L’EMA veu possible relació entre la vacuna d’AstraZeneca i trombos

El comité de seguretat de l’Agència Europea del Medicament (EMA, per les seues sigles en anglés) ha conclòs este dimecres que existeix una «possible relació» entre la vacuna d’AstraZeneca contra la COVID-19 i els coàguls sanguinis amb nivells baixos de plaquetes. Per això, ha establit que estos esdeveniments adversos han de figurar en la llista d’efectes secundaris «molt rars» de la vacuna.

Sobre la causa d’estos esdeveniments, la directora executiva de l’EMA, Emer Cooke, ha ressaltat en roda de premsa que, «segons les proves disponibles actualment, no s’han pogut confirmar els factors de risc específics, com l’edat, el sexe o els antecedents mèdics de trastorns de la coagulació, ja que els esdeveniments rars s’observen en totes les edats i en homes i dones».

En conseqüència, l’EMA ha deixat als països la responsabilitat de restringir o no el seu ús en determinats grups d’edat, com han fet Alemanya, Països Baixos o Estònia, que han limitat la seua administració a majors de 60 anys. El Regne Unit ha anunciat, al mateix temps que l’EMA detallava els resultats de la seua última avaluació, que s’intentarà evitar administrar esta vacuna als menors de 30 anys.

Cooke ha anunciat que, no obstant això, el comité de seguretat de l’EMA (PRAC, per les seues sigles en anglés) ha sol·licitat «nous estudis i modificacions dels quals estan en curs per a proporcionar més informació i prendrà qualsevol altra mesura necessària». De la mateixa forma, s’exigirà a AstraZeneca que analitze a fons estes trombosis a través d’assajos clínics.

En qualsevol cas, l’organisme regulador europeu ha determinat que «la combinació reportada de coàguls de sang i baixa de plaquetes és molt rara», i que «els beneficis generals de la vacuna en la prevenció de COVID-19 superen els riscos dels efectes secundaris».

 

CAUSA DELS TROMBOS

La directora executiva de l’EMA ha indicat que «una explicació plausible» per a estos esdeveniments és «una resposta immune que condueix a una condició similar a la que s’observa a vegades en pacients tractats amb heparina (trombocitopènia induïda per heparina, HIT)».

«Les dades actualment disponibles no ens van permetre identificar una causa definitiva  d’estes complicacions», ha agregat Straus.

Quant a com evitar el risc de patir una trombosi després de rebre esta vacuna, l’EMA encara no té clar quin pot ser el tractament. «La comissió no pot recomanar cap mesura específica per a reduir el risc», ha afirmat Straus, encara que apuntant que «els sanitaris no haurien d’usar heparina en casos com estos, sinó altres anticoagulants, però no existeix una recomanació de tractament encara».

Últimes notícies

Detingut per agredir la seua parella en un càmping de Guardamar i fugir amb furgoneta

Un home de 25 anys ha sigut detingut després d'agredir la seua parella en un càmping de Guardamar del Segura i fugir amb una furgoneta. La víctima ha sigut atesa i ja ha rebut l'alta mèdica en no ser greus les lesions.

El quintet valencià Spanish Brass tocarà l’himne d’Espanya en la final del Mundial

El quintet de metalls valencià Spanish Brass ha sigut triat per interpretar este diumenge l’himne nacional en la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina a Nova York.

Torrevieja es convertix en l’epicentre mundial de les habaneres amb 700 coralistes de 13 països

Torrevieja acull fins al 25 de juliol el 72é Certamen Coral Internacional d’Habaneras i Polifonia, amb més de 700 cantors de 13 països i quasi 50.000 euros en premis. La gala inaugural s’ha avançat al migdia per no coincidir amb la final del Mundial de futbol entre Espanya i Argentina.

Rescatats a Xàbia dos adults i dos menors arrossegats mar endins amb caiac

Dos adults i dos menors que no podien tornar a la costa en caiac han sigut rescatats per Salvament Marítim a Xàbia després de ser arrossegats mar endins per la corrent.

El FIB de 2027 ja té dates i posa a la venda els primers abonaments este dimarts

El Festival Internacional de Benicàssim celebrarà la seua 31a edició del 15 al 17 de juliol de 2027 i llançarà este dimarts 3.000 primers abonaments promocionals.

Nit rècord de calor a Castelló de la Plana amb 27,2 graus, la més càlida en 115 anys

Castelló de la Plana ha viscut la nit més càlida des de 1911, amb 27,2 graus de mínima i una humitat molt alta, en una nova nit tòrrida a la Comunitat Valenciana a les portes d’una altra ona de calor.

Formació obligatòria en emergències i nou Fons de Resiliència proposats pel PSPV

El PSPV ha registrat en Les Corts una Proposició de Llei per a garantir formació obligatòria en emergències a tota la ciutadania i crear un Fons Valencià de Resiliència dotat amb el 2 % del pressupost autonòmic en protecció civil.

Temperatures de fins a 39 °C encenen l’avís taronja en el nord de València i el sud d’Alacant

Aemet ha activat hui l’avís taronja per calor extrema a l’interior nord de València i el litoral sud d’Alacant, amb màximes de fins a 39 graus.