El Rei apel·la a la unitat d’Espanya i la convivència en la seua ofrena a l’Apòstol

El Rei Felip VI ha apel·lat a «la unitat, la solidaritat i la concòrdia» a Espanya en la seua invocació a l’apòstol Santiago, al qual ha demanat ajuda per a conrear estos principis i assegurar la «convivència en democràcia i llibertat» i per a «recuperar la normalitat» després de la pandèmia.

Els Reis acompanyats per la princesa Leonor i la infanta Sofía

Hi ha sigut un dia especial, ja que han tornat els actes amb motiu del Dia de Santiago Apòstol a la seua seu per excel·lència, la catedral de Santiago de Compostela, amb els Reis presidint la tradicional ofrena, després de dos anys amb la seua capella major en restauració. Només en any Jacobeu, com és este 2021, el Rei Felipe i la Reina Letizia la fan personalment, encara que l’any passat van realitzar una excepció, però a més en esta ocasió estan acompanyats per primera vegada per les seues filles, la princesa Leonor i la infanta Sofía.

Cultura jacobea

Durant esta tradicional ofrena, el Rei Felipe VI ha assegurat que la cultura jacobea, «que inspira des de Galícia la unitat d’Espanya, la seua cohesió i el seu progrés«, implica ara un missatge «que ha de ser atés«: el que els pobles es construeixen «sobre la seua personalitat i també sobre el que tenen en comú amb els altres pobles».

També ha reivindicat el paper de la Corona, que «simbolitza la continuïtat» de la nació espanyola en la història, i el seu caràcter «de pont entre passat, present i futur».

Primera vegada en esta tradició

El Rei Felipe i la Reina Letizia han arribat amb la princesa d’Astúries i la infanta a la plaça do Obradoiro, on han estat rebuts per les autoritats i per una multitud de ciutadans que celebren hui el seu gran dia a Galícia. El Rei s’ha referit a la presència de les seues filles, la princesa Leonor i la infanta Sofía, que «participen per primera vegada en esta tradició», al mateix temps que ha situat als ciutadans com un «far» per la seua «solidaritat i lliurament» durant esta pandèmia i ha mostrat el seu «orgull i respecte» pel poble espanyol.

En el Dia de Galícia, els monarques han accedit a la plaça del Obradoiro de Santiago de Compostela després de les 12.00 hores baix un cel ennuvolat acompanyats per la vicepresidenta primera del Govern, Nadia Calviño.

Salutacions

Han saludat a la vicepresidenta segona del Govern, Yolanda Díaz; al president de la Xunta, Alberto Núñez Feijóo; al president del Tribunal Constitucional, Juan José González Rivas; al delegat del Govern a Galícia, José Miñones; al president del Parlament de Galícia, Miguel Santalices; a l’alcalde de la ciutat, Xosé Sánchez Bugallo, i al cap de l’Estat Major de la Defensa, l’almirall general Teodoro López Calderón.

Don Felipe ha passat revista a la companyia d’honors de la Brilat i a una secció d’Infanteria de Marina de Ferrol.

S’han respectat les distàncies de seguretat

Al Obradoiro han acudit dos centenars de persones, mantenint les distàncies de seguretat, que han fet cua des de primera hora del matí i han cridat: «Visca el Rei«.

La Reina, espectacular amb un vestit curt d’estampat floral en tons roses, semblava anar lleugerament a joc amb la princesa Leonor que ha apostat per dos peces fúcsia. La infanta Sofía ha optat per un afavoridor vestit curt plisat en un potent turquesa.

Els reis mantenen este diumenge una intensa agenda institucional en la capital gallega. La primera parada ha estat en la Catedral, on han complert amb l’ofrena a l’Apòstol. Es tracta d’un costum que la Corona manté des de 1643 i que el rei defensa, en nom del país, en els Anys Jacobeos.

Després d’este acte de marcat caràcter religiós, a les 17.00 hores, en l’Hostal dels Reis Catòlics, s’han reunit, quasi dos dècades després, el Real Patronat de Santiago, baix la presidència del monarca i amb intervencions del president del Govern, Pedro Sánchez; del cap de l’Executiu gallec i del regidor compostel·là.

La jornada a finalitzat a les 18.45 hores quan ha començat la cerimònia de lliurament de la Medalla d’Or de Galícia, que en esta ocasió ha recaigut en el personal del dispositiu de vacunació contra la Covid-19.

Experiència única

Per a la princesa Leonor i la infanta Sofía ha sigut una experiència única que, sens dubte, repetiran i que suposa un pas més en el seu paper cada vegada més protagonista en la vida institucional. «Hui ens acompanyen a la Reina i a mi, la Princesa d’Astúries i la Infanta Sofía, que participen per primera vegada en esta tradició que és, al mateix temps, expressió de modernitat perquè els seus valors no s’esgoten en la tradició mateixa, sinó que continuen vigents projectant-se en el nostre futur compartit«, així parlava el Rei sobre la modernitat i continuïtat que representen les seues filles.

 

Últimes notícies

Jalance fregant els 43 °C i Alcoi per damunt dels 40 °C abans d’una nova ona de calor

Les màximes han arribat hui als 42,7 °C a Jalance i han superat els 40 °C en diverses localitats interiors, en vespres de la tercera ona de calor de juliol.

Un incendi forestal a Catí obliga a mobilitzar huit mitjans aeris i nombroses brigades

Un incendi forestal declarat esta vesprada a Catí (Alt Maestrat) ha obligat a desplegar un ampli dispositiu amb nombrosos efectius terrestres i huit mitjans aeris, després que tot apunte que l’origen podria ser la caiguda d’un llamp.

L’emoció de Spanish Brass després d’interpretar l’himne en la final del Mundial 2026

El quintet valencià Spanish Brass ha viscut un moment històric en tocar l’himne espanyol a la final del Mundial 2026 als Estats Units, una experiència que definixen com a inoblidable.

Mor ofegat un home al port de Peníscola en plena matinada

Un home ha mort esta matinada, presumptament ofegat, a la zona del port de Peníscola. La Guàrdia Civil ha obert una investigació per a aclarir les circumstàncies del succés.

Mor un conductor en eixir de la via i xocar contra un mur a Utiel

Un conductor ha mort este dilluns a Utiel després d’eixir de la via a la N-III i col·lisionar contra un mur. Els bombers l’han hagut d’excarcerar del vehicle, però no han pogut salvar-li la vida.

Foios es bolca per homenatjar Ferran Torres després del seu gol històric al Mundial

Foios prepara un homenatge especial per a Ferran Torres, heroi del pas a la final del Mundial, i l’Ajuntament estudia nomenar-lo fill predilecte del municipi.

Diego Conde jugarà cedit al Betis una temporada amb opció de compra

El porter Diego Conde arriba al Betis cedit pel Villarreal per una temporada, amb opció de compra i després de l’eixida de Pau López a l’Andorra.

Hugo Sotelo reforça el mig del Llevant cedit pel Celta amb opció de compra

El migcampista gallec Hugo Sotelo jugarà esta temporada al Llevant cedit pel Celta de Vigo, que ha inclòs una opció de compra del 50% dels seus drets. El futbolista, que ja és a València, s’incorpora esta vesprada a la pretemporada de l’equip de Luís Castro.