L’AVL llança dues campanyes “en positiu” per a fomentar l’ús del valencià entre joves i per diferents municipis

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha presentat aquest dilluns dos noves iniciatives per a fomentar l’ús del valencià entre la població, especialment entre la joventut, a través d’activitats lúdiques en diferents municipis i una campanya musical en xarxes socials.

Es tracta de dues accions “en positiu” que parteixen de la premissa que “la llengua no genera conflictes” i que conviden a usar-la “amb naturalitat” en el dia a dia, segons ha explicat la presidenta de l’AVL, Verònica Cantó, acompanyada de la secretària de la institució, Inmaculada Cerdà, i l’acadèmica Vicenta Tasa, qui presideix la secció de foment de l’ús de la llengua. En l’acte també s’han presentat les novetats de la tercera convocatòria dels Premis Carme Miquel, que enguany arribaran a l’educació Secundària.

D’una banda, l’AVL ha engegat l’acció ‘Comença‘ de la mà de l’artista Aina Nogueroles (coneguda com Aina Koda). Es tracta d’un vídeo musical de rap, creat per Adarve Produccions i rodat en diferents localitzacions, que vol “animar als joves a iniciar qualsevol comunicació, siga del tipus que siga, en valencià”, ha explicat Cantó.

La lletra transmet la idea que, en començar les converses amb un ‘bon dia’ o un ‘com estàs’, com diu la cançó, ‘podem provocar un efecte dòmino, si passem a l’acció fent el primer pas‘ (‘podem provocar un efecte va dominar, si passem a l’acció donant el primer pas’).

UNA POBLACIÓ “CLAU PER AL FUTUR”

Aquesta iniciativa “didàctica, moderna i alegre” es dirigeix especialment al públic jove, “un segment de població clau per al futur de la llengua”, i es difondrà en xarxes socials i la radiotelevisió pública valenciana, amb vocació d’arribar a més mitjans.

Cantó ha explicat que “la presència del valencià en l’educació ha permès un nivell més elevat del valencià però totes les enquestes diuen que es fa un ús molt per baix de les seues capacitats. Els joves saben parlar, escriure i llegir, però no parlen, escriuen i lligen tant com ens agradaria per a garantir la supervivència del valencià”.

La presidenta de l’AVL ha exposat que, segons una enquesta de coneixement de la llengua de la Generalitat realitzada el 2021, del 26% de les persones que inicien una conversa en valencià, en ser respostes en castellà, només el 5% ho manté, per la qual cosa s’han d'”afavorir l’ús i parlar-ho en tots els àmbits i registres”.

Cantó ha advertit sobre “la interrupció de la transmissió familiar” del valencià, així com els canvis d’hàbits de la ciutadania, com la compra en grans superfícies enfront del comerç local, com a factors que no afavoreixen el seu ús.

En les xarxes socials, segons les acadèmiques, “les noves formes de relacionar-se amaguen la llengua“, en alguns canals més que en uns altres, però hi ha molts creadors de contingut en valencià en aquests moments, als quals l’AVL vol començar a donar recolze en pròximes col·laboracions.

‘EN VALENCIÀ’

D’altra banda, la secretària de l’AVL ha anunciat la reedició “millorada” de la iniciativa ‘En valencià‘, que es va engegar el 2012 i 2013, i que té un doble objectiu: fomentar l’ús del valencià entre la ciutadania i donar a conèixer les Oficines de Promoció del Valencià (AVIVA) disponibles per a la ciutadania en 80 municipis.

La iniciativa recorrerà 26 poblacions amb stands en places en els quals s’organitzaran activitats lúdiques com scrabble o sopes de lletres. ‘En valencià’ arrancarà el 6 de maig a Dénia i Oliva i finalitzarà el 22 de maig a la Pobla de Vallbona i Quart de Poblet.

La campanya arribarà a un terç de les localitats amb oficina AVIVA: Algemesí, Carlet, Montcada, Albalat del Sorells, Santa Pola, Xixona, Finestrat, Benissa, Moncofa, Sagunt, Benicarló, Almassora, Silla, Mislata, Muro d’Alcoi, Cocentaina, Ontinyent, Onda, Vila-real i Tavernes de la Valldigna.

Inmaculada Cerdà ha explicat la intenció de repetir el pròxim any la iniciativa fins a arribar a tots els municipis i ha destacat que els ajuntaments són un “aliat imprescindible” per al foment de l’ús del valencià en ser l’administració “més pròxima”.

PREMI CARME MIQUEL

Finalment, Vicenta Tasa ha anunciat que l’III Premi Carme Miquel sobre l’ús del valencià en centres escolars enguany s’obrirà a l’educació Secundària. Els premis oscil·len des dels 1.000 als 3.000 euros.

El termini per a presentar projectes ja està obert i finalitza el 30 de setembre i un jurat d’acadèmics triarà les millors propostes, que es donaran a conèixer el 22 de novembre. El lliurament de premis serà el 30 de novembre a Sant Miquel dels Reis.

L’objectiu és reconèixer propostes que estiguen aplicant els centres educatius, que es plantegen transversalment en tot el centre, en una etapa o en un aula per part de l’alumnat o de tota la comunitat educativa. “Cal potenciar que durant tot el temps que els xiquets i xiquetes estiguen en l’escola hi haja la màxima exposició al valencià“, ha defensat Tasa.

Últimes notícies

La Generalitat reserva 3,5 milions per a organitzar les eleccions autonòmiques de 2027

La Generalitat eleva a 3,52 milions el sostre de gasto per a paperetes, sobres, impresos i gestió de l'escrutini de les eleccions autonòmiques i locals menors de 2027.

La Comunitat Valenciana es prepara per a un cap de setmana preestiuenc amb cel buidat i calor

La Comunitat Valenciana encara un tram final de setmana amb ambient clarament preestiuenc, temperatures en ascens fins a fregar els 30 graus, cels buidats i vent fluix, tant a l'interior com en la costa.

Detingut a Ontinyent el responsable d’una finca amb 1.200 plantes de marihuana

La Guàrdia Civil desmantella una plantació de cànnabis amb 1.232 plantes en una finca rústica d'Ontinyent, equipada amb videovigilància 24 hores i material per a cultiu indoor.

Centenars de metges es manifesten a València per a exigir més personal i millors condicions laborals

Centenars de metges recorren el centre de València en la tercera jornada de vaga per a denunciar la precarietat, exigir més personal i canvis en les guàrdies i l'organització assistencial.

Educació manté oberta la negociació amb els sindicats docents i reclama avanços sense imposicions

La Conselleria d'Educació assegura que manté la porta oberta a continuar negociant amb els sindicats del professorat i demana un gest que permeta avançar sense imposicions en el conflicte.

Spring Festival 2026 reforça la seua aposta per a consolidar Alacant com a destí musical

El Spring Festival presenta la seua edició 2026 amb vint artistes, la gira de comiat de Love of Lesbian i un fort impacte turístic i econòmic previst per a Alacant.

Ajornada al 28 de maig la lectura de conclusions del juí a Juliol d’Espanya per agressió sexual

L'Audiència Provincial d'Alacant retarda al 28 de maig la lectura de les conclusions finals en el juí al metge i expresident Juliol d'Espanya, acusat d'agressió sexual i tracte degradant a dos pacients.

El promotor de les VPO de la Platja de Sant Joan nega vincles amb Pérez-Hickman i els seus fills

L'administrador únic de Fraorgi nega qualsevol relació amb María Pérez-Hickman i els seus fills en el cas de les VPO de la Platja de Sant Joan i detalla davant la jutgessa com es va formar la cooperativa i es van adjudicar les vivendes.