L’EMA veu possible relació entre la vacuna d’AstraZeneca i trombos

El comité de seguretat de l’Agència Europea del Medicament (EMA, per les seues sigles en anglés) ha conclòs este dimecres que existeix una «possible relació» entre la vacuna d’AstraZeneca contra la COVID-19 i els coàguls sanguinis amb nivells baixos de plaquetes. Per això, ha establit que estos esdeveniments adversos han de figurar en la llista d’efectes secundaris «molt rars» de la vacuna.

Sobre la causa d’estos esdeveniments, la directora executiva de l’EMA, Emer Cooke, ha ressaltat en roda de premsa que, «segons les proves disponibles actualment, no s’han pogut confirmar els factors de risc específics, com l’edat, el sexe o els antecedents mèdics de trastorns de la coagulació, ja que els esdeveniments rars s’observen en totes les edats i en homes i dones».

En conseqüència, l’EMA ha deixat als països la responsabilitat de restringir o no el seu ús en determinats grups d’edat, com han fet Alemanya, Països Baixos o Estònia, que han limitat la seua administració a majors de 60 anys. El Regne Unit ha anunciat, al mateix temps que l’EMA detallava els resultats de la seua última avaluació, que s’intentarà evitar administrar esta vacuna als menors de 30 anys.

Cooke ha anunciat que, no obstant això, el comité de seguretat de l’EMA (PRAC, per les seues sigles en anglés) ha sol·licitat «nous estudis i modificacions dels quals estan en curs per a proporcionar més informació i prendrà qualsevol altra mesura necessària». De la mateixa forma, s’exigirà a AstraZeneca que analitze a fons estes trombosis a través d’assajos clínics.

En qualsevol cas, l’organisme regulador europeu ha determinat que «la combinació reportada de coàguls de sang i baixa de plaquetes és molt rara», i que «els beneficis generals de la vacuna en la prevenció de COVID-19 superen els riscos dels efectes secundaris».

 

CAUSA DELS TROMBOS

La directora executiva de l’EMA ha indicat que «una explicació plausible» per a estos esdeveniments és «una resposta immune que condueix a una condició similar a la que s’observa a vegades en pacients tractats amb heparina (trombocitopènia induïda per heparina, HIT)».

«Les dades actualment disponibles no ens van permetre identificar una causa definitiva  d’estes complicacions», ha agregat Straus.

Quant a com evitar el risc de patir una trombosi després de rebre esta vacuna, l’EMA encara no té clar quin pot ser el tractament. «La comissió no pot recomanar cap mesura específica per a reduir el risc», ha afirmat Straus, encara que apuntant que «els sanitaris no haurien d’usar heparina en casos com estos, sinó altres anticoagulants, però no existeix una recomanació de tractament encara».

Últimes notícies

Desallotgen Vivers després de suspendre el concert d’Ana Torroja per risc de reventons tèrmics

L’Ajuntament de València ha suspés el concert d’Ana Torroja als Jardins de Vivers i ha ordenat el desallotjament del recinte per l’avís de la Generalitat sobre possibles reventons tèrmics amb pujada sobtada de temperatures i forts vents.

La Comunitat Valenciana rebrà 2,6 milions per reforçar l’acollida de menors migrants sols

La Comunitat Valenciana rebrà 2.588.581 euros del Govern central per reforçar l’acollida de xiquets i adolescents migrants no acompanyats i ampliar places del sistema.

La Comunitat Valenciana rebrà 2,6 milions per a acollir xiquets migrants sols

La Comunitat Valenciana rebrà 2.588.581 euros del Govern central per a reforçar l’acollida de xiquets i adolescents migrants no acompanyats, dins d’un repartiment total de 35 milions entre autonomies.

Ayuso celebra el mallot blanc i es veu plenament en la lluita pel podi del Tour

El xabienc Juan Ayuso ha recuperat el mallot blanc en la desena etapa del Tour de França i assegura que està satisfet amb el seu rendiment, tot i reconéixer que Tadej Pogacar està a un altre nivell.

Suspés el concert de UB40 als Vivers per l’alerta roja per calor extrema

L’Ajuntament de València ha suspés el concert de UB40 als Jardins de Vivers per l’alerta roja per temperatures extremes i el risc de reventons càlids i fortes ratxes de vent.

Suspenen el concert d’UB40 als Jardins de Vivers per l’onada de calor extrema

L’Ajuntament de València ha suspés el concert d’UB40 als Jardins de Vivers per l’alerta roja per temperatures extremes i el risc de reventons tèrmics i ratxes molt fortes de vent.

Álvaro Rodríguez deixa l’Elx i fitxa pel Bournemouth anglés

El davanter uruguaià Álvaro Rodríguez ha deixat l’Elx CF després d’una temporada clau per a la permanència i posa rumb al Bournemouth de la Premier League.

Nit de reventons càlids i vents sobtats a la Comunitat Valenciana

La Generalitat alerta d’una alta probabilitat de reventons càlids i ratxes de vent fortes esta nit, després d’una jornada amb màximes pròximes als 39 graus en diverses comarques valencianes.