Conductors amb por al volant: què és l’amaxofòbia i com se supera?

Si condueixes, pot ser que alguna vegada hages experimentat una certa por al volant. Per exemple, presenciar una situació perillosa, condicions atmosfèriques en contra o simplement la nit poden generar una certa incomoditat.

Però existeix el cas en el qual la mera idea de portar un cotxe fa que una persona entre en pànic i es veja totalment incapacitada per a fer-ho. És el que es coneix com a amaxofòbia, o cosa que és el mateix, la por de conduir.

Un trastorn capaç de generar en qui el pateix un total bloqueig. La por de conduir és tal que pot desencadenar un atac d’ansietat en el conductor.

Es tracta d’una fòbia potser poc coneguda, però no per això poc habitual. Segons xifres de 2018, l‘amaxofòbia afecta a més del 28% dels conductors.

Al voltant d’un 24 per cent dels espanyols pateix mitjà a conduir o amaxofòbia després d’haver patit un accident de trànsit i, en moltes altres ocasions, aquest temor es presenta per altres motius: dificultat per a gestionar situacions estressants, por irracional, inseguretat, ansietat…
Causes que poden generar por de conduir

Són moltes les causes que poden portar a una persona a experimentar amaxofòbia.
La principal és haver patit un accident de trànsit. El temor a la conducció pot aparéixer a conseqüència d’haver presenciat o viscut aqueixa situació traumàtica.

Però no és l’únic motiu que pot desencadenar aquest trastorn.

Amaxofòbia o por de conduir: com se supera?

Si ho pensem bé, conduir un vehicle és una experiència que pot resultar complicada de gestionar i potencialment perillosa. No sols depén de nosaltres arribar a bon port, il·lesos i sense cap esglai pel camí, sinó que entraran en joc factors externs que no podem controlar: la resta de conductors, l’estat de les carreteres, el nostre coneixement de la ruta, les condicions meteorològiques, imprevistos de qualsevol classe…

De fet, els accidents ocorren, moltes vegades com a fruit de xicotetes distraccions o casualitats fatals.

Per això és normal que moltes persones experimenten ansietat o por en enfrontar-se al volant. De fet, es calcula que ni més ni menys que un 28 per cent dels conductors a Espanya ho passa malament en conduir.

En els pitjors casos, aquesta por pot derivar en paralització, la qual cosa suposa per si mateix un vertader reg si ens ocorre al volant i en plena trajectòria.

I és que no hi ha res com fer les coses en estat de nerviosisme per a fer-les malament i sense atendre els detalls adequadament. Per això és important no deixar passar aquests símptomes, i tractar l’amaxofòbia amb l’ajuda adequada i com més prompte millor, evitant que la por cresca.

L’amaxofòbia o por de conduir afecta més a les dones que als homes, però la diferència és xicoteta: un 45 per cent d’homes enfront d’un 55 per cent de dones. Quant a les causes, haver patit un accident de trànsit és la principal (un 24 per cent dels casos), mentre que la por a la resta de conductors afecta un 18,7 per cent d’aquest grup. Tindre un familiar autoritari és una altra causa freqüent (6,6 per cent), alguna cosa que afecta exclusivament les dones.

L’edat és també un factor de reg: com majors ens fem, més por tenim al volant. Si notes que comences a evitar conduir, és el moment de prendre les regnes i véncer aquesta por. La manera de fer-ho és la teràpia, que passa inevitablement per conduir fins que superem aquesta por, amb el suport adequat.

Per exemple, és possible que se’ns ensenyen tècniques de relaxació al volant, de respiració profunda, d’exposició… També agafar el cotxe al costat d’un especialista. A més, existeixen teràpies que consisteixen a simular aquesta exposició a través de realitat virtual, de manera que aprenguem a manejar-les en un entorn controlat.

Pautes que poden ajudar a superar el temor a conduir

Reconéixer el problema és essencial, ja que com adverteixen els experts, existeix en general cert rebuig a expressar-lo obertament i ser pres com a motiu de burla.
Aprén tècniques de relaxació que puguen ajudar a controlar el teu estat si perceps que comences a sentir-te inquiet o nerviós
Pot ser convenient que prengues novament classes de conduir. Així podràs afermar la teua seguretat al volant i millorar la teua tècnica si no et veus molt solt, acompanyat d’un professional.

Dit això, com tota fòbia el millor és comptar amb l’ajuda i experiència d’un professional que puga guiar-te pas a pas fins que aconseguisques superar els teus temors i tornar a gaudir dels teus viatges per carretera.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Enagás garantix el subministrament de gas a Espanya malgrat la tensió en el Golf

El conseller delegat de Enagás ha assegurat que Espanya no tindrà problemes de subministrament gràcies a la baixa dependència de Catar i a reserves al 58%. Advertix de tensions de preus després de quasi duplicar-se en una setmana, encara que inferiors a 2022.

Carrera, Buenavida, Araújo i Fam entren en la llista d’Espanya per al Premundial de Puerto Rico

Raquel Carrera torna i encapçala una convocatòria continuista per al Premundial de Puerto Rico, amb cinc interiors i forta presència del València Basket. Espanya afronta un calendari exigent amb dos places en joc a més dels Estats Units.

Abascal compara el cas de la regidora del PP de Palència amb el d’Alacant i el titlla de ‘horrible’

Abascal ha equiparat la compra d'una VPO per una regidora del PP a Palència amb les adjudicacions d'Alacant i l'ha titllat de 'horrible'. Ha carregat contra el 'bipartidisme' i les ajudes en campanya que interpreta com 'comprar vots'.

El Llevant atribuïx a l’ajust de 16,2 milions la caiguda del seu límit de gasto a 17,4 milions

LaLiga ha retallat el topall de gasto del Llevant de 35,5 a 17,4 milions després d'aflorar 16,2 milions en pèrdues no registrades. El club queda amb el menor marge de Primera.

Més de 650 assistents analitzen a València els reptes del sector portuari

Més de 650 assistents han participat en la inauguració del primer Congrés Nacional Portuari a València, que durant tres dies aborda els reptes del sector. El pla preveu 7.000 milions fins a 2029 amb focus en descarbonització, connectivitat ferroviària i modernització.

Alacant acollirà a l’octubre tres conferències iberoamericanes de ciència i innovació

El 21 i 22 d'octubre se celebraran a Alacant tres conferències iberoamericanes sobre ciència, tecnologia, innovació i educació superior en el marc de la XXX Cimera.

Ester Muñoz acusa a Sánchez de frivolitat davant el conflicte de l’Iran

La portaveu del PP en el Congrés ha demanat a Pedro Sánchez una reflexió per les conseqüències per a Espanya de la seua postura davant l'Iran. També ha carregat per Adamuz, Plus ultra i els pactes amb Vox a Aragó i Extremadura.

El TSJCV dona dos dies per a al·legacions abans de decidir si investiga a Mazón per la dana

El TSJCV ha donat dos dies a Fiscalia i a les parts per a al·legar sobre l'exposició raonada que demana investigar a Carlos Mazón per la gestió de la dana de 2024. Un tribunal designat decidirà si admet o no eixe plantejament.