8.5 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

Fins a 100.000 euros de multa por la cria desmesurada de gossos

El nou reglament sancionador que s’inclou en l’avantprojecte de la nova Llei de Benestar Animal contempla multes de fins a 100.000 euros per a la criança sense límits d’animals de companyia, com els gossos, i per als circs amb espècies salvatges en els seus espectacles, per a la cria d’animals exòtics o la dels visons americans en granges. La infracció més greu, que pot arribar als 600.000 euros, s’aplicarà a les baralles de galls.

La normativa, que busca aconseguir el “sacrifici i abandó zero” dels animals, fixa que els particulars no podran tindre més de cinc animals en la seua llar, la qual cosa inclou als gossos de caça. És precisament l’impacte de la normativa en la caça el factor que encara distància als socis de Govern per a portar el projecte de llei al Consell de ministres. El titular d’Agricultura, Luis Planas, ha defensat l’activitat cinegètica com una activitat econòmica constructiva i un esport.

 

La nova llei de Benestar animal posa límit a les ventrades

 

La criança per particulars o per professionals sense control, tal com expliquen des del Ministeri de Drets Socials, és un dels “majors problemes de sobre població, maltractament i abandó” que enfrontarà la futura normativa.

Per a evitar els “centenars de casos” a l’any d’intervencions de centres de cria, on gosses pareixen “sense descans” fins i tot fins a morir o arriben a desenvolupar malalties i deformitats, el Ministeri fixa un límit de ventrades en la vida de cada femella que es determinarà segons l’espècie, així com l’obligació de registrar-se com a criador i donar compte del grup d’animals nascuts per a controlar la seua traçabilitat.

Al seu torn, la cria entre particulars quedarà prohibida per a evitar que milers d’exemplars acaben abandonats posteriorment. També es regulen les importacions d’animals amb els mateixos requisits establits per als criadors nacionals, tancant així la porta a l’entrada desmesurada de cadells des de l’exterior, com ocorre en l’actualitat amb criadors en països de l’est d’Europa.

Igual sanció acapararà la cria d’animals exòtics en suposar un possible risc per al medi ambient i la seguretat pública, perquè hi ha espècies invasores i fins i tot animals verinosos, com poden ser serps o taràntules.

 

Es posa fi a les baralles de galls

 

La llei vol posar fi a les baralles de galls, que encara estan permeses sota unes certes condicions a Canàries i Andalusia (sota la denominació de ‘renyines’), i la seua pràctica es considera una infracció molt greu, mereixedora d’una sanció que oscil·la entre els 100.001 als 600.000 euros. D’aquesta manera, la futura llei busca erradicar la cria de determinades races que recorren a baralles per a seleccionar als exemplars, que a vegades acaben amb mutilacions de crestes i esperons.

Una altra infracció greu serà la cria de visons americans per a obtindre les seues pells, amb multes des de 30.001 a 100.000 euros, en considerar que les condicions d’engabiament no compleixen el mínim requisit de benestar animal. A això se suma la seua consideració d’espècie catalogada com a invasora, la qual cosa comporta també un risc per al medi ambient autòcton en posar “en escac” a altres races, com el visó europeu.

D’aquesta manera, se segueix la senda de prohibició que estan aplicant altres països europeus, no sols per la seua situació “d’evident maltractament” sinó per ser un animal capaç de contagiar el covid-19 als humans, circumstàncies que va motivar el sacrifici de milers d’exemplars al començament de la pandèmia.
Prohibició total als circs amb animals

Els espectacles de circ amb animals salvatges també comportaran, segons el projecte de llei, sancions greus que poden aconseguir fins als 100.000 euros– Una pràctica que ja està prohibida, de facto, en moltes autonomies.

Des del Ministeri justifiquen que no pot haver-hi benestar animal per a exemplars que no poden tindre garantides les seues “necessitats etològiques” (el desplegament de la seua conducta dins del medi natural d’origen).

El Ministeri destaca que les associacions de veterinaris i biòlegs estableixen que “retindre i emprar animals salvatges en activitats antinaturals, amb entrenaments a base de càstigs, suposen un evident exemple de maltractament animal”.

Últimes notícies

Alerta groga demà en el litoral nord d’Alacant per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores

Aemet ha activat per al dijous 25 l'alerta groga en el litoral nord d'Alacant per acumulats de fins a 60 l/m² en 12 hores. Hi haurà cels nuvolosos, baixada de màximes i vent del nord en la costa.

Compromís avisa: la flexibilització de la ZBE a València és un baló d’oxigen temporal

Compromís considera que la flexibilització de la ZBE en 2026 només aporta alleujament temporal i no resol trànsit ni contaminació. Advertix risc de perdre fins a 115 milions en fons europeus i critica la inacció municipal.

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.