15.3 C
València
Dimarts, 3 febrer, 2026

Un revolucionari esprai reduïx a la mitat el consum d’aigua quan estirem de la cadena

El nou esprai redueix a la meitat l'ús de l'aigua quan utilitzem el vàter

El nou esprai reduïx a la mitat l’ús de l’aigua quan utilitzem el vàter | Arxiu

 

L’aigua és un bé molt preuat que, amb la previsió de sequeres més severes en un futur a causa del canvi climàtic, haurem de cuidar encara més. Una de les accions quotidianes que més aigua gasta és quan estirem de la cadena del vàter, gest que consumix vora 6 litres en pocs segons. Per esta raó, un nou invent permet reduir molt esta despesa.

 

Es tracta d’un esprai revolucionari que s’aplica en el vàter en dos passos. El primer consistix en l’aplicació abans de fer les nostres deposicions, creant una superfície llisa i repel·lent al líquid, ja que el producte està creat a partir de polímers injectats molecularment. Seguidament, es forma una espècie de capa amb pels més prims que els humans, moment en què s’aplica un segon esprai que convertix la superfície en ‘súper’ esvarant.

 

«Quan posem este recobriment en un inodor en el laboratori i bolquem la matèria fecal sintètica en ell, esta simplement s’esvara cap avall i res s’enganxa al vàter», explica a ‘Phys.org’ el coautor del producte, Jing Wang. Una volta s’han fet les deposicions, tot queda immers en el fons del vàter i quan estirem de la cadena només necessitem la mitat d’aigua que utilitzem ara per a conseguir que desapareixen les restes cap a les canonades.  

 

L’invent ha sigut batejat amb el nom de ‘superfície llisa impregnada de líquid (LESS)’ i ha sigut desenvolupat per un grup d’investigadors de la ‘universitat Estatal de Pennsilvanià (Estats Units). L’estudi ha sigut publicat en la revista ‘Nature Sustainability’ en el marc del Dia Mundial del Vàter que s’ha celebrat este passat dimarts.

 

Les bactèries dels vàters es veuen molt reduïdes amb aquest esprai

Els bacteris dels vàters es veuen molt reduïdes amb este esprai | Arxiu

 

El producte pot durar fins a 500 voltes i evita infeccions

Segons els seus impulsors, este esprai pot aguantar dins del vàter fent la seua funció fins a 500 estirades de cadena i, per tant, estem parlant d’una iniciativa molt favorable per al medi ambient i econòmicament viable. El recobriment del producte tarda només 5 minuts en fixar-se a la superfície de l’inodor.

 

Més allà de l’estalvi i la millora mediambiental que implica este esprai, també destaca el fet de què el nou producte elimina eficaçment els bacteris, evitant infeccions i malalties que poden provocar greus problemes de salut, a més de la mala olor que emeten estos objectes quan estan bruts.

 

Una solució per als països subdesenvolupats

També és molt important que este producte es puga aplicar i és útil en vàters que no funcionen amb aigua, com per exemple els dels països subdesenvolupats. Això pot millorar molt la salubritat i la higiene dels habitatges pobres, a on moltes malalties s’agafen per culpa de la brutícia en el lavabo, especialment els xiquets. «El nostre objectiu és portar esta tecnologia al mercat per tal de què tot el món se’n puga beneficiar», conclou Wang.

 

També pots llegir…

Últimes notícies

Maig encara el Benidorm Fest amb ‘Toca’m’ i llibertat creativa enfront de OT

Maig porta al Benidorm Fest 2026 'Toca'm' i remarca que, a diferència de 'OT', gaudix de llibertat creativa total. Presentarà un xou dissenyat amb el seu propi equip.

Ratxes molt fortes de ponent a l’interior abans del repunt de les màximes

L'interior de València i Castelló afrontarà de matinada ratxes molt fortes de ponent i un descens tèrmic; el dimecres les màximes repuntaran, sobretot a València.

Dos detinguts pel robatori de material ceràmic en una empresa d’Almassora

La Guàrdia Civil ha arrestat a dos hòmens de 37 i 46 anys per sostraure diverses caixes de material ceràmic després de forçar el perímetre d'una empresa a Almassora. El dispositiu d'investigació va permetre localitzar-los i posar-los a disposició judicial eixa mateixa nit.

L’atur puja al gener en la Comunitat Valenciana i cau l’afiliació, amb millor evolució interanual

La desocupació va augmentar un 0,62% al gener fins a 291.731 persones i l'afiliació va caure un 1,53%. En l'últim any l'atur baixa un 8,43% i l'afiliació puja un 3,63%.

L’Atlètic inscriu a Mendoza sobre la botzina i destaca en un mercat d’hivern auster

L'Atlètic de Madrid va ser protagonista del tancament en registrar a Lookman, Obed Vargas i a Rodrigo Mendoza, confirmat a les 23.57. LaLiga va validar 14 altes en un gener amb 44 operacions i gasto total per davall de 60 milions.

L’Elx reforça el seu centre del camp amb el retorn de Tete Morente fins a 2028

L'Elx ha incorporat a Tete Morente, que torna després d'una etapa en el US Lecce i firma fins a juny de 2028. És el tercer reforç del mercat hivernal.

Expedienten a un funcionari per adjudicar una vivenda social a Alacant a la seua dona

La Conselleria de Vivenda ha obert un expedient amb suspensió cautelar a un tècnic que va validar l'adjudicació d'una vivenda pública al seu cònjuge. El cas va aflorar després d'una segona revisió lligada a altres adjudicacions polèmiques en La Condomina.

La Diputació de València agraïx la solidaritat de les confessions religioses després de la dana

Vicent Mompó s'ha reunit amb una vintena de representants de diferents religions per a reconéixer la seua ajuda després de la dana. Les confessions han demanat més coordinació i ferramentes per a plasmar el pluralisme religiós.