14 C
València
Dilluns, 12 gener, 2026

Els pediatres insten a seguir amb la vacunació contra la meningitis

L’octubre de 2020 l’Organització Mundial de la Salut (OMS) va publicar un document en el qual demanava a tots els estats membres que es comprometeren a posar en marxa les mesures necessàries per a derrotar a la meningitis abans de 2030. Aquestes mesures inclouen, entre altres, la cura de les persones supervivents de meningitis, la sensibilització sobre la infecció en l’atenció primària o la prevenció de la malaltia a través de la vacunació.

L’Associació Espanyola de Pediatria (AEP) va signar al costat d’altres institucions un manifest de resposta contra la malaltia titulat “Objectiu derrotar a la meningitis 2030” i, amb motiu del Dia Mundial contra la Meningitis, que se celebra el 24 d’abril, el Comité Assessor de Vacunes de la AEP (CAB-AEP) posa l’accent, una vegada més, en la importància de complir amb el calendari de vacunació per a previndre aquesta greu malaltia infecciosa que cada any genera a Espanya prop de 1.000 diagnòstics nous.

El doctor Francisco Álvarez, coordinador del CAB-AEP, recorda la recomanació de vacunar progressivament en diferents edats a la població infantil i juvenil per a protegir els menors enfront dels diferents serogrups de meningococ: “aconsellem vacunar sistemàticament enfront del meningococ B a tots els lactants en pauta 2+1 amb inici als 2 mesos d’edat, així com vacunar enfront dels meningococs A, C, W e I amb un esquema d’una dosi als 4 mesos de MenCTT i dues dosis de MenACWY -una als 12 mesos i una altra als 12-14 anys d’edat-, amb un rescat progressiu fins als 18 anys en els no vacunats”.

Respecte a la vacunació de rescat en adolescents enfront dels meningococs ACWY, que es recomana en el calendari vacunal oficial i que es va interrompre durant la pandèmia, assegura que “ja s’ha posat en marxa en totes les comunitats autònomes excepte a Canàries, que no ha començat encara”.

La vacuna del meningococ B protegeix enfront de la meningitis i la sèpsia, però en la majoria de les comunitats autònomes no és finançada pel sistema públic de salut, si bé progressivament es va incorporant a més calendaris de vacunació regionals, com ha ocorregut recentment a Catalunya i Andalusia, que se sumen a Canàries i Castella i Lleó.

Per part seua, la vacuna tetravalent enfront dels meningococs ACWY als 12 mesos ja està inclosa en els calendaris de Castella i Lleó, Andalusia, Melilla i Múrcia. Malgrat això, el doctor Álvarez assenyala que “s’ha recuperat la taxa de cobertura prèvia a la pandèmia”.

La malaltia meningocòccica es transmet per contacte directe amb les secrecions nasals o faríngies d’una persona infectada en tossir, esternudar, parlar, etcètera, per la qual cosa els pediatres assenyalen que la retirada massiva de les màscares podria portar amb si un repunt dels contagis. “Igual que hem vist amb malalties infeccioses que es contagien per les vies respiratòries, com la grip”, subratlla el coordinador del CAB-AEP.

Per això, els professionals insisteixen en la importància de continuar vacunant enfront del patogen causant de la meningitis. La sèpsia meningocòccica, primera causa de mort per infecció en xiquets i adolescents a Espanya La meningitis i la sèpsia són malalties perilloses que s’escuden després d’uns símptomes que poden semblar un catarro: febre, cefalea, vòmits o dolor en general. És per això que el diagnòstic no sempre es fa de manera primerenca, amb les complicacions que això comporta.

En el cas dels bebés, que no poden explicar què els succeeix, s’aprecia molta irritabilitat, un plor molt desconsolat i, a vegades, taques de color porpra que s’estenen per tot el cos i van creixent de grandària, o el bombament de les fontanel·les en els lactants.

Encara que pot succeir a qualsevol edat, presenta especial cruesa en els lactants menors d’un any, xiquets menors de cinc anys i joves entre els 15 i 24 que comencen a moure’s en ambients grupals. Sona a malaltia del passat, però en ple segle XXI, la sèpsia meningocòccica a Espanya és la primera causa de mort per infecció en xiquets i adolescents i la vacunació és l’única eina útil enfront de la malaltia meningocòccica en la seua forma invasora, la més greu, ja que els tractaments amb antibiòtics tenen una eficàcia molt limitada a causa de la rapidesa amb la qual pot progressar la infecció.

Últimes notícies

Tosha Schareina acaba quart en l’etapa i s’allunya del podi en motos

Tosha Schareina va acabar quart de l'etapa, a 9.47 del guanyador Luciano Benavides, i veu com es complica el podi en motos: és quart de la general a 20.13. Benavides es va emportar la seua tercera etapa i va prendre el lideratge amb 10 segons sobre Daniel Sanders.

Pradas sosté davant la jutgessa que Conca va poder parlar amb Mazón o amb Presidència abans de rebutjar el confinament

Pradas ha afirmat davant la jutgessa que Conca va poder consultar amb Mazón o amb la Secretaria de Presidència abans de respondre-li 'de confinar res' durant la DANA. L'acarament busca aclarir si va haver-hi pressions o instruccions i la gestió dels mòbils centra part del debat.

Li demanen 17 anys i mig per quasi deu incendis en horts i zones rurals d’Elx

La fiscalia sol·licita 17 anys i mig de presó per a un acusat de provocar prop d'una desena d'incendis a Elx en la nit del 29 de juny de 2019. El juí se celebrarà el 13 de gener en la Secció Sèptima de l'Audiència Provincial amb seu a la ciutat.

Ajornen el lliurament del Premi Convivència de la Fundació Broseta a Edmundo González per un viatge

La Fundació Manuel Broseta ha ajornat el lliurament del Premi Convivència a Edmundo González prevista en el Palau de la Generalitat per un viatge de l'opositor. La cerimònia es reprogramarà i es manté l'ofrena floral del 15 de gener.

Pradas subratlla que Mazón no responia i Cuenca nega frenar avisos de confinament

Pradas afirma que no va aconseguir contactar amb Mazón quan es valorava un possible confinament durant la DANA. Cuenca nega frenar avisos i demana criteri jurídic.

Més del 82% dels docents valencians denuncien falta de suport a l’educació pública

Un 82,9% percep escàs suport institucional i un 78,3% veu recursos insuficients. L'estudi de STEs assenyala a més ràtios altes, més burocràcia i un clima d'aula més tibant.

Víctimes de la dana reben a Pradas i Cuenca amb crits de ‘assassins’ en el jutjat

Diverses desenes d'afectats per la dana s'han concentrat davant el jutjat de Catarroja i han increpat a Salomé Pradas i José Manuel Cuenca abans del seu acarament. La jutgessa va acordar la diligència per a aclarir contradiccions sobre la gestió de l'emergència.

Pradas i l’excap de gabinet de Mazón confronten les seues versions davant la jutgessa per la gestió de la dana

La jutgessa celebra este dilluns un acarament entre Salomé Pradas i José Manuel Cuenca per a aclarir contradiccions sobre el confinament durant la dana. Un informe de l'Advocacia, que va avalar eixa mesura, xoca amb la versió de l'excap de gabinet.