La comissió de les VPP citarà a Barcala i a 81 testimonis però deixa fora a Camarero i Pérez Llorca

La comissió d’investigació de Les Corts Valencianes iniciarà els treballs

La comissió d’investigació de Les Corts Valencianes sobre les presumptes irregularitats en l’adjudicació de vivendes de protecció pública a Alacant iniciarà els seus treballs citant a l’alcalde de la ciutat, Luis Barcala, i a un ampli llistat de càrrecs públics i particulars, però deixarà fora a la consellera de Vivenda, Susana Camarero, i al president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca.

El pla de treball que fixa qui compareixerà i en quines condicions ha sigut aprovat amb els vots de PP i Vox i el rebuig de PSPV i Compromís. Este suport reflectix una clara divisió política entorn de l’abast de la investigació i, en particular, sobre qui ha de donar explicacions pel suposat ús irregular de les VPP, un instrument pensat per a facilitar l’accés a la vivenda a preus assequibles.

Pla de treball impulsat per Vox

El full de ruta que finalment ha tirat avant és la presentada en origen per Vox. Sobre eixe document s’han introduït només alguns ajustos tècnics, pactats amb el PP, relacionats amb la duració de les intervencions i la redacció del dictamen final. Entre eixos canvis figura la concessió d’un torn final de cinc minuts a cada compareixent, amb l’objectiu que puga matisar les seues respostes o tancar la seua exposició abans de concloure la seua intervenció.

Dins d’eixe acord, el PP ha renunciat al seu plantejament inicial d’evitar la compareixença de l’alcalde d’Alacant. Els populars defenien que Barcala havia de respondre primer a l’Ajuntament, on també hi ha oberta una comissió d’investigació sobre les mateixes adjudicacions. No obstant això, el pacte aconseguit amb Vox ha acabat incorporant al primer edil al llistat de persones anomenades a les Corts.

El diputat del PP Javier Gutiérrez ha explicat que el seu grup no havia inclòs en un principi a l’alcalde perquè entenia que havia de comparéixer en l’àmbit de les seues competències municipals. Una vegada assumit l’acord amb Vox, els populars posen l’accent en el fet que la comissió dispose d’una metodologia que, al seu juí, permeta centrar-se en els fets i no en l’enfrontament partidista.

Llistat de càrrecs autonòmics i municipals

Per part de la Generalitat, la comissió citarà a la cap del Servici Territorial de Vivenda, Concepción Morillas; al secretari territorial adjunt, Vicente Caturla; al funcionari del servici Roberto Palència; al director general de Planificació i Polítiques de Vivenda, Juan Antonio Pérez, i al director territorial de la Conselleria de Vivenda a Alacant, Juan Manuel Galbis. La presència d’estos alts càrrecs tècnics i directius busca aclarir com es van tramitar les adjudicacions sota sospita i quins controls es van aplicar.

De l’Ajuntament d’Alacant hauran d’acudir l’alcalde, Luis Barcala; el primer tinent d’alcalde, Manuel Vilar, i la regidora de Patrimoni, Nayma Beldjilali. També es dirà a diversos exconcejales, al secretari general de l’Ajuntament i a la cap del servici de Patrimoni. Amb això es pretén reconstruir la cadena de decisions municipals que va afectar estes vivendes protegides, des de la gestió dels immobles fins a la relació amb els adjudicataris.

A més, la comissió citarà al exalcalde socialista Gabriel Echávarri i a diversos adquirents de les vivendes, fins a sumar un total de 81 persones convocades. La inclusió de compradors i beneficiaris permetrà contrastar la versió de l’administració amb la dels qui van accedir a les VPP i saber en quines condicions ho van fer.

Les compareixences es desenrotllaran en un format de pregunta-resposta, de manera que els diputats podran anar repreguntant sobre cada assumpte. La comissió comptarà amb un termini inicial de dotze mesos per a elaborar les seues conclusions i redactar un dictamen, encara que eixe període es podrà ampliar si els grups consideren que els treballs requerixen més temps.

Xoc polític per les absències

El PP defén que s’ha aprovat un pla de treball viu i dinàmic, que permetrà començar a investigar l’ocorregut amb les adjudicacions. Javier Gutiérrez ha demanat deixar al marge el que qualifica de soroll i insinuacions de l’oposició, a la qual acusa d’arribar a la comissió amb un relat polític i la sentència escrita per endavant, abans d’escoltar els compareixents.

Des del PSPV, el diputat Benjamín Mompó considera, en canvi, que la comissió s’ha convertit en una burla a la Cambra i a la ciutadania. Al seu juí, el fet que no se cite als qui assenyala com a responsables del canvi normatiu que hauria permés les irregularitats en les VPP —el expresident Carlos Mazón, l’actual president Juanfran Pérez Llorca i la consellera Susana Camarero— buida de sentit polític el treball de la comissió i limita l’abast de les explicacions.

En termes similars s’ha expressat la diputada de Compromís María José Calabuig, que acusa PP i Vox de tapar-se les vergonyes en vetar la presència de les principals figures polítiques implicades. Calabuig lamenta que la sessió acabe sense un calendari tancat de compareixences i tem que la comissió puga clausurar-se sense que arribe a comparéixer ni tan sols el propi Barcala, recordant que en altres comissions, com la de la dana, va haver-hi persones citades que finalment no van acudir.

Des de Vox, el diputat Miguel Pascual ha celebrat l’arrancada dels treballs i sosté que els ciutadans han de conéixer la veritat coste el que coste. Al mateix temps retrau al PSPV i a Compromís que critiquen el pla aprovat quan, segons subratlla, no han presentat cap esmena al text plantejat pel seu grup. Amb este marc, la investigació arranca amb un fort desacord polític sobre qui ha d’asseure’s en la comissió, però amb el compromís formal d’escoltar desenes de testimonis i responsables tècnics abans de fixar conclusions sobre les adjudicacions de vivendes de protecció pública a Alacant.

Últimes notícies

La rebaixa d’impostos facilita el relleu en l’empresa familiar però l’IVEFA reclama suport al reemprenedor

La reforma fiscal del Consell ha ampliat les bonificacions en successions i donacions per a empreses familiars fins al quart grau, però l’IVEFA reclama un autèntic xec relleu i més suport al reemprenedor per a garantir la continuïtat dels negocis.

El professorat valencià es decanta per suspendre la vaga indefinida i mantindre la pressió

STEPV, CCOO PV i UGT-PV aposten per suspendre la vaga indefinida del professorat valencià i continuar la negociació amb Educació, mentre la base sindical vota en consulta fins a les 20 hores.

L’empresa familiar valenciana reclama un ‘xec relleu’ i més suport al reemprenedor

La reforma fiscal de la Generalitat ha ampliat les bonificacions en successions i donacions per a facilitar el relleu de l’empresa familiar, que demana ara un ‘xec relleu’ i més suport al reemprenedor.

Més ajudes i menys burocràcia per al camp valencià en els Premis Agrovalor

La Generalitat ha reforçat el suport al sector agroalimentari valencià amb més de 100 milions en ajudes, destacats durant la segona edició dels Premis Agrovalor, que reconeixen la feina de professionals i entitats del camp, la mar i l’aigua.

Benidorm reforça la seguretat pel Mundial davant l’augment de vols des del Regne Unit

Benidorm ha posat en marxa un dispositiu especial de seguretat pel Mundial després de detectar un augment del 18 % dels vols des del Regne Unit cap a l’Aeroport d’Alacant-Elx Miguel Hernández en les dates del campionat.

Barrachina carrega contra el Govern per l’etiquetatge de l’arròs i reclama que exigisca el seu origen a la UE

El conseller d’Agricultura Miguel Barrachina sosté que és el Govern espanyol qui ha de reclamar a la Unió Europea que obligue a indicar l’origen de l’arròs en les etiquetes, després de les crítiques del ministre Pablo Bustinduy des de Sueca.

Sanitat manté l’estatut marc malgrat el xoc amb autonomies i metges

El Ministeri de Sanitat ha defensat que no renunciarà a la reforma de l’estatut marc del personal del SNS, malgrat l’oposició de la majoria de comunitats autònomes i el malestar dels sindicats mèdics.

Bustinduy celebra la trobada entre Oltra i Rufián i augura una conversa ‘interessantíssima’ a València

El ministre de Drets Socials, Pablo Bustinduy, ha destacat que la conversa entre Mónica Oltra i Gabriel Rufián a València serà ‘interessantíssima’ i li agradaria assistir-hi. Compromís veu l’acte com un pas perquè Oltra recupere l’alcaldia.