Marlaska defensa el treball d’AEMET i CHJ: ‘Hi havia informació per a què la Generalitat enviara una alerta’

El PP acusa al ministre de tenir «tota la informació» abans del desastre però «no va fer res»: «Va renunciar a protegir a les persones»

MADRID, 19 (EUROPA PRESS)

El ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, ha defensat este dimarts en el Ple del Senat el treball de l’Agència Estatal de Meteorologia (AEMET) i de la Conferència Hidrogràfica del Xúquer en la gestió de la DANA.

«Hi havia informació actualitzada, disponible i suficient per a què la Generalitat enviara una alerta», ha assenyalat Marlaska en ser preguntat per la senadora del Grup Parlamentari Popular Paloma Martín sobre si el Govern considera que la comunicació des de l’AEMET i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer a Protecció Civil el passat 29 d’octubre va ser l’adequada.

En este sentit, ha assegurat que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer va enviar el dia 29 d’octubre «quasi 200 correus electrònics» a emergències de la Comunitat Valenciana.

«Sume-li dos avisos clau sobre el barranc del Poyo i afija-li advertiments de risc directes del president de la Confederació Hidrogràfica del Xúquer a alcaldes dels municipis afectats i també en el CECOPI d’eixa vesprada on va haver-hi una absència manifesta en les primeres hores», ha detallat.

El responsable d’Interior ha acusat a la Generalitat Valenciana de «no tenir la valentia d’assumir la responsabilitat de les competències adquirides» i ha recordat a la senadora del PP que a Espanya les competències principals en matèria de Protecció Civil «radiquen en les comunitats autònomes».

En este punt, ha assegurat que l’Estat «va posar des del primer moment tots els mitjans». «Vostès han sigut capaços per no assumir les responsabilitats que els competixen fins i tot culpabilizar a la UME d’un suposat retard o la no posada d’efectius suficients», ha retret.

No obstant això, la senadora del PP ha assegurat que Marlaska «va tenir tota la informació al seu abast abans que començara el desastre de la tragèdia»: «I no només no va fer res abans, sinó que quan va conèixer el risc de la presa de Forata, tampoc ho va fer».

D’esta manera, Martín ha acusat al ministre de renunciar «a complir amb les seues obligacions». «Va renunciar a protegir a les persones. Si volen ajuda, que la demanen, senyor ministre. I estem davant d’una situació d’emergència nacional, vostès havien d’haver declarat l’emergència nacional, però van renunciar a això», ha criticat.

«Vostè disposava de tots els mitjans al seu abast per a protegir a les persones i va renunciar a fer-ho, senyor ministre. La mateixa fugida covarda i vergonyosa del senyor Sánchez», ha sentenciat.

Precisament, la senadora popular ha afirmat que, hores abans que començara la tragèdia, el Govern «coneixia a través de tres ministeris el que podia succeir».

«L’Agència Estatal de Meteorologia va informar a Protecció Civil de la seua competència, la Confederació va informar sobre els cabals a Protecció Civil de la seua competència i la coordinació d’emergències es realitza a través del Centre Nacional d’Emergències que correspon a la seua Ministeri d’Interior», ha conclòs.

Últimes notícies

Desallotgen Vivers després de suspendre el concert d’Ana Torroja per risc de reventons tèrmics

L’Ajuntament de València ha suspés el concert d’Ana Torroja als Jardins de Vivers i ha ordenat el desallotjament del recinte per l’avís de la Generalitat sobre possibles reventons tèrmics amb pujada sobtada de temperatures i forts vents.

La Comunitat Valenciana rebrà 2,6 milions per reforçar l’acollida de menors migrants sols

La Comunitat Valenciana rebrà 2.588.581 euros del Govern central per reforçar l’acollida de xiquets i adolescents migrants no acompanyats i ampliar places del sistema.

La Comunitat Valenciana rebrà 2,6 milions per a acollir xiquets migrants sols

La Comunitat Valenciana rebrà 2.588.581 euros del Govern central per a reforçar l’acollida de xiquets i adolescents migrants no acompanyats, dins d’un repartiment total de 35 milions entre autonomies.

Ayuso celebra el mallot blanc i es veu plenament en la lluita pel podi del Tour

El xabienc Juan Ayuso ha recuperat el mallot blanc en la desena etapa del Tour de França i assegura que està satisfet amb el seu rendiment, tot i reconéixer que Tadej Pogacar està a un altre nivell.

Suspés el concert de UB40 als Vivers per l’alerta roja per calor extrema

L’Ajuntament de València ha suspés el concert de UB40 als Jardins de Vivers per l’alerta roja per temperatures extremes i el risc de reventons càlids i fortes ratxes de vent.

Suspenen el concert d’UB40 als Jardins de Vivers per l’onada de calor extrema

L’Ajuntament de València ha suspés el concert d’UB40 als Jardins de Vivers per l’alerta roja per temperatures extremes i el risc de reventons tèrmics i ratxes molt fortes de vent.

Álvaro Rodríguez deixa l’Elx i fitxa pel Bournemouth anglés

El davanter uruguaià Álvaro Rodríguez ha deixat l’Elx CF després d’una temporada clau per a la permanència i posa rumb al Bournemouth de la Premier League.

Nit de reventons càlids i vents sobtats a la Comunitat Valenciana

La Generalitat alerta d’una alta probabilitat de reventons càlids i ratxes de vent fortes esta nit, després d’una jornada amb màximes pròximes als 39 graus en diverses comarques valencianes.