Fins a 100.000 euros de multa por la cria desmesurada de gossos

El nou reglament sancionador que s’inclou en l’avantprojecte de la nova Llei de Benestar Animal contempla multes de fins a 100.000 euros per a la criança sense límits d’animals de companyia, com els gossos, i per als circs amb espècies salvatges en els seus espectacles, per a la cria d’animals exòtics o la dels visons americans en granges. La infracció més greu, que pot arribar als 600.000 euros, s’aplicarà a les baralles de galls.

La normativa, que busca aconseguir el «sacrifici i abandó zero» dels animals, fixa que els particulars no podran tindre més de cinc animals en la seua llar, la qual cosa inclou als gossos de caça. És precisament l’impacte de la normativa en la caça el factor que encara distància als socis de Govern per a portar el projecte de llei al Consell de ministres. El titular d’Agricultura, Luis Planas, ha defensat l’activitat cinegètica com una activitat econòmica constructiva i un esport.

 

La nova llei de Benestar animal posa límit a les ventrades

 

La criança per particulars o per professionals sense control, tal com expliquen des del Ministeri de Drets Socials, és un dels «majors problemes de sobre població, maltractament i abandó» que enfrontarà la futura normativa.

Per a evitar els «centenars de casos» a l’any d’intervencions de centres de cria, on gosses pareixen «sense descans» fins i tot fins a morir o arriben a desenvolupar malalties i deformitats, el Ministeri fixa un límit de ventrades en la vida de cada femella que es determinarà segons l’espècie, així com l’obligació de registrar-se com a criador i donar compte del grup d’animals nascuts per a controlar la seua traçabilitat.

Al seu torn, la cria entre particulars quedarà prohibida per a evitar que milers d’exemplars acaben abandonats posteriorment. També es regulen les importacions d’animals amb els mateixos requisits establits per als criadors nacionals, tancant així la porta a l’entrada desmesurada de cadells des de l’exterior, com ocorre en l’actualitat amb criadors en països de l’est d’Europa.

Igual sanció acapararà la cria d’animals exòtics en suposar un possible risc per al medi ambient i la seguretat pública, perquè hi ha espècies invasores i fins i tot animals verinosos, com poden ser serps o taràntules.

 

Es posa fi a les baralles de galls

 

La llei vol posar fi a les baralles de galls, que encara estan permeses sota unes certes condicions a Canàries i Andalusia (sota la denominació de ‘renyines’), i la seua pràctica es considera una infracció molt greu, mereixedora d’una sanció que oscil·la entre els 100.001 als 600.000 euros. D’aquesta manera, la futura llei busca erradicar la cria de determinades races que recorren a baralles per a seleccionar als exemplars, que a vegades acaben amb mutilacions de crestes i esperons.

Una altra infracció greu serà la cria de visons americans per a obtindre les seues pells, amb multes des de 30.001 a 100.000 euros, en considerar que les condicions d’engabiament no compleixen el mínim requisit de benestar animal. A això se suma la seua consideració d’espècie catalogada com a invasora, la qual cosa comporta també un risc per al medi ambient autòcton en posar «en escac» a altres races, com el visó europeu.

D’aquesta manera, se segueix la senda de prohibició que estan aplicant altres països europeus, no sols per la seua situació «d’evident maltractament» sinó per ser un animal capaç de contagiar el covid-19 als humans, circumstàncies que va motivar el sacrifici de milers d’exemplars al començament de la pandèmia.
Prohibició total als circs amb animals

Els espectacles de circ amb animals salvatges també comportaran, segons el projecte de llei, sancions greus que poden aconseguir fins als 100.000 euros– Una pràctica que ja està prohibida, de facto, en moltes autonomies.

Des del Ministeri justifiquen que no pot haver-hi benestar animal per a exemplars que no poden tindre garantides les seues «necessitats etològiques» (el desplegament de la seua conducta dins del medi natural d’origen).

El Ministeri destaca que les associacions de veterinaris i biòlegs estableixen que «retindre i emprar animals salvatges en activitats antinaturals, amb entrenaments a base de càstigs, suposen un evident exemple de maltractament animal».

Últimes notícies

Pet Shop Boys convertixen el Roig Arena en una pista de ball global i nostàlgica

El duo britànic Pet Shop Boys ha fet vibrar un Roig Arena ple fins la bandera amb el tour 'Dreamworld', un repàs de 40 anys de grans èxits plens de ball, melancolia i nostàlgia pop.

Elda immortalitza Pedrito Rico amb una escultura a la plaça Major

Elda ha homenatjat el cantant Pedrito Rico amb la inauguració d’una escultura en bronze a la plaça Major, obra de l’escultor local Carlos Martínez, en un acte emotiu amb família i veïns.

Un home ferit en un xoc entre dos camions a la Font de la Figuera

Un home ha resultat ferit este dijous en col·lisionar dos camions a la Font de la Figuera. Els bombers l'han excarcerat i un helicòpter medicalitzat l'ha traslladat a l'hospital.

El Valencia Basket incorpora Mouhamadou Gueye per reforçar el joc interior

El Valencia Basket ha tancat el fitxatge de l’ala-pivot Mouhamadou Gueye, nord-americà amb passaport senegalés, per una temporada, en el seu primer pas pel bàsquet europeu.

Reventons càlids amb ratxes de més de 90 km/h sacsegen el sud d’Alacant

Diverses zones del sud de la província d’Alacant han patit esta vesprada reventons càlids amb ratxes de vent molt fortes i una pujada sobtada de temperatures, en una jornada amb avís roig per calor extrema.

María Collados i Nayra Luque, noves Reines de les Festes de Castelló en 2027

María Collados Marzá ha sigut designada Reina de les Festes de Castelló de 2027 i la xiqueta Nayra Luque Beltrán serà la Reina Infantil, després de la telefonada de l'alcaldessa Begoña Carrasco.

Hisienda insta el PP a no frenar la quita del deute que afavorix sobretot les seues autonomies

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha demanat al PP en el Congrés que no bloquege la llei que permet condonar més de 83.000 milions del deute autonòmic, una mesura que beneficia sobretot comunitats governades pels populars com Andalusia, la Comunitat Valenciana i Múrcia.

Bicorp encapçala la tercera onada de calor amb quasi 44 graus

La tercera onada de calor de l’estiu ha deixat fins a 43,9 graus a Bicorp i més de 40 graus en nombroses localitats de l’interior de València i Alacant.