13.3 C
València
Dilluns, 16 febrer, 2026

Desarticulada una organització dedicada a cometre estafes bancàries

 

La Guàrdia Civil, en el marc de l’Operació ZOBEL, ha desarticulat a Castelló una Organització Criminal dedicada a cometre estafes bancàries en les localitats de València, Pinto, Torrevieja, Cartagena  i Algeciras, a través d’enganys mitjançant tècniques d’enginyeria social.

L’Equip de Delictes Informàtics i Telemàtics (EDITE) de la Comandància de la Guàrdia Civil de Castelló, en el marc de l’Operació ZOBEL, va iniciar una investigació arran d’una denúncia presentada en la localitat d’Onda, on una veïna de la població manifestava haver sigut víctima de diverses estafes bancàries, el perjudici econòmic de les quals ascendia a 12.000 euros.

Modus operandi Operació ZOBEL

 

A partir d’ací, la Guàrdia Civil va poder descobrir el modus operandi d’una complexa organització delictiva, que se servia del mètode conegut com el “PHISING” per a perpetrar els fets delictius.

Al llarg de la investigació la Guàrdia Civil ha pogut constatar que l’Organització Criminal investigada estava composta per dos cèl·lules assentades en la zona del Llevant i sud de la península, on estaven desplegats la major part dels seus membres, dedicades a la captació de “mules econòmiques”, encarregades de rebre el diner negre de tercers per a posteriorment i després d’una compensació econòmica acordada el blanquejaven i li ho retornaven a la cúpula organització a través d’empreses d’enviament de diners o directament en mà a un altre dels seus integrants.

La manera d’operar utilitzada pel grup consistia principalment en la pràctica del conegut mètode del “PHISING” mitjançant el qual, els Cyber-delinqüents, valent-se de tècniques d’enginyeria social, es feien passar per les entitats bancàries de les seues víctimes en una aparent comunicació oficial, generalment un correu electrònic, on se’ls convidava a accedir a través d’un enllaç a la web del seu banc, la qual havia sigut reproduïda al detall pels presumptes autors però que en realitat els dirigien a una web falsa o “fake” controlada pels estafadors, portant així al parany als perjudicats.

 

Una vegada en la web i continuant amb l’engany, se’ls sol·licitava als perjudicats que confirmaren les dades d’accés al seu compte, o feren el canvi d’estos per motius de seguretat, emprant qualsevol excusa per a poder aconseguir les dades d’usuari i contrasenya de les víctimes, i amb això fer-se amb el control total del compte.

Posteriorment, realitzaven transferència de tots els diners existents en el compte, a través d’un conegut servei que les entitats bancàries han inclòs en les seues aplicacions per a l’enviament immediat de diners, arribant a demanar, en alguna de les ocasions, préstecs a nom dels seus titulars.

Finalment, els diners eren extrets de caixers per les “mules” i entregat en metàl·lic als escalons superiors de l’organització delictiva, quedant-se una part dels diners recaptats en pagament per la seua labor.

 

Explotació de l’operació

 

Al llarg de la investigació, la Guàrdia Civil ha pogut detectar que l’organització investigada hauria realitzat al voltant de 490 transferències dels diners estafats, la qual cosa ha suposat un seriós perjudici econòmic a un total de 227 persones, aportant-los als ara detinguts un benefici que supera els 500.000 euros que l’organització hauria recaptat dels delictes perpetrats durant els anys 2018 i 2019.

Hui dia no es tracta d’una xifra tancada perquè es continuen rebent denúncies dins de la mateixa operació que s’aniran acumulant a la causa augmentant la quantitat.

S’han investigat més de 290 comptes d’entitats bancàries nacionals utilitzades per l’organització per a transferir els diners obtinguts de les estafes entre els seus membres per a, d’esta manera, complicar la labor dels investigadors en el seguiment de la traçabilitat dels diners.

Després d’un ardu procés d’investigació, els guàrdies civils han aconseguit identificar a un total de 38 membres de la citada organització criminal, havent detingut fins hui un total de 23 persones i investigat a una altra pels delictes de pertinença a organització criminal, estafa i blanqueig de capitals.

L’operació ha sigut dirigida pel Jutjat d’Instrucció núm. 3 de Nules.

 

Recomanacions de la Guàrdia Civil

 

Des de la Guàrdia Civil es recomana, per a evitar possibles estafes tipus “PHISING”, que davant la recepció de notificacions en les quals es modifique el patró d’actuació de les nostres entitats bancàries, sospitar de missatges urgents, no accedir a pàgines web que ens arriben per enllaços desconeguts i assegurar la seua procedència, no donar dades personals de targetes bancàries, contrasenyes i si malgrat això, han sigut víctimes d’este o qualsevol mena d’estafa, denunciar els fets en la Caserna de la Guàrdia Civil més pròxim.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El derbi Llevant-València acaba en baralla i llançament de botelles després del gest de Cömert

El València va véncer 0-2 en el Ciutat de València i el final del derbi va quedar marcat per una baralla i llançament de botelles després d'una celebració de Eray Cömert.

Tárrega demana perdó i Cömert aclarix el seu gest després del derbi Llevant-València

César Tárrega va demanar perdó després de la celebració de Eray Cömert, que va originar una tangana. El suís va negar ànim d'humiliar i es va disculpar en xarxes.

Dela càrrega contra la celebració de Comert després del Llevant-València

Dela critica amb duresa la celebració del defensa valencianista, a qui acusa de falta de respecte. Reclama exemplaritat entre jugadors després del 0-2.

Tárrega demana perdó per la celebració de Cömert i mostra respecte al Llevant

César Tárrega va lamentar el succeït després del partit davant el Llevant per la celebració de Eray Cömert i va demanar perdó, subratllant el respecte al rival. El defensa va explicar que el gest no va asseure bé i que la prioritat va ser celebrar amb la seua afició.

Ramazani i Sadiq donen aire al València en el derbi i agreugen la crisi del Llevant

El València es va imposar 0-2 en el Ciutat amb un golàs de Ramazani i la sentència de Sadiq. El triomf eleva als blanc-i-negres al 14é i deixa al Llevant penúltim.

El derbi Llevant-València va acabar amb baralla i botellazos després d’un gest de Cömert

El Llevant-València va acabar 0-2 en el Ciutat de València, però la victòria visitant va quedar entelada per una baralla i llançament de botelles després d'un gest de Cömert. El central suís va agitar una banderola modificada amb la seua samarreta i va encendre els ànims.

0-2: Ramazani i Sadiq impulsen al València i afonen al Llevant

El València es va emportar el derbi en el Ciutat de València amb un golàs de Ramazani i la sentència de Sadiq. El triomf l'eleva al 14é lloc i deixa al Llevant penúltim.

Ramazani i Sadiq decidixen el derbi i afonen al Llevant (0-2)

El València es va imposar 0-2 en el Ciutat de València amb punts de Ramazani (64') i Sadiq (84'). El pla a la contra va castigar un Llevant que va acabar exposat.