Les carpes de Falles es podran instal·lar a partir del 6 de març i s’autoritzaran revetles el 8 i del 15 al 18

Compromís veu «innecessari i contraproduent» que estiguen en els carrers durant quasi tres setmanes: «Perjudica la imatge de la festa»

VALÈNCIA, 4 (EUROPA PRESS)

Les carpes de les comissions falleres amb motiu de la celebració de les pròximes Falles del 2025 es podran instal·lar en la via pública des del 6 de març i fins al 21 d’este mes, mentre que les revetles s’autoritzaran els dies 8 i en la setmana fallera, això és, del 15 al 18.

D’esta manera s’arreplegarà en el bàndol municipal de les pròximes festes josefinas, segons l’abordat este dimecres en la primera de les reunions de la taula de diàleg faller, que ha estat presidida pel regidor de Falles, Santiago Ballester, segons ha informat el consistori en un comunicat.

Entre els aspectes regulats destaca l’ús del limitador-registrador de so per a les revetles i espectacles i la limitació de l’altura de les bunyoleries a un màxim de 3,5 metres. Els establiments que incomplisquen la normativa patiran el precinte de l’activitat «fins que es produïsca la subsananció de l’incompliment», avisa el consistori.

Respecte a les carpes, està previst autoritzar la seua instal·lació en via pública des del 6 fins al 21 de març. No obstant això, les comissions que tinguen previst instal·lar-les en solars, ho podran fer des del dia 4 i les emplaçades en aparcaments i aquelles que no afecten directament als autobusos de l’EMT ni tallen per complet la circulació viària podran fer-ho des del 5. Mentre, l’ambientació musical donarà inici el dia 7.

Pel seu costat, la celebració de revetles populars en la via pública estarà permesa el dia 8 de març i del 15 al 18, mentre que els mercadets i llocs de venda o consum podran iniciar la seua instal·lació també el 8 i fins al 19, i els llocs de venda de bunyols i masses fregides estaran autoritzats des del 28 de febrer fins a a el 19 de març.

MERCATS I IL·LUMINACIÓ

A més, els diumenges 9 i 16 i el dimecres 19 se suspendrà el mercat extraordinari de la plaça Redona, els dilluns 10 i 17 el del Mercat Central i el de Ruzafa, i els dimarts 11 i 18 el de Jerusalem.

Quant a la il·luminació i adorns dels carrers, el muntatge podrà realitzar-se a partir del 10 de febrer per a les quals no impliquen ocupació de la via pública i des del 19 d’este mes per a les quals sí.

«REVALIDAR EL CONSENS»

El propòsit de l’Ajuntament és «facilitar la convivència entre les comissions falleres i la resta de la ciutat» i, per això, en esta reunió, al que han assistit tant representants socials i del món faller com a personal tècnic del consistori, s’ha apostat per «revalidar el consens de les passades festes».

«Per a això, es determinen aspectes fonamentals que es contemplaran en el bàndol faller perquè l’exercici de les activitats del col·lectiu faller siga compatible amb la resta de la ciutadania», ha expressat Ballester.

«TIRAR Al SÒL TANTS ESFORÇOS»

Per la seua banda, el regidor de Compromís en l’Ajuntament de València Pere Fuset, en declaracions facilitades a Europa Press, ha advertit que el fet que les primeres carpes isquen als carrers el 4 de març i que el dia 6 totes tallen «centenars» de vies «no només és un problema de seguretat i de mobilitat, sinó que a més perjudica la imatge de les Falles entre la resta del veïnat».

Amb esta decisió, ha acusat al PP de «tirar al sòl tants esforços perquè les Falles siguen sentides com un patrimoni en comú per tota la ciutat». «D’estos 18 dies que en alguns casos estaran les carpes en els carrers, les comissions faran ús un màxim de nou, cosa que evidencia que és innecessari i contraproduent per a la festa», ha argumentat.

A més, ha criticat que el govern de Catalá «envie a la premsa les conclusions d’una suposada reunió de diàleg hores abans que se celebre», alguna cosa que, al seu juí, «confirma que el PP ha convertit la taula del bàndol faller és una autèntica estafa després d’haver-la tractat de suprimir».

«On abans hi havia debat i consens entre veïnat, comerciants i món faller, ara només hi ha una foto paripé que el PP torna a dictar el bàndol unilateralment com es feia fins a l’arribada de Compromís en 2015», ha censurat Fuset, que ha lamentat que després dels «evidents problemes» de les Falles del 2024 des del consistori «no es convoque fins hui a tots els agents per a fer balanç i aportar solucions de millora que tampoc avui trobem».

De fet, el regidor, des de «la pròpia experiència» com a responsable de Cultura Festiva en els governs de Joan Ribó (2015-2023), ha posat l’accent que, amb «molta pedagogia i un calendari festiu similar», en esta etapa la taula de diàleg «va consensuar responsablement prescindir de les carpes fins a la setmana fallera». «Si el cap de setmana previ a les Falles del 2020 tota l’activitat es va realitzar amb normalitat sense carpes, enguany també es podria», ha sostingut.

Per això, ha lamentat que María José Catalá «haja perdut també una possibilitat de continuar introduint millores en els mercats i mojiterías, com les restriccions i normatives que es van introduir des del 2016, i que clarament s’han incomplit com mai en les passades Falles». «El PP porta a les Falles a ser un motiu de discòrdia i no el gran tresor patrimonial i cultural en el qual no creuen», ha resolt.

Últimes notícies

Les víctimes de la dana de València envien un missatge de suport a Veneçuela pel terratrémol

Les principals associacions de víctimes de la dana de València han mostrat la seua solidaritat amb Veneçuela després del terratrémol, amb un manifest en què compartixen el dolor de les famílies i reclamen més ajuda humanitària internacional.

Mor un jove motorista de 20 anys en un accident a la CV-400 a Paiporta

Un jove de 20 anys ha mort després que el ciclomotor que conduïa ha col·lisionat per abast amb un turisme a la CV-400, a l’altura de Paiporta. El sinistre, ocorregut cap a les 16.40 hores, està sota investigació de la Guàrdia Civil.

Torres defensa Zapatero i reclama no interferir en les investigacions judicials

El ministre Angel Victor Torres assegura en Algemesi que, des que fa politica, no es fica ni prejuzga les investigacions judicials i reclama respectar la separacio de poders arran de la causa sobre les joies de José Luis Rodriguez Zapatero.

La Generalitat critica que els nous fons per a la dependència arriben tard i malament

La consellera de Serveis Socials, Elena Albalat, assegura que els 535 milions d’euros addicionals per a la dependència que rebrà la Comunitat Valenciana entre 2026 i 2027 són insuficients, arriben tard i no garantixen el finançament al 50 % que marca la llei.

Així canviarà el Batxillerat valencià per a adaptar-se a les PAU i a la norma estatal

El Consell ha modificat el currículum de Batxillerat per a harmonitzar-lo amb la normativa estatal i garantir la igualtat en les PAU, amb nous continguts i matèries i una aplicació progressiva a partir del curs 2026-2027.

Pérez Llorca replica que és incongruent exigir-li negociar un model de finançament rebutjat per 16 autonomies

Juanfran Pérez Llorca critica en Algemesí que Arcadi España li exigisca negociar un model de finançament autonòmic que, segons assegura, rebutgen 16 de les 17 autonomies.

El Suprem ratifica els quasi huit anys de presó per a Marcos Benavent en el primer juí d’Imelsa

El Tribunal Suprem ha confirmat la sentència de l’Audiència de València que imposa set anys i 10 mesos de presó a Marcos Benavent, l’autodenominat ‘yonqui del dinero’, en el primer juí del cas Imelsa, amb una reducció parcial només de costes i d’una de les penes als condemnats.

Els ajuntaments valencians esperen agilitzar 1.100 milions en obres posdana

El Govern d’Espanya ha validat 1.100 milions d’euros en obres municipals posdana de 2024, però el Consell reclama canvis normatius per a poder executar-les més ràpidament als ajuntaments valencians.