El Rei apel·la a la unitat d’Espanya i la convivència en la seua ofrena a l’Apòstol

El Rei Felip VI ha apel·lat a «la unitat, la solidaritat i la concòrdia» a Espanya en la seua invocació a l’apòstol Santiago, al qual ha demanat ajuda per a conrear estos principis i assegurar la «convivència en democràcia i llibertat» i per a «recuperar la normalitat» després de la pandèmia.

Els Reis acompanyats per la princesa Leonor i la infanta Sofía

Hi ha sigut un dia especial, ja que han tornat els actes amb motiu del Dia de Santiago Apòstol a la seua seu per excel·lència, la catedral de Santiago de Compostela, amb els Reis presidint la tradicional ofrena, després de dos anys amb la seua capella major en restauració. Només en any Jacobeu, com és este 2021, el Rei Felipe i la Reina Letizia la fan personalment, encara que l’any passat van realitzar una excepció, però a més en esta ocasió estan acompanyats per primera vegada per les seues filles, la princesa Leonor i la infanta Sofía.

Cultura jacobea

Durant esta tradicional ofrena, el Rei Felipe VI ha assegurat que la cultura jacobea, «que inspira des de Galícia la unitat d’Espanya, la seua cohesió i el seu progrés«, implica ara un missatge «que ha de ser atés«: el que els pobles es construeixen «sobre la seua personalitat i també sobre el que tenen en comú amb els altres pobles».

També ha reivindicat el paper de la Corona, que «simbolitza la continuïtat» de la nació espanyola en la història, i el seu caràcter «de pont entre passat, present i futur».

Primera vegada en esta tradició

El Rei Felipe i la Reina Letizia han arribat amb la princesa d’Astúries i la infanta a la plaça do Obradoiro, on han estat rebuts per les autoritats i per una multitud de ciutadans que celebren hui el seu gran dia a Galícia. El Rei s’ha referit a la presència de les seues filles, la princesa Leonor i la infanta Sofía, que «participen per primera vegada en esta tradició», al mateix temps que ha situat als ciutadans com un «far» per la seua «solidaritat i lliurament» durant esta pandèmia i ha mostrat el seu «orgull i respecte» pel poble espanyol.

En el Dia de Galícia, els monarques han accedit a la plaça del Obradoiro de Santiago de Compostela després de les 12.00 hores baix un cel ennuvolat acompanyats per la vicepresidenta primera del Govern, Nadia Calviño.

Salutacions

Han saludat a la vicepresidenta segona del Govern, Yolanda Díaz; al president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo; al president del Tribunal Constitucional, Juan José González Rivas; al delegat del Govern a Galícia, José Miñones; al president del Parlament de Galícia, Miguel Santalices; a l’alcalde de la ciutat, Xosé Sánchez Bugallo, i al cap de l’Estat Major de la Defensa, l’almirall general Teodoro López Calderón.

Don Felipe ha passat revista a la companyia d’honors de la Brilat i a una secció d’Infanteria de Marina de Ferrol.

S’han respectat les distàncies de seguretat

Al Obradoiro han acudit dos centenars de persones, mantenint les distàncies de seguretat, que han fet cua des de primera hora del matí i han cridat: «Visca el Rei«.

La Reina, espectacular amb un vestit curt d’estampat floral en tons roses, semblava anar lleugerament a joc amb la princesa Leonor que ha apostat per dos peces fúcsia. La infanta Sofía ha optat per un afavoridor vestit curt plisat en un potent turquesa.

Els reis mantenen este diumenge una intensa agenda institucional en la capital gallega. La primera parada ha estat en la Catedral, on han complert amb l’ofrena a l’Apòstol. Es tracta d’un costum que la Corona manté des de 1643 i que el rei defensa, en nom del país, en els Anys Jacobeos.

Després d’este acte de marcat caràcter religiós, a les 17.00 hores, en l’Hostal dels Reis Catòlics, s’han reunit, quasi dos dècades després, el Real Patronat de Santiago, baix la presidència del monarca i amb intervencions del president del Govern, Pedro Sánchez; del cap de l’Executiu gallec i del regidor compostel·là.

La jornada a finalitzat a les 18.45 hores quan ha començat la cerimònia de lliurament de la Medalla d’Or de Galícia, que en esta ocasió ha recaigut en el personal del dispositiu de vacunació contra la Covid-19.

Experiència única

Per a la princesa Leonor i la infanta Sofía ha sigut una experiència única que, sens dubte, repetiran i que suposa un pas més en el seu paper cada vegada més protagonista en la vida institucional. «Hui ens acompanyen a la Reina i a mi, la Princesa d’Astúries i la Infanta Sofía, que participen per primera vegada en esta tradició que és, al mateix temps, expressió de modernitat perquè els seus valors no s’esgoten en la tradició mateixa, sinó que continuen vigents projectant-se en el nostre futur compartit«, així parlava el Rei sobre la modernitat i continuïtat que representen les seues filles.

 

Últimes notícies

Trobeu la documentació de la jove desapareguda a Sueca prop del cadàver localitzat a Llaurí

La Guàrdia Civil ha localitzat la documentació de la jove de 25 anys desapareguda a Sueca a escassa distància del cadàver trobat a Llaurí, encara pendent d’identificació oficial.

El calcer espanyol cau al 23é lloc mundial amb un 14,2 % menys de producció

El sector del calcer espanyol ha produït uns 60 milions de parells en 2025, un 14,2 % menys que en 2024, i baixa del 19é al 23é lloc del rànquing mundial, amb només el 0,24 % de la producció global.

Les compres de vivenda per estrangers es disparen un 31 % a la Comunitat Valenciana

La compravenda de vivendes per estrangers ha crescut un 31 % a la Comunitat Valenciana entre abril i juny, en un context de caiguda general del mercat i preus en màxims històrics a Espanya.

Mor ofegat un jove de 29 anys al riu Túria a Manises

Agents del GEO de la Policia Nacional han localitzat este matí el cos sense vida d’un home de 29 anys al riu Túria, al terme de Manises, després de desaparèixer ahir de vesprada quan es banyava en esta zona.

Ajudes de fins a 15.000 euros per a agricultors i ramaders afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó

Els afectats per l’incendi de la Vall d’Uixó rebran entre 4.000 i 6.000 euros per hectàrea agrícola, fins a 15.000 per explotació ramadera i compensacions per pèrdua d’animals i danys en equipament.

Porcelanosa redueix el benefici a 13 milions en 2025 per l’alça de l’Impost de Societats

Porcelanosa ha guanyat 13 milions d’euros en 2025, un 55 % menys que en 2024, per l’increment del tipus efectiu de l’Impost de Societats fins al 54 %. Tot i això, el grup ha mantingut la facturació entorn dels 863 milions i ha reforçat la seua expansió internacional.

André Almeida continua al marge mentre el València espera la seua decisió

André Almeida s ha tornat a entrenar dos dies seguits al marge del grup a Paterna mentre València CF i Swansea ja tenen un acord pel seu traspàs i esperen la decisió final del migcampista portugués.

CSIF exigix començar el curs amb totes les plantilles cobertes i aules condicionades

El sindicat CSIF insta Educació a garantir que l’1 de setembre tots els llocs docents estiguen coberts i que els centres educatius tinguen infraestructures i climatització en condicions adequades.
FILMOTECA D'ESTIU