Un estudi internacional identifica 120 gens relacionats amb l’esquizofrènia

Un estudi internacional en el qual participen l’Institut de Recerca Sanitària INCLIVA, de l’Hospital Clínic de València, i la Universitat de València (UV) ha identificat 120 gens relacionats amb l’esquizofrènia. Publicat en la revista Nature, es tracta del major estudi genètic realitzat fins avui en aquesta malaltia, que ha inclòs a 76.755 pacients amb diagnòstic d’esquizofrènia i 243.649 controls sense malaltia psiquiàtrica. Alguns d’aquests gens ja s’havien trobat, prèviament, alterats en autisme i altres trastorns del desenvolupament.

La importància d’aquesta recerca resideix en què s’han pogut vincular a gens concrets moltes de les associacions que es van trobar entre l’esquizofrènia i variants genètiques comunes (freqüència poblacional major de l’1%) en 287 localitzacions cromosòmiques. Aquests gens (106 codifiquen per a proteïnes) estan implicats en processos fonamentals de la funció de les neurones del sistema nerviós central, com l’organització, diferenciació i la transmissió sinàptica, la qual cosa assenyala a aquestes cèl·lules com les més importants en la patologia.

Grup d’investigació de la UV i Incliva.

Les troballes també suggereixen que la funció neuronal alterada en l’esquizofrènia afecta moltes àrees del cervell, i poden explicar els seus diversos símptomes com la presència d’al·lucinacions, deliris i problemes per a pensar amb claredat.

Julio Sanjuán -investigador principal del Grup de Recerca en Psiquiatria i Malalties Neurodegeneratives d’INCLIVA i professor de la UV-, i Mª Dolores Moltó -membre del mateix grup d’INCLIVA, que dirigeix també el Grup de Genètica Humana i Models de Malaltia de la UV, on és professora-, tots dos integrants del CIBER de Salut Mental, són coautors d’aquest treball, en el qual participen altres grups espanyols. En la seua opinió: “s’ha fet un pas necessari cap a la comprensió de les causes de l’esquizofrènia que permetrà, després de nous estudis, conéixer els mecanismes fisiopatològics implicats en la malaltia. Això és clau en la identificació de nous tractaments que siguen més eficaços”.

Sobre l’esquizofrènia

L’esquizofrènia és un trastorn psiquiàtric greu que comença en l’adolescència tardana o en l’edat adulta primerenca. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), afecta al voltant d’una de cada 300 persones a tot el món. Molts pacients no responen bé als tractaments actuals i experimenten problemes a llarg termini amb la seua salut mental i física, la qual cosa afecta les relacions socials, l’educació i el treball.

L’esquizofrènia és considerada una malaltia multifactorial i s’atribueix als factors de susceptibilitat genètica un paper clau en la patologia. L’heretabilitat és del 60%-80%, gran part de la qual s’atribueix a al·lels (un al·lel o al·lelomorf és cadascuna de les formes alternatives que pot tindre un mateix gen) de risc comú, la qual cosa indica que els estudis d’associació de tot el genoma poden ajudar a la nostra comprensió de les causes i l’origen de la malaltia.

Comprendre la genètica de l’esquizofrènia és un pas decisiu per a desenvolupar nous medicaments i adaptar els tractaments dels quals ja es disposa per a satisfer les necessitats de cada pacient.

Últimes notícies

Detenen a Elx un presumpte sicari reclamat per Xile i amenaçat amb cadena perpètua

Un home de 26 anys, reclamat per Xile i amenaçat amb cadena perpètua per un presumpte crim per encàrrec el 2024, ha sigut detingut a Elx gràcies a un dispositiu de la Policia Nacional coordinat a través d'Interpol.

A presó dos detinguts per robar 32.000 euros a un saló de jocs d’Alzira

Tres hòmens de 26, 32 i 36 anys han sigut detinguts per assaltar a punta de pistola un recaptador d’un saló de jocs d’Alzira i furtar-li 32.000 euros. Dos d’ells han ingressat en presó provisional, i el tercer està relacionat amb altres robatoris violents en la província de València.

Localitzen un cadàver al pantà de Bellús on buscaven un home desaparegut

Han trobat este divendres de matí un cadàver al pantà de Bellús, on des de dijous es buscava un home desaparegut. La Guàrdia Civil treballa ara en la identificació del cos.

La investigació confirma indicis que l’incendi d’El Saler ha sigut provocat

Les primeres perquisicions sobre l’incendi al parc natural de la Devesa de El Saler descarten causes naturals i apunten a un origen intencionat, segons ha explicat la delegada del Govern, Pilar Bernabé.

Els desallotjaments a El Saler continuen mentre l’incendi seguix actiu

Els desallotjaments per l’incendi forestal d’El Saler, que ja ha cremat 37 hectàrees, continuaran fins que el foc es puga estabilitzar. En l’extinció treballen deu mitjans aeris, 40 terrestres i més de 270 professionals, segons el conseller d’Emergències, Juan Carlos Valderrama.

Continua la recerca d’un home desaparegut al pantà de Bellús

Els servicis d’emergència continuen buscant des de dijous de vesprada un home desaparegut al pantà de Bellús, a la comarca de la Vall d'Albaida. En l’operatiu participen brigades forestals, drons, mitjans aeris, Guàrdia Civil i voluntariat especialitzat.

L’incendi de la Devesa de El Saler es manté estable i el perímetre queda contés

Els mitjans aeris han représ este matí les tasques d’extinció a la Devesa de El Saler, on l’incendi forestal declarat dijous es manté estable i amb el perímetre contés. Fins anit s’havien cremat 31,38 hectàrees i els efectius terrestres han treballat sense parar durant tota la nit.

Naix en Bioparc una cria de duiker roig de Natal i reforça el seu paper clau en la protecció d’esta espècie

Bioparc València ha anunciat el naixement d’una nova cria de duiker roig de Natal, una femella, i consolida el parc com a referent europeu en la protecció d’este antílop amenaçat, amb 12 naixements des de la seua obertura.