23.2 C
València
Dimarts, 21 octubre, 2025

La verema es fa festa amb trepitjada de raïm, música i folklore en tota Espanya

La verema ja ha començat en diverses zones d’Espanya i es viu com una gran celebració popular. Als treballs en la vinya se sumen cercaviles, tastos, degustacions i la tradicional trepitjada de raïm, símbols que connecten el camp amb la cultura local i convertixen l’inici de campanya en un atractiu per a visitants i veïns.

El enoturismo aprofita este moment àlgid. Els qui viatgen després del vi troben rutes amb cellers, museus i activitats per a tots els públics. Quasi tres milions de persones visiten cada any els destins associats a Rutes del Vi d’Espanya, amb un impacte econòmic superior als 100 milions d’euros, segons Acevin. Esta estirada no sols impulsa hostaleria i comerç; també reforça el patrimoni vitivinícola i manté visca una tradició que modela paisatges, oficis i formes de vida.

Jerez obri el calendari

A Jerez de la Frontera, les Festes de la Verema —declarades d’Interés Turístic Internacional— s’estenen fins al 14 de setembre amb més de 50 propostes. El programa inclou un tast que celebra l’agermanament de la Ruta del Vi de Jerez amb la d’Haro, a més de concerts de grups locals, un festival de màgia, activitats infantils, degustacions i visites guiades. La cerimònia de la Pisá del Raïm se celebra el 2 de setembre com a ritu d’arrancada.

La ruta entorn del Marc de Jerez rep al voltant de 400.000 visitants a l’any, i estes festes, al costat de la Fira del Cavall, figuren entre les grans cites del municipi entorn d’un producte emblemàtic: el vi de Jerez. La combinació de cultura, gastronomia i patrimoni enològic facilita que tant aficionats com famílies s’acosten als cellers i als barris històrics, dinamitzant la ciutat més enllà de les veremes.

Ribera del Duero i Requena sumen tradició i turisme

Més al nord, Aranda del Duero serà del 3 al 6 de setembre l’epicentre de la celebració a Ribera del Duero, que aconseguix la seua octava edició. Hi haurà tastos de vi, música en directe amb artistes reconeguts i sons tradicionals, i no faltarà el xafat del raïm amb degustació de most. Paisans amb vestits regionals, dolçaina i tamborí posen l’accent folklòric. També s’han programat visites didàctiques a cellers subterranis i tastos d’altres productes gastronòmics, un al·licient per als qui desitgen entendre el vi des de la vinya fins a la copa.

A Requena (València), la 76 edició de la seua festa —també d’Interés Turístic— culmina amb una mascletá, cavalcada amb carrosses i grups comarcals, i el cercaviles de reines i presidents abillats amb vestits tradicionals. La traca final arriba amb la crema de la font del vi. L’afluència supera la de l’any passat i destaca la presència de visitants estrangers, afavorida per la proximitat en dates de la Tomatina de Buñol. Moltes famílies tornen a més per a mantindre el vincle amb el seu poble, sumant ambient intergeneracional als carrers.

Setembre i primers d’octubre portaran noves cites a La Rioja —a partir de mediats de mes—, en Montilla-Moriles (Còrdova), en el municipi de l’actual Ciutat Europea del Vi, Cariñena (Saragossa), que estrena la seua declaració de Festes d’Interés Turístic Nacional, i a Olite (Navarra). A mesura que la verema avança, les celebracions es multipliquen i confirmen que este cultiu és molt més que una economia: és identitat, paisatge i cultura compartida a l’interior del país.

Últimes notícies

Aldama assegura al jutge que Ábalos va pagar 20.000 euros en b per a un local a València

Aldama sosté davant el Suprem que Ábalos va abonar 20.000 euros en b en la compra d'un local i aporta contractes i correus per a justificar-lo. Ábalos ho nega i al·lega que ja va entregar documentació al tribunal.

Dos detinguts després de desmantellar una plantació amb 13 quilos de marihuana a Los Montesinos

La Guàrdia Civil va desmantellar una plantació interior en una finca de Los Montesinos amb 13,2 quilos de marihuana, 25 plantes i 200 grams de MDMA. El jutge envia a presó provisional al principal implicat i deixa a la dona en llibertat amb mesures.

Els mercats de proveïments llancen un protocol d’actuació davant emergències després de la DANA

Els mercats de proveïments presentaran a València el primer protocol d'actuació davant emergències després de la DANA, basat en l'experiència de huit mercats valencians. METRAE reunirà 250 representants del comerç tradicional per a compartir aprenentatges i coordinar respostes amb les administracions.

Detingut un home de 26 anys per dos robatoris amb una pistola simulada prop del Castell de Santa Bàrbara

Detingut un home de 26 anys per assaltar a parelles en els accessos al Castell de Santa Bàrbara amb una pistola simulada. Dos víctimes van resultar ferides.

Dates semblants i un patró comú: les quatre grans danes de València

En set dècades, quatre episodis de gota freda van colpejar la província de València quasi sempre a la fi d'octubre i amb un patró similar. 1987 manté el rècord diari i 2024 va batre marques d'intensitat horària, en sis i en dotze hores.

Detingut a Elx un home de 38 anys amb una pistola carregada en un cotxe de lloguer

La Policia Local va interceptar en Carrús un cotxe de lloguer amb matrícula estrangera i va trobar una pistola amb un projectil en la recambra. El conductor, de 38 anys i nacionalitat lituana, va ser arrestat i lloc a disposició judicial mentres s'investiga l'origen de l'arma.

Bonaire passa de símbol de la tragèdia a motor de la recuperació econòmica

Un any després de la dana, el centre d'Aldaia opera a ple rendiment, supera xifres prèvies i prepara una ampliació de 10.000 m² després de modernitzar infraestructures i protocols.

Folgado recorda la riuada a Torrent i urgix actuar en els barrancs de la Horteta i del Pedrís

A punt de complir-se un any de la riuada del 29 d'octubre de 2024, l'alcaldessa de Torrent rememora la imatge d'ones en el barranc de la Horteta. Reclama obres en la Horteta i el Pedrís i sistemes d'avís per a previndre nous episodis.