20.9 C
València
Diumenge, 7 desembre, 2025

El Parlament britànic és el primer del món a promulgar una declaració d’«emergència climàtica»

Un grup de manifestants de la plataforma Extinction Rebellion exhigint més responsabilitats ambientals als polítics

Un grup de manifestants de la plataforma Extinction Rebellion exhigint més responsabilitats ambientals als polítics | @XRBarcelona

 

Els diputats del Parlament del Regne Unit s’ha unit per a aprovar per primera vegada en la història una declaració d’«emergència climàtica i ecològica», una declaració de bones intencions que, tot i així, no es compromet a res.

 

S’ha conseguit esta fita simbòlica este dimecres passat a proposta del Partit Laborista de Jeremy Corbyn, que assegura que gràcies al desig i pes dels laboristes en el Parlament han ‘obligat’ a la cambra a fer esta declaració. Corbyn i els seus diputats també han animat a iniciar «una revolució industrial verda», tal com es pot llegir en una piulada que ha penjat en les xarxes socials:

 

Què demana el moviment ‘Extinction Rebellion’

El manifest de defensa del clima ha arribat després de setmanes de mobilitzacions amb aldarulls a Londres, impulsades per la plataforma Extinction Rebellion que reclama accions contundents dels governs europeus per a salvar el planeta del Canvi Climàtic, el final de l’emissió de gasos d’efecte hivernacle el 2025 i la creació d’una assemblea ciutadana.

 

 

Tres setmanes de manifestacions pacífiques però contundents ha obligat als cossos de seguretat i Scotland Yard a detenir centenars d’activistes per a dificultar el trànsit en zones cèntriques de la ciutat anglesa. Però, al final, els dirigents britànics accepten iniciar una reforma a favor del planeta.

 

Els governs de Gal·les i Escòcia també declaren l’emergència climàtica

Rebel·lió o extinció: el lema del moviment en una manifestació a Mallorca

Rebel·lió contra el canvi climàtic o extinció: el lema del moviment en una manifestació en Mallorca | @XRMallorca

 

A part del manifest del Parlament britànic, els governs de Gal·les i Escòcia van anunciar voluntats polítiques dies abans. Diumenge 28 d’abril va ser la primera ministra escocesa, Nicola Sturgeon, la que va declarar l’emergència climàtica a la conferència del Partit Nacional Escocès, el SNP. L’endemà, el dilluns 29 d’abril, el govern gal·lés va fer una declaració pareguda a través de la consellera d’Energia, Planificació i Afers Rurals, Lesley Griffiths.

 

Estos manifests simbòlics de tants partits polítics, per a canviar l’estratègia mediambiental i preocupar-se més pel clima, han sorgit a causa de la inquietud dels estudiants del moviment Fridays For Future promogut per l’adolescent sueca Greta Thunberg i, després, per l’aparició de la plataforma protagonista d’esta notícia. Extinction Rebellion va començar les protestes el novembre, ocupant ponts del centre de Londres.

Últimes notícies

Cristina Ouviña va reaparéixer després de ser mare: 573 dies després del seu últim partit oficial

La base del València Basket va reaparéixer 573 dies després de la seua última trobada després de la seua maternitat i va tancar amb un triple el 83-66 davant el Spar Gran Canària.

Sarabia reivindica a l’Elx després del 3-0 al Girona: superiors des del primer minut

El tècnic de l'Elx va assegurar que el seu equip va ser superior des de l'inici en el 3-0 al Girona i va subratllar la pressió alta, el 3-4-3 i l'aportació de Fort i Rafa Mir. Va considerar que era un dia clau per a tallar la ratxa i reforçar la confiança.

Marcelino es convertix en el tècnic del Vila-real amb més victòries en Lliga: 93

La victòria davant el Getafe situa a Marcelino com l'entrenador del Vila-real amb més triomfs en Primera, amb 93, per davant de Pellegrini. La ratxa de lliga de l'equip encadena sis victòries i suma onze en quinze jornades.

3-0: L’Elx es retroba amb la victòria davant un Girona fràgil

L'Elx va tallar la seua mala ratxa huit jornades després amb un 3-0 sòlid davant el Girona. Valera va obrir el marcador i Rafa Mir va sentenciar amb dos punts després del descans, en un dol marcat per fallades del porter visitant.

Lisci avisa: demà és un partit de guanyar sí o sí davant el Llevant

El tècnic d'Osasuna ha qualificat el dol davant el cuer com el més important de la temporada. Recupera a Budimir i a Rosier i demana màxima atenció en les àrees.

Osasuna i Llevant, dol directe per a fugir de la zona baixa en l’estrena de lliga de De el Moral i Iborra

Osasuna rep a un Llevant cuer en un xoc clau per la permanència. El tàndem Del Moral-Iborra s'estrena en Lliga després de la destitució de Julián Calero.

Investiguen una agressió amb arma blanca a un home al Jardí del Túria de València

La Policia investiga l'agressió amb arma blanca patida de matinada per un home trobat al Jardí del Túria. Roman ingressat amb pronòstic reservat i indocumentat.

Investiguen una agressió amb arma blanca al Jardí del Túria de València

La Policia Nacional investiga una agressió amb arma blanca ocorreguda de matinada al Jardí del Túria. La víctima, sense documentació, està hospitalitzada amb pronòstic reservat.