La jutgessa encarrega una valoració forense dels danys psicològics dels familiars de les víctimes mortals de la dana

La instructora descriu el 29O com «un infern real de destrucció, mort i finalment foscor»

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

La titular del Jutjat de Primera Instància i Instrucció 3 de Catarroja ha encarregat una valoració forense dels familiars de les víctimes mortals de la dana de Valencia que han patit danys psicològics. Estos perjudicats seran citats en l’Institut de Medicina Legal (IML) de Valencia perquè aporten la documentació mèdica que tinguen i es puga així avaluar els seus danys morals i les seues seqüeles psíquiques.

També seran examinades pels forenses, tal com establix una interlocutòria notificada este dimarts, les persones que van resultar lesionades per les inundacions del passat 29 d’octubre i que van precisar tractament facultatiu posterior a una primera assistència sanitària, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en un comunicat. La dana va deixar 224 víctimes mortals i tres desapareguts, que ja es poden donar per morts en haver transcorregut tres mesos des dels fets, i danys materials milionaris.

La magistrada recorda que està analitzant l'»evitabilidad» de la catàstrofe, a la qual ja va al·ludir en anteriors resolucions, i la investigació de les defuncions és l'»essència» d’este procediment, «l’objecte sobre el qual versa esta investigació, el dany absolutament irreparable».

No obstant això, la instructora considera que estes diligències també han d’incloure a les persones que van patir lesions de major entitat en la tragèdia, tant físiques com a psicològiques.

«Això no significa que no hagen d’obtenir l’oportuna reparació els danys materials, la destrucció que ha assolat a les poblacions i els danys materials que han afectat a centenars de milers de persones, sinó que ni este procés ni la jurisdicció penal són competents perquè en prengueu coneixement», matisa a continuació.

La titular del jutjat fonamenta la necessitat de les valoracions forenses als familiars de les víctimes mortals que ho desitgen en «l’important dany psicològic» que molts d’ells van patir i que la pròpia instructora ha pogut constatar en les declaracions de testimonis i oferiments d’accions practicats fins al moment.

«INFERN REAL DE DESTRUCCIÓ, MORT I FOSCOR»

La resolució judicial descriu l’ocorregut el passat 29 d’octubre com un «episodi dantesc», com «un infern real de destrucció, mort i finalment foscor».

Així, arreplega que un nombre rellevant de persones va veure «desaparèixer als seus afins davant dels seus ulls». Eren «pares, cònjuge o germans que van veure com se’ls escapaven literalment entre les seues mans» els seus sers estimats i resultaven «arrossegats per un torrent d’aigua i fang».

La magistrada cita alguns exemples com el d’un home que va poder posar fora de perill a la seua dona però va acabar morint «després de lluitar llarg temps contra l’arrossegament de l’aigua», o aquells que van ser testimonis de com els seus parents baixaven als seus garatges i «mai van tornar».

De fet, algunes persones van presenciar com els seus familiars perien «a causa de la seua avançada edat, pitjors condicions físiques o, simplement, davant de la incapacitat humana de suportar la força del corrent d’aigua i fang».

A més, segons resa la resolució, algunes víctimes mortals van perdre la vida «després d’haver enviat missatges d’àudio de comiat als seus fills», mentre que uns altres familiars «arribaven als domicilis dels seus majors i trobaven els seus cossos sense vida».

D’esta manera «al dany moral inherent a la pèrdua de qualsevol familiar proper» se sumen totes les circumstàncies relatades i que poden haver generat «una síndrome d’estrès posttraumàtic», concretament «síndrome del supervivent», que ha de ser objecte de l’oportuna valoració, conclou la magistrada.

FIANCES A VOX, PODEM I CGT

D’altra banda, en altres dos resolucions la jutgessa de Catarroja ha acordat exigir sengles fiances de 6.000 euros a Vox, Podem i al sindicat CGT -en este últim cas després d’acceptar la inhibició d’unes diligències prèvies cursada per un jutjat de València- per a permetre que exercisquen l’acusació popular en la causa.

La magistrada argumenta que cap de les formacions polítiques ha interposat querella -alguna cosa «admissible» per a les accions populars quan la investigació ja està en curs- però cita jurisprudència de l’Audiència Nacional i del Tribunal Suprem i requerix el pagament de les caucions donat «l’estat inicial del procediment».

Últimes notícies

El cor de la Universitat de les Amèriques de Puebla arrasa en les Habaneras de Torrevieja

El cor de cambra de la Universitat de les Amèriques de Puebla i la seua directora, la cubana Honey Moreira Abreu, s’han coronat en el 72 Certamen Internacional d’Habaneres i Polifonia de Torrevieja amb diversos guardons destacats. La cita ha reunit més de 700 coralistes de 13 països d’Amèrica, Àsia i Europa en una edició marcada per l’alt nivell artístic.

L’incendi de la Vall d’Uixó arrasa 21 km de perímetre i força el desallotjament de 15.000 persones

L’incendi declarat a la Vall d’Uixó continua fora de la capacitat d’extinció, ha afectat 15 municipis del sud de Castelló i ha obligat a desallotjar unes 15.000 persones, sis de les quals han sigut ateses en l’Hospital de la Plana.

El Govern central insta a evacuar sense demora davant els incendis forestals

El Govern d’Espanya demana a la ciutadania que obeïsca les ordres d’evacuació en l’incendi de la Vall d’Uixó, amb més de 15.000 persones desallotjades, per a protegir la vida davant un foc encara descontrolat.

El Villarreal passa per damunt del PSV amb un 1-3 i es queda curt

El Villarreal ha guanyat 1-3 al PSV Eindhoven en un amistós a Holanda, amb moltes ocasions fallades que haurien pogut ampliar la golejada.

Set persones ferides en l’incendi de la Vall d’Uixò, una d’elles amb cremades greus

Set persones han resultat ferides en l'incendi forestal declarat en la Vall d'Uixò. Una d'elles està ingressada en la unitat de cremats de l'hospital La Fe de València.

El Villarreal passa per damunt del PSV amb una victòria solvent (1-3)

El Villarreal ha derrotat el PSV Eindhoven per 1-3 en un amistós a Eindhoven, en un duel dominat pels groguets que han pogut signar una golejada encara més ampla.

L’incendi de la Vall d’Uixò obliga a evacuar Artana i la Vilavella i mobilitza la UME

L’incendi forestal declarat este dissabte a la Vall d’Uixò ha obligat a evacuar Artana i la Vilavella i a confinar la població, amb 65 efectius de la UME i nombrosos mitjans terrestres i aeris treballant en l’extinció. Les autoritats han activat el nivell 2 del Pla Especial d’Incendis Forestals per l’evolució negativa del foc i el seu possible origen intencionat.

L’oratge complica l’incendi de la Vall d’Uixó amb ponent fort i 38 graus

El vent de ponent sostingut, la humitat al 10 % i temperatures pròximes als 38 graus han agreujat este dissabte la situació de l’incendi forestal de la Vall d’Uixó, que ha obligat a desallotjar Vilavella, Artana i vivendes rústiques del municipi.