10.7 C
València
Divendres, 26 desembre, 2025

Mazón insta a UE a rectificar davant de la seua ‘intolerable’ proposta que ‘condemna a pesca de Comunitat a desapareixer

El cap del Consell exigix al Govern central actuar “amb determinació”

VALÈNCIA, 5 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha instat a la Unió Europea (UE) a rectificar davant de la pròxima votació del “intolerable” i “nefast” reglament sobre la pesca en el mar Mediterrani i el Negre doncs “condemna a la indústria pesquera de la Comunitat Valenciana a la seua desaparició i posa en greu perill la subsistència de milers de famílies que depenen d’este sector”.

El cap del Consell ha assenyalat que la indústria pesquera del Mediterrani Occidental “reduïx des del 2020 les captures i, per tant, els seus ingressos per la normatives europees”. Igualment, ha criticat la “incapacitat” del Govern central per a “aconseguir aliances i defensar els interessos i necessitats del sector”, segons ha informat la Generalitat en un comunicat.

Al seu juí, esta nova mesura “va a suposar la punta a un sector fonamental per a la Comunitat Valenciana i altres regions espanyoles” i que porta “molts anys perseguit i asfixiat per la indiferència del Govern central i l’anterior Consell”.

El president ha assenyalat que els bucs d’arrossegament espanyols del Mediterrani han passat de disposar de més de 200 dies de pesca anuals el 2019 a 133 el 2024, i d’aprovar-se la proposta, a uns 27 el 2025.

Sobre este tema, ha reclamat al Govern central que “recolze les reivindicacions del sector pesquer i actue amb determinació d’una vegada per sempre en la defensa dels interessos d’una indústria essencial per a Espanya”, al mateix temps que ha subratllat que “no poden mirar cap a un altre costat com ja han fet amb altres decisions europees que han afectat al sector primari espanyol i molt especialment al de la Comunitat”.

Mazón ha apel·lat a la “unitat d’acció” i la “col·laboració” entre administracions, sector, agents socials i grups polítics per a “remar en la mateixa direcció que no pot ser una altra que exigir a la UE que bloquege el reglament que suposa una reducció del 79 per cent dels dies de pesca que conduirà a la ruïna del sector i de milers de famílies que, directa i indirectament, viuen de la pesca”.

“CONTRAVÉ LA PPC”

En este sentit, el cap del Consell ha fet referència a la carta remesa per la Comunitat Valenciana, Catalunya, Murcia, Balears i Andalusia on s’indica que la proposta plantejada per la Comissió Europea “contravé els principis de la Política Pesquera Comuna (PPC), ja que no garantix la consecució del principi establit en l’article 2 del Reglament 1380/2013”.

Este article establix que és “necessari” garantir que les activitats de la pesca i l’aqüicultura siguen sostenibles ambientalment a llarg termini i es gestionen de “forma coherent” amb els objectius de generar beneficis econòmics, socials i ocupació, i contribuir a la disponibilitat de productes alimentaris.

Les captures pesqueres de la Comunitat Valenciana van ser el 2022 de 17.233 tones amb un valor de 86,8 milions d’euros. A nivell provincial, el sector pesquer alacantí és el més representatiu, tant en volum com en facturació, seguit del de Castelló i València, ha indicat.

Mazón ha destacat el “valor estratègic” del sector pesquer a la Comunitat Valenciana que “a més de la seua aportació a l’economia i l’ocupació, forma part dels senyals d’identitat, té una enorme tradició i arrelament en les poblacions costaneres i en la dieta i gastronomia”.

Així mateix, ha lamentat que “mentre la UE llastra la competitivitat d’un sector compromès amb el medi ambient, la descarbonització i la sostenibilitat, es van a beneficiar a altres països no comunitaris”.

El president ha incidit en el “compromís” del Consell amb el sector per a “donar resposta a les seues necessitats” amb la creació d’una direcció general de Pesca, l’eliminació de les taxes als vaixells pesquers en els ports de la Comunitat o exempcions fiscals, entre altres.

Últimes notícies

Kairu, el nom triat per consulta popular per al primer rinoceront nascut en Bioparc

Més de 5.000 persones han votat i Kairu es va imposar amb el 44,7% en la consulta per a batejar al primer rinoceront nascut al parc. El naixement reforça el programa de conservació del rinoceront blanc i coincidix amb la promoció infantil BIONadal.

La Guàrdia Civil ha detingut a un home per un incendi agrícola que va obligar a tallar la N-332 entre Gandia i Oliva

La Guàrdia Civil ha detingut a un home de 70 anys com a presumpte autor d'un incendi agrícola que va tallar la N-332 entre Gandia i Oliva. El foc va arrasar 3,5 hectàrees, va afectar 23 parcel·les i va obligar a desallotjar cinc vivendes.

Les pluges deixen més de 100 l/m² en diverses zones de la Comunitat Valenciana, amb quasi 170 en Atzubia i Beniflà

Les pluges de les últimes hores han deixat més de 100 l/m² en nombrosos punts de la Comunitat Valenciana, amb màxims de 167,8 en Atzubia i 164,4 a Beniflà. Aemet va activar l'avís taronja per pluja i va mantindre el groc per onatge en la costa.

A presó per dos robatoris amb navaixa a Benicarló: dos ferits i més de 660 euros sostrets

La Guàrdia Civil ha detingut a un home de 32 anys per dos assalts amb arma blanca en la mateixa zona de Benicarló. El jutge ha ordenat el seu ingrés a la presó.

17 persones ateses per fum després de l’incendi d’una vivenda a Alaquàs

El foc s'ha declarat passades les 7.00 en una vivenda del carrer del Cid i ja ha sigut extingit. Només un afectat, de 40 anys, ha sigut traslladat a l'Hospital General.

El Govern demana la dimissió de Feijóo i l’acusa d’un any de mentides sobre la DANA

Elma Saiz ha reclamat la dimissió d'Alberto Núñez Feijóo per mentir durant un any sobre la DANA i per usar, al seu juí, el dolor de les víctimes.

Avís groc per nevades a l’interior nord de Castelló per damunt de 1.000 metres

Aemet ha activat l'avís groc per nevades a l'interior nord de Castelló, amb fins a 5 cm en 24 hores i probabilitat del 40-70%, vigent des de les 09.00 fins a mitjanit.

Pluges i fred marcaran l’últim cap de setmana de l’any en la Comunitat Valenciana

El divendres deixa núvols i ruixats febles, amb ascens tèrmic contingut. El dissabte baixen els termòmetres i el diumenge comença una lleugera recuperació, amb gelades a l'interior.