través d’un procés anomenat reparació de desajustament.

Encara així, aqueixos primers resultats suggereixen que el tractament és sorprenentment efectiu, i l’equip d’investigació afirma que la remissió reeixida del càncer observada en tots els pacients que van participar en l’assaig pot no tindre precedents en les intervencions farmacològiques contra el càncer.
«Crec que aquesta és la primera vegada que això succeeix en la història del càncer«, va dir a The New York Times l’oncòleg Luis Díaz Jr., del MSK, un dels autors de l’estudi, i responsable principal de l’article en el qual s’informa dels resultats.

Indetectable

Segons detalla el diari estatunidenc, assenyalant així mateix que l’estudi va ser patrocinat per la farmacèutica GlaxoSmithKline, els pacients que van participar ho van fer com a alternativa a altres tractaments més invasius com la radioteràpia o la quimioteràpia.

El càncer va desaparéixer en tots ells i va ser indetectable, tant mitjançant examen físic o endoscòpia, com a través de tomografia per emissió de positrons (escanejos PET), o ressonàncies magnètiques.
«Va haver-hi moltes llàgrimes de felicitat«, va assenyalar a The New York Times Andrea Cercek, oncòloga així mateix del MSK i coautora del treball.

Troballa històrica: identifiquen les mutacions que provoquen els principals càncers

El medicament administrat, venut sota la marca Jemperli, és un fàrmac d’immunoteràpia utilitzat en el tractament del càncer d’endometri. Aquesta ha sigut la primera investigació clínica encaminada a esbrinar si també era eficaç contra els tumors de càncer de recte.

El fàrmac, explica el diari, funciona exposant les cèl·lules canceroses, la qual cosa permet que el sistema immunitari puga identificar-les i destruir-les. Es va administrar als pacients cada tres setmanes i va costar uns 11.000 dòlars per dosis.

Sense complicacions significatives

Un altre aspecte destacable de l’estudi és que cap dels participants en l‘assaig va experimentar complicacions clíniques significatives, malgrat que una de cada cinc persones solen tindre alguna reacció adversa a medicaments inhibidors com el dostarlimab.

Segons va assenyalar a The New York Times Alan P. Venook, especialista en càncer colorectal de la Universitat de Califòrnia, i que no va participar en l’estudi, l’absència d’efectes secundaris importants pot haver-se del fet que «o bé no van tractar a suficients pacients o bé, d’alguna manera, aquests tipus de càncer són diferents«.

Últimes notícies

El Valencia Basket remunta a Saragossa i jugarà la final de la Supercopa

El Valencia Basket ha remuntat davant el Casademont Zaragoza (73-84) en la semifinal de la Supercopa LF Endesa a Torrejón de Ardoz i es classifica per a la final, on buscarà el seu quart títol. Debut de les jóvens Isa Hernández i Amelia Alonso amb només 16 anys.

Les persones sordes exigixen que els seus drets siguen reals en el dia a dia

FESORD CV ha celebrat a València el Dia Internacional de les Persones Sordes 2026 i ha reclamat que els drets reconeguts passen a complir-se de manera efectiva. La jornada ha coincidit amb el centenari de lAssociació Valenciana de Persones Sordes i ha inclòs la suma al manifest de la CNSE.

Kempes aposta per Aguirre per a reactivar el València i unir el vestidor

Mario Alberto Kempes ha mostrat plena confiança en Javier Aguirre per a traure el València CF de la zona baixa i reforçar la unió del vestidor, tot i la delicada situació esportiva de l’equip en LaLiga EA Sports.

El Valencia Basket estrena el Roig Arena en la Lliga Endesa contra l’Ilerna Lleida

El Valencia Basket rep este diumenge l’Ilerna Lleida al Roig Arena en la primera jornada de la fase regular de la Lliga Endesa, en el primer partit del nou projecte ‘taronja’ davant la seua afició.

Presó per a un home per una violació i un robatori amb intimidació al Parc Central

Un home ha ingressat en presó preventiva acusat de violar un estudiant americà i robar amb intimidació al Parc Central de València, gràcies a un vídeo entregat a la Policia Nacional per diversos testimonis.

Oltra defensa que Compromís té més capacitat de govern que el bipartidisme

Mónica Oltra ha reivindicat en unes jornades municipalistes a Mislata que forces com Compromís tenen més capacitat de govern que el bipartidisme i ha instat el seu espai polític a preparar-se per a governar el 2027.

Quatre de cada deu parades del Mercat Central tornen a vendre després de l’incendi

Un 40 % de les 45 parades del Mercat Central de València afectades per l’incendi en un quadre elèctric ja han représ l’activitat aquest dissabte. La resta confia a recuperar el subministrament elèctric a partir de dilluns mentre continuen els treballs tècnics i de seguretat.

Bernabé alerta que les agressions de Tavernes ja es tracten com a delictes d’odi

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, ha condemnat rotundament les agressions de Tavernes de la Valldigna i ha confirmat que la Guàrdia Civil les investiga com a delictes d’odi, advertint del paper dels discursos de l’odi en la violència al carrer.