Desarticulada una organització dedicada a cometre estafes bancàries

 

La Guàrdia Civil, en el marc de l’Operació ZOBEL, ha desarticulat a Castelló una Organització Criminal dedicada a cometre estafes bancàries en les localitats de València, Pinto, Torrevieja, Cartagena  i Algeciras, a través d’enganys mitjançant tècniques d’enginyeria social.

L’Equip de Delictes Informàtics i Telemàtics (EDITE) de la Comandància de la Guàrdia Civil de Castelló, en el marc de l’Operació ZOBEL, va iniciar una investigació arran d’una denúncia presentada en la localitat d’Onda, on una veïna de la població manifestava haver sigut víctima de diverses estafes bancàries, el perjudici econòmic de les quals ascendia a 12.000 euros.

Modus operandi Operació ZOBEL

 

A partir d’ací, la Guàrdia Civil va poder descobrir el modus operandi d’una complexa organització delictiva, que se servia del mètode conegut com el “PHISING” per a perpetrar els fets delictius.

Al llarg de la investigació la Guàrdia Civil ha pogut constatar que l’Organització Criminal investigada estava composta per dos cèl·lules assentades en la zona del Llevant i sud de la península, on estaven desplegats la major part dels seus membres, dedicades a la captació de “mules econòmiques”, encarregades de rebre el diner negre de tercers per a posteriorment i després d’una compensació econòmica acordada el blanquejaven i li ho retornaven a la cúpula organització a través d’empreses d’enviament de diners o directament en mà a un altre dels seus integrants.

La manera d’operar utilitzada pel grup consistia principalment en la pràctica del conegut mètode del “PHISING” mitjançant el qual, els Cyber-delinqüents, valent-se de tècniques d’enginyeria social, es feien passar per les entitats bancàries de les seues víctimes en una aparent comunicació oficial, generalment un correu electrònic, on se’ls convidava a accedir a través d’un enllaç a la web del seu banc, la qual havia sigut reproduïda al detall pels presumptes autors però que en realitat els dirigien a una web falsa o “fake” controlada pels estafadors, portant així al parany als perjudicats.

 

Una vegada en la web i continuant amb l’engany, se’ls sol·licitava als perjudicats que confirmaren les dades d’accés al seu compte, o feren el canvi d’estos per motius de seguretat, emprant qualsevol excusa per a poder aconseguir les dades d’usuari i contrasenya de les víctimes, i amb això fer-se amb el control total del compte.

Posteriorment, realitzaven transferència de tots els diners existents en el compte, a través d’un conegut servei que les entitats bancàries han inclòs en les seues aplicacions per a l’enviament immediat de diners, arribant a demanar, en alguna de les ocasions, préstecs a nom dels seus titulars.

Finalment, els diners eren extrets de caixers per les “mules” i entregat en metàl·lic als escalons superiors de l’organització delictiva, quedant-se una part dels diners recaptats en pagament per la seua labor.

 

Explotació de l’operació

 

Al llarg de la investigació, la Guàrdia Civil ha pogut detectar que l’organització investigada hauria realitzat al voltant de 490 transferències dels diners estafats, la qual cosa ha suposat un seriós perjudici econòmic a un total de 227 persones, aportant-los als ara detinguts un benefici que supera els 500.000 euros que l’organització hauria recaptat dels delictes perpetrats durant els anys 2018 i 2019.

Hui dia no es tracta d’una xifra tancada perquè es continuen rebent denúncies dins de la mateixa operació que s’aniran acumulant a la causa augmentant la quantitat.

S’han investigat més de 290 comptes d’entitats bancàries nacionals utilitzades per l’organització per a transferir els diners obtinguts de les estafes entre els seus membres per a, d’esta manera, complicar la labor dels investigadors en el seguiment de la traçabilitat dels diners.

Després d’un ardu procés d’investigació, els guàrdies civils han aconseguit identificar a un total de 38 membres de la citada organització criminal, havent detingut fins hui un total de 23 persones i investigat a una altra pels delictes de pertinença a organització criminal, estafa i blanqueig de capitals.

L’operació ha sigut dirigida pel Jutjat d’Instrucció núm. 3 de Nules.

 

Recomanacions de la Guàrdia Civil

 

Des de la Guàrdia Civil es recomana, per a evitar possibles estafes tipus “PHISING”, que davant la recepció de notificacions en les quals es modifique el patró d’actuació de les nostres entitats bancàries, sospitar de missatges urgents, no accedir a pàgines web que ens arriben per enllaços desconeguts i assegurar la seua procedència, no donar dades personals de targetes bancàries, contrasenyes i si malgrat això, han sigut víctimes d’este o qualsevol mena d’estafa, denunciar els fets en la Caserna de la Guàrdia Civil més pròxim.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La Policia investiga si un cadàver trobat a Alacant és de l’empresari vinculat al cas Sala

La Policia Nacional analitza si el cadàver trobat en una vivenda de la partida de Bacarot correspon a Jesús Tavira, empresari desaparegut i relacionat amb la investigació per l'assassinat de la viuda de Vicente Sala en 2016.

Nunn amarga al València Basket en un final d’infart en l’Eurolliga

Kendrick Nunn, autor de 21 punts, va decidir el primer partit de quarts d'Eurolliga amb un tir lliure a dos segons del final que va deixar sense premi la remuntada del València Basket davant el Panathinaikos.

Barrachina responsabilitza al president de la CHJ de la gestió de la presa de Buseo durant la dana

Miguel Barrachina sosté en Les Corts que la gestió de la presa de Buseo durant la dana de 2024 corresponia al comité presidit per Miguel Polo, mentres l'oposició l'acusa d'eludir responsabilitats i insistix en la seua dimissió.

Martínez Mus contraposa la reconstrucció del Consell al 2% d’execució de la CHJ després de la dana

Vicente Martínez Mus defén en Les Corts la ràpida mobilització de recursos del Consell després de la dana, mentres critica que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer només haja executat el 2% de les actuacions previstes.

La jugada decisiva de Jean Montero, triada millor acció de l’Eurolliga per l’afició

Una acció decisiva de Jean Montero en la pròrroga davant el Hapoel Tel Aviv ha sigut votada pels aficionats com a millor jugada de l'Eurolliga, sota el premi Moment Màgic Motorola de la temporada 2025-26.

Dela estarà disponible per a jugar en La Ceràmica malgrat les molèsties en el aductor

El defensa del Llevant Adrián de la Font, Dela, podrà estar disponible per al partit del dissabte davant el Vila-real en La Ceràmica després de confirmar les proves mèdiques que no patix lesió important en el aductor.

La jugada decisiva de Jean Montero, triada la millor de l’Eurolliga per l’afició

Una acció decisiva de Jean Montero en la pròrroga davant el Hapoel Tel Aviv ha sigut votada pels aficionats com la millor jugada de l'Eurolliga i reconeguda com a Moment Màgic Motorola de la temporada 2025-26.

Les víctimes de la dana retrauen als consellers la seua gestió del 29 d’octubre de 2024

Mig centenar de víctimes de la dana es concentra davant Les Corts per a recordar als consellers que, al seu juí, no van estar a l'altura el 29 d'octubre de 2024 i exigir responsabilitats polítiques.