L’AVL llança dues campanyes «en positiu» per a fomentar l’ús del valencià entre joves i per diferents municipis

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha presentat aquest dilluns dos noves iniciatives per a fomentar l’ús del valencià entre la població, especialment entre la joventut, a través d’activitats lúdiques en diferents municipis i una campanya musical en xarxes socials.

Es tracta de dues accions «en positiu» que parteixen de la premissa que «la llengua no genera conflictes» i que conviden a usar-la «amb naturalitat» en el dia a dia, segons ha explicat la presidenta de l’AVL, Verònica Cantó, acompanyada de la secretària de la institució, Inmaculada Cerdà, i l’acadèmica Vicenta Tasa, qui presideix la secció de foment de l’ús de la llengua. En l’acte també s’han presentat les novetats de la tercera convocatòria dels Premis Carme Miquel, que enguany arribaran a l’educació Secundària.

D’una banda, l’AVL ha engegat l’acció ‘Comença‘ de la mà de l’artista Aina Nogueroles (coneguda com Aina Koda). Es tracta d’un vídeo musical de rap, creat per Adarve Produccions i rodat en diferents localitzacions, que vol «animar als joves a iniciar qualsevol comunicació, siga del tipus que siga, en valencià», ha explicat Cantó.

La lletra transmet la idea que, en començar les converses amb un ‘bon dia’ o un ‘com estàs’, com diu la cançó, ‘podem provocar un efecte dòmino, si passem a l’acció fent el primer pas‘ (‘podem provocar un efecte va dominar, si passem a l’acció donant el primer pas’).

UNA POBLACIÓ «CLAU PER AL FUTUR»

Aquesta iniciativa «didàctica, moderna i alegre» es dirigeix especialment al públic jove, «un segment de població clau per al futur de la llengua», i es difondrà en xarxes socials i la radiotelevisió pública valenciana, amb vocació d’arribar a més mitjans.

Cantó ha explicat que «la presència del valencià en l’educació ha permès un nivell més elevat del valencià però totes les enquestes diuen que es fa un ús molt per baix de les seues capacitats. Els joves saben parlar, escriure i llegir, però no parlen, escriuen i lligen tant com ens agradaria per a garantir la supervivència del valencià».

La presidenta de l’AVL ha exposat que, segons una enquesta de coneixement de la llengua de la Generalitat realitzada el 2021, del 26% de les persones que inicien una conversa en valencià, en ser respostes en castellà, només el 5% ho manté, per la qual cosa s’han d'»afavorir l’ús i parlar-ho en tots els àmbits i registres».

Cantó ha advertit sobre «la interrupció de la transmissió familiar» del valencià, així com els canvis d’hàbits de la ciutadania, com la compra en grans superfícies enfront del comerç local, com a factors que no afavoreixen el seu ús.

En les xarxes socials, segons les acadèmiques, «les noves formes de relacionar-se amaguen la llengua«, en alguns canals més que en uns altres, però hi ha molts creadors de contingut en valencià en aquests moments, als quals l’AVL vol començar a donar recolze en pròximes col·laboracions.

‘EN VALENCIÀ’

D’altra banda, la secretària de l’AVL ha anunciat la reedició «millorada» de la iniciativa ‘En valencià‘, que es va engegar el 2012 i 2013, i que té un doble objectiu: fomentar l’ús del valencià entre la ciutadania i donar a conèixer les Oficines de Promoció del Valencià (AVIVA) disponibles per a la ciutadania en 80 municipis.

La iniciativa recorrerà 26 poblacions amb stands en places en els quals s’organitzaran activitats lúdiques com scrabble o sopes de lletres. ‘En valencià’ arrancarà el 6 de maig a Dénia i Oliva i finalitzarà el 22 de maig a la Pobla de Vallbona i Quart de Poblet.

La campanya arribarà a un terç de les localitats amb oficina AVIVA: Algemesí, Carlet, Montcada, Albalat del Sorells, Santa Pola, Xixona, Finestrat, Benissa, Moncofa, Sagunt, Benicarló, Almassora, Silla, Mislata, Muro d’Alcoi, Cocentaina, Ontinyent, Onda, Vila-real i Tavernes de la Valldigna.

Inmaculada Cerdà ha explicat la intenció de repetir el pròxim any la iniciativa fins a arribar a tots els municipis i ha destacat que els ajuntaments són un «aliat imprescindible» per al foment de l’ús del valencià en ser l’administració «més pròxima».

PREMI CARME MIQUEL

Finalment, Vicenta Tasa ha anunciat que l’III Premi Carme Miquel sobre l’ús del valencià en centres escolars enguany s’obrirà a l’educació Secundària. Els premis oscil·len des dels 1.000 als 3.000 euros.

El termini per a presentar projectes ja està obert i finalitza el 30 de setembre i un jurat d’acadèmics triarà les millors propostes, que es donaran a conèixer el 22 de novembre. El lliurament de premis serà el 30 de novembre a Sant Miquel dels Reis.

L’objectiu és reconèixer propostes que estiguen aplicant els centres educatius, que es plantegen transversalment en tot el centre, en una etapa o en un aula per part de l’alumnat o de tota la comunitat educativa. «Cal potenciar que durant tot el temps que els xiquets i xiquetes estiguen en l’escola hi haja la màxima exposició al valencià«, ha defensat Tasa.

Últimes notícies

Els governs autonòmics del PP garantixen que compliran la llei amb els menors migrants de Ceuta

El vicesecretari de Política Autonòmica del PP, Elías Bendodo, assegura a Màlaga que els governs autonòmics del partit compliran la legislació amb els menors migrants de Ceuta i culpa el Govern central de la crisi migratòria. Reprova també l’actitud de Pedro Sánchez durant l’episodi i reclama explicacions urgents.

Sanitat reforça urgències i Oftalmologia davant l’eclipsi solar del 12 d’agost

La Conselleria de Sanitat ha activat un dispositiu especial amb més ambulàncies, centres de salut reforçats i atenció oftalmològica per l’eclipsi solar del 12 d’agost.

Un vaixell sense amarres afona una batea de clòtxines a València i fa perdre 24.000 quilos

Un vaixell de Grimaldi que va trencar amarres al Port de València ha destrossat dues batees de clòtxines i ha provocat la pèrdua de 24.000 quilos en plena campanya. Els productors reclamen uns 100.000 euros i alerten que podrien perdre fins a 100.000 quilos més la pròxima temporada si no cobrix l’assegurança.

Trànsit reforçarà la vigilància per l’eclipsi en les principals zones d’observació

La DGT ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi solar, amb més vigilància en carreteres cap a zones d’observació i recomanacions per evitar col·lapses i distraccions al volant.

182 bombers activats en la província de València pel gran eclipsi solar del 12 d’agost

El Consorci Provincial de Bombers de València activarà el 12 d’agost un dispositiu especial amb 182 efectius per l’eclipsi total de sol, amb especial vigilància en zones forestals i a Aras de los Olmos.

Investiguen un motorista per un xoc frontal a la CV-14 amb dos ferits greus

La Guàrdia Civil de Trànsit de Terol investiga un veí d'Alcorisa per un delicte de lesions per imprudència greu després d'un xoc frontal entre dos motos a la CV-14, a Zorita del Maestrazgo, que va deixar dos ferits greus.

Roig destaca la il·lusió del Villarreal per a la nova temporada

Fernando Roig assegura que el Villarreal afronta la temporada amb una plantilla reforçada, confiança en Íñigo Pérez i la meta d’estar en Europa i en la Champions.

Bioparc València observarà com reaccionen els animals davant l’eclipsi solar del 12 d’agost

Els Bioparc de València i Fuengirola analitzaran el 12 d’agost com afecta l’eclipsi solar al comportament de diverses espècies mitjançant observació directa i enregistraments.
FILMOTECA D'ESTIU