El Rei apel·la a la unitat d’Espanya i la convivència en la seua ofrena a l’Apòstol

El Rei Felip VI ha apel·lat a «la unitat, la solidaritat i la concòrdia» a Espanya en la seua invocació a l’apòstol Santiago, al qual ha demanat ajuda per a conrear estos principis i assegurar la «convivència en democràcia i llibertat» i per a «recuperar la normalitat» després de la pandèmia.

Els Reis acompanyats per la princesa Leonor i la infanta Sofía

Hi ha sigut un dia especial, ja que han tornat els actes amb motiu del Dia de Santiago Apòstol a la seua seu per excel·lència, la catedral de Santiago de Compostela, amb els Reis presidint la tradicional ofrena, després de dos anys amb la seua capella major en restauració. Només en any Jacobeu, com és este 2021, el Rei Felipe i la Reina Letizia la fan personalment, encara que l’any passat van realitzar una excepció, però a més en esta ocasió estan acompanyats per primera vegada per les seues filles, la princesa Leonor i la infanta Sofía.

Cultura jacobea

Durant esta tradicional ofrena, el Rei Felipe VI ha assegurat que la cultura jacobea, «que inspira des de Galícia la unitat d’Espanya, la seua cohesió i el seu progrés«, implica ara un missatge «que ha de ser atés«: el que els pobles es construeixen «sobre la seua personalitat i també sobre el que tenen en comú amb els altres pobles».

També ha reivindicat el paper de la Corona, que «simbolitza la continuïtat» de la nació espanyola en la història, i el seu caràcter «de pont entre passat, present i futur».

Primera vegada en esta tradició

El Rei Felipe i la Reina Letizia han arribat amb la princesa d’Astúries i la infanta a la plaça do Obradoiro, on han estat rebuts per les autoritats i per una multitud de ciutadans que celebren hui el seu gran dia a Galícia. El Rei s’ha referit a la presència de les seues filles, la princesa Leonor i la infanta Sofía, que «participen per primera vegada en esta tradició», al mateix temps que ha situat als ciutadans com un «far» per la seua «solidaritat i lliurament» durant esta pandèmia i ha mostrat el seu «orgull i respecte» pel poble espanyol.

En el Dia de Galícia, els monarques han accedit a la plaça del Obradoiro de Santiago de Compostela després de les 12.00 hores baix un cel ennuvolat acompanyats per la vicepresidenta primera del Govern, Nadia Calviño.

Salutacions

Han saludat a la vicepresidenta segona del Govern, Yolanda Díaz; al president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo; al president del Tribunal Constitucional, Juan José González Rivas; al delegat del Govern a Galícia, José Miñones; al president del Parlament de Galícia, Miguel Santalices; a l’alcalde de la ciutat, Xosé Sánchez Bugallo, i al cap de l’Estat Major de la Defensa, l’almirall general Teodoro López Calderón.

Don Felipe ha passat revista a la companyia d’honors de la Brilat i a una secció d’Infanteria de Marina de Ferrol.

S’han respectat les distàncies de seguretat

Al Obradoiro han acudit dos centenars de persones, mantenint les distàncies de seguretat, que han fet cua des de primera hora del matí i han cridat: «Visca el Rei«.

La Reina, espectacular amb un vestit curt d’estampat floral en tons roses, semblava anar lleugerament a joc amb la princesa Leonor que ha apostat per dos peces fúcsia. La infanta Sofía ha optat per un afavoridor vestit curt plisat en un potent turquesa.

Els reis mantenen este diumenge una intensa agenda institucional en la capital gallega. La primera parada ha estat en la Catedral, on han complert amb l’ofrena a l’Apòstol. Es tracta d’un costum que la Corona manté des de 1643 i que el rei defensa, en nom del país, en els Anys Jacobeos.

Després d’este acte de marcat caràcter religiós, a les 17.00 hores, en l’Hostal dels Reis Catòlics, s’han reunit, quasi dos dècades després, el Real Patronat de Santiago, baix la presidència del monarca i amb intervencions del president del Govern, Pedro Sánchez; del cap de l’Executiu gallec i del regidor compostel·là.

La jornada a finalitzat a les 18.45 hores quan ha començat la cerimònia de lliurament de la Medalla d’Or de Galícia, que en esta ocasió ha recaigut en el personal del dispositiu de vacunació contra la Covid-19.

Experiència única

Per a la princesa Leonor i la infanta Sofía ha sigut una experiència única que, sens dubte, repetiran i que suposa un pas més en el seu paper cada vegada més protagonista en la vida institucional. «Hui ens acompanyen a la Reina i a mi, la Princesa d’Astúries i la Infanta Sofía, que participen per primera vegada en esta tradició que és, al mateix temps, expressió de modernitat perquè els seus valors no s’esgoten en la tradició mateixa, sinó que continuen vigents projectant-se en el nostre futur compartit«, així parlava el Rei sobre la modernitat i continuïtat que representen les seues filles.

 

Últimes notícies

Detingut a Vinaròs per enviar 60 quilos de marihuana en paquets postals

La Guàrdia Civil i Vigilància Duanera han intervingut a Vinaròs més de 60 quilos de marihuana enviats en paquets postals i han detingut un home per contraban i delicte contra la salut pública.

Detinguts quatre hòmens per una agressió sexual múltiple a València a la víctima del seu excompany

La Policia Nacional ha detingut a València quatre hòmens d’entre 44 i 53 anys per una presumpta agressió sexual en grup a l’exparella sentimental d’un d’ells, a qui també s’atribueix un delicte de maltractaments en l’àmbit de la violència de gènere.

Continua la recerca del jove que ha matat a colps el seu padrastre a València

La Policia Nacional continua buscant un jove de 22 anys que presumptament ha matat a colps el seu padrastre amb una mancuerna en un domicili del barri de Sant Isidre de València, després de fugar-se d’una unitat psiquiàtrica.

Una dona apunyalada a Carcaixent continua en estat reservat mentre la Guàrdia Civil investiga

La Guàrdia Civil manté oberta la investigació per l’apunyalament d’una dona dilluns a Carcaixent. La víctima continua ingressada a l’UCI de l’Hospital de la Ribera amb pronòstic reservat.

Sánchez responsabilitza les autonomies del PP dels mals resultats de PISA

Pedro Sánchez ha atribuït als governs autonòmics del PP, entre ells el de la Comunitat Valenciana, part dels mals resultats de l’informe PISA, mentre Alberto Núñez Feijóo l’ha acusat de desatendre la qualitat educativa.

La calor extrema deixa 37 graus de matinada en pobles d’Alacant

Diversos municipis de les comarques d’Alacant i València han patit temperatures entre 32 i 37 graus passada la mitjanit, segons Avamet.

Bombers i brigades forestals continuen refrigerant la zona de l’incendi de Polop

Set dotacions de bombers, quatre unitats forestals i un mitjà aeri continuen refrigerant este dimecres al matí la zona afectada per l’incendi de Polop de la Marina, que ha calcinat unes 36 hectàrees però es manté estabilitzat.

Arriben ruixats forts amb pedra i vent al sud de la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana espera este dimecres un augment dels núvols i ruixats amb tronada i pedra, sobretot intensos al sud, amb un descens marcat de les temperatures i vent del nord moderat amb ratxes molt fortes en punts exposats.