El Parlament britànic és el primer del món a promulgar una declaració d’«emergència climàtica»

Un grup de manifestants de la plataforma Extinction Rebellion exhigint més responsabilitats ambientals als polítics

Un grup de manifestants de la plataforma Extinction Rebellion exhigint més responsabilitats ambientals als polítics | @XRBarcelona

 

Els diputats del Parlament del Regne Unit s’ha unit per a aprovar per primera vegada en la història una declaració d’«emergència climàtica i ecològica», una declaració de bones intencions que, tot i així, no es compromet a res.

 

S’ha conseguit esta fita simbòlica este dimecres passat a proposta del Partit Laborista de Jeremy Corbyn, que assegura que gràcies al desig i pes dels laboristes en el Parlament han ‘obligat’ a la cambra a fer esta declaració. Corbyn i els seus diputats també han animat a iniciar «una revolució industrial verda», tal com es pot llegir en una piulada que ha penjat en les xarxes socials:

 

Què demana el moviment ‘Extinction Rebellion’

El manifest de defensa del clima ha arribat després de setmanes de mobilitzacions amb aldarulls a Londres, impulsades per la plataforma Extinction Rebellion que reclama accions contundents dels governs europeus per a salvar el planeta del Canvi Climàtic, el final de l’emissió de gasos d’efecte hivernacle el 2025 i la creació d’una assemblea ciutadana.

 

 

Tres setmanes de manifestacions pacífiques però contundents ha obligat als cossos de seguretat i Scotland Yard a detenir centenars d’activistes per a dificultar el trànsit en zones cèntriques de la ciutat anglesa. Però, al final, els dirigents britànics accepten iniciar una reforma a favor del planeta.

 

Els governs de Gal·les i Escòcia també declaren l’emergència climàtica

Rebel·lió o extinció: el lema del moviment en una manifestació a Mallorca

Rebel·lió contra el canvi climàtic o extinció: el lema del moviment en una manifestació en Mallorca | @XRMallorca

 

A part del manifest del Parlament britànic, els governs de Gal·les i Escòcia van anunciar voluntats polítiques dies abans. Diumenge 28 d’abril va ser la primera ministra escocesa, Nicola Sturgeon, la que va declarar l’emergència climàtica a la conferència del Partit Nacional Escocès, el SNP. L’endemà, el dilluns 29 d’abril, el govern gal·lés va fer una declaració pareguda a través de la consellera d’Energia, Planificació i Afers Rurals, Lesley Griffiths.

 

Estos manifests simbòlics de tants partits polítics, per a canviar l’estratègia mediambiental i preocupar-se més pel clima, han sorgit a causa de la inquietud dels estudiants del moviment Fridays For Future promogut per l’adolescent sueca Greta Thunberg i, després, per l’aparició de la plataforma protagonista d’esta notícia. Extinction Rebellion va començar les protestes el novembre, ocupant ponts del centre de Londres.

Últimes notícies

Una avaria en l’avió retrasa el retorn de Pérez Llorca des de Brussel·les a València

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, retrasa el seu retorn des de Brussel·les a València per una avaria en el vol de tornada i es preveu que arribe al llarg del divendres. La vicepresidenta primera, Susana Camarero, l’ix al pas i presidirà el ple del Consell i un acte sobre L’Albufera i El Saler.

Canvi radical d’oratge al primer cap de setmana de juny: desplom tèrmic, vent i pluges

La Comunitat Valenciana viurà el primer cap de setmana de juny amb una brusca baixada de les temperatures, intervals de vent fort i ruixats sobretot este divendres a València i Alacant, segons Aemet.

Cerquen un home desaparegut mentre es banyava en una platja d’Almassora

Equips de Bombers, Salvament Marítim, Guardia Civil i serveis sanitaris busquen des de primera hora de la vesprada un home que uns veïns han vist desaparèixer en l’aigua a la platja del Pla de la Torre d’Almassora.

Carlos Espí, millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports després del seu primer any en Primera

El davanter del Levante Carlos Espí, autor d’onze gols en la seua estrena en Primera Divisió amb només 20 anys, és reconegut com a millor jugador sub-23 de LaLiga EA Sports 2025-2026.

Xàtiva s’acosta als 40 graus i la Comunitat registra les màximes més altes d’Espanya

La Comunitat Valenciana ha marcat este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en diverses localitats de València i Alacant.

La Comunitat encapçala les temperatures d’Espanya amb quasi 40 graus a Xàtiva

La Comunitat Valenciana registra este dijous les temperatures màximes més altes d’Espanya, amb fins a 38,2 graus a Xàtiva i valors molt elevats en el prelitoral valencià.

El Valencia Basket fitxa l’alera internacional Helena Pueyo per a dos temporades

El Valencia Basket, vigent campió de Lliga i Copa de la Reina, incorpora l’alera internacional Helena Pueyo per a les pròximes dues temporades després de destacar al Casademont Zaragoza i amb la selecció espanyola.

Rovira defensa els pressupostos de 2026 com a útils i justos i reclama ajuda a Pedro Sánchez

El conseller d’Economia, Hisenda i Administració Pública, José Antonio Rovira, defensa que els pressupostos de la Generalitat per a 2026, de 33.305 milions, són útils i justos per als valencians i exigeix al Govern un fons de nivellació i el pagament del deute pendent en dependència i sanitat.