Comprendre més als nostres gossos i gats pot previndre el desgast de les relacions

Un dels majors reptes a l’hora d’incorporar un animal de companyia a la nostra vida és crear un vincle fort entre l’animal i els membres de la família. Establir una bona comunicació basada a entendre els sentiments i les necessitats reals del gos o gat és clau perquè aquesta relació siga satisfactòria i dure per sempre.

La Fundació Affinity, que va llançar al juny l’últim Estudi “Ell Mai Ho Faria” 2021, recorda que de les relacions que fracassen prop del 3% acaba amb l’animal abandonat. Un dels motius que s’al·leguen per a deixar al gos o gat en les protectores són els problemes de comportament, alguna cosa que es pot millorar en la majoria de casos seguint unes pautes d’educació.

Segons un altre recent estudi de Fundació Affinity, realitzat amb més de 1.000 famílies, les persones que conviuen amb un animal de companyia sovint creuen que el seu animal és més feliç del que realment és.

Això ocorre perquè humanitzem les seues necessitats, és a dir, que en el fons no tenim una perspectiva centrada en l’animal, sinó que tendim a valorar el seu benestar en funció de la nostra pròpia percepció. Per exemple, un gos gaudeix més d’un llarg passeig ensumant tot el que trobe al seu pas que de mostres d’afecte més “humanes” com són les abraçades, alguna cosa que, a vegades, els pot fer sentir-se incòmodes. En els gats ocorre igual, la qual cosa per a ells és una autèntica mostra d’afecte és que juguem amb ells o tindre a la seua disposició una torre on grimpar”, explica Isabel Buil, directora de Fundació Affinity.

Com tindre la millor relació possible?

És clau comprendre què sent el nostre gos o gat i què ens vol dir. I també saber què esperem d’ell. “Cal haver clar de conviure amb un animal, pot ser una experiència extraordinària, però no és perfecta. Per això, en fer el pas cap a aquesta gran aventura és essencial acceptar que conviurem amb un animal que és un ésser en si mateix, amb els seus propis desitjos, preferències, comportament i naturalesa. Ells no són ací per a representar un paper de ‘company’ perfecte. Tindre unes expectatives realistes ens ajudarà molt”, afirma Isabel Buil.

Per a ajudar als petparents a tindre la millor relació possible, la Fundació Affinity ha llançat Inseparables: una campanya de divulgació sobre com podem millorar el vincle amb el nostre gos o gat.

Les 10 claus per a tindre un vincle fort amb els nostres animals de companyia

1. Deixa-li ser un gos o un gat. Els gossos ensumen, furguen, busquen… i els gats volen caçar, estar en les altures, amagar-se… Si no pot fer això no pot ser el que és, un gos o un gat! El seu major recompensa és veure’s capaç de fer allò que li defineix com el que és, que forma part de la seua naturalesa. Esbrina què és el que més li agrada fer (que siga positiu per a ell) i ofereix-li-ho.

2. Entendre el que sent és clau en la relació. En qualsevol relació la comunicació és un element bàsic. Entendre el que sent el teu animal i el que et vol transmetre és clau, i per a aconseguir-lo, informa’t en webs especialitzades o llibres que parlen de la comunicació de gossos i gats. Per exemple, no sempre que mouen la cua significa que estan contents, el context i la resta dels senyals seran clau per a entendre realment què et volen dir.

3. Jugar li permet connectar amb la seua essència. El joc és fonamental en la vostra relació. Igual que ens passa a les persones, l’activitat lúdica és fonamental per a estimular-los: tu gaudiràs, i ells practicaran les seues habilitats de manera divertida. Però no sols és un entreteniment, sinó que en el seu cas forma part de les conductes normals que un animal mostra cada dia i és font de benestar: estan «programats» per a això i per això és una necessitat a cobrir.

4. Ell t’adora i potser no és pel que crees. A tu t’encanta mostrar-li el molt que li vols, explicar-li com t’ha anat el dia i això està bé. Però has de tindre en compte allò que és més important per a ells: passar temps junts jugant, passejant o sentint-se segur en l’entorn que tu li oferisques.

5. Tu eres el seu món. Necessiten el nostre suport i afecte. Prestar-los tota la nostra atenció és bo perquè estem més pendents dels seus senyals i gaudim més de la seua presència. Així que quan estigueu junts fent alguna activitat intenta deixar a un costat les distraccions (mòbil fora) i gaudeix del present, com fan ells!

6. Dis-li el que esperes d’ell. Sí, ells també volen saber el que esperem d’ells. Això els ajuda a tindre un entorn més predictible i evita la frustració que s’observa en molts problemes de comportament. Sigues consistent: reacciona de la mateixa manera davant les mateixes conductes i així aprendran què esperem d’ells. Si fa alguna cosa bé, no oblides premiar-ho. Una paraula d’aprovació i una carícia poden ser suficients.

7. Ofereix-li un entorn estimulant: Ni tu veus cada dia la mateixa pel·lícula ni ells volen fer olor cada dia el mateix carrer, el mateix parc… El món és molt ric i a ells els agrada descobrir coses noves, la seua curiositat és bàsica en ells. En gats, llocs on puga grimpar i refugiar-se.

8. Fes que se senta segur. Tu eres el seu superheroi. Et necessita per a sentir-se segur i tant l’espai (en gats) com el suport de la família són clau per a ells. Per al teu gos, tu eres la seua principal font de seguretat, tant si estan passant coses bones com a dolentes. Si tu estàs, ell està millor. Per al teu gat, la qual cosa li fa sentir segur és el seu territori. La seua casa és el seu lloc segur.

9. Evita que patisca. Evita qualsevol cosa que l’espante, li pose nerviós o li faça estar intranquil. Hi ha coses inevitables, com els sorolls forts en l’exterior o la visita al veterinari, que els posa nerviosos, però segur que pots trobar la manera de fer-ho més suportable.

10. Les relacions no són perfectes, i aquesta tampoc. Tens expectatives realistes? Potser la idea de compartir la teua vida amb un gos o un gat et va vindre de xicotet veient pel·lícules. O tens uns veïns d’aqueixos “perfectes” que t’han inspirat. Doncs bé, res és perfecte i les relacions amb els nostres animals tampoc. I no per això són menys meravelloses. Saber el que pots esperar t’ajudarà a gaudir més de la vostra història.

Últimes notícies

Carlos Álvarez deixa el Levante i fitxa pel Club América mexicà

El Levante ha tancat el traspàs del migcampista Carlos Álvarez al Club América de Mèxic després de dues temporades i mitja i 105 partits com a granota.

Milers de persones omplin València per a defensar que Ceuta no està sola

Milers de persones s’han concentrat davant l’Ajuntament de València per a mostrar suport a Ceuta i exigir la dimissió de Pedro Sánchez, enmig de crits contra el Govern i pancartes contra la gestió de la crisi migratòria de juliol.

Les víctimes de la DANA veuen l’escrit de Mazón com una prova que ha de ser investigat

Associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre consideren que l’escrit remés per Carlos Mazón al jutjat reforça la necessitat que siga investigat pel retard en l’avís Es-Alert, que veuen clau en les 232 morts.

Carlos Romero transmet calma al Villarreal i confia que els triomfs arribaran prompte

Carlos Romero ha assegurat en la presentació dels fitxatges del Villarreal que l’equip està tranquil i confiat, malgrat no haver guanyat encara en Lliga, i afronta amb il·lusió el retorn a La Cerámica i el repte de la Champions.

La parella detinguda per la desaparició del seu bebé serà traslladada al jutjat d’Amposta

La parella arrestada este dimecres a València per la presumpta desaparició del seu bebé a Tarragona serà traslladada en els pròxims dies al jutjat d’Amposta, que porta una causa secreta oberta pel cas.

Les màximes pugen fins als 36,5 graus a Utiel en un dia de calor intensa

Les temperatures màximes han pujat cinc graus este dimecres a la Comunitat Valenciana i han arribat als 36,5 graus a Utiel, amb diversos municipis d’interior per damunt dels 36 graus.

La Fiscalia rebutja que Bernabé entregue els missatges de la DANA del 29-O

La Fiscalia ha demanat desestimar la petició de Salomé Pradas perquè la delegada del Govern, Pilar Bernabé, entregue totes les seues comunicacions sobre l’emergència per la DANA del 29 d’octubre, en considerar-la innecessària i merament prospectiva.

València tindrà una còpia del mural de Luis de la Fuente vandalitzat a Barcelona

L’Ajuntament de València ha encarregat a l’artista Alberto León la reproducció ampliada del mural de Luis de la Fuente, destruït a Barcelona, en una façana municipal del barri de Russafa.