L’aire contaminat causa cada any la mort de 7 milions de persones

El món cada vegada presenta índexs de contaminació més elevats que provoca càncer i malalties respiratòries

El món cada vegada presenta índexs de contaminació més elevats que provoca càncer i malalties respiratòries | Pixabay

 

La contaminació de l’aire és un problema que la humanitat arrossega des de fa dècades i cada vegada és més greu. En aquest sentit, el relator especial sobre els Drets Humans i el Medi Ambient de l’Organització de les Nacions Unides (ONU), David Boys, ha qualificat recentment l’aire contaminat com un «assassí silenciós».

 

En la mateixa línia, el relator afirma que aquesta situació no rep una atenció adequada perquè les morts que deriven «no són tan tràgiques» com les que provoquen els desastres naturals o les epidèmies. De fet, l’ONU conclou que uns 7 milions de persones moren prematurament cada any a causa de la contaminació a tot el món, entre elles 600.000 xiquets.

 

«Cada hora moren 800 persones, moltes després de patir durant anys un càncer, malalties respiratòries o cardíaques causades directament per l’aire contaminat», explica Boyd, que demana als estats que complisquen amb les seues obligacions jurídiques per garantir un aire més net i millorar així la qualitat de vida.

 

La contaminació afecta greument als xiquets de tot el planeta | Arxiu

 

La política té la clau per solucionar aquesta problemàtica

Segons l’informe anual del 2018 del Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA), presentat recentment, la contaminació de l’aire és fruit sobretot de la crema de combustibles fòssils per a la producció d’electricitat, transport, calefacció, activitat industrial o la mala gestió de residus. En total, el 90% de la població mundial està afectada per aquesta lacra.

 

Només a l’estat espanyol, i segons dades de l’Institut Internacional de Dret i Medi Ambient (IIDMA), les emissions provinents de centrals tèrmiques de carbó provoquen cada any 1.530 morts i 914 hospitalitzacions per malalties respiratòries i cardiovasculars. La mescla de partícules contaminants amb el pol·len primaveral a les ciutats fa que hi haja més i noves al·lèrgies.

 

Davant d’aquesta greu situació, Boyd proposa diverses iniciatives per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle. En l’informe, l’expert posa d’exemple el compromís de l’Índia de renunciar als productes plàstics d’un sol us l’any 2022. També la proposta de la Unió Europea de prohibir el 2025 molts articles fabricats amb aquest material, que representen el 70% de tot el que hi ha als mars i oceans.

 

Un exemple particular al nostre país és el cas de la iniciativa presa per l’Ajuntament de Barcelona, que ha apostat per suprimir tots els elements de plàstic d’un sol ús i les botelles d’aigua dels actes institucionals i de les dependències municipals. És una mesura extraordinària per fomentar una política sostenible en l’àmbit municipal i donar exemple a la població per cuidar el nostre entorn.  

 

L'ajuntament de Barcelona suprimeix l'aigua envasada

Els plàstics són molt perillosos a nivell de contaminació | Arxiu

 

A temps per garantir un món més sostenible

L’informe també recull 127 països han aprovat mesures per regular l’ús de bosses de plàstic, que 20 països han posat impostos als consumidors de plàstic i 8 països més han aprovat regulacions per prohibir els microplàstics, entre d’altres. L’informe s’ha publicat just abans de l’inici de la 4ª Assemblea de les Nacions Unides sobre Medi Ambient, que tindrà lloc entre els dies 11 i 15 de març a la ciutat de Nairobi, a Kènia.

Últimes notícies

El València atropella al Barça en el Palau i assegura el factor pista en el play-off

El València Basket pansa per damunt del Barça en el Palau (77-102), exposa totes les debilitats blaugranes i assegura la segona plaça de la Lliga Endesa amb factor pista en el play-off.

Educació cita als sindicats el dilluns i STEPV, CCOO i UGT es queden en la taula de negociació

Els sindicats docents STEPV, CCOO i UGT decidixen no abandonar la sala de la Conselleria d'Educació després de donar-se per tancada la reunió i exigixen un document base decent per a continuar negociant.

Novena reunió entre Educació i sindicats per a intentar tancar un acord i frenar la vaga docent

Educació i els sindicats docents afronten la seua novena reunió amb l'objectiu de pactar un acord definitiu que permeta desconvocar la vaga indefinida en l'educació pública no universitària.

Rescaten en helicòpter a una senderista ferida en la Senda Fosca del Montgó

Una dona de 57 anys va ser evacuada en helicòpter després de patir una possible fractura de turmell mentres recorria la Senda Fosca, en el paratge natural del Montgó, a Dénia.

La Confederació de l’Ebre alerta de possibles crescudes sobtades a Aragó, Comunitat Valenciana i Catalunya

La Confederació Hidrogràfica de l'Ebre advertix de risc de crescudes ràpides en llits menors i barrancs d'Aragó, Comunitat Valenciana i Catalunya davant pluges intenses i tempestes previstes per a la vesprada.

Sergio De Larrea, triat millor jugador jove de la Lliga Endesa

El base del València Basket Sergio De Larrea ha sigut triat millor jugador jove de la Lliga Endesa després de dominar la votació popular i la d'entrenadors i mitjans. L'internacional espanyol succeïx en el palmarés a Jean Montero i confirma la seua irrupció en l'elit.

Les PAU arranquen en la Comunitat Valenciana amb 25.666 alumnes i servicis mínims al 100% en plena vaga docent

La Comunitat Valenciana inicia el dimarts les PAU amb 25.666 estudiants i servicis mínims del 100% per a exàmens i correccions en ple conflicte per la vaga indefinida del professorat.

Mikel Crespo definix com a èpic l’ascens del València Femení a Lliga F

Mikel Crespo qualifica l'ascens del València Femení a Lliga F com un assoliment èpic després d'empatar en el minut 99 i resistir en la pròrroga per a tornar a la màxima categoria.