14.3 C
València
Diumenge, 15 febrer, 2026

La jutgessa encarrega una valoració forense dels danys psicològics dels familiars de les víctimes mortals de la dana

La instructora descriu el 29O com “un infern real de destrucció, mort i finalment foscor”

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

La titular del Jutjat de Primera Instància i Instrucció 3 de Catarroja ha encarregat una valoració forense dels familiars de les víctimes mortals de la dana de Valencia que han patit danys psicològics. Estos perjudicats seran citats en l’Institut de Medicina Legal (IML) de Valencia perquè aporten la documentació mèdica que tinguen i es puga així avaluar els seus danys morals i les seues seqüeles psíquiques.

També seran examinades pels forenses, tal com establix una interlocutòria notificada este dimarts, les persones que van resultar lesionades per les inundacions del passat 29 d’octubre i que van precisar tractament facultatiu posterior a una primera assistència sanitària, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en un comunicat. La dana va deixar 224 víctimes mortals i tres desapareguts, que ja es poden donar per morts en haver transcorregut tres mesos des dels fets, i danys materials milionaris.

La magistrada recorda que està analitzant l'”evitabilidad” de la catàstrofe, a la qual ja va al·ludir en anteriors resolucions, i la investigació de les defuncions és l'”essència” d’este procediment, “l’objecte sobre el qual versa esta investigació, el dany absolutament irreparable”.

No obstant això, la instructora considera que estes diligències també han d’incloure a les persones que van patir lesions de major entitat en la tragèdia, tant físiques com a psicològiques.

“Això no significa que no hagen d’obtenir l’oportuna reparació els danys materials, la destrucció que ha assolat a les poblacions i els danys materials que han afectat a centenars de milers de persones, sinó que ni este procés ni la jurisdicció penal són competents perquè en prengueu coneixement”, matisa a continuació.

La titular del jutjat fonamenta la necessitat de les valoracions forenses als familiars de les víctimes mortals que ho desitgen en “l’important dany psicològic” que molts d’ells van patir i que la pròpia instructora ha pogut constatar en les declaracions de testimonis i oferiments d’accions practicats fins al moment.

“INFERN REAL DE DESTRUCCIÓ, MORT I FOSCOR”

La resolució judicial descriu l’ocorregut el passat 29 d’octubre com un “episodi dantesc”, com “un infern real de destrucció, mort i finalment foscor”.

Així, arreplega que un nombre rellevant de persones va veure “desaparèixer als seus afins davant dels seus ulls”. Eren “pares, cònjuge o germans que van veure com se’ls escapaven literalment entre les seues mans” els seus sers estimats i resultaven “arrossegats per un torrent d’aigua i fang”.

La magistrada cita alguns exemples com el d’un home que va poder posar fora de perill a la seua dona però va acabar morint “després de lluitar llarg temps contra l’arrossegament de l’aigua”, o aquells que van ser testimonis de com els seus parents baixaven als seus garatges i “mai van tornar”.

De fet, algunes persones van presenciar com els seus familiars perien “a causa de la seua avançada edat, pitjors condicions físiques o, simplement, davant de la incapacitat humana de suportar la força del corrent d’aigua i fang”.

A més, segons resa la resolució, algunes víctimes mortals van perdre la vida “després d’haver enviat missatges d’àudio de comiat als seus fills”, mentre que uns altres familiars “arribaven als domicilis dels seus majors i trobaven els seus cossos sense vida”.

D’esta manera “al dany moral inherent a la pèrdua de qualsevol familiar proper” se sumen totes les circumstàncies relatades i que poden haver generat “una síndrome d’estrès posttraumàtic”, concretament “síndrome del supervivent”, que ha de ser objecte de l’oportuna valoració, conclou la magistrada.

FIANCES A VOX, PODEM I CGT

D’altra banda, en altres dos resolucions la jutgessa de Catarroja ha acordat exigir sengles fiances de 6.000 euros a Vox, Podem i al sindicat CGT -en este últim cas després d’acceptar la inhibició d’unes diligències prèvies cursada per un jutjat de València- per a permetre que exercisquen l’acusació popular en la causa.

La magistrada argumenta que cap de les formacions polítiques ha interposat querella -alguna cosa “admissible” per a les accions populars quan la investigació ja està en curs- però cita jurisprudència de l’Audiència Nacional i del Tribunal Suprem i requerix el pagament de les caucions donat “l’estat inicial del procediment”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Suprem desestima el recurs de la UMH i consolida el grau de Medicina en la UA

L'alt tribunal inadmet el recurs de cassació de la UMH contra el grau de Medicina de la Universitat d'Alacant, confirma la fallada del TSJCV i imposa costes.

Temporal a Granada: voluntaris de València, rescat en Alfacar i Órgiva sense aigua

El temporal ha activat una resposta solidària i d'emergència: equips de València han secundat els acovardisques a la Vega i Huétor Tájar, la Guàrdia Civil ha evacuat a un veí en Alfacar i Órgiva s'ha quedat sense subministrament d'aigua pel trencament de la canonada general.

El Consell demana actuacions urgents i declarar 60 municipis zones greument afectades per la borrasca Harry

El Consell ha acordat sol·licitar al Govern la declaració de zones greument afectades per a 60 municipis i reclama obres urgents de regeneració del litoral després del temporal.

El PP reclama una auditoria urgent de les infraestructures ferroviàries a la província de València

El PP en la Diputació de València ha presentat una moció per a instar a Adif a una auditoria extraordinària de la xarxa ferroviària provincial. La proposta exigix un pla urgent amb calendari i pressupost i demana responsabilitats polítiques, inclosa la dimissió del ministre Óscar Puente

Donya Letizia visitarà la fàbrica de calçat Pedro García pel seu centenari

Donya Letizia visitarà el 19 de febrer la fàbrica Pedro García a Elda amb motiu del centenari de la firma. Recorrerà la cadena de producció i serà rebuda per autoritats i responsables de l'empresa.

Tanquen el port de València pel temporal i l’avís groc de Aemet

L'Autoritat Portuària de València ha decidit tancar este divendres el port a entrades i eixides per condicions meteorològiques adverses. Aemet ha activat avís groc en el litoral entre les 14 i les 22 hores i Emergències ha elevat les alertes per al dissabte.

Morant ha acusat a Camarero d’impulsar el canvi normatiu que va permetre irregularitats en la VPP d’Alacant

Diana Morant ha denunciat un escàndol en una promoció de VPP a Alacant i ha assenyalat a Susana Camarero per impulsar el canvi normatiu. Ha exigit explicacions en Les Corts i la devolució dels pisos adjudicats de manera irregular.

Morant defén que les paraules d’Óscar López sobre Lambán són una anàlisi política des del respecte

Diana Morant ha emmarcat les declaracions d'Óscar López sobre Javier Lambán com una anàlisi política realitzada des del respecte. Ha reclamat fer oposició al PP per a frenar a la ultradreta, ha rebutjat separar les eleccions generals i ha defés el seu suport a la llei de multireincidència impulsada per Junts.