Arriba a València la primera plataforma solar marina d’Espanya en fase de proves

El Port de València ha rebut este dilluns la primera plataforma solar marina d’Espanya, anomenada Paiporta, que ha iniciat la seua fase de proves com a part d’un projecte d’energia renovable d’1 MW de potència total.

Esta primera estructura s’ubicarà a l’exterior del contradic sud del Port de València. En este punt es desenvoluparà tota la fase de proves prevista per al prototip. La instal·lació forma part d’un projecte que contempla dos unitats de 500 kW cadascuna fins a arribar a 1 MW.

Segons ha informat l’Autoritat Portuària de València en un comunicat, la segona unitat ha d’arribar al Port de València a finals d’estiu. Quan estiga col·locada, el conjunt de la instal·lació quedarà complet i podrà començar a operar en condicions reals.

Projecte pioner i finançament públic

El projecte l’ha desenvolupat l’empresa espanyola BlueNewables amb el suport de Naturgy. A més, compta amb una subvenció de l’Institut per a la Diversificació i Estalvi de l’Energia (IDAE), dins del programa Renmarinas Valenciaport. L’objectiu és avançar en l’anàlisi i desenvolupament de noves solucions renovables que ajuden en la transició energètica.

La posada en marxa d’esta instal·lació en aigües del Port de València s’emmarca en l’estratègia de Valenciaport. El port vol avançar cap a un model més sostenible, innovador i eficient. En este model, la descarbonització, la transició energètica i la resiliència climàtica són eixos prioritaris d’actuació.

En este context, el projecte de fotovoltaica flotant en mar obert reforça el paper del Port de València com a espai d’innovació aplicada al servici de la transició energètica. El seu desenvolupament permet provar en un entorn real una tecnologia amb potencial per a generar energia neta en espais portuaris.

La plataforma ha sigut batejada com Paiporta en homenatge al municipi valencià afectat per la DANA. D’esta manera, el projecte vol mantindre un lligam simbòlic amb el territori i amb els efectes del canvi climàtic sobre les comarques valencianes.

Plataforma d’assaig i noves tecnologies marines

Dins d’este projecte, l’Autoritat Portuària de València crearà una plataforma d’assaig per a la connexió, proves i abocament a la xarxa elèctrica dels ports de València i Sagunt de demostradors tecnològics de generació renovable marina. Esta infraestructura romandrà disponible per a futurs projectes.

La iniciativa també compta amb la col·laboració d’EnerMarPort, que instal·larà energia undimotriu al port de Sagunt. Per a això, l’Autoritat Portuària farà la instal·lació necessària per a la seua connexió i abocament a la xarxa.

La tecnologia que ha desenvolupat BlueNewables incorpora un disseny innovador de tipus catamarà, pensat per a treballar en entorns oceànics. Este sistema permet utilitzar flotadors més eficients i situar els panells solars a més altura sobre el nivell del mar, cosa que millora el rendiment i facilita el manteniment.

A més, la plataforma incorpora panells solars bifacials. Estos panells poden generar energia tant a partir de la radiació solar directa com de la llum reflectida sobre la superfície marina. D’esta manera, s’incrementa l’eficiència global del sistema i es maximitza l’aprofitament de la llum disponible.

Es tracta de la primera instal·lació d’energia solar flotant al mar a escala precomercial a Espanya. Naturgy i BlueNewables col·laboraran durant dos anys en l’intercanvi d’informació tècnica, operativa, estratègica i econòmica derivada del desenvolupament del projecte, tant durant la fase de proves com en la monitorització posterior.

Últimes notícies

El Llevant iguala un dels seus millors inicis recents en Primera amb 5 punts

El Llevant ha iniciat la Lliga 26-27 amb cinc punts en quatre jornades, un balanç que millora diversos començaments recents en Primera Divisió, tot i quedar per darrere del registre del curs 2019-20 i molt lluny del històric de 2011-12.

La vivenda puja un 13% en la Comunitat Valenciana en només tres mesos

El preu de la vivenda ha augmentat un 13% en la Comunitat Valenciana en el segon trimestre de 2026, per damunt de la mitjana estatal del 12,2%, segons l’INE.

La protesta mensual per la DANA ix de València i arribarà a Alacant el 26 de setembre

La mobilització mensual per la gestió de la DANA de 2024 i contra l’expresident Carlos Mazón se celebrarà el 26 de setembre a Alacant, la primera vegada fora de la província de València. Les entitats reclamen que l’exdirigent deixe l’escó i declare davant la jutgessa de Catarroja.

El Valencia CF encadena el pitjor inici golejador de la seua història

El Valencia CF només ha marcat un gol en les quatre primeres jornades de Lliga, el seu pitjor inici anotador històric, tot i sumar un punt i no signar el seu peor registre quant a punts.

Nit sufocant a Dénia amb 33 graus de matinada i calor extrema a la costa valenciana

Dénia ha patit una nit infernal amb 33 graus a les 2 de la matinada i mínimes per damunt dels 30, en una nova nit tòrrida al conjunt del litoral valencià, on moltes localitats no han baixat dels 25 graus.

Setmana de cel ras i calor intensa a València i al sud d’Alacant

Les màximes han baixat a Castelló però es manté la calor intensa a València i al sud d’Alacant, amb cels rasos i avisos de temperatures elevades també per a dimarts.

Empat sense gols entre Màlaga i Llevant amb penal errat

Màlaga i Llevant han empatat a zero en un partit amb poques idees en atac, en què els locals han fallat un penal. La primera part ha sigut malaguenya i la segona més igualada, però amb les millors ocasions per al Llevant.

Mor un home de 79 anys i una dona resulta ferida greu en un accident a Benidorm

Un home de 79 anys ha mort i una dona de 80 ha resultat ferida greu en un accident de trànsit a la N-332, a l’eixida cap a Terra Mítica, al terme municipal de Benidorm.