Més d’11.000 pacients de La Fe es beneficien de TACs i ressonàncies magnètiques que utilitzen IA

Més d’11.000 persones s’han beneficiat dels sis equips amb intel·ligència artificial (IA) instal·lats ja en l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe per a adquirir imatges mèdiques.

En concret, es tracta d’un TAC espectral que es va posar en marxa el setembre de 2022 i que, en el seu primer any, ha fet proves al voltant de 7.900 pacients.

A este equipament d’avantguarda se sumen tres màquines de ressonància magnètica instal·lades el juny passat i que, des de llavors, han servit per a fer estudis a més de 3.100 persones en este període. Altres dos ressonàncies magnètiques similars entraran en funcionament en les pròximes setmanes.

La intel·ligència artificial integrada en estes màquines de tomografia computada i ressonància magnètica s’aplica tant a l’adquisició de les imatges com al processament i la interpretació, i permet obtindre informació de major qualitat, això és, molt detallada i diferenciada.

En este sentit, el director de l’Àrea Clínica d’Imatge Mèdica de l’Hospital La Fe, Luis Martí-Bonmatí, ha explicat que els fluxos de treball intel·ligents «augmenten la qualitat de les imatges, la qual cosa facilita el diagnòstic precís al mateix temps que disminuïx al voltant d’un 30% la duració de la prova i un 20% la radiació».

Millorar la qualitat de les imatges i la informació extreta d’elles, així com el flux de treball i el temps d’informat es traduïx, «en un menor temps de resposta i en una millora en la precisió diagnòstica, crucials en situacions de processos crítics o quan tractem amb pacients oncològics», segons ha afegit Martí-Bonmatí.

A més, tant el TAC com la ressonància magnètica s’empren en població adulta i pediàtrica, on és especialment important que la seguretat dels estudis siga màxima.

Les àrees en les quals s’usen els equipaments amb IA són, hui dia, càncer (reconstrucció d’imatges, segmentació de tumors i òrgans; detecció i seguiment de nòduls pulmonars), cardiovascular (anàlisi vascular; estudis de perfusió per a ictus isquèmic; segmentació de volums cardíacs; triatge de radiografies de tòraxs) i urològica (detecció de lesions en pròstata).

A més, l’àrea d’Imatge Mèdica de La Fe està immersa en un projecte per a ampliar estes solucions d’intel·ligència artificial disponibles i adquirir una plataforma per a monitorar-les. Esta plataforma permetrà extraure dades sobre l’aplicació de la IA a situacions del món real per a observar els seus resultats i millorar els algorismes. També pretén incloure altres algorismes provats per a agilitzar el diagnòstic de càncer de mama i malalties neurodegeneratives.

Curs en La Fe sobre intel·ligència artificial

A més de les aplicacions assistencials, l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe impartirà enguany un curs d’intel·ligència artificial dirigit principalment a professionals de l’àrea Clínica d’Imatge Mèdica, tant residents com radiòlegs.

La formació s’estructura en 16 sessions que abordaran, entre altres temes, l’emmagatzematge i les eines de postprocés i intel·ligència artificial, i aprofundix en aspectes aplicables a la pràctica clínica.

Per tant, tant en l’àmbit assistencial com docent, «i també en investigació, La Fe aposta per la innovació mitjançant el desenvolupament i la implementació de solucions d’intel·ligència artificial per a, en última instància, millorar la salut de les persones en tots els estadis, des de la prevenció fins al tractament», conclou el gerent del departament de salut València La Fe, José Luis Poveda.

Últimes notícies

Bernabé acusa la Generalitat de ocultar dades clau durant la dana del 29 d’octubre

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, assegura que la Generalitat va convocar tard el Cecopi, no va aportar anàlisis de pluja ni va traslladar al centre les més de 11.000 telefonades al 112 durant la dana del 29 d’octubre de 2024.

València acull el rodatge de una pel·lícula documental sobre Carlos Berlanga

El documental '¿A quién le importa?' roda estos dies entre València i Madrid, repassa la vida de Carlos Berlanga i preveu estrenar-se en cinemes en 2027.

Guia de la Nit de Sant Joan a València: més d’un miler d’efectius i 25 tones de llenya

València ha activat un ampli dispositiu per a la Nit de Sant Joan, amb més d’un miler d’efectius, repartiment de llenya, Punts Violeta, reforç sanitari, neteja i línies especials d’autobús.

Comprar o llogar vivenda s’encarix més a la Comunitat Valenciana que a la resta d’Espanya des de 2014

El preu de compra de la vivenda ha augmentat un 2,6 % anual i el del lloguer un 2,7 % a la Comunitat Valenciana des de 2014, per damunt de la mitjana espanyola, amb la província de València al capdavant de les pujades.

Les màximes es disparen per damunt dels 37 graus en municipis de la Comunitat a migdia

Les temperatures han superat a migdia els 37 graus en municipis de les tres províncies, amb especial incidència en zones de Castelló i Alacant, i Aemet ha activat l’avís groc per al nord de la província de València.

La Audiencia reobre la causa a Rafael Blasco pels 600.000 euros del cas Azud

La Audiencia de Valencia ha reobert la causa per blanqueig de capitals contra l’exconseller Rafael Blasco per una presumpta comissió il·lícita de 600.000 euros vinculada al cas Azud, en estimar un recurs de la Fiscalia i descartar que el delicte haja prescrit.

24 anys de presó per a Ábalos per les comissions il·legals en contractes de mascaretes

El Tribunal Suprem ha condemnat l’exministre de Transports i exdiputat per València José Luis Ábalos a 24 anys i 3 mesos de presó, amb un màxim de compliment de 16 anys i mig, per mordides en la compra de mascaretes el 2020 i per contractacions irregulars en empreses públiques.

La Justícia reobre la causa contra Rafael Blasco pels 600.000 euros del cas Azud

La Audiencia de València ha ordenat reobrir la investigació per blanqueig de capitals contra l’exconseller Rafael Blasco pels 600.000 euros que presumptament hauria cobrat en 2008 en el marc del cas Azud, en considerar que el delicte encara no ha prescrit.