L’aire contaminat causa cada any la mort de 7 milions de persones

Ejemplo de shortcode con estilo
El món cada vegada presenta índexs de contaminació més elevats que provoca càncer i malalties respiratòries | Pixabay   La contaminació de l’aire és un problema que la humanitat arrossega des de fa dècades i cada vegada és més greu. En aquest sentit, el relator especial sobre els Drets Humans i el Medi Ambient de […]
El món cada vegada presenta índexs de contaminació més elevats que provoca càncer i malalties respiratòries

El món cada vegada presenta índexs de contaminació més elevats que provoca càncer i malalties respiratòries | Pixabay

 

La contaminació de l’aire és un problema que la humanitat arrossega des de fa dècades i cada vegada és més greu. En aquest sentit, el relator especial sobre els Drets Humans i el Medi Ambient de l’Organització de les Nacions Unides (ONU), David Boys, ha qualificat recentment l’aire contaminat com un «assassí silenciós».

 

En la mateixa línia, el relator afirma que aquesta situació no rep una atenció adequada perquè les morts que deriven «no són tan tràgiques» com les que provoquen els desastres naturals o les epidèmies. De fet, l’ONU conclou que uns 7 milions de persones moren prematurament cada any a causa de la contaminació a tot el món, entre elles 600.000 xiquets.

 

«Cada hora moren 800 persones, moltes després de patir durant anys un càncer, malalties respiratòries o cardíaques causades directament per l’aire contaminat», explica Boyd, que demana als estats que complisquen amb les seues obligacions jurídiques per garantir un aire més net i millorar així la qualitat de vida.

 

La contaminació afecta greument als xiquets de tot el planeta | Arxiu

 

La política té la clau per solucionar aquesta problemàtica

Segons l’informe anual del 2018 del Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA), presentat recentment, la contaminació de l’aire és fruit sobretot de la crema de combustibles fòssils per a la producció d’electricitat, transport, calefacció, activitat industrial o la mala gestió de residus. En total, el 90% de la població mundial està afectada per aquesta lacra.

 

Només a l’estat espanyol, i segons dades de l’Institut Internacional de Dret i Medi Ambient (IIDMA), les emissions provinents de centrals tèrmiques de carbó provoquen cada any 1.530 morts i 914 hospitalitzacions per malalties respiratòries i cardiovasculars. La mescla de partícules contaminants amb el pol·len primaveral a les ciutats fa que hi haja més i noves al·lèrgies.

 

Davant d’aquesta greu situació, Boyd proposa diverses iniciatives per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle. En l’informe, l’expert posa d’exemple el compromís de l’Índia de renunciar als productes plàstics d’un sol us l’any 2022. També la proposta de la Unió Europea de prohibir el 2025 molts articles fabricats amb aquest material, que representen el 70% de tot el que hi ha als mars i oceans.

 

Un exemple particular al nostre país és el cas de la iniciativa presa per l’Ajuntament de Barcelona, que ha apostat per suprimir tots els elements de plàstic d’un sol ús i les botelles d’aigua dels actes institucionals i de les dependències municipals. És una mesura extraordinària per fomentar una política sostenible en l’àmbit municipal i donar exemple a la població per cuidar el nostre entorn.  

 

L'ajuntament de Barcelona suprimeix l'aigua envasada

Els plàstics són molt perillosos a nivell de contaminació | Arxiu

 

A temps per garantir un món més sostenible

L’informe també recull 127 països han aprovat mesures per regular l’ús de bosses de plàstic, que 20 països han posat impostos als consumidors de plàstic i 8 països més han aprovat regulacions per prohibir els microplàstics, entre d’altres. L’informe s’ha publicat just abans de l’inici de la 4ª Assemblea de les Nacions Unides sobre Medi Ambient, que tindrà lloc entre els dies 11 i 15 de març a la ciutat de Nairobi, a Kènia.

Últimes notícies

Deu detinguts per incitar disturbis vinculats a Blocus: tres a Valencia

Deu jóvens, quatre menors, han sigut detinguts en 24 hores per incitar disturbis vinculats a Blocus. Tres arrestos s’han practicat a la província de Valencia.

L’Atlético busca pressionar el lideratge al camp del Levante

L’Atlético visita el Levante este dissabte amb sis victòries consecutives i la mirada posada en el lideratge. Julián Alvarez arriba en ratxa golejadora.

Puente revela 170 incidències del sistema LZB durant 2026 i defensa la seua seguretat després de l’accident d’Urda

La tragèdia deixa 69 morts i 13 víctimes identificades, mentre 39 ferits continuen hospitalitzats a Castella-la Manxa, 17 d'ells en unitats de cures intensives

València aprova un pressupost de 1.361 milions per a 2027

El govern municipal de València ha aprovat el projecte de pressupost de 2027, un 8,8 % superior al de l’exercici actual. L’oposició l’ha rebutjat.

La dana de 2024 suma 234 víctimes mortals en la causa judicial

La jutgessa de Catarroja ha elevat a 234 el recompte oficial de víctimes mortals de la dana del 29 d’octubre de 2024. L’últim cas reconegut és el d’un home de Paiporta que va morir després d’una infecció bacteriana.

Castelló proposa 246,7 milions per als comptes provincials de 2027

La Diputació de Castelló debatrà el 3 de novembre un pressupost de 246.698.267,01 euros per a 2027, amb inversions en seguretat, serveis i infraestructures.

El Govern estudia tancar temporalment l’AVE Madrid-Barcelona per a accelerar les obres de renovació

Óscar Puente reconeix que Transports valora suspendre la circulació durant un o dos anys per a reduir els terminis de les obres, encara que no hi ha cap decisió definitiva

Catalá recomana evitar demà el centre de València davant els disturbis

L’alcaldessa ha anunciat que duplicarà els efectius policials este dissabte i ha recomanat a veïns i turistes que eviten el centre de València.