Més d’11.000 pacients de La Fe es beneficien de TACs i ressonàncies magnètiques que utilitzen IA

Més d’11.000 persones s’han beneficiat dels sis equips amb intel·ligència artificial (IA) instal·lats ja en l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe per a adquirir imatges mèdiques.

En concret, es tracta d’un TAC espectral que es va posar en marxa el setembre de 2022 i que, en el seu primer any, ha fet proves al voltant de 7.900 pacients.

A este equipament d’avantguarda se sumen tres màquines de ressonància magnètica instal·lades el juny passat i que, des de llavors, han servit per a fer estudis a més de 3.100 persones en este període. Altres dos ressonàncies magnètiques similars entraran en funcionament en les pròximes setmanes.

La intel·ligència artificial integrada en estes màquines de tomografia computada i ressonància magnètica s’aplica tant a l’adquisició de les imatges com al processament i la interpretació, i permet obtindre informació de major qualitat, això és, molt detallada i diferenciada.

En este sentit, el director de l’Àrea Clínica d’Imatge Mèdica de l’Hospital La Fe, Luis Martí-Bonmatí, ha explicat que els fluxos de treball intel·ligents «augmenten la qualitat de les imatges, la qual cosa facilita el diagnòstic precís al mateix temps que disminuïx al voltant d’un 30% la duració de la prova i un 20% la radiació».

Millorar la qualitat de les imatges i la informació extreta d’elles, així com el flux de treball i el temps d’informat es traduïx, «en un menor temps de resposta i en una millora en la precisió diagnòstica, crucials en situacions de processos crítics o quan tractem amb pacients oncològics», segons ha afegit Martí-Bonmatí.

A més, tant el TAC com la ressonància magnètica s’empren en població adulta i pediàtrica, on és especialment important que la seguretat dels estudis siga màxima.

Les àrees en les quals s’usen els equipaments amb IA són, hui dia, càncer (reconstrucció d’imatges, segmentació de tumors i òrgans; detecció i seguiment de nòduls pulmonars), cardiovascular (anàlisi vascular; estudis de perfusió per a ictus isquèmic; segmentació de volums cardíacs; triatge de radiografies de tòraxs) i urològica (detecció de lesions en pròstata).

A més, l’àrea d’Imatge Mèdica de La Fe està immersa en un projecte per a ampliar estes solucions d’intel·ligència artificial disponibles i adquirir una plataforma per a monitorar-les. Esta plataforma permetrà extraure dades sobre l’aplicació de la IA a situacions del món real per a observar els seus resultats i millorar els algorismes. També pretén incloure altres algorismes provats per a agilitzar el diagnòstic de càncer de mama i malalties neurodegeneratives.

Curs en La Fe sobre intel·ligència artificial

A més de les aplicacions assistencials, l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe impartirà enguany un curs d’intel·ligència artificial dirigit principalment a professionals de l’àrea Clínica d’Imatge Mèdica, tant residents com radiòlegs.

La formació s’estructura en 16 sessions que abordaran, entre altres temes, l’emmagatzematge i les eines de postprocés i intel·ligència artificial, i aprofundix en aspectes aplicables a la pràctica clínica.

Per tant, tant en l’àmbit assistencial com docent, «i també en investigació, La Fe aposta per la innovació mitjançant el desenvolupament i la implementació de solucions d’intel·ligència artificial per a, en última instància, millorar la salut de les persones en tots els estadis, des de la prevenció fins al tractament», conclou el gerent del departament de salut València La Fe, José Luis Poveda.

Últimes notícies

Axel Werner renova amb l’Elx fins a 2028 i se’n va cedit a Rosario Central

El porter argentí Axel Werner ha renovat amb l’Elx fins a juny de 2028 i jugarà cedit la pròxima temporada en Rosario Central, on ja ha militat anteriorment.

Mor un home ofegat al riu Xúquer mentre es banyava a Sumacàrcer

Els Bombers del Consorci Provincial de València han localitzat sense vida un home que havia desaparegut mentre es banyava al riu Xúquer, al terme de Sumacàrcer. La víctima és el segon mort en pocs dies en este municipi mentre es banyava al mateix riu.

Localitzen sense vida l’home de 66 anys amb demència desaparegut a Aldaia

Els Bombers del Consorci Provincial de València han trobat mort l’home de 66 anys amb demència que havia desaparegut divendres a Aldaia, després d’un ampli dispositiu de recerca en zones agrícoles.

Pols en suspensió i nits molt càlides a València per l’oratge de nord-est

El vent de nord-est ha deixat este diumenge mínimes molt altes a la Marina Baixa, núvols baixos a València i nord d’Alacant i menys visibilitat per pols en suspensió. Este dilluns hi haurà avís groc a l’interior de València per màximes de fins a 38 graus.

El foc de Lucena del Cid queda controlat i la Generalitat activa mitjans a Cabanes

L’incendi forestal declarat divendres a Lucena del Cid (Castelló) ha quedat controlat i en Fase 3 del PEIF, mentres Emergències ha mobilitzat mitjans aeris i terrestres per un altre foc de vegetació a Cabanes.

L’Operació Pas de l’Estret supera els 450.000 passatgers amb xifres molt semblants a les de 2025

L’Operació Pas de l’Estret ha registrat 458.150 passatgers i 115.002 vehicles des del 15 de juny, amb un lleuger descens respecte a les mateixes dates de 2025 però amb una fluïdesa general en ports i frontera.

Jorge Rodríguez alerta que el municipalisme ‘ha deixat de fer gràcia i comença a fer por’ als grans partits

El secretari general d'Ens Uneix, Jorge Rodríguez, assegura que el municipalisme guanya força a la Comunitat Valenciana i ja ‘comença a fer por’ als partits tradicionals, amb més de 60 alcaldies sota l’òrbita d’Unión Municipalista.

Reb alta el corredor de Moixent ferit amb traumatisme cranial als Sanfermins

El veí de Moixent ferit amb un traumatisme cranial en l’encierro d’este diumenge ha rebut l’alta, mentres continuen ingressats diversos corredors, entre ells un alacantí en Medicina Intensiva.