Deu consells de la Policia Nacional per a evitar estafes amb la Loteria de Nadal

 

Comprar solament en llocs autoritzats, desconfiar de les telefonades i missatges sobre suposats premis o comprovar l’autenticitat dels dècims, són alguns dels consells que ha difós hui la Policia Nacional per a evitar el frau en la Loteria de Nadal.

De cara a l’increment massiu de venda de loteria amb motiu del Nadal, la Policia alerta que la possibilitat d’estafes també augmenta: venda fraudulenta, problemes a l’hora de cobrar bitllets compartits, suplantacions d’identitat o falsos premis són algunes de les més habituals.

Segons ha detallat, un dels mètodes més comuns que utilitzen els delinqüents consisteix en el fet que la víctima rep una trucada de telèfon, un missatge de text, un correu electrònic o un missatge a través de xarxes socials. Aquest missatge suposadament prové d’una institució de confiança a la qual suplanten la identitat corporativa i comunica que s’és agraciat amb un premi d’un sorteig en el qual ni tan sols s’ha participat.

“La intenció dels estafadors pot ser des de fer-se amb les nostres dades privades -fins i tot bancàries- fins a sol·licitar una transacció econòmica a favor seu en concepte de quota per a accedir al premi, o amb qualsevol altra excusa”, ha explicat la Policia Nacional.

Davant aquesta mena de situacions, els agents de la Policia Nacional recorden que cal evitar telefonar a qualsevol número que s’indique -sol tractar-se de telèfons d’alta tarifació-, seguir l’enllaç web que proposen amb l’excusa de conducta al cobrament del suposat premi i, per descomptat, realitzar qualsevol pagament.

“Quan la comunicació es produeix per escrit, podem identificar-los també perquè solen cometre nombroses faltes d’ortografia i tenen una deficient redacció”, han subratllat des de la Policia Nacional.

 

Comprar en llocs autoritzats

 

Recomanen prestar especial atenció a la compra per internet, acudint únicament a pàgines oficials i segures, així com desconfiar de crides o missatges amb identitats falses en les quals es comunica al destinatari que ha sigut agraciat amb un premi amb la finalitat d’aconseguir les seues dades privades, fins i tot bancaris.

En aqueix sentit insten a evitar telefonar a números que se li indique o seguir enllaços a webs que se’ls propose i, per descomptat, no realitzar cap pagament.

“A vegades, els delinqüents utilitzen la Xarxa per a simular ser venedors autoritzats a través de webs fraudulentes. Les pàgines oficials de venda hauran de disposar d’una URL (adreça web) amb els caràcters https, la ‘s del qual’ indica que es tracta d’una pàgina fiable.

Si no indiquen des d’on es produeix l’enviament postal de la teua compra, el cost, un mitjà de contacte fiable amb l’empresa o la data de lliurament, és possible que es tracte d’un intent d’estafa”, ha remarcat.

 

L’estafa del ‘tocomocho’

 

En relació amb l’estafa del ‘tocomocho’ o número premiat, ha apuntat que consisteix en el fet que la víctima és abordada al carrer amb l’excusa de tindre un dècim premiat i no poder cobrar-lo per algun motiu.

Li mostren fins i tot una falsa llista de bitllets premiats on apareix el número que li han ensenyat prèviament i li ofereixen el dècim suposadament guanyador a canvi d’una suma important de diners.

Si accedeix, li acompanyen al seu domicili o al banc, cobren els pactes i li entreguen la loteria que en realitat no està premiada.

“Les víctimes solen ser persones d’edat avançada, però encara que puguem pensar que és fàcil identificar als estafadors, es tracta d’autèntics professionals que actuen ràpidament i són molt creïbles, per la qual cosa pot ser fàcil caure en l’engany”, ha subratllat.

Comprovar que el dècim té el logo, el codi i tots els elements de verificació; quan es comparteix Loteria amb amics o familiars, fotocopiar el dècim i indicar qui participen en aqueixa compra i quina quantitat juga cadascun d’ells; procurar conservar el bitllet en perfectes condicions, ja que la seua deterioració podria donar problemes en cas de ser premiat, i recordar que caduca als tres mesos són altres consells de la Policia.

En aquest sentit, també recomana fer una fotografia del dècim o apuntar en un lloc segur el número, la sèrie i els elements que ajuden a identificar-lo si es perd; denunciar en qualsevol comissaria de Policia Nacional la pèrdua o robatori, a més de comunicar-ho a Loteries i Apostes de l’Estat; si s’és víctima d’una estafa, denunciar-lo aportant totes les dades sobre els autors i el seu modus operandi. «I si no has caigut en el frau però tens dades sobre això, informa’ns en www.policia.es», han afegit.

 

Els 10 consells de la Policia per a evitar estafes amb la Loteria

 

A través dels seus perfils en xarxes socials, @policia en Twitter/TikTok i @policianacional en Facebook/Instagram, els agents recordaran aquests consells als ciutadans per a evitar que arriben a convertir-se en víctimes d’aquests delictes.

Aquest és el decàleg complet que la Policia difondrà també en els pròxims dies a través de les seues xarxes socials.

1.- Compra els dècims de Loteria per al sorteig sol en llocs autoritzats, ja siga en establiments físics o en línia.

2.- Si realitzes la teua compra en Internet, guarda els correus relacionats amb ella i fes captures de pantalla de la gestió si és necessari.

3.- Desconfia dels missatges que rebes informant-te que has sigut premiat en un sorteig que desconeixes i en el qual no has participat.

4.- Comprova que el teu dècim té el logo, el codi i tots els elements de verificació.

5.- Quan compartisques Loteria amb amics o familiars, fotocòpia el dècim i indica qui participen en aqueixa compra i quina quantitat juga cadascun d’ells.

6.- Procura conservar el bitllet en perfectes condicions, la seua deterioració podria donar-te problemes en cas de ser premiat, i recorda que caduca als tres mesos.

7.- Fes una fotografia del teu dècim o apunta en un lloc segur el número, la sèrie i els elements que t’ajuden a identificar-lo si el perds.

8.- Denúncia en qualsevol comissaria de Policia Nacional la pèrdua o robatori del teu dècim, a més de comunicar-lo a Loteries i Apostes de l’Estat.

9.- Si has sigut víctima d’una estafa, no dubtes a denunciar-ho aportant totes les dades que tingues sobre els autors i el seu modus operandi.

10.- I si no has caigut en el frau, però tens dades sobre això, informa’ns en www.policia.es.
 

Últimes notícies

Educació i sindicats avancen en la reducció de burocràcia i mantenen la negociació

Educació i els sindicats docents han acostat postures per a reduir la burocràcia i es tornaran a reunir per a abordar infraestructures educatives i ràtios en ple calendari de mobilitzacions.

Pérez Llorca considera que la vaga de docents ja no té sentit en plena negociació

Juanfran Pérez Llorca afirma que la vaga del professorat valencià ha perdut sentit perquè la Generalitat manté la negociació oberta i mostra voluntat d'acord.

Pérez Llorca defén que els pròxims pressupostos faran justícia fiscal a la societat valenciana

Juanfran Pérez Llorca anuncia que els pròxims pressupostos de la Generalitat Valenciana inclouran una rebaixa fiscal i millores salarials per a docents, que, sosté, iniciaran una etapa de major justícia fiscal en la Comunitat.

Paco Roca denuncia el plagi d’un cartell seu i alerta de l’ús indegut de la IA

Paco Roca denuncia el plagi del cartell de la 60 Fira del Llibre de València en un anunci de la Fira del Llibre de San Martín de la Vega i advertix del risc d'usar IA vulnerant drets d'autor.

Educació i sindicats xoquen per les ràtios i la Conselleria prepara una nova proposta

La Conselleria d'Educació i els sindicats docents mantenen el seu desacord sobre la reducció de ràtios i l'administració es compromet a presentar una nova proposta mentres continua la vaga indefinida.

La regidora de Vox a València Cecilia Herrero serà jutjada per un delicte d’odi

L'Audiència de València manté el processament de la regidora de Vox Cecilia Herrero per un presumpte delicte d'odi per missatges reiterats contra migrants, col·lectiu LGTBI i persones amb discapacitat.

Educació precisa que la revisió salarial pactada amb ANPE i CSIF cobrirà els 200 euros fins a 2028

Educació aclarix en la taula sectorial que l'actualització conforme a l'IPC afectarà el total dels 200 euros de pujada del complement específic pactats amb ANPE i CSIF fins a 2028, i no sols a l'últim tram de 50 euros.

Dos nous crebalossos reforcen la reintroducció en la Tinença de Benifassà

Dos nous exemplars de crebalossos s'incorporen al projecte de reintroducció en la Tinença de Benifassà, que busca consolidar una població estable d'esta au en perill d'extinció.