17.8 C
València
Divendres, 30 gener, 2026

Protegixen per primera volta les girafes del comerç internacional d’espècies vives

Les girafes surten fora del comerç internacional d'espècies vives o de les seves parts, per protegir-les d'una futura desaparició

Les girafes ixen fora del comerç internacional d’espècies vives, per a protegir-les d’una futura desaparició | Pixabay

 

Les girafes han entrat este dijous passat, per primera volta en la història, en una nova mesura de protecció que consistix en la restricció del seu comerç internacional, a causa de la seua progressiva desaparició, que oscil·la entre el 36% i el 40% de la seua població en els últims trenta anys.

 

Eixa decisió va ser adoptada a la conferència dels 183 estats que participen en la convenció que regula el comerç internacional d’espècies de flora i fauna amenaçades, i que se celebra esta setmana i la següent en Ginebra. Una aclaparadora majoria de 106 països van votar a favor de la restricció del comerç d’exemplars vius i les seues parts; 21 en contra i 7 es van abstindre.

 

Els països de l’Àfrica central i occidental reclamaven eixa nova figura de protecció a favor de les girafes, espantats per la reducció de la població d’estos animals; però, al mateix temps, era criticada  per un altre grup de països del sud del continent africà que van defensar els èxits dels seus programes de conservació.

 

D’ara en avant, tot comerç internacional de girafes estarà subjecte a un permís especial d’exportació o reexportació, que només podrà ser emés per les autoritats pertinents si consideren que l’operació comercial no amenaça la supervivència de l’espècie en el seu medi natural.

 

Una espècie que camina cap a una desaparició silenciosa

Les girafes viuen en llibertat exclusivament en Àfrica i es calcula que, actualment, quedarien uns 50.000 exemplars, segons el científic cap de la Secretaria que gestiona la convenció, Thomas Meulenaer. Els països africans que han liderat la campanya per a protegir esta espècie estan desesperats pels pocs individus que queden en els seus territoris i creuen que restringir el comerç internacional ajudarà a què l’espècie es recupere i atraurà l’atenció internacional cap al problema.

 

El fort creixement demogràfic en l’Àfrica és la major amenaça per a les girafes, ja que els sers humans ocupen cada vegada més territoris que formen part de l’hàbitat d’este mamífer, va explicar De Meulenaer. A més, les girafes són blanc de caça per la seua carn, la seua cua, la seua pell i com a trofeus.

 

Un grup de països del sud d’Àfrica (Botswana, Moçambic, Namíbia, Sud-àfrica, Tanzània, Zàmbia i Zimbabwe) va intentar evitar que la restricció de comerç s’aplicara a ells baix l’argument que les seues poblacions de girafes no només són saludables, sinó que han crescut en els últims anys. No obstant això, la conferència es va negar a fer excepcions. Davant d’eixa situació, eixos països van dir que rebutjaven la decisió i que presentaran esmenes.

 

La conferència dels països de la Convenció sobre el Comerç Internacional d’Espècies Amenaçades de Fauna i Flora Silvestre (CITES) reunix fins al pròxim dia 28 a 3.000 experts de tot el món en Ginebra, Suïssa.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

El València busca en el Villamarín encadenar dos victòries a domicili quasi dos anys després

L'equip de Carlos Corberán visita el Villamarín amb l'opció d'encadenar dos triomfs fora després del 0-1 a Getafe, alguna cosa que no aconseguix des d'abril de 2024.

Parc Sagunt firma la venda de 381.804 m² a Inditex per 64,9 milions

EEE ha venut a Alveston ITG, del Grup Inditex, 381.804 m² en Parc Sagunt II per 64,9 milions per a un projecte logístic al costat de la gigafactoria de Powerco. Queden 618.398 m² disponibles en quatre lots, després d'un procés iniciat en 2025 i adjudicat al novembre.

Barcala defén que la regidor d’Urbanisme va obtindre la vivenda social abans d’entrar en política

L'alcalde ha assegurat que Rocío Gómez va ser adjudicatària en 2018, anys abans de ser regidora, i ha ordenat un expedient per a aclarir el procés i depurar responsabilitats.

L’efecte Castro mesura el desgast de l’Atlètic

El Llevant arriba revitalitzat per Luís Castro i posa a prova a un Atlètic amb 67 hores i mitja de descans, sense fitxatges i amb problemes de resolució en les àrees.

El PSPV portarà a Antifrau el ‘pelotazo’ de les vivendes públiques a Alacant

El PSPV portarà a l'Agència Antifrau el presumpte pelotazo en l'adjudicació de vivendes públiques en La Condomina. Demana explicacions, dimissions i més control.

El Barça no es fia i prepara canvis davant un Elx en urgència

El Barcelona afronta el dol en el Martínez Valero amb respecte a un Elx necessitat i amb nombroses baixes. Hansi Flic vigila la fragilitat defensiva i sospesa ajustos en l'equip.

Osasuna rep a un Vila-real en la seua pitjor ratxa recent amb la confiança reforçada

Osasuna afronta el dol en El Sadar enfortit pel seu primer triomf a domicili del curs, mentres el Vila-real arriba després de quatre derrotes seguides i poc descans.

El ‘petxinot’, el xicotet mol·lusc clau per a la filtració de l’aigua en L’Albufera

El petxinot, una cloïssa d'aigua dolça en perill crític, filtra milers de litres i sosté l'equilibri de L'Albufera. Una aliança impulsa la seua reproducció i reintroducció.