El Rei apel·la a la unitat d’Espanya i la convivència en la seua ofrena a l’Apòstol

El Rei Felip VI ha apel·lat a «la unitat, la solidaritat i la concòrdia» a Espanya en la seua invocació a l’apòstol Santiago, al qual ha demanat ajuda per a conrear estos principis i assegurar la «convivència en democràcia i llibertat» i per a «recuperar la normalitat» després de la pandèmia.

Els Reis acompanyats per la princesa Leonor i la infanta Sofía

Hi ha sigut un dia especial, ja que han tornat els actes amb motiu del Dia de Santiago Apòstol a la seua seu per excel·lència, la catedral de Santiago de Compostela, amb els Reis presidint la tradicional ofrena, després de dos anys amb la seua capella major en restauració. Només en any Jacobeu, com és este 2021, el Rei Felipe i la Reina Letizia la fan personalment, encara que l’any passat van realitzar una excepció, però a més en esta ocasió estan acompanyats per primera vegada per les seues filles, la princesa Leonor i la infanta Sofía.

Cultura jacobea

Durant esta tradicional ofrena, el Rei Felipe VI ha assegurat que la cultura jacobea, «que inspira des de Galícia la unitat d’Espanya, la seua cohesió i el seu progrés«, implica ara un missatge «que ha de ser atés«: el que els pobles es construeixen «sobre la seua personalitat i també sobre el que tenen en comú amb els altres pobles».

També ha reivindicat el paper de la Corona, que «simbolitza la continuïtat» de la nació espanyola en la història, i el seu caràcter «de pont entre passat, present i futur».

Primera vegada en esta tradició

El Rei Felipe i la Reina Letizia han arribat amb la princesa d’Astúries i la infanta a la plaça do Obradoiro, on han estat rebuts per les autoritats i per una multitud de ciutadans que celebren hui el seu gran dia a Galícia. El Rei s’ha referit a la presència de les seues filles, la princesa Leonor i la infanta Sofía, que «participen per primera vegada en esta tradició», al mateix temps que ha situat als ciutadans com un «far» per la seua «solidaritat i lliurament» durant esta pandèmia i ha mostrat el seu «orgull i respecte» pel poble espanyol.

En el Dia de Galícia, els monarques han accedit a la plaça del Obradoiro de Santiago de Compostela després de les 12.00 hores baix un cel ennuvolat acompanyats per la vicepresidenta primera del Govern, Nadia Calviño.

Salutacions

Han saludat a la vicepresidenta segona del Govern, Yolanda Díaz; al president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo; al president del Tribunal Constitucional, Juan José González Rivas; al delegat del Govern a Galícia, José Miñones; al president del Parlament de Galícia, Miguel Santalices; a l’alcalde de la ciutat, Xosé Sánchez Bugallo, i al cap de l’Estat Major de la Defensa, l’almirall general Teodoro López Calderón.

Don Felipe ha passat revista a la companyia d’honors de la Brilat i a una secció d’Infanteria de Marina de Ferrol.

S’han respectat les distàncies de seguretat

Al Obradoiro han acudit dos centenars de persones, mantenint les distàncies de seguretat, que han fet cua des de primera hora del matí i han cridat: «Visca el Rei«.

La Reina, espectacular amb un vestit curt d’estampat floral en tons roses, semblava anar lleugerament a joc amb la princesa Leonor que ha apostat per dos peces fúcsia. La infanta Sofía ha optat per un afavoridor vestit curt plisat en un potent turquesa.

Els reis mantenen este diumenge una intensa agenda institucional en la capital gallega. La primera parada ha estat en la Catedral, on han complert amb l’ofrena a l’Apòstol. Es tracta d’un costum que la Corona manté des de 1643 i que el rei defensa, en nom del país, en els Anys Jacobeos.

Després d’este acte de marcat caràcter religiós, a les 17.00 hores, en l’Hostal dels Reis Catòlics, s’han reunit, quasi dos dècades després, el Real Patronat de Santiago, baix la presidència del monarca i amb intervencions del president del Govern, Pedro Sánchez; del cap de l’Executiu gallec i del regidor compostel·là.

La jornada a finalitzat a les 18.45 hores quan ha començat la cerimònia de lliurament de la Medalla d’Or de Galícia, que en esta ocasió ha recaigut en el personal del dispositiu de vacunació contra la Covid-19.

Experiència única

Per a la princesa Leonor i la infanta Sofía ha sigut una experiència única que, sens dubte, repetiran i que suposa un pas més en el seu paper cada vegada més protagonista en la vida institucional. «Hui ens acompanyen a la Reina i a mi, la Princesa d’Astúries i la Infanta Sofía, que participen per primera vegada en esta tradició que és, al mateix temps, expressió de modernitat perquè els seus valors no s’esgoten en la tradició mateixa, sinó que continuen vigents projectant-se en el nostre futur compartit«, així parlava el Rei sobre la modernitat i continuïtat que representen les seues filles.

 

Últimes notícies

Funzo encén les Fogueres dAlacant amb un pregó que reclama als jóvens mantindre la festa viva

El cantant alacantí Funzo pronuncia el pregó de les Fogueres de Sant Joan 2026 i apel·la als jóvens a assumir la responsabilitat de mantindre vives les tradicions, combinant identitat i modernitat.

Educació i sindicats reprendran dilluns les negociacions per la vaga del professorat

La Conselleria d'Educació i els principals sindicats es tornaran a reunir dilluns per a continuar negociant després d'una trobada de més de sis hores este divendres sobre una proposta d'inversions de més de 3.300 milions d'euros.

El Valencia Basket passa per damunt del Surne Bilbao (71-88) i es planta en semifinals de la Lliga Endesa

El Valencia Basket guanya amb autoritat el Surne Bilbao Basket a Miribilla (71-88), tanca l’eliminatòria per la via ràpida i es convertix en el primer semifinalista de la Lliga Endesa.

El professorat valencià torna als carrers mentres es reobrin les negociacions amb Educació

Centenars de docents valencians tornen a manifestar-se al centre de València en el marc de la vaga indefinida iniciada l’11 de maig, coincidint amb la reobertura de la taula de negociacio amb la Conselleria d’Educacio.

Arresten a Benidorm un home per intentar ofegar una jove en l’aigua i un xiquet en l’arena

Un home està en presó provisional després d’intentar ofegar una jove en l’aigua i, minuts després, un xiquet en l’arena de la platja de Ponent de Benidorm. Diverses persones, entre elles el cap de socorristes, el van reduir fins a l’arribada de la Policia Local de Platges.

El Barça i el Bidasoa Irún obrin les semifinals de la Copa del Rei a Alacant

El Barça, vigent campió, goleja el Recoletas Atlético Valladolid i el Bidasoa Irún supera el Bathco Torrelavega per a convertir-se en els primers semifinalistes de la Copa del Rei d handbol al Centre de Tecnificació d Alacant.

Investiguen si uns ossos trobats en Dénia són d’un jove assassinat pel seu pare el 1994

La Policia Nacional analitza uns ossos humans localitzats baix el sòl d’una vivenda de Dénia per a comprovar si pertanyen a un jove desaparegut el 1994 després de la confessió en el llit de mort del seu pare.

Detingut un aficionat pels greus desordres previs al València-Barça a Mestalla

La Policia Nacional ha detingut a València un home identificat com un dels aficionats més actius en els greus desordres públics previs al partit València-Barcelona disputat a Mestalla el passat 23 de maig.