Fins a 100.000 euros de multa por la cria desmesurada de gossos

El nou reglament sancionador que s’inclou en l’avantprojecte de la nova Llei de Benestar Animal contempla multes de fins a 100.000 euros per a la criança sense límits d’animals de companyia, com els gossos, i per als circs amb espècies salvatges en els seus espectacles, per a la cria d’animals exòtics o la dels visons americans en granges. La infracció més greu, que pot arribar als 600.000 euros, s’aplicarà a les baralles de galls.

La normativa, que busca aconseguir el «sacrifici i abandó zero» dels animals, fixa que els particulars no podran tindre més de cinc animals en la seua llar, la qual cosa inclou als gossos de caça. És precisament l’impacte de la normativa en la caça el factor que encara distància als socis de Govern per a portar el projecte de llei al Consell de ministres. El titular d’Agricultura, Luis Planas, ha defensat l’activitat cinegètica com una activitat econòmica constructiva i un esport.

 

La nova llei de Benestar animal posa límit a les ventrades

 

La criança per particulars o per professionals sense control, tal com expliquen des del Ministeri de Drets Socials, és un dels «majors problemes de sobre població, maltractament i abandó» que enfrontarà la futura normativa.

Per a evitar els «centenars de casos» a l’any d’intervencions de centres de cria, on gosses pareixen «sense descans» fins i tot fins a morir o arriben a desenvolupar malalties i deformitats, el Ministeri fixa un límit de ventrades en la vida de cada femella que es determinarà segons l’espècie, així com l’obligació de registrar-se com a criador i donar compte del grup d’animals nascuts per a controlar la seua traçabilitat.

Al seu torn, la cria entre particulars quedarà prohibida per a evitar que milers d’exemplars acaben abandonats posteriorment. També es regulen les importacions d’animals amb els mateixos requisits establits per als criadors nacionals, tancant així la porta a l’entrada desmesurada de cadells des de l’exterior, com ocorre en l’actualitat amb criadors en països de l’est d’Europa.

Igual sanció acapararà la cria d’animals exòtics en suposar un possible risc per al medi ambient i la seguretat pública, perquè hi ha espècies invasores i fins i tot animals verinosos, com poden ser serps o taràntules.

 

Es posa fi a les baralles de galls

 

La llei vol posar fi a les baralles de galls, que encara estan permeses sota unes certes condicions a Canàries i Andalusia (sota la denominació de ‘renyines’), i la seua pràctica es considera una infracció molt greu, mereixedora d’una sanció que oscil·la entre els 100.001 als 600.000 euros. D’aquesta manera, la futura llei busca erradicar la cria de determinades races que recorren a baralles per a seleccionar als exemplars, que a vegades acaben amb mutilacions de crestes i esperons.

Una altra infracció greu serà la cria de visons americans per a obtindre les seues pells, amb multes des de 30.001 a 100.000 euros, en considerar que les condicions d’engabiament no compleixen el mínim requisit de benestar animal. A això se suma la seua consideració d’espècie catalogada com a invasora, la qual cosa comporta també un risc per al medi ambient autòcton en posar «en escac» a altres races, com el visó europeu.

D’aquesta manera, se segueix la senda de prohibició que estan aplicant altres països europeus, no sols per la seua situació «d’evident maltractament» sinó per ser un animal capaç de contagiar el covid-19 als humans, circumstàncies que va motivar el sacrifici de milers d’exemplars al començament de la pandèmia.
Prohibició total als circs amb animals

Els espectacles de circ amb animals salvatges també comportaran, segons el projecte de llei, sancions greus que poden aconseguir fins als 100.000 euros– Una pràctica que ja està prohibida, de facto, en moltes autonomies.

Des del Ministeri justifiquen que no pot haver-hi benestar animal per a exemplars que no poden tindre garantides les seues «necessitats etològiques» (el desplegament de la seua conducta dins del medi natural d’origen).

El Ministeri destaca que les associacions de veterinaris i biòlegs estableixen que «retindre i emprar animals salvatges en activitats antinaturals, amb entrenaments a base de càstigs, suposen un evident exemple de maltractament animal».

Últimes notícies

Ferit un home major en quedar atrapat baix del seu tractor a Benimantell

Un home de Benimantell ha resultat ferit en quedar atrapat baix del tractor que conduïa en la zona de Fontetes. Els bombers l'han rescatat amb contusions i l'han traslladat a un hospital per a la seua valoració.

Braxton Key se’n va al Fenerbahce per dos anys després de descartar seguir al València Basket

L’ala-pivot nord-americà Braxton Key ha signat per dos temporades amb el Fenerbahce després de no acceptar l’oferta de renovació del València Basket, club del qual es declara aficionat de per vida.

Hugo Sotelo jugarà cedit al Llevant la temporada 2026-27

El Celta i el Llevant han tancat un principi dacord perquè Hugo Sotelo jugue cedit el curs 2026-27 al club valencià, pendent només de definir una possible opció de compra.

Quatre judicis a València per un intent d’homicidi entre germans, odi LGTBI, estafa i abusos policials

L’Audiència de València jutja la setmana que ve quatre casos greus: un intent d’homicidi entre germans per una herència, un delicte d’odi LGTBI, una presumpta estafa en un torneig de futbol i un cas d’abusos policials.

Pérez Llorca destaca el paper clau dels transportistes en el dia del seu patró

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha agraït als transportistes la seua aportació al 4 % del PIB valencià i als 56.000 llocs de treball que genera el sector, durant la festivitat de Sant Cristòfol organitzada per la FVET a València.

Confirmat a Alacant un cas de virus del Nil en un home de 53 anys ja donat d’alta

Sanitat ha confirmat un cas de virus del Nil en un home de 53 anys a la província d’Alacant, que ja ha rebut l’alta, i recorda les mesures per a evitar picadures de mosquit.

Milers de transportistes omplin València en honor a Sant Cristòfol

Uns mil transportistes amb tres-centes capçaleres tractors han recorregut València en la tradicional cabalgata de Sant Cristòfol, amb presència d’autoritats i de la Fallera Major.

Iniciativa-Compromís planta cara a qui criminalitza les baixes mèdiques i reivindica treball digne

Iniciativa-Compromís ha reivindicat el treball digne, la sanitat pública i els drets laborals davant de les paraules d’Alberto Núñez Feijóo sobre les baixes mèdiques, que qualifica de molt perilloses, i ha definit la seua estratègia política fins a les eleccions de 2027.