Les víctimes de la dana retrauen als consellers la seua gestió del 29 d’octubre de 2024

Mig centenar de persones vinculades a associacions de víctimes de la dana es concentren davant Les Corts

Mig centenar de persones vinculades a associacions de víctimes de la dana s’ha concentrat este dimarts davant Les Corts Valencianes per a recordar a diversos consellers que, segons denuncien, no van estar a l’altura de les seues responsabilitats el 29 d’octubre de 2024, data de la tragèdia.

En la cambra autonòmica compareixen esta vesprada els vicepresidents del Consell, Susana Camarero i Vicente Martínez Mus, i el portaveu del Consell i conseller d’Agricultura, Miguel Barrachina, en el marc de la comissió d’investigació oberta sobre la gestió de la dana de 2024 en la Comunitat Valenciana. Les víctimes consideren que estes explicacions arriben tard i que han de servir per a esclarir decisions polítiques i responsabilitats concretes assumides aquell dia.

Retrets a la gestió politica i a l’aforament

Les associacions han volgut aprofitar la sessió parlamentària per a visualitzar el seu malestar amb els actuals responsables públics, que continuen en el Consell després de la dimissió de Carlos Mazón com president. Segons el parer de les persones concentrades, el manteniment en els seus càrrecs posa en relleu que, malgrat la gravetat de l’ocorregut, no s’han assumit plenament les conseqüències polítiques de la catàstrofe.

La presidenta de la Associació de Víctimes de la Dana, Mariló Gradolí, ha sigut l’encarregada de traslladar el missatge del col·lectiu, en insistir que aquells responsables ‘no van estar a l’altura de les seues responsabilitats’ durant la jornada del 29 d’octubre. Gradolí ha subratllat que eixa percepció es manté mesos després, quan encara s’estan investigant les fallades i possibles negligències en la gestió de l’emergència.

A més, la representant de les víctimes ha denunciat el ‘frau’ que, al seu juí, suposa que Mazón continue aforat com a diputat de Les Corts Valencianes, malgrat haver deixat la presidència de la Generalitat. Les associacions entenen que conservar l’escó i l’aforament dificulta que es puguen depurar responsabilitats en igualtat de condicions i reclamen que eixa situació es revise en l’àmbit parlamentari.

Gradolí ha vinculat esta reclamació a la decisió coneguda este mateix dia en el Parlament Europeu, on s’ha retirat l’aforament a l’eurodiputat Alvise Pérez. Segons ha exposat, este precedent hauria de servir de referència per a les Corts, de manera que, quan es presenten mocions per a retirar l’acta i l’aforament a Mazón, els grups polítics actuen amb responsabilitat i en coherència amb el que exigixen a altres institucions.

Durant la concentració davant el Parlament valencià, els assistents han mostrat pancartes crítiques amb l’aforament de Mazón i amb la forma en què, a la seua entendre, es va gestionar la dana i les seues conseqüències. En diverses de les pancartes es recordava a les víctimes de la tragèdia i es reclamava justícia, transparència i una investigació a fons de les decisions adoptades pel Consell en les hores prèvies i posteriors al 29 d’octubre.

Les persones convocades també han portat una corona de flors ‘en memòria de les víctimes que les negligències polítiques van provocar’. Amb este gest simbòlic han volgut subratllar que, per a elles, els errors en la resposta institucional no van ser sol fallades administratives, sinó factors que van contribuir directament a la magnitud del mal causat per la dana. Al seu entendre, la comissió d’investigació ha de servir per a aclarir fins a quin punt es van poder previndre algunes de les conseqüències més greus i quins canvis són necessaris perquè una situació similar no torne a repetir-se.

Últimes notícies

‘Nocturnos’, el còmic amb què Laura Pérez s’endinsa en un lloc que no ens pertany

La il·lustradora valenciana Laura Pérez aprofita el còmic ‘Nocturnos’ per explorar la nit com un espai que no ens pertany del tot i que li ha valgut una nominació als premis Eisner 2026. L’obra, reconeguda també per la Biblioteca Pública de Nova York, combina emocions, misteri i experimentació gràfica.

Dissabte amb pujada notable de les temperatures a l’interior de la Comunitat Valenciana

L’oratge del dissabte estarà marcat per un ambient poc nuvolós, algun ruixat a la vesprada al nord interior i una pujada notable de les temperatures màximes a l’interior de la Comunitat Valenciana.

Mor un home després de ser rescatat de la mar en una platja de Peníscola

Un home ha mort de matinada en una platja de Peníscola després de patir problemes mentre es banyava. Els bombers i els servicis sanitaris han intentat reanimar-lo sense èxit.

Funzo encén les Fogueres dAlacant amb un pregó que reclama als jóvens mantindre la festa viva

El cantant alacantí Funzo pronuncia el pregó de les Fogueres de Sant Joan 2026 i apel·la als jóvens a assumir la responsabilitat de mantindre vives les tradicions, combinant identitat i modernitat.

Educació i sindicats reprendran dilluns les negociacions per la vaga del professorat

La Conselleria d'Educació i els principals sindicats es tornaran a reunir dilluns per a continuar negociant després d'una trobada de més de sis hores este divendres sobre una proposta d'inversions de més de 3.300 milions d'euros.

El Valencia Basket passa per damunt del Surne Bilbao (71-88) i es planta en semifinals de la Lliga Endesa

El Valencia Basket guanya amb autoritat el Surne Bilbao Basket a Miribilla (71-88), tanca l’eliminatòria per la via ràpida i es convertix en el primer semifinalista de la Lliga Endesa.

El professorat valencià torna als carrers mentres es reobrin les negociacions amb Educació

Centenars de docents valencians tornen a manifestar-se al centre de València en el marc de la vaga indefinida iniciada l’11 de maig, coincidint amb la reobertura de la taula de negociacio amb la Conselleria d’Educacio.

Arresten a Benidorm un home per intentar ofegar una jove en l’aigua i un xiquet en l’arena

Un home està en presó provisional després d’intentar ofegar una jove en l’aigua i, minuts després, un xiquet en l’arena de la platja de Ponent de Benidorm. Diverses persones, entre elles el cap de socorristes, el van reduir fins a l’arribada de la Policia Local de Platges.