16.6 C
València
Dijous, 12 febrer, 2026

Desarticulada una organització dedicada a cometre estafes bancàries

 

La Guàrdia Civil, en el marc de l’Operació ZOBEL, ha desarticulat a Castelló una Organització Criminal dedicada a cometre estafes bancàries en les localitats de València, Pinto, Torrevieja, Cartagena  i Algeciras, a través d’enganys mitjançant tècniques d’enginyeria social.

L’Equip de Delictes Informàtics i Telemàtics (EDITE) de la Comandància de la Guàrdia Civil de Castelló, en el marc de l’Operació ZOBEL, va iniciar una investigació arran d’una denúncia presentada en la localitat d’Onda, on una veïna de la població manifestava haver sigut víctima de diverses estafes bancàries, el perjudici econòmic de les quals ascendia a 12.000 euros.

Modus operandi Operació ZOBEL

 

A partir d’ací, la Guàrdia Civil va poder descobrir el modus operandi d’una complexa organització delictiva, que se servia del mètode conegut com el “PHISING” per a perpetrar els fets delictius.

Al llarg de la investigació la Guàrdia Civil ha pogut constatar que l’Organització Criminal investigada estava composta per dos cèl·lules assentades en la zona del Llevant i sud de la península, on estaven desplegats la major part dels seus membres, dedicades a la captació de “mules econòmiques”, encarregades de rebre el diner negre de tercers per a posteriorment i després d’una compensació econòmica acordada el blanquejaven i li ho retornaven a la cúpula organització a través d’empreses d’enviament de diners o directament en mà a un altre dels seus integrants.

La manera d’operar utilitzada pel grup consistia principalment en la pràctica del conegut mètode del “PHISING” mitjançant el qual, els Cyber-delinqüents, valent-se de tècniques d’enginyeria social, es feien passar per les entitats bancàries de les seues víctimes en una aparent comunicació oficial, generalment un correu electrònic, on se’ls convidava a accedir a través d’un enllaç a la web del seu banc, la qual havia sigut reproduïda al detall pels presumptes autors però que en realitat els dirigien a una web falsa o “fake” controlada pels estafadors, portant així al parany als perjudicats.

 

Una vegada en la web i continuant amb l’engany, se’ls sol·licitava als perjudicats que confirmaren les dades d’accés al seu compte, o feren el canvi d’estos per motius de seguretat, emprant qualsevol excusa per a poder aconseguir les dades d’usuari i contrasenya de les víctimes, i amb això fer-se amb el control total del compte.

Posteriorment, realitzaven transferència de tots els diners existents en el compte, a través d’un conegut servei que les entitats bancàries han inclòs en les seues aplicacions per a l’enviament immediat de diners, arribant a demanar, en alguna de les ocasions, préstecs a nom dels seus titulars.

Finalment, els diners eren extrets de caixers per les “mules” i entregat en metàl·lic als escalons superiors de l’organització delictiva, quedant-se una part dels diners recaptats en pagament per la seua labor.

 

Explotació de l’operació

 

Al llarg de la investigació, la Guàrdia Civil ha pogut detectar que l’organització investigada hauria realitzat al voltant de 490 transferències dels diners estafats, la qual cosa ha suposat un seriós perjudici econòmic a un total de 227 persones, aportant-los als ara detinguts un benefici que supera els 500.000 euros que l’organització hauria recaptat dels delictes perpetrats durant els anys 2018 i 2019.

Hui dia no es tracta d’una xifra tancada perquè es continuen rebent denúncies dins de la mateixa operació que s’aniran acumulant a la causa augmentant la quantitat.

S’han investigat més de 290 comptes d’entitats bancàries nacionals utilitzades per l’organització per a transferir els diners obtinguts de les estafes entre els seus membres per a, d’esta manera, complicar la labor dels investigadors en el seguiment de la traçabilitat dels diners.

Després d’un ardu procés d’investigació, els guàrdies civils han aconseguit identificar a un total de 38 membres de la citada organització criminal, havent detingut fins hui un total de 23 persones i investigat a una altra pels delictes de pertinença a organització criminal, estafa i blanqueig de capitals.

L’operació ha sigut dirigida pel Jutjat d’Instrucció núm. 3 de Nules.

 

Recomanacions de la Guàrdia Civil

 

Des de la Guàrdia Civil es recomana, per a evitar possibles estafes tipus “PHISING”, que davant la recepció de notificacions en les quals es modifique el patró d’actuació de les nostres entitats bancàries, sospitar de missatges urgents, no accedir a pàgines web que ens arriben per enllaços desconeguts i assegurar la seua procedència, no donar dades personals de targetes bancàries, contrasenyes i si malgrat això, han sigut víctimes d’este o qualsevol mena d’estafa, denunciar els fets en la Caserna de la Guàrdia Civil més pròxim.

Últimes notícies

Pérez Llorca creu que no tindrà problemes amb Vox pel cas de les VPP d’Alacant

El president de la Generalitat va assegurar que la resposta davant les presumptes irregularitats en l'adjudicació de VPP ha sigut transparent i contundent. Va defendre a la conselleria i va descartar que el cas deteriore la seua relació amb Vox.

Bernabé titlla de desficaci la rebaixa fiscal i acusa a Pérez Llorca de submís a Feijóo

Pilar Bernabé ha criticat la bonificació del 99% de l'impost de successions anunciada per Pérez Llorca i ha reclamat prioritzar el finançament. També ha acusat a Feijóo de mantindre un no a tot sense alternatives.

Bernabé retrau al PP un café per a tots en vivenda i alerta de favoritismes

Pilar Bernabé ha acusat el PP d'aplicar un model de vivenda pública de café per a tots que, al seu juí, afavorix a càrrecs i afins i pervertix la finalitat social.

Replanten més de 10.000 exemplars de posidònia per a restaurar tres hectàrees del litoral mediterrani

Acció Posidònia ha reintroduït més de 10.000 plantes per a recuperar tres hectàrees a Balears, Catalunya, Comunitat Valenciana i Murcia. El projecte, el major fins a la data al Mediterrani, combina voluntariat, cultiu 'in vitro' i formació.

Últim tram per a blindar el subministrament d’aigua a València i la seua àrea metropolitana

La EMSHI ha iniciat l'últim tram que unirà les potabilitzadores de La Presa i El Realón per a garantir el proveïment a València davant incidències greus. La fase, amb 13,5 milions d'inversió i finalització prevista en 2027, reforça la xarxa que atén 1,7 milions en 51 municipis

L’alcalde d’Alacant desoïx les demandes de dimissió i se centra en la gestió després del cas de les VPP

Luis Barcala ha evitat respondre a les peticions de dimissió per les suposades irregularitats en l'adjudicació de VPP en Platja de Sant Joan i ha insistit que la seua prioritat és la gestió i aclarir l'ocorregut.

La jutgessa de la DANA cita a 39 testimonis entre agents mediambientals i bombers forestals

La magistrada que investiga la gestion de la DANA del 29 d'octubre de 2024 ha acordat telefonar a 39 nous testimonis. Busca reconstruir la vigilància de rius i barrancs i el flux d'avisos a la poblacion.

L’Ajuntament sancionarà a Compromís per omplir València de cartells en la seua campanya contra Catalá

El consistori anuncia sancions a Compromís per una campanya de cartells que apel·la a l'alcaldessa i denuncia problemes en el transport públic. Catalá critica l'acció i defén que els polítics han de donar exemple.