El 20% de la Síndrome de Mort Sobtada del Lactant té un origen genètic

La Síndrome de Mort Sobtada del Lactant (SIDS) s’atribueix com la causa d’una defunció quan la mort d’un xiquet menor d’un any roman sense explicació després d’una investigació exhaustiva que contempla la realització d’una autòpsia completa, l’examen de l’escena de la mort i la revisió de la història clínica.

La Dra. María Valverde Gómez, cardiòloga especialista en malalties cardíaques hereditàries d’Health in Code, sosté que “l’evidència disponible suggereix que el SIDS és el resultat d’una combinació de condicions biològiques, genètiques i ambientals. Moltes d’aquestes condicions genètiques afecten el cor i al sistema nerviós, podent ser heretades o generades “de novo” en el subjecte que pateix l’esdeveniment”.

La Síndrome de Mort Sobtada del Lactant afecta aproximadament a un de cada 1.000 naixements. “Encara que és rar, suposa una de les causes principals de mortalitat en els xiquets durant el primer any a Espanya i en el món desenvolupat”, declara aquesta especialista.

Cal destacar que la taxa de SIDS va disminuir de manera significativa en la dècada dels 90 després d’implementar-se les mesures de les societats de pediatria sobre el somni segur en xiquets.

Algunes d’aquestes recomanacions són ficar al llit al bebé boca amunt (ni de costat ni boca avall), situar el bressol a l’habitació dels pares, emprar un matalàs ferm, evitar col·locar elements solts en el bressol (llençols, mantes, edredons, coixins o joguets), no abrigar massa al bebé i no fumar ni beure durant l’embaràs. La lactància materna i l’ús del xupló també han demostrat reduir aquest risc. No obstant això, el fet que en els últims anys la taxa romanga estable, reflecteix que encara existeixen factors no identificats.

Els test genètics, recomanats per les guies de prevenció

Els estudis genètics contribueixen a identificar les causes genètiques que converteixen a aquests lactants en més vulnerables i fins i tot, en els casos en els quals desafortunadament l’esdeveniment diagnòstic és la defunció d’un bebé, permet identificar la causa, així com risc davant un segon esdeveniment.

“En al voltant d’un 20% dels casos de SIDS s’identifica una mutació causal. Aquest percentatge, similar al del conjunt de mort sobtada inexplicada de l’adult, evidència la importància de l’estudi genètic en aquests casos tant en xiquets com en adults, segons ho reflecteixen també les guies de prevenció de mort sobtada”, assevera el Dr. Juan Pablo Ochoa, director de Cardiologia d’Health in Code.

Quant a la prevenció, existeixen tractaments i recomanacions que disminueixen el risc d’esdeveniments fatals en les principals cardiopaties que presenten mort sobtada.

“La identificació d’una variant patogènica associada a la mort sobtada permet que les famílies portadores tinguen tota la informació possible a l’hora de realitzar una planificació familiar”, afig el doctor. Per això, Health in Code ofereix estudis genètics sobre qualsevol mena de cardiopatia hereditària vinculada amb arrítmies ventriculars i la mort sobtada.

Últimes notícies

Protecció Civil alerta que saber autoprotegir-se pot salvar vides en una emergència

La secretària general de Protecció civil i Emergències, Virginia Barcones, destaca a València que la població ha de saber com actuar sola durant els primers moments d’una emergència, marcats pel canvi climàtic i fenòmens extrems cada vegada més llargs.

Catalá descarta canvis en els actes del 9 d’Octubre per l’acampada per la vivenda

L’alcaldessa de València, María José Catalá, assegura que no modificarà els actes del 9 d’Octubre per l’acampada per la vivenda a la plaça de l’Ajuntament i remeta la gestió a la Delegació del Govern.

Sedaví ja estava destrossat abans que arribara l’avís d’Es-Alert per la dana

L’alcalde de Sedaví, Josep Francesc Cabanes, ha explicat davant la jutgessa que el missatge d’Es-Alert es va rebre quan el municipi ja patia greus inundacions i carrers anegats de cotxes.

Els episodis extrems al Mediterrani són ara més violents i concentrats, segons Aemet

El cap de Climatologia d’Aemet en la Comunitat Valenciana, José Ángel Núñez, alerta que els fenòmens greus, com la dana de 2024, no són nous però sí més explosius i concentrats en poc de temps, fet que augmenta el perill d’inundacions al Mediterrani.

Dino Prizmic encapçala el cartell del Ferrero Forty Challenger a Villena

El croat Dino Prizmic, revelació de la temporada després de guanyar Djokovic i Shelton, lidera un Ferrero Forty Challenger amb fort accent espanyol a Villena, dotat amb més de 160.000 euros i 100 punts ATP per al campió.

Juan Carlos Ferrero conta en un llibre com ha forjat la seua mentalitat guanyadora

Juan Carlos Ferrero ha plasmat en el llibre 'Mentalidad ganadora. Más allá de la motivación, entre el hábito de la disciplina' el seu recorregut esportiu i personal, coincidint amb el torneig Alicante Ferrero Forty Challenger que se celebra a la seua acadèmia de Villena.

Barcala apel·la al 29-N com a oportunitat per a acabar amb la etapa del sanchisme

L’alcalde d’Alacant, Luis Barcala, i altres dirigents del PP alacantí consideren l’avanç de les generals al 29-N com una ocasió per a un canvi de govern a Espanya i carreguen contra la gestió de Pedro Sánchez, especialment en habitatge i situació a Ceuta.

Compromís vol una opció valenciana al 100 % el 29-N i es distancia de Frente Amplio

Compromís ha reiterat que vol presentar-se al 29-N amb una candidatura valenciana al 100 % i, de moment, sense integrar-se en la plataforma Frente Amplio, tot i que manté converses amb altres actors polítics i socials.