Més d’11.000 pacients de La Fe es beneficien de TACs i ressonàncies magnètiques que utilitzen IA

Més d’11.000 persones s’han beneficiat dels sis equips amb intel·ligència artificial (IA) instal·lats ja en l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe per a adquirir imatges mèdiques.

En concret, es tracta d’un TAC espectral que es va posar en marxa el setembre de 2022 i que, en el seu primer any, ha fet proves al voltant de 7.900 pacients.

A este equipament d’avantguarda se sumen tres màquines de ressonància magnètica instal·lades el juny passat i que, des de llavors, han servit per a fer estudis a més de 3.100 persones en este període. Altres dos ressonàncies magnètiques similars entraran en funcionament en les pròximes setmanes.

La intel·ligència artificial integrada en estes màquines de tomografia computada i ressonància magnètica s’aplica tant a l’adquisició de les imatges com al processament i la interpretació, i permet obtindre informació de major qualitat, això és, molt detallada i diferenciada.

En este sentit, el director de l’Àrea Clínica d’Imatge Mèdica de l’Hospital La Fe, Luis Martí-Bonmatí, ha explicat que els fluxos de treball intel·ligents «augmenten la qualitat de les imatges, la qual cosa facilita el diagnòstic precís al mateix temps que disminuïx al voltant d’un 30% la duració de la prova i un 20% la radiació».

Millorar la qualitat de les imatges i la informació extreta d’elles, així com el flux de treball i el temps d’informat es traduïx, «en un menor temps de resposta i en una millora en la precisió diagnòstica, crucials en situacions de processos crítics o quan tractem amb pacients oncològics», segons ha afegit Martí-Bonmatí.

A més, tant el TAC com la ressonància magnètica s’empren en població adulta i pediàtrica, on és especialment important que la seguretat dels estudis siga màxima.

Les àrees en les quals s’usen els equipaments amb IA són, hui dia, càncer (reconstrucció d’imatges, segmentació de tumors i òrgans; detecció i seguiment de nòduls pulmonars), cardiovascular (anàlisi vascular; estudis de perfusió per a ictus isquèmic; segmentació de volums cardíacs; triatge de radiografies de tòraxs) i urològica (detecció de lesions en pròstata).

A més, l’àrea d’Imatge Mèdica de La Fe està immersa en un projecte per a ampliar estes solucions d’intel·ligència artificial disponibles i adquirir una plataforma per a monitorar-les. Esta plataforma permetrà extraure dades sobre l’aplicació de la IA a situacions del món real per a observar els seus resultats i millorar els algorismes. També pretén incloure altres algorismes provats per a agilitzar el diagnòstic de càncer de mama i malalties neurodegeneratives.

Curs en La Fe sobre intel·ligència artificial

A més de les aplicacions assistencials, l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe impartirà enguany un curs d’intel·ligència artificial dirigit principalment a professionals de l’àrea Clínica d’Imatge Mèdica, tant residents com radiòlegs.

La formació s’estructura en 16 sessions que abordaran, entre altres temes, l’emmagatzematge i les eines de postprocés i intel·ligència artificial, i aprofundix en aspectes aplicables a la pràctica clínica.

Per tant, tant en l’àmbit assistencial com docent, «i també en investigació, La Fe aposta per la innovació mitjançant el desenvolupament i la implementació de solucions d’intel·ligència artificial per a, en última instància, millorar la salut de les persones en tots els estadis, des de la prevenció fins al tractament», conclou el gerent del departament de salut València La Fe, José Luis Poveda.

Últimes notícies

Morant reivindica Zapatero com a president dels drets davant les acusacions pel cas Plus Ultra

Diana Morant defensa a València que José Luis Rodríguez Zapatero serà recordat com el president dels drets i qualifica de sospitoses les acusacions que l’afecten pel préstec a Plus Ultra.

Quasi 29.000 persones migrants ja cotitzen en la Seguretat Social a la Comunitat Valenciana

Un total de 28.700 persones de les 167.000 sol·licituds de regularització presentades a la Comunitat Valenciana ja han començat a treballar i cotitzar, segons ha informat la ministra Elma Saiz després d’una reunió amb agents socials a València.

El 16 de setembre serà el Dia de les Víctimes del Terrorisme a la Comunitat Valenciana

El Consell ha anunciat que fixarà el 16 de setembre com a Dia de les Víctimes del Terrorisme a la Comunitat Valenciana, data vinculada a l’atemptat d’ETA a Mutxamel en 1991.

Óscar López acusa Feijóo d’“agorer” i de “banyar Espanya de fang”

Óscar López ha acusat Alberto Núñez Feijóo de ser “un agorer” que ha “inundat Espanya de fang” i de liderar una oposició “fallida”, durant una visita als estudis Ciudad de la Luz d’Alacant.

Ayala es penja i oferix disculpes a Dani Olmo pel seu empentó en la final del Mundial

Roberto Fabián Ayala, ajudant de Scaloni en l’Argentina, s’ha mostrat penedit pel seu empentó a Dani Olmo en la final del Mundial 2026 i ha assegurat que li demanarà disculpes en persona. També ha reconegut la superioritat d’Espanya i ha negat qualsevol gest de despege cap a la selecció campiona.

Cauen nou detinguts i 40 armes requisades en una xarxa d’armes liderada des de presó

Els Mossos d'Esquadra han desarticulat una banda de tràfic d’armes dirigida des d’una presó de Barcelona, amb nou detinguts i més de quaranta armes decomissades.

Morant tanca files amb Mascarell i denuncia l’“assetjament” del PP al PSPV

Diana Morant referma el seu suport a Vicent Mascarell després que un jutjat haja obert juí oral contra ell per presumptes calúmnies al PP i critica el clima d’odi en la política espanyola.

Un pescador salva una tortuga marina enredada en una boia davant Port de Sagunt

Una tortuga marina ha sigut rescatada davant la costa de Port de Sagunt gràcies a l’avís d’un pescador recreatiu, després d’aparéixer enredada en una boia i diversos caps. L’animal ha ingressat a l’ARCA del Mar de l’Oceanogràfic de València amb lesions al coll i a les aletes, però sense danys ossis aparents.