Detenen un home en Sagunt que planejava viatjar a Síria per fer la gihad

Un home ha sigut detingut este matí de dilluns en Sagunt, al Camp de Morvedre per presumptament planejar viatjar a Síria per a fer la gihad, segons ha informat el Ministeri de l'Interior en un comunicat. L'home, de 46 anys i de nacionalitat marroquí havia sofrit un procés «molt acusat» de radicalització i transformació dels seus hàbits de vida «per a complir amb els preceptes més rigoristes del salafisme radical». L'arrestat des de feia un temps es dedicava a consumir i difondre propaganda gihadista online i publicava també a través dels seus perfils en xarxes socials «nombrós material multimèdia de tall radical», amb l'objectiu de «donar visibilitat i adoctrinar el major nombre de persones». A més, havia augmentat quantitativament de seguidors en xarxes socials.

L'arrestat, que va mantindre contacte amb un integrant de l'organització terrorista Front Jabhat Al Nusra (actualment Jabhat Fateh as-Sham) a la qual havia expressat la seua «ferma voluntat» de viatjar a Síria «per a lluitar», suposadament es dedicava en el seu moment al tràfic de substàncies estupefaents i emprava estos ingressos per a finançar les seues activitats terroristes. La detenció s'ha dut a terme per agents de la Comissaria General d'Informació, en una operació conjunta amb la Comissaria General de Policia Judicial de la Policia Nacional. Al detingut se li atribuïx la seua participació en delictes d'integració en organització terrorista, adoctrinament, enaltiment del terrorisme, contra la salut pública i pertinença a grup criminal. En l'arrest ha col·laborat la Brigada Provincial d'Informació de València i la Brigada Local d'Informació de Sagunt.

Segons les investigacions, el detingut havia patit un procés molt acusat de radicalització en els últims temps, la qual cosa l'havia portat a transformar «molts dels seus hàbits i costums de la seua vida diària per a complir amb els preceptes més rigorosos del salafisme radical». En la seua activitat online, l'arrestat s'havia convertit en un «gran consumidor de material multimèdia yihadista, en el qual s'enaltien accions violentes comeses en zones de conflicte», segons la Policia. Així mateix realitzava constants al·lusions en les seues publicacions, de manera oberta i pública, «sobre la yihad, els seus màrtirs i el seu desig de convertir-se en un d'ells mitjançant una acció terrorista». Els perfils de les xarxes socials que manejava el detingut van patir un considerable augment quantitatiu de seguidors i van passat d'uns pocs al principi fins a arribar a sobrepassar el miler, per la qual cosa es creu que aquesta persona va poder dur a terme «una gran labor de radicalització, tant activa com passiva, així com el possible reclutament d'altres individus». Arran del notable augment de la seua activitat virtual en els perfils de xarxes socials que posseïa, es va constatar un elevat nivell de radicalització. El detingut elogiava constantment la yihad violenta i es va convertir en seguidor de perfils d'organitzacions i individus terroristes.

Viatge a Síria

El viatge a Síria va ser l'últim pas definitiu, ja que li va permetre posar-se en contacte amb un integrant de l'organització terrorista Front Jabhat Al Nusra, al que va manifestar la seua ferma voluntat de viatjar a Síria per a lluitar i fer la yihad. Davant les dificultats econòmiques que li van sorgir per a poder desplaçar-se a territori de conflicte, les investigacions aporten el fet que es valguera del tràfic d'estupefaents com a «font d'ingressos per a finançar el seu periple fins a la zona de combat». Aquest fet, sumat als seus contactes amb membres d'organitzacions terroristes, «suposava un potencial perill per a la seguretat nacional». Per altra banda en el mateix operatiu s'han detingut a altres dos persones més de nacionalitat marroquina, per presumptes delictes contra la salut pública i pertinença a grup criminal per les seues activitats relacionades amb el tràfic de substàncies estupefaents. El principal detingut, que posseeix una «dilatada experiència» com a delinqüent comú, convivia en un entorn en el qual se sentia protegit, segons fonts policials, iprenia nombroses mesures de seguretat en els seus desplaçaments i comunicacions per a poder portar de forma paral·lela les seues activitats terroristes a més les dedicades al tràfic de drogues.En l'operatiu, que s'ha dut a terme baix la supervisió del Jutjat Central d'Instrucció número 6 i coordinat per la Fiscalia de l'Audiència Nacional, s'han materialitzat set manaments d'entrada i registre.

Últimes notícies

València ompli el Ciutat en una inauguració multitudinària dels Gay Games 2026

Els Gay Games XII València 2026 han arrancat al Ciutat de València amb més de 10.200 esportistes de 81 països, una desfilada de delegacions i actuacions musicals i de folklore valencià davant 13.500 persones.

La sàtira social ‘Filipiñana’ triomfa com a millor llargmetratge en Cinema Jove

La pel·lícula 'Filipiñana', de Rafael Manuel, s'ha endut el Luna de València a millor llargmetratge de Cinema Jove i també el guardó del Jurat Jove, en una edició que ha repartit premis entre films i sèries internacionals i produccions amb presència valenciana.

Pluges intenses i tronades este diumenge en zones d’Alacant i València sota avís groc

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís groc per pluges de fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i tronades amb granís i ratxes molt fortes de vent en distintes zones d’Alacant i València.

Diana Morant anuncia que vol optar a la Presidència de la Generalitat

Diana Morant ha avançat davant del Comité Federal del PSOE que es presentarà a les primàries del PSPV per a ser candidata a la Presidència de la Generalitat Valenciana tan prompte com s'òbriga el procés intern.

Oltra anima a frenar l’extrema dreta: si la gent no vol, no arribaran al poder

Mónica Oltra assegura en un acte a València que l’arribada de l’extrema dreta al poder no és inevitable i defensa que la democràcia ha de tornar a posar el poble al centre.

Baldoví reclama eleccions anticipades i acusa el Consell de no estar a l’alçada del poble valencià

El president del Consell Nacional de Més-Compromís, Joan Baldoví, ha demanat eleccions autonòmiques anticipades en considerar que el poble valencià és digne i mereix un govern decent. L’òrgan ha aprovat una resolució que reclama la dimissió del Consell del PP, sustentat per Vox, i la convocatòria immediata d’eleccions.

Confiscat un tonyina roig de 250 quilos de pesca furtiva davant la costa de la Vila Joiosa

La Guàrdia Civil ha intervingut un tonyina roig d’uns 250 quilos capturat presumptament de manera furtiva davant de la Vila Joiosa, el primer dia de la temporada, i ha tramitat cinc denúncies contra el patró.

El nou monoplaça híbrid de la UPV es prepara per a dominar la Formula Student europea

L’equip Formula Student de la Universitat Politècnica de València ha presentat el FSUPV-14, el seu primer monoplaça híbrid, amb tracció elèctrica davantera i nou paquet aerodinàmic, per a aspirar al número u mundial.