12.4 C
València
Dimecres, 7 gener, 2026

Mompó i Enguix recuperen la ‘gestió’ en una Diputació que celebra un any ‘més pròxima als municipis’

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, i la vicepresidenta primera, Natàlia Enguix, han fet balanç del primer any del govern provincial que es va constituir el 14 de juliol de 2023. En paraules de Mompó, “un govern sòlid, assentat sobre un clima de total confiança, en el qual tots els seus integrants compartim la visió municipalista de la política i la necessitat d’acostar la institució als alcaldes i alcaldesses”. Per a la vicepresidenta Enguix, “una Diputació entregada a les comarques i als municipis més xicotets, que treballa de manera transversal en un clima de confiança per un bé comú”.

En xifres, els primers 12 mesos de treball conjunt entre els populars i Ens Uneix deixen un Pla Obert amb 340 milions d’euros per als municipis i 10 per a les mancomunitats en el període 2024-27. El principal programa inversor de la Diputació, que es va aprovar sis mesos abans que l’últim pla de l’anterior govern, es complementa amb el Fons de Cooperació, que l’executiu de Mompó i Enguix manté amb els 80 milions d’euros anuals que va aportar la corporació provincial en 2022 i 2023, destinats a inversió o despesa corrent i amb un repartiment que “protegix els municipis més xicotets”.

A estes quantitats se sumen altres partides com els 10 milions per a recuperació del patrimoni històric, els vuit milions per a la rehabilitació de trinquets i instal·lacions esportives, i 2,3 milions per al Cicle Integral de l’Aigua, que s’afigen als més de 30 milions que al llarg de la legislatura es preveu que invertisquen els municipis en la millora de les infraestructures hídriques per a garantir este servici bàsic per a la ciutadania.

El president, Vicent Mompó, ha posat l’èmfasi en “la recuperació de la gestió que ens ha permés incrementar les línies d’inversió, però sobretot estar més prop dels alcaldes i alcaldesses en el seu dia a dia i facilitar-los les coses, amb el repte que puguen tirar avant tots els seus projectes i estos es traduïsquen en millores reals per a les seues veïnes i veïns”. “El nostre principal objectiu és que els ajuntaments no hagen de renunciar a les ajudes i els diners es quede als pobles, i per a això és fonamental la implicació de la Diputació en els procediments”, apunta Mompó.

El màxim responsable provincial ha valorat molt positivament les fites aconseguides en este primer any de govern, des de “la posada en marxa en temps rècord del major programa inversor en la història de la Diputació fins al manteniment d’una ferramenta molt important per als ajuntaments com és el Fons de Cooperació; sense oblidar que l’àrea de Carreteres ha desbloquejat la Ronda de Pedralba; que en Innovació s’ha potenciat el concepte de municipis intel·ligents i es treballa amb ells l’obtenció de fons europeus; i que la cultura s’ha convertit en un element vertebrador en el nostre territori, amb la itinerància dels espectacles i recursos culturals”.

Vicent Mompó ha ressaltat que la corporació que dirigix “ha obert les seues portes a tots els valencians i valencianes, donant a conéixer el nostre patrimoni i reforçant els senyals d’identitat en jornades festives com el 9 d’Octubre, les Falles o el Dia de la Constitució, i a través de les visites de ‘*Açò és la Dipu’, una iniciativa de l’àrea de Benestar Social”. Mompó ha posat en valor igualment la col·laboració en programes d’inclusió social com ‘Cuina que et Cuida’; la consolidació de la província com a seu de grans esdeveniments esportius; i “el treball de València Turisme en la redistribució de fluxos turístics per a projectar l’interior i l’ús de sensors intel·ligents per a millorar l’experiència del turista”.

Pla Obert d’Inversions

El Pla Obert de la Diputació de València és la principal demostració del present i del futur d’una corporació que “més enllà de la pluja de milions que anunciaven els nostres predecessors, vol que els diners es quede en els municipis”. Ho explica Natàlia Enguix, vicepresidenta primera i responsable de Cooperació Municipal, qui es mostra satisfeta “de l’acceptació que ha tingut este pla quadriennal que pretén llevar la pressió als ajuntaments i els deixa presentar els projectes en qualsevol moment, quan els tenen clars i no hi ha dubtes que són les actuacions que necessiten”. A partir d’eixe moment, “la Diputació rstà ací per a acompanyar-los en la tramitació i l’execució de les obres”, afig.

La vicepresidenta, al costat del mateix Mompó, va acompanyar a l’equip de Cooperació que dirigix Pedro Domingo en les diferents jornades comarcals en les quals es va convocar als responsables locals per a explicar-los el Pla Obert. “El resultat és que al llarg de l’estiu tindrem aprovats més d’un centenar de projectes, quan l’últim pla, a hores d’ara, no havia donat llum verda a cap sol·licitud”, apunta Enguix, qui insistix que “no cal esperar a un termini tancat o una convocatòria per a continuar presentant eixos projectes, que segons avança la legislatura s’aniran incrementant i executant, que és el nostre gran repte, millorar considerablement els baixos nivells d’execució d’anteriors plans”.

Natàlia Enguix ha repassat els primers projectes aprovats dins del Pla Obert, entre els quals destaquen actuacions de millora en el cicle de l’aigua dels municipis i en instal·lacions esportives, dos dels tipus de projecte incentivats en el nou pla d’inversions, que en general “promou les iniciatives innovadores, sostenibles i trencadores que servisquen per a transformar els nostres pobles i ciutats”. La vicepresidenta posa com a exemple els projectes urbanístics amb perspectiva de gènere, “la qual cosa coneixem com a urbanisme feminista i que impulsem per a tindre municipis més justos i habitables per a qualsevol persona”.

Infraestructures, emergències i innovació

El president Mompó ha repassat altres àrees de gestió en les quals s’han produït importants novetats en l’últim any. En el cas de Carreteres, l’àrea que dirigix la vicepresidenta segona Reme Mazzolari, “el pressupost s’ha incrementat de 57 a 64 milions amb una doble intenció: humanitzar la xarxa provincial tenint en compte les necessitats de les persones; i reforçar el Pla de Camins d’Interés Territorial que, sense ser vies principals, resulten de vital importància per a la comunicació entre els nostres pobles i comarques”. Quant a projectes, Mompó ha destacat “el desbloqueig de la Ronda de Pedralba, una actuació enquistada des de fa deu anys, i la finalització del desdoblament en la carretera de Manises a Riba-roja”.

També el Consorci Provincial de Bombers que dirigix Avelino Mascarell ha vist incrementat el seu pressupost fins a fregar els 94 milions d’euros. Amb esta partida, segons ha destacat el president, “hem posat el focus en la prevenció a través de la reorganització de les brigades forestals, s’ha començat a renovar la flota de vehicles i es traslladarà la nova Central Operativa de Bombers a Beniparrell, amb més de 6.000 metres quadrats de superfície i un important estalvi en els costos”.

En matèria d’Innovació, l’àrea que coordina Juan Ramón Adsuara “té la vista posada a convertir els nostres pobles i ciutats en espais intel·ligents, consolidant la posició actual de València com HUB innovador a nivell internacional”. A més, “ajudem els ajuntaments a gestionar l’obtenció de fons europeus i apliquem un concepte transversal de la innovació que pot aplicar-se a àmbits com el turisme o la lluita contra la despoblació”

Mompó s’ha referit també a l’aposta pel desenvolupament rural, amb iniciatives com el suport a emprenedors per a protegir l’hostaleria als pobles i ajudes als agricultors per al control de plagues. Altres polítiques de nou encuny són “l’impuls de la pilota com a esport autòcton, amb subvencions a la Federació i un pla especial per a la rehabilitació de trinquets, l’adequació de casernes de la guàrdia civil als pobles i la programació d’actes culturals en els municipis, que han pogut disfrutar i continuaran disfrutant de l’òpera amb ‘Els Arts Volant’, el piano amb l’Iturbi, el teatre de l’Escalante, la música del Etnomusic o les nostres bandes i exposicions amb el patrimoni artístic de la Diputació”.

Igualtat i memòria democrática

La vicepresidenta primera, Natàlia Enguix, ha completat el balanç d’este primer any de gestió provincial amb el repàs a la resta d’àrees que coordina, a més de Cooperació. En el cas d’Igualtat, la Diputació “ha incrementat fins als 900.000 euros les ajudes als 236 municipis que integren la Xarxa contra la Violència de Gènere i ha duplicat les subvencions a les associacions, que es concedixen per concurrència competitiva i són prepagables”.

També en Memòria Democràtica s’ha produït un increment de les ajudes, que aconseguixen els 700.000 euros enguany per a la subvenció d’una trentena de projectes presentats pels ajuntaments; 200.000 euros de concessió directa per a ajuntaments i associacions en matèria d’exhumació i identificació; i altres 150.000 euros per als col·lectius memorialistes. En este sentit, Enguix ha posat el focus a “treballar la història amb perspectiva de futur, des de l’educació, el respecte i el coneixement, rescatant eixa part dels fets que algunes generacions desconeixen i que han de conéixer perquè no tornen a repetir-se”.

En resum, la vicepresidenta ha defensat “les polítiques progressistes que hem mantingut en la Diputació amb total respecte i col·laboració per part del president i l’equip de govern”. “Encara que l’oposició ha volgut fer veure que determinades àrees estaven en perill, la realitat és que les seues crítiques són absolutament injustificades i que estem destinant més recursos no sols a Igualtat i Memòria, sinó també a Diversitat i a Cooperació Internacional, on acabem de renovar les ajudes amb les agències de l’ONU en països en conflicte i altres ONG’s amb presència a la província”.

Finalment, la responsable de Cooperació ha fet referència a les subvencions per a la recuperació de patrimoni històric, tant civil com eclesiàstic, una línia que la Diputació ha tornat a activar sis anys després amb l’objectiu d’ajudar els municipis a adequar espais que poden convertir-se en “dinamitzadors de la vida social i econòmica dels nostres pobles”.

Últimes notícies

El Decret de Convivència valencià ha entrat en vigor amb més protecció a l’alumnat

La nova norma ha entrat en vigor per a reforçar la protecció de l'alumnat, previndre la violència i el ciberassetjament i consolidar entorns segurs i inclusius. Inclou una coordinació de benestar, límits al mòbil i procediments disciplinaris més àgils.

Generalitat i Ajuntament de València busquen seu temporal per al museu de Sorolla

Generalitat i Ajuntament van acordar buscar una seu provisional, probablement el Museu de la Ciutat, per a exhibir les obres de Sorolla de la Hispanic Society fins al seu trasllat al Palau de les Comunicacions.

Pérez Llorca insistix: el congrés del PPCV serà després de la reconstrucció per la DANA

Pérez Llorca ha reafirmat que el congrés del PPCV es convocarà quan acabe la reconstrucció després de la DANA i sosté que hi ha temps suficient.

L’advocat de Ábalos renúncia al seu defensa a les portes del juí i amb l’exministre a la presó

Carlos Bautista ha presentat la renúncia a la defensa de José Luis Ábalos i ha demanat suspendre terminis per a evitar indefensió. És el segon relleu d'advocats en la causa, amb l'exministre a la presó preventiva i una vista del Suprem fixada per al 15 de gener.

Les últimes pluges eleven les reserves del Xúquer en 21 hm³ i les del Segura en 16 hm³

Les precipitacions han impulsat al Xúquer fins al 51,5% i al Segura al 26,1%, amb pujades de 21 i 16 hm³. El conjunt del país aconseguix el 56,6%.

Pérez Llorca ha assegurat que continuarà buscant pactes amb l’oposició

El president ha reiterat la mà tendida a l'oposició després de reunir-se amb l'alcaldessa de València. Ha apel·lat a baixar la crispació i ha citat la dana com a motiu per a acordar.

Indonèsia manté fins al divendres la busca del xiquet valencià desaparegut en el naufragi de Komodo

Les autoritats indonèsies prolonguen l'operatiu per a localitzar a Quique, de 10 anys, desaparegut des del naufragi del 26 de desembre al Parc Nacional de Komodo. Després de trobar el dimarts el cos de Mateo i el casc del vaixell, el pla se centra en superfície i costes.

Llorca defén la col·laboració del PP en la investigació de la dana

Llorca ha sostingut que els dirigents del PP han col·laborat amb la investigació judicial sobre la dana del 29 d'octubre de 2024 i ha contrastat eixa actitud amb la del Govern d'Espanya.