Fins a 100.000 euros de multa por la cria desmesurada de gossos

El nou reglament sancionador que s’inclou en l’avantprojecte de la nova Llei de Benestar Animal contempla multes de fins a 100.000 euros per a la criança sense límits d’animals de companyia, com els gossos, i per als circs amb espècies salvatges en els seus espectacles, per a la cria d’animals exòtics o la dels visons americans en granges. La infracció més greu, que pot arribar als 600.000 euros, s’aplicarà a les baralles de galls.

La normativa, que busca aconseguir el «sacrifici i abandó zero» dels animals, fixa que els particulars no podran tindre més de cinc animals en la seua llar, la qual cosa inclou als gossos de caça. És precisament l’impacte de la normativa en la caça el factor que encara distància als socis de Govern per a portar el projecte de llei al Consell de ministres. El titular d’Agricultura, Luis Planas, ha defensat l’activitat cinegètica com una activitat econòmica constructiva i un esport.

 

La nova llei de Benestar animal posa límit a les ventrades

 

La criança per particulars o per professionals sense control, tal com expliquen des del Ministeri de Drets Socials, és un dels «majors problemes de sobre població, maltractament i abandó» que enfrontarà la futura normativa.

Per a evitar els «centenars de casos» a l’any d’intervencions de centres de cria, on gosses pareixen «sense descans» fins i tot fins a morir o arriben a desenvolupar malalties i deformitats, el Ministeri fixa un límit de ventrades en la vida de cada femella que es determinarà segons l’espècie, així com l’obligació de registrar-se com a criador i donar compte del grup d’animals nascuts per a controlar la seua traçabilitat.

Al seu torn, la cria entre particulars quedarà prohibida per a evitar que milers d’exemplars acaben abandonats posteriorment. També es regulen les importacions d’animals amb els mateixos requisits establits per als criadors nacionals, tancant així la porta a l’entrada desmesurada de cadells des de l’exterior, com ocorre en l’actualitat amb criadors en països de l’est d’Europa.

Igual sanció acapararà la cria d’animals exòtics en suposar un possible risc per al medi ambient i la seguretat pública, perquè hi ha espècies invasores i fins i tot animals verinosos, com poden ser serps o taràntules.

 

Es posa fi a les baralles de galls

 

La llei vol posar fi a les baralles de galls, que encara estan permeses sota unes certes condicions a Canàries i Andalusia (sota la denominació de ‘renyines’), i la seua pràctica es considera una infracció molt greu, mereixedora d’una sanció que oscil·la entre els 100.001 als 600.000 euros. D’aquesta manera, la futura llei busca erradicar la cria de determinades races que recorren a baralles per a seleccionar als exemplars, que a vegades acaben amb mutilacions de crestes i esperons.

Una altra infracció greu serà la cria de visons americans per a obtindre les seues pells, amb multes des de 30.001 a 100.000 euros, en considerar que les condicions d’engabiament no compleixen el mínim requisit de benestar animal. A això se suma la seua consideració d’espècie catalogada com a invasora, la qual cosa comporta també un risc per al medi ambient autòcton en posar «en escac» a altres races, com el visó europeu.

D’aquesta manera, se segueix la senda de prohibició que estan aplicant altres països europeus, no sols per la seua situació «d’evident maltractament» sinó per ser un animal capaç de contagiar el covid-19 als humans, circumstàncies que va motivar el sacrifici de milers d’exemplars al començament de la pandèmia.
Prohibició total als circs amb animals

Els espectacles de circ amb animals salvatges també comportaran, segons el projecte de llei, sancions greus que poden aconseguir fins als 100.000 euros– Una pràctica que ja està prohibida, de facto, en moltes autonomies.

Des del Ministeri justifiquen que no pot haver-hi benestar animal per a exemplars que no poden tindre garantides les seues «necessitats etològiques» (el desplegament de la seua conducta dins del medi natural d’origen).

El Ministeri destaca que les associacions de veterinaris i biòlegs estableixen que «retindre i emprar animals salvatges en activitats antinaturals, amb entrenaments a base de càstigs, suposen un evident exemple de maltractament animal».

Últimes notícies

Les màximes baixen a la Comunitat Valenciana i es queden en 31,5 graus a Benidorm

Les temperatures màximes han descendit este dimarts a la Comunitat Valenciana, amb un valor màxim de 31,5 graus a Benidorm i caigudes de fins a 5 graus en punts de l’interior com Ademuz.

Morant acusa el Consell de negar la realitat sobre l’Es-Alert i el retard en la DANA

Diana Morant critica que, quasi dos anys després de la DANA del 29 d’octubre de 2024, el Consell continue negant un retard en l’avís Es-Alert i, segons ella, sense assumir responsabilitats per les 231 víctimes mortals.

Mazón nega que el retard de l’Es-Alert estiga relacionat amb les víctimes de la DANA

La defensa de Carlos Mazón ha remés un escrit al jutjat en què rebutja que el retard en l’enviament de l’avís Es-Alert per la DANA de 2024 tinga relació causal amb les 231 víctimes mortals i demana a la jutgessa que concrete quins fets o indicis se li atribuïxen.

La Policia de Montanejos evita un possible incendi en trobar un bidó de gasolina al bosc

La Policia Local de Montanejos ha localitzat i retirat un bidó de gasolina ple en una zona forestal del terme, especialment sensible després del gran incendi de 2023. L’Ajuntament demana col·laboració ciutadana per a previndre nous focs i avisar davant qualsevol risc.

Muñoz acusa el PP d’usar les institucions per alimentar el racisme a Ceuta

El síndic del PSPV en Les Corts, José Muñoz, acusa el PP d’emprar la FEMP i altres institucions per calfar l’ambient i fomentar el racisme i l’odi a Ceuta, amb l’objectiu d’aconseguir el Govern d’Espanya.

El PP acusa el PSPV d’usar els incendis com a cortina de fum per la crisi de Ceuta

La portaveu adjunta del PP en Les Corts, Nieves Martínez, ha acusat el PSPV d’aprofitar els incendis forestals d’este estiu en la Comunitat Valenciana com a cortina de fum per a ocultar el que definix com un problema molt greu a Ceuta, i ha defensat la gestió i la coordinació institucional durant els focs.

El PSPV acusa el Consell d’insuficient davant els incendis i reclama més recursos reals

El PSPV-PSOE critica que les mesures anunciades per la Generalitat després dels incendis forestals són insuficients i reclama més finançament, transparència i compromís amb la reconstrucció real dels municipis afectats.

Vox vol que es trenquen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola de Ceuta i Melilla

Vox ha registrat en Les Corts una iniciativa per exigir al Govern espanyol i a la UE que revisen o suspenguen els acords amb el Marroc si no reconeix la sobirania espanyola sobre Ceuta i Melilla, i reclama també mesures més dures en matèria migratòria.