11.7 C
València
Dijous, 4 desembre, 2025

L’aire contaminat causa cada any la mort de 7 milions de persones

El món cada vegada presenta índexs de contaminació més elevats que provoca càncer i malalties respiratòries

El món cada vegada presenta índexs de contaminació més elevats que provoca càncer i malalties respiratòries | Pixabay

 

La contaminació de l’aire és un problema que la humanitat arrossega des de fa dècades i cada vegada és més greu. En aquest sentit, el relator especial sobre els Drets Humans i el Medi Ambient de l’Organització de les Nacions Unides (ONU), David Boys, ha qualificat recentment l’aire contaminat com un «assassí silenciós».

 

En la mateixa línia, el relator afirma que aquesta situació no rep una atenció adequada perquè les morts que deriven «no són tan tràgiques» com les que provoquen els desastres naturals o les epidèmies. De fet, l’ONU conclou que uns 7 milions de persones moren prematurament cada any a causa de la contaminació a tot el món, entre elles 600.000 xiquets.

 

«Cada hora moren 800 persones, moltes després de patir durant anys un càncer, malalties respiratòries o cardíaques causades directament per l’aire contaminat», explica Boyd, que demana als estats que complisquen amb les seues obligacions jurídiques per garantir un aire més net i millorar així la qualitat de vida.

 

La contaminació afecta greument als xiquets de tot el planeta | Arxiu

 

La política té la clau per solucionar aquesta problemàtica

Segons l’informe anual del 2018 del Programa de les Nacions Unides per al Medi Ambient (PNUMA), presentat recentment, la contaminació de l’aire és fruit sobretot de la crema de combustibles fòssils per a la producció d’electricitat, transport, calefacció, activitat industrial o la mala gestió de residus. En total, el 90% de la població mundial està afectada per aquesta lacra.

 

Només a l’estat espanyol, i segons dades de l’Institut Internacional de Dret i Medi Ambient (IIDMA), les emissions provinents de centrals tèrmiques de carbó provoquen cada any 1.530 morts i 914 hospitalitzacions per malalties respiratòries i cardiovasculars. La mescla de partícules contaminants amb el pol·len primaveral a les ciutats fa que hi haja més i noves al·lèrgies.

 

Davant d’aquesta greu situació, Boyd proposa diverses iniciatives per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle. En l’informe, l’expert posa d’exemple el compromís de l’Índia de renunciar als productes plàstics d’un sol us l’any 2022. També la proposta de la Unió Europea de prohibir el 2025 molts articles fabricats amb aquest material, que representen el 70% de tot el que hi ha als mars i oceans.

 

Un exemple particular al nostre país és el cas de la iniciativa presa per l’Ajuntament de Barcelona, que ha apostat per suprimir tots els elements de plàstic d’un sol ús i les botelles d’aigua dels actes institucionals i de les dependències municipals. És una mesura extraordinària per fomentar una política sostenible en l’àmbit municipal i donar exemple a la població per cuidar el nostre entorn.  

 

L'ajuntament de Barcelona suprimeix l'aigua envasada

Els plàstics són molt perillosos a nivell de contaminació | Arxiu

 

A temps per garantir un món més sostenible

L’informe també recull 127 països han aprovat mesures per regular l’ús de bosses de plàstic, que 20 països han posat impostos als consumidors de plàstic i 8 països més han aprovat regulacions per prohibir els microplàstics, entre d’altres. L’informe s’ha publicat just abans de l’inici de la 4ª Assemblea de les Nacions Unides sobre Medi Ambient, que tindrà lloc entre els dies 11 i 15 de març a la ciutat de Nairobi, a Kènia.

Últimes notícies

El president de la Generalitat recupera el valencià

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana parla de llengua, identitat i política, i reclama que el valencià siga emprat amb normalitat pels càrrecs públics, independentment de la seua ideologia

Pérez Llorca configura un nou Consell amb onze conselleries i tres vicepresidències

El president manté quasi tot l’equip de Mazón, incorpora perfils del PP i crea les àrees de Presidència i Serveis Socials, Família i Infància

Un home mor en un pis de València després d’una agressió i el company de pis és detingut

Els serveis d’emergència confirmen la mort de la víctima i traslladen a un altre home amb traumatisme mentre la Policia Nacional investiga els fets

Una dona de 29 anys és assassinada a ganivetades a Alacant en un nou cas de violència masclista

La víctima ha sigut trobada sense vida al domicili on encara convivien; l’agressor, de 34 anys, s’ha suïcidat després dels fets

Juanfran Pérez Llorca pren possessió com a president de la Generalitat i obri una nova etapa marcada pel diàleg

El nou cap del Consell assumeix el càrrec després d’un acte solemne en què ha demanat “perdó” a les famílies de les 229 víctimes de la DANA del 29 d’octubre del 2024

La Generalitat activa un pla per a reduir senglars i reforçar la vigilància davant la pesta porcina africana

La Generalitat ha posat en marxa un pla preventiu davant els primers casos de pesta porcina africana a Catalunya. El dispositiu reforça la vigilància i preveu reduir la població de senglars en zones de major risc, amb especial atenció a l'entorn de l'AP-7.

El cap de Gabinet de Mazón sosté que ningú va reclamar que el president acudira al Cecopi

José Manuel Cuenca ha defés en la comissió del Congrés sobre la DANA que el llavors president va estar informat i que des del Cecopi ningú ho va reclamar. L'oposició li ha retret no interrompre el menjar del 29 d'octubre i limitar les comunicacions en les hores crítiques.

Troben mort a un home de 75 anys en una vivenda de València després d’un incendi

Un home de 75 anys ha sigut trobat sense vida en un pis de València després de l'extinció d'un incendi. La Policia ha activat el protocol per a morts i manté oberta la investigació.