El Govern aprova el pla per a indemnitzar a les víctimes d’abusos sexuals en l’Església

El Govern ha aprovat aquest dimarts 23 d’abril al Consell de Ministres el pla per a indemnitzar a les víctimes d’abusos sexuals en l’Església catòlica els casos de la qual són molt antics, han prescrit o no han aportat proves suficients. Es tracta d’una de les recomanacions que va fer el Defensor del Poble, Ángel Gabilondo, en l’informe que va presentar en el mes d’octubre sobre abusos en l’Església, a proposta del Congrés dels Diputats.

«Volem donar resposta a aquest recomanacions de l’informe del Defensor del Poble per a prevenir, per a reparar i per a tractar de saldar aquest deute que té la nostra societat i la nostra democràcia amb les víctimes d’aquests abusos sexuals«, ha assegurat el ministre de la Presidència, Justícia i Relacions amb les Corts, Félix Bolaños, en roda de premsa posterior al Consell de Ministres.

Segons ha assenyalat Bolaños, el pla conté cinc eixos d’actuació: el primer, reconèixer i reparar; el segon, atendre a les víctimes; el tercer, prevenir; la cambra, formar i sensibilitzar; i el cinquè, informar i investigar sobre el primer eix.

Així mateix, l’Executiu té previst organitzar un acte públic amb les víctimes d’abusos sexuals en el si de l’Església Catòlica i amb els seus familiars. «Suposarà una reparació simbòlica de la nostra democràcia a aquestes persones que han patit els abusos«, ha apuntat.

En tot cas, ha assenyalat que aquest reparació simbòlica «per si mateixa no prou«, per la qual cosa anirà acompanyada amb una reparació material «adequada» i «suficient» en termes econòmics per a les víctimes dels abusos.

Així, ha indicat que, amb aquest fi, s’adoptaran les mesures legals i administratives que corresponguen per a aquells casos en els quals no hagen tingut oportunitat d’una reparació en l’àmbit judicial, per ser casos molt antics, per estar prescrits o perquè no existeixen proves. «Adoptarem mesures per a per exemple ampliar els terminis de prescripció de la responsabilitat civil fins als 35 anys o evitar que alguns delictes prescriguen», ha assegurat.

Bolaños també ha exposat que el Govern vol reforçar el sistema d’ajudes a les víctimes mitjançant el desenvolupament de la Llei Orgànica de Llibertat Sexual, quant a les ajudes econòmiques que reben les víctimes de violències sexuals a Espanya.

Respecte al segon eix, ha precisat que l’Executiu posarà l’accent en la prestació d’un tracte «adequat» i «òptim» en les oficines de detenció a les víctimes del delicte que el Ministeri de Justícia, de Presidència de Justícia i Relacions amb les Corts té habilitades. En aquest sentit, també té previst generar «entorns segurs» amb sales «amigables» per a les declaracions, per a evitar que les víctimes puguen tenir cap contacte amb el seu agressor. Així mateix, ha explicat que tenen previst garantir l’assistència jurídica gratuïta a totes les víctimes d’abusos sexuals que també vulguen accedir a ella.

Quant al tercer eix, ha explicat que van a reforçar les labors de supervisió en les inspeccions educatives i que modificaran el Reial decret d’Inspecció Educativa a Espanya «per a formar i donar majors competències als inspectors educatius«.

Igualment, ha assegurat que l’Executiu va a formar una nova figura en els centres docents, els coordinadors de benestar i de protecció. Va ser la Llei de Protecció a la Infància i a l’Adolescència enfront de la Violència (LOPIVI), que va entrar en vigor el 2022, la que va regular aquesta nova figura, per la qual cosa hauria d’estar implantada ja. En tot cas, Bolaños ha assenyalat que es començaran a impartir a partir del pròxim curs acadèmic cursos de formació «per a poder formar adequadament els centres docents«.

També ha avançat que l’Executiu té previst realitzar un estudi sobre la prevalença de la violència cap a la infància, amb l’objectiu de conèixer les causes on es produeix amb major freqüència, «per a adoptar decisions i polítiques públiques que siguen adequades a aquesta qüestió». Així mateix, ha indicat que van a millorar tots els sistemes d’obtenció de dades per a poder adoptar «millors decisions», amb informació que siga «actualitzada» i que ajude.

A més, ha recalcat que el pla té a veure amb les competències de diferents departaments ministerials, per la qual cosa es crearà una comissió de diferents ministeris per a fer el seguiment. La vigència d’aquest pla és fins a l’any 2027.

EL GOVERN VOL FER-HO EN COL·LABORACIÓ AMB L’ESGLÉSIA

«La nostra idea és fer-ho de la mà amb l’Església Catòlica. Ja hem iniciat converses, la setmana passada vaig tenir ocasió de reunir-me amb el nou president de la Conferència (Espiscopal) i m’agradaria que el Govern poguera treballar amb l’Església Catòlica en la reparació d’aquests abusos sexuals comeses en el seu àmbit», ha subratllat Bolaños.

En aquest sentit, Bolaños ha indicat que ningú entendria que l’Església espanyola no actuara com han actuat altres països com Irlanda, França, Bèlgica o Estats Units. «Em sembla que l’Església Catòlica té voluntat de col·laborar, és la meua impressió, així m’ho van traslladar. De fet, em consta que estan treballant també en com procedir a la reparació integral de les víctimes dels abusos sexuals comeses en el si de l’Església i també m’ho van explicar d’aquest manera», ha destacat.

Respecte a les compensacions a les víctimes, Bolaños ha exposat que les ha de decidir un òrgan independent, en línia amb el que estableix el Defensor del Poble. «Des del Govern hem iniciat aquest converses amb l’Església Catòlica perquè l’Església Catòlica sufrague el cost de les indemnitzacions a les víctimes d’abusos sexuals comeses en el si de l’Església», ha assenyalat.

Quant a l’Església, els bisbes van avançar al novembre que estaven preparant un pla que contempla indemnitzacions a les víctimes d’abusos tant si mitja sentència judicial com si no hi ha per determinades circumstàncies com que el victimari haja mort. No obstant això, quant a la col·laboració amb el pla d’indemnitzacions del Govern, els prelats espanyols van assenyalar que la seua col·laboració estava condicionada al fet que el pla afectara a tota víctima de pederàstia i no només a les de l’Església.

Últimes notícies

Tres persones ferides en un xoc frontal a la N-340 a Castelló

Dos hòmens i una dona han resultat ferits amb politraumatismes en un xoc frontal entre un cotxe i una furgoneta a la N-340, dins del terme municipal de Castelló, i han sigut traslladats a l’Hospital General de Castelló.

Marta Suárez reforça el Valencia Basket Femení fins a la temporada 2028-29

L’alero asturiana Marta Suárez s’incorpora al Valencia Basket Femení per a les pròximes tres temporades, després de destacar en el bàsquet universitari dels Estats Units i en les categories inferiors de la selecció espanyola.

Queden en llibertat cinc motoristes detinguts per conducció temerària en grup a l’A-7 a Torrent

El jutjat d’instrucció 5 de Llíria ha deixat en llibertat cinc motoristes detinguts per conduir de manera temerària en grup per l’A-7 a l’altura de Torrent, encara investigats per delictes de conducció temerària i falsedat.

Sorprès robant material en una obra de Paiporta i detingut per la Policia Local

La Policia Local de Paiporta ha detingut un home en ser sorprés carregant material robat d'una obra en un vehicle dins del terme municipal.

Descomptes i més talent valencià en la sisena edició del festival FRESCA! a Alacant

La sisena edició del festival FRESCA!, del 17 al 25 de juliol a Alacant, reforça el talent valencià i amplia els descomptes per a públic jove i familiar.

Un any de presó per distribuir pornografia infantil amb més de 1.700 arxius pedòfils

Un home ha sigut condemnat per l’Audiència d’Alacant a un any de presó per distribuir pornografia infantil a internet, després de trobar-li més de 1.700 arxius pedòfils i reconéixer els fets. La pena de presó queda suspesa durant tres anys amb la condició que no torne a delinquir.

Arcadi España dona per fet que les explicacions de Zapatero pel cas Plus Ultra seran satisfactòries

El ministre d'Hisenda, Arcadi España, ha assegurat a València que està segur que les explicacions de José Luis Rodríguez Zapatero com a investigat pel cas Plus Ultra seran satisfactòries i ha defensat la professionalitat de l'Agència Tributària.

Lydia Rodríguez deixa Presuntos Implicados i denuncia maltractament i control extrem

La cantant Lydia Rodríguez ha anunciat que abandona Presuntos Implicados després de 17 anys i acusa el grup i el seu entorn de control extrem sobre el seu físic i maltractament psicològic. El músic Nacho Mañó ha contestat indignat i defensa la seua honorabilitat.