Detenen un home en Sagunt que planejava viatjar a Síria per fer la gihad

Un home ha sigut detingut este matí de dilluns en Sagunt, al Camp de Morvedre per presumptament planejar viatjar a Síria per a fer la gihad, segons ha informat el Ministeri de l'Interior en un comunicat. L'home, de 46 anys i de nacionalitat marroquí havia sofrit un procés «molt acusat» de radicalització i transformació dels seus hàbits de vida «per a complir amb els preceptes més rigoristes del salafisme radical». L'arrestat des de feia un temps es dedicava a consumir i difondre propaganda gihadista online i publicava també a través dels seus perfils en xarxes socials «nombrós material multimèdia de tall radical», amb l'objectiu de «donar visibilitat i adoctrinar el major nombre de persones». A més, havia augmentat quantitativament de seguidors en xarxes socials.

L'arrestat, que va mantindre contacte amb un integrant de l'organització terrorista Front Jabhat Al Nusra (actualment Jabhat Fateh as-Sham) a la qual havia expressat la seua «ferma voluntat» de viatjar a Síria «per a lluitar», suposadament es dedicava en el seu moment al tràfic de substàncies estupefaents i emprava estos ingressos per a finançar les seues activitats terroristes. La detenció s'ha dut a terme per agents de la Comissaria General d'Informació, en una operació conjunta amb la Comissaria General de Policia Judicial de la Policia Nacional. Al detingut se li atribuïx la seua participació en delictes d'integració en organització terrorista, adoctrinament, enaltiment del terrorisme, contra la salut pública i pertinença a grup criminal. En l'arrest ha col·laborat la Brigada Provincial d'Informació de València i la Brigada Local d'Informació de Sagunt.

Segons les investigacions, el detingut havia patit un procés molt acusat de radicalització en els últims temps, la qual cosa l'havia portat a transformar «molts dels seus hàbits i costums de la seua vida diària per a complir amb els preceptes més rigorosos del salafisme radical». En la seua activitat online, l'arrestat s'havia convertit en un «gran consumidor de material multimèdia yihadista, en el qual s'enaltien accions violentes comeses en zones de conflicte», segons la Policia. Així mateix realitzava constants al·lusions en les seues publicacions, de manera oberta i pública, «sobre la yihad, els seus màrtirs i el seu desig de convertir-se en un d'ells mitjançant una acció terrorista». Els perfils de les xarxes socials que manejava el detingut van patir un considerable augment quantitatiu de seguidors i van passat d'uns pocs al principi fins a arribar a sobrepassar el miler, per la qual cosa es creu que aquesta persona va poder dur a terme «una gran labor de radicalització, tant activa com passiva, així com el possible reclutament d'altres individus». Arran del notable augment de la seua activitat virtual en els perfils de xarxes socials que posseïa, es va constatar un elevat nivell de radicalització. El detingut elogiava constantment la yihad violenta i es va convertir en seguidor de perfils d'organitzacions i individus terroristes.

Viatge a Síria

El viatge a Síria va ser l'últim pas definitiu, ja que li va permetre posar-se en contacte amb un integrant de l'organització terrorista Front Jabhat Al Nusra, al que va manifestar la seua ferma voluntat de viatjar a Síria per a lluitar i fer la yihad. Davant les dificultats econòmiques que li van sorgir per a poder desplaçar-se a territori de conflicte, les investigacions aporten el fet que es valguera del tràfic d'estupefaents com a «font d'ingressos per a finançar el seu periple fins a la zona de combat». Aquest fet, sumat als seus contactes amb membres d'organitzacions terroristes, «suposava un potencial perill per a la seguretat nacional». Per altra banda en el mateix operatiu s'han detingut a altres dos persones més de nacionalitat marroquina, per presumptes delictes contra la salut pública i pertinença a grup criminal per les seues activitats relacionades amb el tràfic de substàncies estupefaents. El principal detingut, que posseeix una «dilatada experiència» com a delinqüent comú, convivia en un entorn en el qual se sentia protegit, segons fonts policials, iprenia nombroses mesures de seguretat en els seus desplaçaments i comunicacions per a poder portar de forma paral·lela les seues activitats terroristes a més les dedicades al tràfic de drogues.En l'operatiu, que s'ha dut a terme baix la supervisió del Jutjat Central d'Instrucció número 6 i coordinat per la Fiscalia de l'Audiència Nacional, s'han materialitzat set manaments d'entrada i registre.

Últimes notícies

Nit sufocant al litoral i prelitoral valencià amb fins a 35 graus

La pròxima matinada es preveu extremadament calorosa a bona part del litoral i el prelitoral valencià, amb vent de ponent i mínimes entre 30 i 35 graus. Avamet advertix que moltes poblacions podrien no baixar dels 30 graus tot i les tronades vespertines.

Vaga dels vigilants de prevenció d’incendis en Vaersa el 30 i 31 d’agost

STAS-Intersindical, UGT i CCOO han convocat vaga del personal vigilant-operari de prevenció d'incendis forestals en Vaersa els dies 30 i 31 d'agost i mantindran demà una nova protesta davant el Palau de la Generalitat per exigir millores laborals i de servei.

Xàtiva, Alzira i Guadasséquies baten rècords de calor amb més de 44 graus

Xàtiva ha marcat este dimecres 44,1 graus i s’ha situat com la temperatura més alta d’Espanya, mentre que Alzira ha arribat als 44,7 graus i Guadasséquies als 44,2, segons Aemet i Avamet.

Cinc municipis valencians ja superen els 42 graus, les temperatures més altes d’Espanya

Carcaixent, Xàtiva, l’aeroport de València, Polinyà del Xúquer i València ciutat encapçalen hui les màximes d’Espanya, superant totes els 42 graus, amb avís roig activat al litoral valencià.

Incendi al barranc del Carraixet en un dia roig per calor extrema

Diversos equips terrestres i quatre mitjans aeris treballen en l’extinció d’un incendi de vegetació al barranc del Carraixet, en Bonrepòs i Mirambell, en una jornada de risc extrem per calor a la província de València.

Detingut a València per un tiroteig a l’accés sud de la ciutat

La Policia Nacional ha detingut un jove de 22 anys a València com a presumpte autor d’un tiroteig al principal accés sud de la ciutat, a la zona de la rotonda dels Anzuelos. No s’han registrat ferits, encara que la investigació continua oberta.

Bioparc adapta la dieta i crea pluja artificial per a cuidar els animals davant l’onada de calor

Bioparc València ha reforçat el seu protocol d’estiu per l’alerta roja per calor amb gelats especials, sistemes de pluja artificial i seguiment dels animals més vulnerables.

Reforma integral a Pont de Fusta per a modernitzar la Policia de la Generalitat

La Conselleria d’Emergències i Interior està reformant íntegrament la comissaria de Pont de Fusta, seu central de la Policia de la Generalitat, amb una inversió de 2,13 milions i un termini de 16 mesos, per a millorar ús, seguretat, accessibilitat i eficiència energètica d’un edifici històric protegit.