La Generalitat anul·la la condecoració a un policia local per presumpta assistència en un part a casa
La Generalitat ha anul·lat la condecoració concedida a un policia local per la seua suposada assistència a una dona que va donar a llum en el seu domicili, després de comprovar que l’agent no va ser present en el moment de l’enllumenament i que l’informe policial no reflectia fidelment el succceït.
Segons un dictamen del Consell Jurídic Consultiu (CJC), emés a petició de la Conselleria d’Emergències i Interior, la revisió es referix a la resolució de la Conselleria de Justícia i Interior de 24 de març de 2024, per la qual es va atorgar una felicitació pública a títol individual a este agent malgrat que, inicialment, s’havia denegat una condecoració de major rang.
L’agent pertany a la Policia Local d’Algemesí i en l’actualitat ostenta el càrrec d’oficial. D’acord amb l’informe policial analitzat pel CJC, el 14 de juny de 2022 dos agents van acudir a un domicili del municipi on una dona de 22 anys estava a punt de donar a llum. Segons eixa primera versió, a la seua arribada van col·laborar amb els servicis mèdics en l’assistència al part, la qual cosa va servir de base per a la sol·licitud d’un reconeixement oficial.
L’Ajuntament d’Algemesí va demanar que es concedira als dos agents la Creu al Mèrit Policial amb Distintiu Blau. No obstant això, la Conselleria de Justícia i Interior va rebutjar al març de 2024 eixa petició en entendre que les actuacions realitzades no encaixaven en els requisits previstos en la normativa per a eixa mena de condecoració. Com a compensació, va acordar atorgar una ‘Felicitació Pública a títol individual’ a un dels policies per la intervenció descrita en l’informe.
Versió de la família i proves aportades
La versió oficial va començar a qüestionar-se quan, en una entrevista posterior, la dona que va donar a llum i el seu marit van traslladar al cap de la Policia Local que va ser el pare qui va atendre directament l’enllumenament. Segons van explicar, quan van arribar els agents, ell ja tenia a la bebé en braços. Els policies es van limitar a ajudar-lo a tapar-la i a indicar-li que esperarien a l’arribada del servici sanitari per al tall del cordó umbilical.
La parella va relatar a més que, una vegada que els sanitaris es van fer càrrec de la situació i el part estava controlat, un dels agents els va demanar fer-se una foto amb la nounada. Este gest els va cridar l’atenció, però el seu malestar va augmentar dies després, quan van veure en la premsa una publicació en la qual apareixia el policia al costat de la xiqueta i es donava a entendre que havia ajudat en el part.
Els progenitors van aportar fotos i vídeos del moment del naixement. El dictamen del CJC arreplega que, a partir d’eixe material gràfic, es pot determinar que cap policia va intervindre de manera directa i activa en el part, almenys en la fase d’enllumenament, ni es trobava present en els minuts immediatament posteriors al naixement de la bebé. Estes elements de prova van resultar clau per a revisar la veracitat de l’informe policial inicial.
Després de conéixer estos fets, l’Ajuntament va sol·licitar la revocació o anul·lació de la felicitació pública concedida a l’agent. A l’octubre de 2025 es va obrir un procediment de revisió d’ofici per a deixar sense efecte eixa distinció, un mecanisme previst en la normativa administrativa per a corregir resolucions que pogueren resultar contràries a l’ordenament jurídic o basades en fets no ajustats a la realitat.
En el marc d’eixe expedient, es va concedir al policia un termini de deu dies hàbils per a presentar les al·legacions que estimara oportunes. No obstant això, l’interessat no va formular cap resposta ni va aportar nova documentació. Davant l’absència d’impugnació per la seua part i a la vista de les proves incorporades, al febrer de 2026 es va proposar declarar la nul·litat de la felicitació pública.
Eixa proposta de nul·litat compta ara amb l’aval exprés del Consell Jurídic Consultiu, que recolza la decisió de la Generalitat de deixar sense efecte la condecoració. Amb este dictamen, l’Administració autonòmica tanca el procés de revisió i corregix un reconeixement oficial que s’havia recolzat en un relat dels fets que, segons les proves, no s’ajustava a l’ocorregut durant el part en el domicili.







