L’AVL llança dues campanyes «en positiu» per a fomentar l’ús del valencià entre joves i per diferents municipis

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) ha presentat aquest dilluns dos noves iniciatives per a fomentar l’ús del valencià entre la població, especialment entre la joventut, a través d’activitats lúdiques en diferents municipis i una campanya musical en xarxes socials.

Es tracta de dues accions «en positiu» que parteixen de la premissa que «la llengua no genera conflictes» i que conviden a usar-la «amb naturalitat» en el dia a dia, segons ha explicat la presidenta de l’AVL, Verònica Cantó, acompanyada de la secretària de la institució, Inmaculada Cerdà, i l’acadèmica Vicenta Tasa, qui presideix la secció de foment de l’ús de la llengua. En l’acte també s’han presentat les novetats de la tercera convocatòria dels Premis Carme Miquel, que enguany arribaran a l’educació Secundària.

D’una banda, l’AVL ha engegat l’acció ‘Comença‘ de la mà de l’artista Aina Nogueroles (coneguda com Aina Koda). Es tracta d’un vídeo musical de rap, creat per Adarve Produccions i rodat en diferents localitzacions, que vol «animar als joves a iniciar qualsevol comunicació, siga del tipus que siga, en valencià», ha explicat Cantó.

La lletra transmet la idea que, en començar les converses amb un ‘bon dia’ o un ‘com estàs’, com diu la cançó, ‘podem provocar un efecte dòmino, si passem a l’acció fent el primer pas‘ (‘podem provocar un efecte va dominar, si passem a l’acció donant el primer pas’).

UNA POBLACIÓ «CLAU PER AL FUTUR»

Aquesta iniciativa «didàctica, moderna i alegre» es dirigeix especialment al públic jove, «un segment de població clau per al futur de la llengua», i es difondrà en xarxes socials i la radiotelevisió pública valenciana, amb vocació d’arribar a més mitjans.

Cantó ha explicat que «la presència del valencià en l’educació ha permès un nivell més elevat del valencià però totes les enquestes diuen que es fa un ús molt per baix de les seues capacitats. Els joves saben parlar, escriure i llegir, però no parlen, escriuen i lligen tant com ens agradaria per a garantir la supervivència del valencià».

La presidenta de l’AVL ha exposat que, segons una enquesta de coneixement de la llengua de la Generalitat realitzada el 2021, del 26% de les persones que inicien una conversa en valencià, en ser respostes en castellà, només el 5% ho manté, per la qual cosa s’han d'»afavorir l’ús i parlar-ho en tots els àmbits i registres».

Cantó ha advertit sobre «la interrupció de la transmissió familiar» del valencià, així com els canvis d’hàbits de la ciutadania, com la compra en grans superfícies enfront del comerç local, com a factors que no afavoreixen el seu ús.

En les xarxes socials, segons les acadèmiques, «les noves formes de relacionar-se amaguen la llengua«, en alguns canals més que en uns altres, però hi ha molts creadors de contingut en valencià en aquests moments, als quals l’AVL vol començar a donar recolze en pròximes col·laboracions.

‘EN VALENCIÀ’

D’altra banda, la secretària de l’AVL ha anunciat la reedició «millorada» de la iniciativa ‘En valencià‘, que es va engegar el 2012 i 2013, i que té un doble objectiu: fomentar l’ús del valencià entre la ciutadania i donar a conèixer les Oficines de Promoció del Valencià (AVIVA) disponibles per a la ciutadania en 80 municipis.

La iniciativa recorrerà 26 poblacions amb stands en places en els quals s’organitzaran activitats lúdiques com scrabble o sopes de lletres. ‘En valencià’ arrancarà el 6 de maig a Dénia i Oliva i finalitzarà el 22 de maig a la Pobla de Vallbona i Quart de Poblet.

La campanya arribarà a un terç de les localitats amb oficina AVIVA: Algemesí, Carlet, Montcada, Albalat del Sorells, Santa Pola, Xixona, Finestrat, Benissa, Moncofa, Sagunt, Benicarló, Almassora, Silla, Mislata, Muro d’Alcoi, Cocentaina, Ontinyent, Onda, Vila-real i Tavernes de la Valldigna.

Inmaculada Cerdà ha explicat la intenció de repetir el pròxim any la iniciativa fins a arribar a tots els municipis i ha destacat que els ajuntaments són un «aliat imprescindible» per al foment de l’ús del valencià en ser l’administració «més pròxima».

PREMI CARME MIQUEL

Finalment, Vicenta Tasa ha anunciat que l’III Premi Carme Miquel sobre l’ús del valencià en centres escolars enguany s’obrirà a l’educació Secundària. Els premis oscil·len des dels 1.000 als 3.000 euros.

El termini per a presentar projectes ja està obert i finalitza el 30 de setembre i un jurat d’acadèmics triarà les millors propostes, que es donaran a conèixer el 22 de novembre. El lliurament de premis serà el 30 de novembre a Sant Miquel dels Reis.

L’objectiu és reconèixer propostes que estiguen aplicant els centres educatius, que es plantegen transversalment en tot el centre, en una etapa o en un aula per part de l’alumnat o de tota la comunitat educativa. «Cal potenciar que durant tot el temps que els xiquets i xiquetes estiguen en l’escola hi haja la màxima exposició al valencià«, ha defensat Tasa.

Últimes notícies

La vaga de metges deixa més de 404.000 actes mèdics suspesos a la Comunitat Valenciana

Les jornades de vaga de metges i facultatius des de desembre han provocat la suspensió de més de 4.000 operacions i unes 340.000 consultes i proves a Hospitalària i Primària. CESM CV fa una pausa en estiu però adverteix que reprendrà les mobilitzacions en tardor si no hi ha acords ferms.

Dos menors armats irrompen en l’institut de Foios i ferixen una alumna de 13 anys

Dos menors de la localitat veïna d’Albalat dels Sorells han accedit armats a l’institut de Foios amb un matxet i un bat de beisbol i han ferit lleument una alumna de 13 anys. Un dels menors ha quedat detingut i l’altre, inimputable en tindre menys de 14 anys, ha sigut entregat als seus pares.

Educació i sindicats docents es tornaran a reunir el 23 de juny per la bretxa salarial

Educació i els sindicats de docents es veuran el 23 de juny en una nova mesa sectorial per a negociar la proposta sobre bretxa salarial, un dels punts més conflictius del mes de vaga indefinida.

A disposició judicial per agressió sexual l’home amb un cadàver dins la nevera a Castelló

L’home detingut després de trobar-se el cadàver d’un home dins d’una nevera en un pis de Castelló ha passat a disposició del jutjat de Violència sobre la Dona 2, arran de la denúncia per agressió sexual presentada per la seua assistenta.

La primera mascletà del concurs de Fogueres a Alacant queda fora per no arribar al temps mínim

La mascletà de Pirotecnia Crespo, dAlzira, que ha obert el concurs oficial de Fogueres a Alacant, ha sigut descalificada per quedar-se per davall dels 5 minuts exigits.

Milers de persones ompliran València en l’Orgull LGTBIAQ+ per defensar drets davant PP i Vox

Lambda ha convocat per a este dissabte la manifestació de l’Orgull LGTBIAQ+ 2026 al centre de València, amb el lema ‘Pels teus drets, ACTUA!’, per defensar drets que consideren amenaçats per PP i Vox i denunciar problemes de seguretat i accessibilitat en el recorregut.

Nova marxa a Paiporta contra Mazón per la gestió de la DANA del 2024

Entitats socials i associacions de víctimes han convocat el 28 de juny una nova manifestació a Paiporta, considerada zona zero de la DANA del 29 d’octubre de 2024, per a exigir responsabilitats a Carlos Mazón.

Les crítiques del PP a Zapatero després de la imputació de les seues filles pel cas Plus Ultra

El secretari general del PP, Miguel Tellado, ha assegurat a Alacant que la imputació de les filles de José Luis Rodríguez Zapatero en el cas Plus Ultra el retrata com a persona i polític, i ha vinculat també Pedro Sánchez amb la suposada trama de comissions.