10.7 C
València
Divendres, 16 gener, 2026

Protegixen per primera volta les girafes del comerç internacional d’espècies vives

Les girafes surten fora del comerç internacional d'espècies vives o de les seves parts, per protegir-les d'una futura desaparició

Les girafes ixen fora del comerç internacional d’espècies vives, per a protegir-les d’una futura desaparició | Pixabay

 

Les girafes han entrat este dijous passat, per primera volta en la història, en una nova mesura de protecció que consistix en la restricció del seu comerç internacional, a causa de la seua progressiva desaparició, que oscil·la entre el 36% i el 40% de la seua població en els últims trenta anys.

 

Eixa decisió va ser adoptada a la conferència dels 183 estats que participen en la convenció que regula el comerç internacional d’espècies de flora i fauna amenaçades, i que se celebra esta setmana i la següent en Ginebra. Una aclaparadora majoria de 106 països van votar a favor de la restricció del comerç d’exemplars vius i les seues parts; 21 en contra i 7 es van abstindre.

 

Els països de l’Àfrica central i occidental reclamaven eixa nova figura de protecció a favor de les girafes, espantats per la reducció de la població d’estos animals; però, al mateix temps, era criticada  per un altre grup de països del sud del continent africà que van defensar els èxits dels seus programes de conservació.

 

D’ara en avant, tot comerç internacional de girafes estarà subjecte a un permís especial d’exportació o reexportació, que només podrà ser emés per les autoritats pertinents si consideren que l’operació comercial no amenaça la supervivència de l’espècie en el seu medi natural.

 

Una espècie que camina cap a una desaparició silenciosa

Les girafes viuen en llibertat exclusivament en Àfrica i es calcula que, actualment, quedarien uns 50.000 exemplars, segons el científic cap de la Secretaria que gestiona la convenció, Thomas Meulenaer. Els països africans que han liderat la campanya per a protegir esta espècie estan desesperats pels pocs individus que queden en els seus territoris i creuen que restringir el comerç internacional ajudarà a què l’espècie es recupere i atraurà l’atenció internacional cap al problema.

 

El fort creixement demogràfic en l’Àfrica és la major amenaça per a les girafes, ja que els sers humans ocupen cada vegada més territoris que formen part de l’hàbitat d’este mamífer, va explicar De Meulenaer. A més, les girafes són blanc de caça per la seua carn, la seua cua, la seua pell i com a trofeus.

 

Un grup de països del sud d’Àfrica (Botswana, Moçambic, Namíbia, Sud-àfrica, Tanzània, Zàmbia i Zimbabwe) va intentar evitar que la restricció de comerç s’aplicara a ells baix l’argument que les seues poblacions de girafes no només són saludables, sinó que han crescut en els últims anys. No obstant això, la conferència es va negar a fer excepcions. Davant d’eixa situació, eixos països van dir que rebutjaven la decisió i que presentaran esmenes.

 

La conferència dels països de la Convenció sobre el Comerç Internacional d’Espècies Amenaçades de Fauna i Flora Silvestre (CITES) reunix fins al pròxim dia 28 a 3.000 experts de tot el món en Ginebra, Suïssa.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

0-1: El València pren avantatge al descans a Burgos

El València s'ha anat al vestuari per davant gràcies a una cabotada de Rubén Iranzo als deu minuts. El Burgos va generar ocasions, però l'eficàcia visitant va marcar la diferència.

La federació veïnal demana reunir-se amb Catalá per a desbloquejar la ZBE a València

La federació veïnal sol·licita una reunió directa amb l'alcaldessa per a desbloquejar la Zona de Baixes Emissions, després de mesos sense acord malgrat la pròrroga estatal.

El pont de l’estació de Paiporta continuarà obert al trànsit durant la seua reconstrucció

El pont de l'estació de Paiporta es mantindrà obert amb dos carrils mentres s'intensifiquen les obres. Els treballs seran per fases i hi haurà talls puntuals comunicats amb antelació.

Jordi Sevilla demana al PSOE canviar el rumb i pactar amb grans partits, no amb Junts, ERC ni Podemos

Jordi Sevilla ha instat el PSOE a corregir el rumb i a buscar pactes amb grans partits per a afrontar vivenda i ocupació juvenil, no amb Junts, ERC ni Podemos. Emmarca el seu missatge en el manifest 'Socialdemocràcia 21' i ha demanat a PP i PSOE frenar la polarització.

Catarroja inicia la segona fase de les obres del clavegueram per via d’emergència

L'Ajuntament ha activat una nova actuació de rehabilitació del clavegueram per la via d'emergència després dels danys de la DANA d'octubre. Els treballs es repartixen en diversos punts, duraran huit mesos i compten amb 264.124,11 euros de pressupost.

Pérez Llorca veu el finançament com a ‘cartell electoral’ de Montero i demana una reunió amb presidents

Pérez Llorca sosté que la proposta del Govern manca de consens i la vincula a la candidatura de María Jesús Montero. Reclama una trobada amb tots els presidents autonòmics per a abordar un model real i urgent per a la Comunitat Valenciana.

Morant demana als presidents autonòmics no torpedinar un model de finançament sense perdedors

La ministra ha reclamat als presidents autonòmics que no bloquegen la reforma del finançament i ha defés que el model no resta a cap comunitat i millora de manera notable els recursos de la Comunitat Valenciana. Agents socials han avalat la proposta i han demanat acompanyar-la d'un fons transitori i de la condonació parcial del deute.

Montero descarta que Feijóo porte a Sánchez un model alternatiu de finançament

Montero ha sostingut que Feijóo no presentarà el dilluns una proposta pròpia de finançament autonòmic perquè no la té. Ha urgit a aprofitar l'oportunitat per a reformar el sistema.