Un fàrmac aconsegueix remetre per complet el càncer de còlon en tots els pacients d’un estudi

L’avanç sembla ser prometedor: en tots els pacients amb càncer de recte, colonorectal, localment avançat que, durant sis mesos, es van sotmetre a un tractament amb un fàrmac denominat Dostarlimab, la malaltia va desaparéixer.

L’estudi, dut a terme als Estats Units, publicat en la revista The New England Journal of Medicine, i liderat per un equip del Centre Oncològic Memorial Sloan Kettering (MSK) de Nova York, es va realitzar sobre una mostra xicoteta de només 18 persones, i els resultats hauran de ser replicats per a poder confirmar que equivalen a una cura.

La quimioteràpia neoadjuvant i la radiació seguides de la resecció quirúrgica del recte sol ser el tractament estàndard i multimodal per al càncer de recte localment avançat. Dins d’aquest, un subconjunt és causat per una deficiència en la reparació de desajustaments: uns certs gens transporten informació que indica a les cèl·lules del cos com funcionar i que ajuden a reparar un tipus específic de mal en l’ADN a través d’un procés anomenat reparació de desajustament.

Encara així, aqueixos primers resultats suggereixen que el tractament és sorprenentment efectiu, i l’equip d’investigació afirma que la remissió reeixida del càncer observada en tots els pacients que van participar en l’assaig pot no tindre precedents en les intervencions farmacològiques contra el càncer.
«Crec que aquesta és la primera vegada que això succeeix en la història del càncer«, va dir a The New York Times l’oncòleg Luis Díaz Jr., del MSK, un dels autors de l’estudi, i responsable principal de l’article en el qual s’informa dels resultats.

Indetectable

Segons detalla el diari estatunidenc, assenyalant així mateix que l’estudi va ser patrocinat per la farmacèutica GlaxoSmithKline, els pacients que van participar ho van fer com a alternativa a altres tractaments més invasius com la radioteràpia o la quimioteràpia.

El càncer va desaparéixer en tots ells i va ser indetectable, tant mitjançant examen físic o endoscòpia, com a través de tomografia per emissió de positrons (escanejos PET), o ressonàncies magnètiques.
«Va haver-hi moltes llàgrimes de felicitat«, va assenyalar a The New York Times Andrea Cercek, oncòloga així mateix del MSK i coautora del treball.

Troballa històrica: identifiquen les mutacions que provoquen els principals càncers

El medicament administrat, venut sota la marca Jemperli, és un fàrmac d’immunoteràpia utilitzat en el tractament del càncer d’endometri. Aquesta ha sigut la primera investigació clínica encaminada a esbrinar si també era eficaç contra els tumors de càncer de recte.

El fàrmac, explica el diari, funciona exposant les cèl·lules canceroses, la qual cosa permet que el sistema immunitari puga identificar-les i destruir-les. Es va administrar als pacients cada tres setmanes i va costar uns 11.000 dòlars per dosis.

Sense complicacions significatives

Un altre aspecte destacable de l’estudi és que cap dels participants en l‘assaig va experimentar complicacions clíniques significatives, malgrat que una de cada cinc persones solen tindre alguna reacció adversa a medicaments inhibidors com el dostarlimab.

Segons va assenyalar a The New York Times Alan P. Venook, especialista en càncer colorectal de la Universitat de Califòrnia, i que no va participar en l’estudi, l’absència d’efectes secundaris importants pot haver-se del fet que «o bé no van tractar a suficients pacients o bé, d’alguna manera, aquests tipus de càncer són diferents«.

Últimes notícies

Les màximes baixen a la Comunitat Valenciana i es queden en 31,5 graus a Benidorm

Les temperatures màximes han descendit este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb un valor màxim de 31,5 graus a Benidorm i caigudes de fins a 5 graus en punts de l’interior com Ademuz.

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.