La jutgessa encarrega una valoració forense dels danys psicològics dels familiars de les víctimes mortals de la dana

La instructora descriu el 29O com “un infern real de destrucció, mort i finalment foscor”

VALÈNCIA, 11 (EUROPA PRESS)

La titular del Jutjat de Primera Instància i Instrucció 3 de Catarroja ha encarregat una valoració forense dels familiars de les víctimes mortals de la dana de Valencia que han patit danys psicològics. Estos perjudicats seran citats en l’Institut de Medicina Legal (IML) de Valencia perquè aporten la documentació mèdica que tinguen i es puga així avaluar els seus danys morals i les seues seqüeles psíquiques.

També seran examinades pels forenses, tal com establix una interlocutòria notificada este dimarts, les persones que van resultar lesionades per les inundacions del passat 29 d’octubre i que van precisar tractament facultatiu posterior a una primera assistència sanitària, segons ha informat el Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana en un comunicat. La dana va deixar 224 víctimes mortals i tres desapareguts, que ja es poden donar per morts en haver transcorregut tres mesos des dels fets, i danys materials milionaris.

La magistrada recorda que està analitzant l'”evitabilidad” de la catàstrofe, a la qual ja va al·ludir en anteriors resolucions, i la investigació de les defuncions és l'”essència” d’este procediment, “l’objecte sobre el qual versa esta investigació, el dany absolutament irreparable”.

No obstant això, la instructora considera que estes diligències també han d’incloure a les persones que van patir lesions de major entitat en la tragèdia, tant físiques com a psicològiques.

“Això no significa que no hagen d’obtenir l’oportuna reparació els danys materials, la destrucció que ha assolat a les poblacions i els danys materials que han afectat a centenars de milers de persones, sinó que ni este procés ni la jurisdicció penal són competents perquè en prengueu coneixement”, matisa a continuació.

La titular del jutjat fonamenta la necessitat de les valoracions forenses als familiars de les víctimes mortals que ho desitgen en “l’important dany psicològic” que molts d’ells van patir i que la pròpia instructora ha pogut constatar en les declaracions de testimonis i oferiments d’accions practicats fins al moment.

“INFERN REAL DE DESTRUCCIÓ, MORT I FOSCOR”

La resolució judicial descriu l’ocorregut el passat 29 d’octubre com un “episodi dantesc”, com “un infern real de destrucció, mort i finalment foscor”.

Així, arreplega que un nombre rellevant de persones va veure “desaparèixer als seus afins davant dels seus ulls”. Eren “pares, cònjuge o germans que van veure com se’ls escapaven literalment entre les seues mans” els seus sers estimats i resultaven “arrossegats per un torrent d’aigua i fang”.

La magistrada cita alguns exemples com el d’un home que va poder posar fora de perill a la seua dona però va acabar morint “després de lluitar llarg temps contra l’arrossegament de l’aigua”, o aquells que van ser testimonis de com els seus parents baixaven als seus garatges i “mai van tornar”.

De fet, algunes persones van presenciar com els seus familiars perien “a causa de la seua avançada edat, pitjors condicions físiques o, simplement, davant de la incapacitat humana de suportar la força del corrent d’aigua i fang”.

A més, segons resa la resolució, algunes víctimes mortals van perdre la vida “després d’haver enviat missatges d’àudio de comiat als seus fills”, mentre que uns altres familiars “arribaven als domicilis dels seus majors i trobaven els seus cossos sense vida”.

D’esta manera “al dany moral inherent a la pèrdua de qualsevol familiar proper” se sumen totes les circumstàncies relatades i que poden haver generat “una síndrome d’estrès posttraumàtic”, concretament “síndrome del supervivent”, que ha de ser objecte de l’oportuna valoració, conclou la magistrada.

FIANCES A VOX, PODEM I CGT

D’altra banda, en altres dos resolucions la jutgessa de Catarroja ha acordat exigir sengles fiances de 6.000 euros a Vox, Podem i al sindicat CGT -en este últim cas després d’acceptar la inhibició d’unes diligències prèvies cursada per un jutjat de València- per a permetre que exercisquen l’acusació popular en la causa.

La magistrada argumenta que cap de les formacions polítiques ha interposat querella -alguna cosa “admissible” per a les accions populars quan la investigació ja està en curs- però cita jurisprudència de l’Audiència Nacional i del Tribunal Suprem i requerix el pagament de les caucions donat “l’estat inicial del procediment”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Requena i Utiel recuperen la llum després de quasi cinc hores d’apagada per un accident de camió

Requena i Utiel han recuperat al complet el subministrament elèctric després de quasi cinc hores d'apagada provocada per l'accident d'un camió que va deixar sense llum a uns 14.000 clients.

Requena i Utiel recuperen la llum després de quasi cinc hores d’apagada per un accident de camió

Requena i Utiel han recuperat el subministrament elèctric després de quasi cinc hores d'apagada provocada per l'accident d'un camió que va afectar unes 14.000 persones.

Un nou peptido permet modular amb precision el dolor cronico

Investigadors de la UMH han dissenyat un peptido capaç d'actuar només en condicions patologicas sobre un enzim clau del dolor, obrint la via a teràpies mes precises per al dolor cronico.

Elvira Mínguez reivindica els nostres monstres interiors en arreplegar el Premi Primavera de Novel·la

Elvira Mínguez rep a València el trenté Premi Primavera de Novel·la per 'L'educació del monstre', una obra que indaga en les pors i monstres interiors de tres dones en diferents èpoques.

La Orquestra de València enlluerna en el seu debut a la Sala Daurada del Musikverein

La Orquestra de València ha debutat a la Sala Daurada del Musikverein de Viena amb un programa eclèctic que ha recuperat la figura de Vicente Martín i Soler, l'anomenat Mozart espanyol, i ha reforçat la projecció internacional de la formació.

Morant reclama més recursos per a l’atenció presencial a immigrants en procés de regularització

Diana Morant insta ajuntaments i administracions a reforçar i organitzar millor l'atenció presencial a immigrants en l'inici del procés de regularització per a garantir un servici adequat i amb drets.

La exedil d’Urbanisme i una exdirectora municipal, investigades per les vivendes públiques d’Alacant

La exconcejala d'Urbanisme d'Alacant Rocío Gómez i l'exdirectora general municipal María Pérez-Hickman hauran de declarar com investigades per les presumptes irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques del complex Els Naus, a la platja de Sant Joan.

Camarero destaca l’aposta del Consell per revitalitzar el barri Miguel Hernández d’Alacant

La vicepresidenta Susana Camarero subratlla la inversió del Consell per a rehabilitar el grup de vivenda pública del barri Miguel Hernández i ampliar l'oferta de vivenda protegida a Alacant.