Més d’11.000 pacients de La Fe es beneficien de TACs i ressonàncies magnètiques que utilitzen IA

Més d’11.000 persones s’han beneficiat dels sis equips amb intel·ligència artificial (IA) instal·lats ja en l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe per a adquirir imatges mèdiques.

En concret, es tracta d’un TAC espectral que es va posar en marxa el setembre de 2022 i que, en el seu primer any, ha fet proves al voltant de 7.900 pacients.

A este equipament d’avantguarda se sumen tres màquines de ressonància magnètica instal·lades el juny passat i que, des de llavors, han servit per a fer estudis a més de 3.100 persones en este període. Altres dos ressonàncies magnètiques similars entraran en funcionament en les pròximes setmanes.

La intel·ligència artificial integrada en estes màquines de tomografia computada i ressonància magnètica s’aplica tant a l’adquisició de les imatges com al processament i la interpretació, i permet obtindre informació de major qualitat, això és, molt detallada i diferenciada.

En este sentit, el director de l’Àrea Clínica d’Imatge Mèdica de l’Hospital La Fe, Luis Martí-Bonmatí, ha explicat que els fluxos de treball intel·ligents «augmenten la qualitat de les imatges, la qual cosa facilita el diagnòstic precís al mateix temps que disminuïx al voltant d’un 30% la duració de la prova i un 20% la radiació».

Millorar la qualitat de les imatges i la informació extreta d’elles, així com el flux de treball i el temps d’informat es traduïx, «en un menor temps de resposta i en una millora en la precisió diagnòstica, crucials en situacions de processos crítics o quan tractem amb pacients oncològics», segons ha afegit Martí-Bonmatí.

A més, tant el TAC com la ressonància magnètica s’empren en població adulta i pediàtrica, on és especialment important que la seguretat dels estudis siga màxima.

Les àrees en les quals s’usen els equipaments amb IA són, hui dia, càncer (reconstrucció d’imatges, segmentació de tumors i òrgans; detecció i seguiment de nòduls pulmonars), cardiovascular (anàlisi vascular; estudis de perfusió per a ictus isquèmic; segmentació de volums cardíacs; triatge de radiografies de tòraxs) i urològica (detecció de lesions en pròstata).

A més, l’àrea d’Imatge Mèdica de La Fe està immersa en un projecte per a ampliar estes solucions d’intel·ligència artificial disponibles i adquirir una plataforma per a monitorar-les. Esta plataforma permetrà extraure dades sobre l’aplicació de la IA a situacions del món real per a observar els seus resultats i millorar els algorismes. També pretén incloure altres algorismes provats per a agilitzar el diagnòstic de càncer de mama i malalties neurodegeneratives.

Curs en La Fe sobre intel·ligència artificial

A més de les aplicacions assistencials, l’Hospital Universitari i Politècnic La Fe impartirà enguany un curs d’intel·ligència artificial dirigit principalment a professionals de l’àrea Clínica d’Imatge Mèdica, tant residents com radiòlegs.

La formació s’estructura en 16 sessions que abordaran, entre altres temes, l’emmagatzematge i les eines de postprocés i intel·ligència artificial, i aprofundix en aspectes aplicables a la pràctica clínica.

Per tant, tant en l’àmbit assistencial com docent, «i també en investigació, La Fe aposta per la innovació mitjançant el desenvolupament i la implementació de solucions d’intel·ligència artificial per a, en última instància, millorar la salut de les persones en tots els estadis, des de la prevenció fins al tractament», conclou el gerent del departament de salut València La Fe, José Luis Poveda.

Últimes notícies

Ezequiel Ponce torna a l’Elx amb contracte fins 2027

L’argentí Ezequiel Ponce torna a l’Elx després del seu pas pel Houston Dynamo i firma fins juny de 2027, ampliable dos anys més.

Alerta taronja per pluges fortes a l’interior de Castelló i València este dissabte

El Centre de Coordinació d’Emergències ha activat per a dissabte l’alerta taronja per pluges i tronades a l’interior nord de Castelló i per pluges a l’interior nord de València, a més de diverses alertes grogues per pluja, tronades i temperatures altes al litoral.

Foios estrena un gran mural en homenatge a Ferran Torres al poliesportiu municipal

Foios ha estrenat un mural gegant al poliesportiu municipal dedicat a Ferran Torres, autor del gol que va donar a Espanya el seu segon Mundial. L’Ajuntament també ha iniciat els tràmits per nomenar-lo Fill Predilecte.

El PSPV acusa el Consell de encarir de nou la vivenda protegida i fer-la inassolible

El PSPV-PSOE ha acusat el Consell del PP d’haver encarit de nou el mòdul de vivenda protegida a la Comunitat Valenciana fins als 2.568 euros per metre quadrat, fet que, segons el partit, la fa cada vegada més inassolible per a famílies, jóvens i classes mitjanes. Els socialistes critiquen també l’oportunitat de la publicació en ple període vacacional i reclamen al president Juanfran Pérez Llorca que revertisca l’augment i revise la seua política d’habitatge.

Així funcionarà la nova política d’entrades del Levante al Ciutat de València

El Levante ha estrenat una política d’entrades amb preus dinàmics i avantatges per als aficionats amb Carnet Simpatizante, així com descomptes per als abonats. El club també incentiva que els socis alliberen el seient quan no puguen acudir.

Polònia serà el país convidat al València Design Fest 2026 amb una gran mostra artesanal

València Design Fest tornarà del 10 de setembre al 15 d’octubre de 2026 amb Polònia com a país convidat i una extensa programació centrada en l’artesania contemporània, el disseny i l’intercanvi professional.

Els zoològics ibèrics detecten canvis en el comportament animal durant l’eclipsi solar

Diversos parcs zoològics d’Espanya i Portugal han registrat canvis en la conducta d’elefants, monos, aus i cérvols durant l’eclipsi solar, amb reagrupaments, fugides i vocalitzacions inusuals. Els centres han participat en un projecte coordinat per a estudiar la resposta dels animals a la baixada de llum.

147 atencions oftalmològiques en la Comunitat Valenciana després de l’eclipsi solar

Els centres de salut i hospitals de la Comunitat Valenciana han atés 147 persones per molèsties oculars relacionades amb l’eclipsi solar, cap d’elles amb necessitat d’ingrés.