La jutgessa encarrega una valoració forense dels danys psicològics dels familiars de les víctimes mortals de la dana

La instructora descriu el 29O com «un infern real de destrucció, mort i finalment foscor»

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

La titular del Jutjat de Primera Instància i Instrucció 3 de Catarroja ha encarregat una valoració forense dels familiars de les víctimes mortals de la dana de Valencia que han patit danys psicològics. Estos perjudicats seran citats en l’Institut de Medicina Legal (IML) de Valencia perquè aporten la documentació mèdica que tinguen i es puga així avaluar els seus danys morals i les seues seqüeles psíquiques.

També seran examinades pels forenses, tal com establix una interlocutòria notificada este dimarts, les persones que van resultar lesionades per les inundacions del passat 29 d’octubre i que van precisar tractament facultatiu posterior a una primera assistència sanitària, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en un comunicat. La dana va deixar 224 víctimes mortals i tres desapareguts, que ja es poden donar per morts en haver transcorregut tres mesos des dels fets, i danys materials milionaris.

La magistrada recorda que està analitzant l'»evitabilidad» de la catàstrofe, a la qual ja va al·ludir en anteriors resolucions, i la investigació de les defuncions és l'»essència» d’este procediment, «l’objecte sobre el qual versa esta investigació, el dany absolutament irreparable».

No obstant això, la instructora considera que estes diligències també han d’incloure a les persones que van patir lesions de major entitat en la tragèdia, tant físiques com a psicològiques.

«Això no significa que no hagen d’obtenir l’oportuna reparació els danys materials, la destrucció que ha assolat a les poblacions i els danys materials que han afectat a centenars de milers de persones, sinó que ni este procés ni la jurisdicció penal són competents perquè en prengueu coneixement», matisa a continuació.

La titular del jutjat fonamenta la necessitat de les valoracions forenses als familiars de les víctimes mortals que ho desitgen en «l’important dany psicològic» que molts d’ells van patir i que la pròpia instructora ha pogut constatar en les declaracions de testimonis i oferiments d’accions practicats fins al moment.

«INFERN REAL DE DESTRUCCIÓ, MORT I FOSCOR»

La resolució judicial descriu l’ocorregut el passat 29 d’octubre com un «episodi dantesc», com «un infern real de destrucció, mort i finalment foscor».

Així, arreplega que un nombre rellevant de persones va veure «desaparèixer als seus afins davant dels seus ulls». Eren «pares, cònjuge o germans que van veure com se’ls escapaven literalment entre les seues mans» els seus sers estimats i resultaven «arrossegats per un torrent d’aigua i fang».

La magistrada cita alguns exemples com el d’un home que va poder posar fora de perill a la seua dona però va acabar morint «després de lluitar llarg temps contra l’arrossegament de l’aigua», o aquells que van ser testimonis de com els seus parents baixaven als seus garatges i «mai van tornar».

De fet, algunes persones van presenciar com els seus familiars perien «a causa de la seua avançada edat, pitjors condicions físiques o, simplement, davant de la incapacitat humana de suportar la força del corrent d’aigua i fang».

A més, segons resa la resolució, algunes víctimes mortals van perdre la vida «després d’haver enviat missatges d’àudio de comiat als seus fills», mentre que uns altres familiars «arribaven als domicilis dels seus majors i trobaven els seus cossos sense vida».

D’esta manera «al dany moral inherent a la pèrdua de qualsevol familiar proper» se sumen totes les circumstàncies relatades i que poden haver generat «una síndrome d’estrès posttraumàtic», concretament «síndrome del supervivent», que ha de ser objecte de l’oportuna valoració, conclou la magistrada.

FIANCES A VOX, PODEM I CGT

D’altra banda, en altres dos resolucions la jutgessa de Catarroja ha acordat exigir sengles fiances de 6.000 euros a Vox, Podem i al sindicat CGT -en este últim cas després d’acceptar la inhibició d’unes diligències prèvies cursada per un jutjat de València- per a permetre que exercisquen l’acusació popular en la causa.

La magistrada argumenta que cap de les formacions polítiques ha interposat querella -alguna cosa «admissible» per a les accions populars quan la investigació ja està en curs- però cita jurisprudència de l’Audiència Nacional i del Tribunal Suprem i requerix el pagament de les caucions donat «l’estat inicial del procediment».

Últimes notícies

Arranca agost a la Comunitat Valenciana amb tronades, granís i molta calor a l’interior de València

El primer dia d’agost arriba a la Comunitat Valenciana amb ruixats i tronades localment fortes en el nord de Castelló, sud de València i Alacant, i amb temperatures màximes molt altes a l’interior valencià.

L’onada de calor dispara els 40 graus en municipis de València i Alacant

L’onada de calor ha deixat hui fins a 40,4 graus en Alcoi i valors de 40 graus en Ontinyent i Fontanars dels Alforins, mentres que a les capitals s’han quedat al voltant dels 30 graus.

Mathew Ryan continuarà en la porteria del Levante una temporada més

El porter australià Mathew Ryan ha decidit continuar en el Levante la pròxima temporada després de dubtar sobre el seu futur i disputar el Mundial amb Austràlia. El club ha confirmat que s’incorporarà de manera immediata a la pretemporada.

Els veïns d’Artana i Eslida tornen a casa després de l’incendi de la Vall d’Uixó

L'incendi forestal de la Vall d'Uixó ha quedat estabilitzat després de set dies i quasi 9.600 hectàrees cremades, i permet el retorn dels veïns d'Artana i Eslida. Les autoritats avisen que el foc encara no està controlat ni extingit i demanen no accedir a la zona.

32,1 milions per a immunitzar nadons i xiquets contra el VRS en la Comunitat Valenciana

El Consell ha autoritzat 32,1 milions per a adquirir 70.000 dosis contra el VRS per a la campanya 2026-2027, i ha aprovat també mesures en justícia, formació digital, medi ambient i agricultura.

El Huerto del Cura suma prestigi amb l’ingrés en l’Itinerari Europeu de Jardins Històrics

El Jardín Artístico Nacional Huerto del Cura, a Elx, ha formalitzat l’ingrés en l’Itinerari Europeu de Jardins Històrics, certificat pel Consell d’Europa, fet que reforça el seu valor patrimonial i turístic.

Sagunt a Escena obri la 43a edició amb dos obres inspirades en el Segle d’Or

El Teatre Romà estrena 'El Narciso en su opinión', mentre l''Off Romà' combina teatre clàssic i dansa contemporània

El dèficit de la Comunitat Valenciana baixa al 0,71% del PIB fins als 1.180 milions

El dèficit públic de la Comunitat Valenciana s’ha reduït una dècima fins al 0,71% del PIB, amb 1.180 milions acumulats fins maig, en un context de menor gasto per la dana i superàvit de la Seguretat Social.
FILMOTECA D'ESTIU