10.2 C
València
Dimecres, 28 gener, 2026

Mazón insta a UE a rectificar davant de la seua ‘intolerable’ proposta que ‘condemna a pesca de Comunitat a desapareixer

El cap del Consell exigix al Govern central actuar “amb determinació”

VALÈNCIA, 5 (EUROPA PRESS)

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha instat a la Unió Europea (UE) a rectificar davant de la pròxima votació del “intolerable” i “nefast” reglament sobre la pesca en el mar Mediterrani i el Negre doncs “condemna a la indústria pesquera de la Comunitat Valenciana a la seua desaparició i posa en greu perill la subsistència de milers de famílies que depenen d’este sector”.

El cap del Consell ha assenyalat que la indústria pesquera del Mediterrani Occidental “reduïx des del 2020 les captures i, per tant, els seus ingressos per la normatives europees”. Igualment, ha criticat la “incapacitat” del Govern central per a “aconseguir aliances i defensar els interessos i necessitats del sector”, segons ha informat la Generalitat en un comunicat.

Al seu juí, esta nova mesura “va a suposar la punta a un sector fonamental per a la Comunitat Valenciana i altres regions espanyoles” i que porta “molts anys perseguit i asfixiat per la indiferència del Govern central i l’anterior Consell”.

El president ha assenyalat que els bucs d’arrossegament espanyols del Mediterrani han passat de disposar de més de 200 dies de pesca anuals el 2019 a 133 el 2024, i d’aprovar-se la proposta, a uns 27 el 2025.

Sobre este tema, ha reclamat al Govern central que “recolze les reivindicacions del sector pesquer i actue amb determinació d’una vegada per sempre en la defensa dels interessos d’una indústria essencial per a Espanya”, al mateix temps que ha subratllat que “no poden mirar cap a un altre costat com ja han fet amb altres decisions europees que han afectat al sector primari espanyol i molt especialment al de la Comunitat”.

Mazón ha apel·lat a la “unitat d’acció” i la “col·laboració” entre administracions, sector, agents socials i grups polítics per a “remar en la mateixa direcció que no pot ser una altra que exigir a la UE que bloquege el reglament que suposa una reducció del 79 per cent dels dies de pesca que conduirà a la ruïna del sector i de milers de famílies que, directa i indirectament, viuen de la pesca”.

“CONTRAVÉ LA PPC”

En este sentit, el cap del Consell ha fet referència a la carta remesa per la Comunitat Valenciana, Catalunya, Murcia, Balears i Andalusia on s’indica que la proposta plantejada per la Comissió Europea “contravé els principis de la Política Pesquera Comuna (PPC), ja que no garantix la consecució del principi establit en l’article 2 del Reglament 1380/2013”.

Este article establix que és “necessari” garantir que les activitats de la pesca i l’aqüicultura siguen sostenibles ambientalment a llarg termini i es gestionen de “forma coherent” amb els objectius de generar beneficis econòmics, socials i ocupació, i contribuir a la disponibilitat de productes alimentaris.

Les captures pesqueres de la Comunitat Valenciana van ser el 2022 de 17.233 tones amb un valor de 86,8 milions d’euros. A nivell provincial, el sector pesquer alacantí és el més representatiu, tant en volum com en facturació, seguit del de Castelló i València, ha indicat.

Mazón ha destacat el “valor estratègic” del sector pesquer a la Comunitat Valenciana que “a més de la seua aportació a l’economia i l’ocupació, forma part dels senyals d’identitat, té una enorme tradició i arrelament en les poblacions costaneres i en la dieta i gastronomia”.

Així mateix, ha lamentat que “mentre la UE llastra la competitivitat d’un sector compromès amb el medi ambient, la descarbonització i la sostenibilitat, es van a beneficiar a altres països no comunitaris”.

El president ha incidit en el “compromís” del Consell amb el sector per a “donar resposta a les seues necessitats” amb la creació d’una direcció general de Pesca, l’eliminació de les taxes als vaixells pesquers en els ports de la Comunitat o exempcions fiscals, entre altres.

Últimes notícies

Aerte xifra l’ocupació de les residències de majors en la Comunitat en el 95,5% i alerta de dèficit de places

Aerte corregix el 61,3% difós i situa l'ocupació mitjana en el 95,5% després d'analitzar més de 10.000 places. Reclama una resposta sostinguda davant la demanda.

Presó provisional per a quatre detinguts per l’assalt a una vivenda a Alacant

Un jutge ha decretat presó provisional per a quatre hòmens vinculats a un assalt violent a Alacant. La Policia va trobar armes i material per a immobilitzar a la víctima.

Detinguts pare i fill i desarticulat un punt de venda de droga a València

La Policia Nacional ha desarticulat un punt de venda de droga en una vivenda de València i ha detingut a un pare i al seu fill. En el registre s'han intervingut cocaïna, marihuana, substància de tall, balances de precisió i més de 4.600 euros.

Sindicats denuncien 11 acomiadaments en Grup Segura i ús de ETT a València

CCOO i UGT han denunciat l'acomiadament d'11 treballadors en Grup Segura a València i l'ús de ETT. L'empresa ho vincula a la fi del tercer torn i defén el seu compromís laboral.

Compte arrere per al Benidorm Fest: Dani J trenca estereotips amb una bachata de fusió

Dani J arriba al Benidorm Fest amb una proposta de bachata que mescla estils i busca derrocar clixés. Promet un espectacle amb ball i menys pressió sense Eurovisió 2026.

Troben a Algèria, sa i estalvi, a l’ocupant del veler desaparegut fa 12 dies a Alacant

L'home de 69 anys ha sigut rescatat després de ser albirat a la deriva en aigües algerianes per un avió de Frontex. Serà traslladat a Alacant després d'arribar a Algesires.

Detingut el responsable d’un bar per instal·lar cambres ocultes en els lavabos del local

La Guàrdia Civil ha detingut al responsable d'un bar a L'Alqueria de la Comtessa per instal·lar cambres ocultes en els lavabos. S'han intervingut dos cambres i cinc discos amb més de 5 TB i la investigació continua oberta.

Avís taronja per ratxes de 90 km/h a Alacant i per fenòmens costaners este dimecres

Aemet ha establit per a este dimecres l'avís taronja per vent a Alacant i per fenòmens costaners en els litorals de València i Alacant. També activa avisos grocs per vent a Castelló i zones de València i per mala mar en el sud d'Alacant i a Castelló en diferents trams horaris.