Un estudi internacional identifica 120 gens relacionats amb l’esquizofrènia

Un estudi internacional en el qual participen l’Institut de Recerca Sanitària INCLIVA, de l’Hospital Clínic de València, i la Universitat de València (UV) ha identificat 120 gens relacionats amb l’esquizofrènia. Publicat en la revista Nature, es tracta del major estudi genètic realitzat fins avui en aquesta malaltia, que ha inclòs a 76.755 pacients amb diagnòstic d’esquizofrènia i 243.649 controls sense malaltia psiquiàtrica. Alguns d’aquests gens ja s’havien trobat, prèviament, alterats en autisme i altres trastorns del desenvolupament.

La importància d’aquesta recerca resideix en què s’han pogut vincular a gens concrets moltes de les associacions que es van trobar entre l’esquizofrènia i variants genètiques comunes (freqüència poblacional major de l’1%) en 287 localitzacions cromosòmiques. Aquests gens (106 codifiquen per a proteïnes) estan implicats en processos fonamentals de la funció de les neurones del sistema nerviós central, com l’organització, diferenciació i la transmissió sinàptica, la qual cosa assenyala a aquestes cèl·lules com les més importants en la patologia.

Grup d’investigació de la UV i Incliva.

Les troballes també suggereixen que la funció neuronal alterada en l’esquizofrènia afecta moltes àrees del cervell, i poden explicar els seus diversos símptomes com la presència d’al·lucinacions, deliris i problemes per a pensar amb claredat.

Julio Sanjuán -investigador principal del Grup de Recerca en Psiquiatria i Malalties Neurodegeneratives d’INCLIVA i professor de la UV-, i Mª Dolores Moltó -membre del mateix grup d’INCLIVA, que dirigeix també el Grup de Genètica Humana i Models de Malaltia de la UV, on és professora-, tots dos integrants del CIBER de Salut Mental, són coautors d’aquest treball, en el qual participen altres grups espanyols. En la seua opinió: “s’ha fet un pas necessari cap a la comprensió de les causes de l’esquizofrènia que permetrà, després de nous estudis, conéixer els mecanismes fisiopatològics implicats en la malaltia. Això és clau en la identificació de nous tractaments que siguen més eficaços”.

Sobre l’esquizofrènia

L’esquizofrènia és un trastorn psiquiàtric greu que comença en l’adolescència tardana o en l’edat adulta primerenca. Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), afecta al voltant d’una de cada 300 persones a tot el món. Molts pacients no responen bé als tractaments actuals i experimenten problemes a llarg termini amb la seua salut mental i física, la qual cosa afecta les relacions socials, l’educació i el treball.

L’esquizofrènia és considerada una malaltia multifactorial i s’atribueix als factors de susceptibilitat genètica un paper clau en la patologia. L’heretabilitat és del 60%-80%, gran part de la qual s’atribueix a al·lels (un al·lel o al·lelomorf és cadascuna de les formes alternatives que pot tindre un mateix gen) de risc comú, la qual cosa indica que els estudis d’associació de tot el genoma poden ajudar a la nostra comprensió de les causes i l’origen de la malaltia.

Comprendre la genètica de l’esquizofrènia és un pas decisiu per a desenvolupar nous medicaments i adaptar els tractaments dels quals ja es disposa per a satisfer les necessitats de cada pacient.

Anuncios

Últimes notícies

El trencament d’una catenària per un camion deixa sense servici partix del tranvia a València

El trencament d'una catenària en enganxar-se un camion amb la grua desplegada ha interromput un tram de la línia 4 del tranvia de València i ha deixat sense servici tota la línia 6.

El trencament d’una catenària per un camió deixa sense servici partix del tramvia de València

El trencament d'una catenària per un camió ha obligat a tallar un tram de la línia 4 del tramvia de València i a suspendre per complet el servici de la línia 6 mentres es reparen els danys.

La Ciutat de les Arts exigix a l’Ajuntament de València aclarir el cessament de festivals per soroll

La Ciutat de les Arts i les Ciències demana a l'Ajuntament de València que precise l'abast de l'orde que obliga a cessar activitats que incomplisquen la normativa de contaminació acústica.

Nacho Vidal és condemnat a 3 anys per tràfic de drogues però evita la presó

Nacho Vidal ha sigut condemnat a tres anys de prision i a una multa de 5.800 euros per trafique de drogues, però no ingressara en la carcel en suspendre's la pena. L'actor té, ademas, un altre juí pendent per un presumpte homicidi imprudent relacionat amb un ritual amb verí de gripau buf.

Pérez Llorca reivindica l’FP com a palanca clau de competitivitat en la Comunitat Valenciana

Juanfran Pérez Llorca destaca la Formació Professional com a motor de competitivitat i ocupació en la Comunitat Valenciana i celebra el resultat històric en SpainSkills 2026.

Metrovalencia ampliarà el servici nocturn de Dijous Sant a Diumenge de Resurrecció

Metrovalencia reforça el seu servici nocturn entre el 2 i el 5 d'abril amb trens i tramvies addicionals i freqüències específiques per línies, i manté el servici ordinari per Pasqua.

El Govern porta a la Fiscalia la negativa de la Confraria de Sagunt a admetre dones

El Govern ha remés a la Fiscalia General de l'Estat un informe sobre la negativa reiterada de la Confraria de Sagunt a admetre dones, amb l'objectiu que s'investigue si existix discriminació per raó de sexe.

Liberum es retira de la causa judicial per la gestió de la DANA a València

L'associació Liberum, que actuava com a acusació popular en la causa penal per la gestió de la DANA, renúncia a seguir en el procediment i recuperarà la fiança de 6.000 euros.