15.6 C
València
Dilluns, 26 gener, 2026

Conductors amb por al volant: què és l’amaxofòbia i com se supera?

Si condueixes, pot ser que alguna vegada hages experimentat una certa por al volant. Per exemple, presenciar una situació perillosa, condicions atmosfèriques en contra o simplement la nit poden generar una certa incomoditat.

Però existeix el cas en el qual la mera idea de portar un cotxe fa que una persona entre en pànic i es veja totalment incapacitada per a fer-ho. És el que es coneix com a amaxofòbia, o cosa que és el mateix, la por de conduir.

Un trastorn capaç de generar en qui el pateix un total bloqueig. La por de conduir és tal que pot desencadenar un atac d’ansietat en el conductor.

Es tracta d’una fòbia potser poc coneguda, però no per això poc habitual. Segons xifres de 2018, l‘amaxofòbia afecta a més del 28% dels conductors.

Al voltant d’un 24 per cent dels espanyols pateix mitjà a conduir o amaxofòbia després d’haver patit un accident de trànsit i, en moltes altres ocasions, aquest temor es presenta per altres motius: dificultat per a gestionar situacions estressants, por irracional, inseguretat, ansietat…
Causes que poden generar por de conduir

Són moltes les causes que poden portar a una persona a experimentar amaxofòbia.
La principal és haver patit un accident de trànsit. El temor a la conducció pot aparéixer a conseqüència d’haver presenciat o viscut aqueixa situació traumàtica.

Però no és l’únic motiu que pot desencadenar aquest trastorn.

Amaxofòbia o por de conduir: com se supera?

Si ho pensem bé, conduir un vehicle és una experiència que pot resultar complicada de gestionar i potencialment perillosa. No sols depén de nosaltres arribar a bon port, il·lesos i sense cap esglai pel camí, sinó que entraran en joc factors externs que no podem controlar: la resta de conductors, l’estat de les carreteres, el nostre coneixement de la ruta, les condicions meteorològiques, imprevistos de qualsevol classe…

De fet, els accidents ocorren, moltes vegades com a fruit de xicotetes distraccions o casualitats fatals.

Per això és normal que moltes persones experimenten ansietat o por en enfrontar-se al volant. De fet, es calcula que ni més ni menys que un 28 per cent dels conductors a Espanya ho passa malament en conduir.

En els pitjors casos, aquesta por pot derivar en paralització, la qual cosa suposa per si mateix un vertader reg si ens ocorre al volant i en plena trajectòria.

I és que no hi ha res com fer les coses en estat de nerviosisme per a fer-les malament i sense atendre els detalls adequadament. Per això és important no deixar passar aquests símptomes, i tractar l’amaxofòbia amb l’ajuda adequada i com més prompte millor, evitant que la por cresca.

L’amaxofòbia o por de conduir afecta més a les dones que als homes, però la diferència és xicoteta: un 45 per cent d’homes enfront d’un 55 per cent de dones. Quant a les causes, haver patit un accident de trànsit és la principal (un 24 per cent dels casos), mentre que la por a la resta de conductors afecta un 18,7 per cent d’aquest grup. Tindre un familiar autoritari és una altra causa freqüent (6,6 per cent), alguna cosa que afecta exclusivament les dones.

L’edat és també un factor de reg: com majors ens fem, més por tenim al volant. Si notes que comences a evitar conduir, és el moment de prendre les regnes i véncer aquesta por. La manera de fer-ho és la teràpia, que passa inevitablement per conduir fins que superem aquesta por, amb el suport adequat.

Per exemple, és possible que se’ns ensenyen tècniques de relaxació al volant, de respiració profunda, d’exposició… També agafar el cotxe al costat d’un especialista. A més, existeixen teràpies que consisteixen a simular aquesta exposició a través de realitat virtual, de manera que aprenguem a manejar-les en un entorn controlat.

Pautes que poden ajudar a superar el temor a conduir

Reconéixer el problema és essencial, ja que com adverteixen els experts, existeix en general cert rebuig a expressar-lo obertament i ser pres com a motiu de burla.
Aprén tècniques de relaxació que puguen ajudar a controlar el teu estat si perceps que comences a sentir-te inquiet o nerviós
Pot ser convenient que prengues novament classes de conduir. Així podràs afermar la teua seguretat al volant i millorar la teua tècnica si no et veus molt solt, acompanyat d’un professional.

Dit això, com tota fòbia el millor és comptar amb l’ajuda i experiència d’un professional que puga guiar-te pas a pas fins que aconseguisques superar els teus temors i tornar a gaudir dels teus viatges per carretera.

Últimes notícies

El PSPV oferirà a Pérez Llorca 26 mesures urgents en finançament, educació i vivenda

El PSPV-PSOE presentarà a Juanfran Pérez Llorca un paquet de 26 propostes urgents que abasten reformes institucionals, finançament, educació, vivenda i sanitat.

L’estand valencià en Fitur supera 100.000 visites en cap de setmana i suma 206.796 en total

Més de 100.000 persones han passat per l'estand de la Comunitat Valenciana durant el cap de setmana en Fitur. En els cinc dies del certamen s'han registrat 206.796 visites, amb rècord de reunions i alta interacció digital.

Les ratxes de vent han aconseguit 128 km/h a l’interior de la Comunitat Valenciana

Les ratxes de vent han arribat a 128 km/h a Xixona i a 118 km/h a La Pobla de Benifassà i La Font de la Figuera. Poques incidències, amb un arbre caigut a Castelló.

Reial Madrid-Unicaja i València Basket-Joventut, creus de quarts de la Copa

El sorteig va fixar els encreuaments: Reial Madrid-Unicaja i València Basket-Joventut. El Barcelona anirà amb UCAM Murcia o Kosner Baskonia i el que quede es mesurarà a la Llacuna Tenerife.

Morant defén que el Govern ha assumit responsabilitats en l’accident de Adamuz

Diana Morant ha sostingut que l'Executiu atén víctimes i familiars i que la investigació en marxa permetrà evitar que es repetisca. També ha reivindicat que la confiança en el sistema ferroviari es recompon amb veritat i transparència.

Benavent nega ser un treballador zombi i assegura que ell sí que treballava

Marcos Benavent ha defés a la seua arribada a la Ciutat de la Justícia que no és un treballador zombi i que ell sí que treballava. S'enfronta a una petició fiscal de 6 anys i 6 mesos pel suposat tripijoc de contractes en Cultura entre 2003 i 2008.

Les hipoteques sobre vivendes creixen un 12,4% al novembre a Espanya i un 25,7% en la Comunitat Valenciana

Les hipoteques sobre vivendes van avançar al novembre un 12,4% a Espanya, fins a 43.319 operacions. La Comunitat Valenciana va destacar amb un augment del 25,7%.

Una tractorada contra l’acord UE-Mercosur col·lapsa el trànsit en el centre de València

Una tractorada d'associacions independents adscrites a Unaspi ha col·lapsat el trànsit en el centre de València amb corts des de les 11 hores. La marxa preveu acabar davant la Delegació del Govern i el dijous hi haurà una altra protesta del sector.