Conductors amb por al volant: què és l’amaxofòbia i com se supera?

Si condueixes, pot ser que alguna vegada hages experimentat una certa por al volant. Per exemple, presenciar una situació perillosa, condicions atmosfèriques en contra o simplement la nit poden generar una certa incomoditat.

Però existeix el cas en el qual la mera idea de portar un cotxe fa que una persona entre en pànic i es veja totalment incapacitada per a fer-ho. És el que es coneix com a amaxofòbia, o cosa que és el mateix, la por de conduir.

Un trastorn capaç de generar en qui el pateix un total bloqueig. La por de conduir és tal que pot desencadenar un atac d’ansietat en el conductor.

Es tracta d’una fòbia potser poc coneguda, però no per això poc habitual. Segons xifres de 2018, l‘amaxofòbia afecta a més del 28% dels conductors.

Al voltant d’un 24 per cent dels espanyols pateix mitjà a conduir o amaxofòbia després d’haver patit un accident de trànsit i, en moltes altres ocasions, aquest temor es presenta per altres motius: dificultat per a gestionar situacions estressants, por irracional, inseguretat, ansietat…
Causes que poden generar por de conduir

Són moltes les causes que poden portar a una persona a experimentar amaxofòbia.
La principal és haver patit un accident de trànsit. El temor a la conducció pot aparéixer a conseqüència d’haver presenciat o viscut aqueixa situació traumàtica.

Però no és l’únic motiu que pot desencadenar aquest trastorn.

Amaxofòbia o por de conduir: com se supera?

Si ho pensem bé, conduir un vehicle és una experiència que pot resultar complicada de gestionar i potencialment perillosa. No sols depén de nosaltres arribar a bon port, il·lesos i sense cap esglai pel camí, sinó que entraran en joc factors externs que no podem controlar: la resta de conductors, l’estat de les carreteres, el nostre coneixement de la ruta, les condicions meteorològiques, imprevistos de qualsevol classe…

De fet, els accidents ocorren, moltes vegades com a fruit de xicotetes distraccions o casualitats fatals.

Per això és normal que moltes persones experimenten ansietat o por en enfrontar-se al volant. De fet, es calcula que ni més ni menys que un 28 per cent dels conductors a Espanya ho passa malament en conduir.

En els pitjors casos, aquesta por pot derivar en paralització, la qual cosa suposa per si mateix un vertader reg si ens ocorre al volant i en plena trajectòria.

I és que no hi ha res com fer les coses en estat de nerviosisme per a fer-les malament i sense atendre els detalls adequadament. Per això és important no deixar passar aquests símptomes, i tractar l’amaxofòbia amb l’ajuda adequada i com més prompte millor, evitant que la por cresca.

L’amaxofòbia o por de conduir afecta més a les dones que als homes, però la diferència és xicoteta: un 45 per cent d’homes enfront d’un 55 per cent de dones. Quant a les causes, haver patit un accident de trànsit és la principal (un 24 per cent dels casos), mentre que la por a la resta de conductors afecta un 18,7 per cent d’aquest grup. Tindre un familiar autoritari és una altra causa freqüent (6,6 per cent), alguna cosa que afecta exclusivament les dones.

L’edat és també un factor de reg: com majors ens fem, més por tenim al volant. Si notes que comences a evitar conduir, és el moment de prendre les regnes i véncer aquesta por. La manera de fer-ho és la teràpia, que passa inevitablement per conduir fins que superem aquesta por, amb el suport adequat.

Per exemple, és possible que se’ns ensenyen tècniques de relaxació al volant, de respiració profunda, d’exposició… També agafar el cotxe al costat d’un especialista. A més, existeixen teràpies que consisteixen a simular aquesta exposició a través de realitat virtual, de manera que aprenguem a manejar-les en un entorn controlat.

Pautes que poden ajudar a superar el temor a conduir

Reconéixer el problema és essencial, ja que com adverteixen els experts, existeix en general cert rebuig a expressar-lo obertament i ser pres com a motiu de burla.
Aprén tècniques de relaxació que puguen ajudar a controlar el teu estat si perceps que comences a sentir-te inquiet o nerviós
Pot ser convenient que prengues novament classes de conduir. Així podràs afermar la teua seguretat al volant i millorar la teua tècnica si no et veus molt solt, acompanyat d’un professional.

Dit això, com tota fòbia el millor és comptar amb l’ajuda i experiència d’un professional que puga guiar-te pas a pas fins que aconseguisques superar els teus temors i tornar a gaudir dels teus viatges per carretera.

Últimes notícies

La signatura d’hipoteques cau un 11,5 % al maig a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana ha registrat al maig una caiguda del 11,5 % en hipoteques per a vivenda, fins a 4.825 operacions, en un context de desacceleració del mercat hipotecari a Espanya.

Nou decàleg del turista responsable a València per a reforçar la convivència amb els veïns

L'Ajuntament de València ha impulsat, a través de la Fundació Visit València, un Decàleg del Turista Responsable per a fomentar un comportament cívic, respectuós i sostenible entre els visitants i millorar la convivència amb el veïnat.

Un reventó càlid a la Vall d’Albaida dispara la temperatura i deixa ràfegues de vent fort

Ontinyent i altres localitats de la Vall d’Albaida han registrat un reventó càlid amb una pujada sobtada de quasi sis graus i ràfegues de vent fortes. Aemet també ha explicat que l’efecte d’illa de calor urbana a València ha sigut molt dèbil en esta situació.

30.000 persones vibren amb el Mundial d’Espanya a la plaça de l’Ajuntament de València

Unes 30.000 persones han omplit la plaça de l’Ajuntament de València per seguir en pantalla gegant la final del Mundial 2026 entre Espanya i Argentina i festejar el triomf de la selecció i el gol del valencià Ferran Torres.

Ferran Torres i Álex Grimaldo entren en la història com a quintos valencians campions del món

Ferran Torres i Álex Grimaldo s’han convertit en els quintos futbolistes valencians que conquisten un Mundial absolut, seguint el camí obert per Raúl Albiol i ampliat per Ivana Andrés i Enith Salón.

El Valencia Basket fa una oferta per Eli Ndiaye i el Madrid té fins divendres per reaccionar

El Valencia Basket ha presentat una oferta per Eli Ndiaye i el Real Madrid té fins divendres 24 per igualar-la amb un increment del 10% o deixar que el pivot senegalés se sume al club taronja.

Un home s’asseu en el banc acusat d’agredir qui li va recriminar tirar petards gegants al Port de Sagunt

La Secció Quarta de l’Audiència Provincial de València jutja un home acusat de colpejar brutalment un veí que li havia recriminat tirar petards de gran grandària al Port de Sagunt. La Fiscalia demana dos anys i nove mesos de presó per delictes de lesions i amenaces.

Quatre exresponsables d’Alacant planten la comissió per l’escàndol de vivendes de Les Naus

Cap dels quatre excàrrecs municipals citats, entre ells l’exregidora d’Urbanisme Rocío Gómez, ha comparegut en la comissió d’investigació sobre les adjudicacions de vivendes públiques de Les Naus a la platja de Sant Joan.