Un estudi internacional identifica 120 gens relacionats amb l’esquizofrènia

Un estudi internacional en el qual participen l’Institut de Recerca Sanitària INCLIVA, de l’Hospital Clínic de València, i la Universitat de València (UV) ha identificat 120 gens relacionats amb l’esquizofrènia. Publicat en la revista Nature, es tracta del major estudi genètic realitzat fins avui en aquesta malaltia, que ha inclòs a 76.755 pacients amb diagnòstic d’esquizofrènia i 243.649 controls sense malaltia psiquiàtrica. Alguns d’aquests gens ja s’havien trobat, prèviament, alterats en autisme i altres trastorns del desenvolupament.

La importància d’aquesta recerca resideix en què s’han pogut vincular a gens concrets moltes de les associacions que es van trobar entre l’esquizofrènia i variants genètiques comunes (freqüència poblacional major de l’1%) en 287 localitzacions cromosòmiques. Aquests gens (106 codifiquen per a proteïnes) estan implicats en processos fonamentals de la funció de les neurones del sistema nerviós central, com l’organització, diferenciació i la transmissió sinàptica, la qual cosa assenyala a aquestes cèl·lules com les més importants en la patologia.

Grup d’investigació de la UV i Incliva.

Les troballes també suggereixen que la funció neuronal alterada en l’esquizofrènia afecta moltes àrees del cervell, i poden explicar els seus diversos símptomes com la presència d’al·lucinacions, deliris i problemes per a pensar amb claredat.

Julio Sanjuán -investigador principal del Grup de Recerca en Psiquiatria i Malalties Neurodegeneratives d’INCLIVA i professor de la UV-, i Mª Dolores Moltó -membre del mateix grup d’INCLIVA, que dirigeix també el Grup de Genètica Humana i Models de Malaltia de la UV, on és professora-, tots dos integrants del CIBER de Salut Mental, són coautors d’aquest treball, en el qual participen altres grups espanyols. En la seua opinió: “s’ha fet un pas necessari cap a la comprensió de les causes de l’esquizofrènia que permetrà, després de nous estudis, conéixer els mecanismes fisiopatològics implicats en la malaltia. Això és clau en la identificació de nous tractaments que siguen més eficaços”.

Sobre l’esquizofrènia

L’esquizofrènia és un trastorn psiquiàtric greu que comença en l’adolescència tardana o en l’edat adulta primerenca. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), afecta al voltant d’una de cada 300 persones a tot el món. Molts pacients no responen bé als tractaments actuals i experimenten problemes a llarg termini amb la seua salut mental i física, la qual cosa afecta les relacions socials, l’educació i el treball.

L’esquizofrènia és considerada una malaltia multifactorial i s’atribueix als factors de susceptibilitat genètica un paper clau en la patologia. L’heretabilitat és del 60%-80%, gran part de la qual s’atribueix a al·lels (un al·lel o al·lelomorf és cadascuna de les formes alternatives que pot tindre un mateix gen) de risc comú, la qual cosa indica que els estudis d’associació de tot el genoma poden ajudar a la nostra comprensió de les causes i l’origen de la malaltia.

Comprendre la genètica de l’esquizofrènia és un pas decisiu per a desenvolupar nous medicaments i adaptar els tractaments dels quals ja es disposa per a satisfer les necessitats de cada pacient.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Policia ha assajat la seua resposta davant un atac terrorista en l’estadi del Llevant

La Policia Nacional ha realitzat un simulacre amb víctimes i ostatges en el Ciutat de València per a avaluar temps de reacció i coordinació en un supòsit partit. El dispositiu ha implicat a GEO, ENITE, UIP, TEDAX-NRBQ, Guies Canins i Policia Científica, sota la coordinació de la Sala CIMACC 091.

La CHJ no detecta parametros alarmants en la qualitat de l’aigua després de la dana

La CHJ tanca un any de mostrejos després de la dana d'octubre de 2024 sense resultats alarmants i amb l'Albufera de nou en el seu estat previ, fins i tot molt vulnerable. El analisis detallat de dades seguix per a confirmar tendències en aigües, acuiferos i sediments.

Mercadona va elevar el seu benefici un 24,9% en 2025, fins a 1.729 milions

La cadena ha guanyat 1.729 milions en 2025, un 24,9% més, amb vendes de 41.900 milions i quota del 28,5% a Espanya. Preveu impulsar el model tendisca 9.

Els hotels de València aconseguixen un 67% d’ocupació per a la setmana fallera

València arranca la setmana fallera amb un 67% d'ocupació hotelera entre el 13 i el 19 de març. El 18-19 marca el pic i es preveu impuls d'última hora.

Mercadona va elevar el seu benefici un 24,9% en 2025, fins a 1.729 milions

La cadena ha guanyat 1.729 milions d'euros en 2025, un 24,9% més que un any abans, amb vendes a l'alça, creixement a Portugal i major impuls del canal en línia.

El Síndic urgix a la EVHA a suprimir la cita prèvia obligatòria i reforçar l’atenció presencial

El Síndic de Greuges ha sol·licitat a la EVHA suprimir la cita prèvia obligatòria després de constatar retards de fins a un mes i barreres per a col·lectius vulnerables. La institució proposa reforçar recursos i garantir atenció presencial sense filtres que limiten drets com sol·licitar vivenda social.

Baldoví considera una ‘absoluta incongruència’ que Mazón seguisca en Les Corts

El portaveu de Compromís ha sostingut que, més enllà de la via penal per la gestió de la DANA, és 'una absoluta incongruència' que Carlos Mazón mantinga l'escó. Defén l'acte que aprecia 'indicis provats de deixadesa' i exigix responsabilitats polítiques.

La pluja obliga l’Elx a entrenar en el Martínez Valero

L'equip va traslladar la sessió prevista en el Díez Iborra a l'estadi per les fortes pluges. La decisió va prioritzar la 'comoditat' i l'ús de més recursos.