Es desploma la façana de la històrica barraca Cucalo d’Alboraia

La barraca Cucalo a Alboraia s’ha desplomat. L’Associació Cultural l’Horta de València havia alertat del greu estat d’abandó de la barraca des de fa molt temps. És més, l’entitat es va oferir a restaurar-la a canvi d’obrir-la com a Museu Viu de l’Horta i va rebre «una negativa després d’una altra per part dels propietaris (Germans Lladró) i de l’Ajuntament», denuncien des de l’associació.

I acusen les institucions de «no fer res per a garantir el futur del patrimoni de tots els valencians». A més, posen l’accent que «cal no oblidar que l’any 2019 les barraques, alqueries i l’horta valenciana en general van ser declarades patrimoni agrícola mundial».

Cal recordar que la barraca, que està a la venda des de 2009 per la propietària, la família Lladró, està catalogada com a Bé de Rellevància Local i a això se suma que en 2019 les barraques, alqueries i l’horta valenciana en general van ser declarades patrimoni agrícola mundial.

La barraca de Cucalo va ser l’habitatge d’una família de llauradors fins fa quasi mig segle. Posteriorment va ser adquirida, juntament amb les set fanecades i mitja de terreny per l’empresa Porcellanes Lladró.

Abans de la seua posada en venda, va ser cedida per a crear un museu de l’Horta per a mostrar, especialment als escolars com era el típic habitatge dels llauradors i fins i tot es va instal·lar un xicotet hivernacle en l’hort.

L’activitat al final va decaure i amb la crisi la família de José Lladró va decidir posar-la a la venda, no sense abans oferir-la a l’Ajuntament que, a causa de l’alt preu que es demanava, no la va comprar finalment.

 

Característiques

 

La Universitat de València, en el seu web Catàleg de patrimoni, publica informació sobre aquesta barraca coneguda com a barraca Lladró o Cucaló i explica que «segons M.del Rei i A. Gallud (PAT de l’Horta, 2018) i la revisió del PGOU d’Alboraia (2019) els seus orígens estan a la fi del segle XIX o principis del XX, però, com en el cas de moltes d’aquestes edificacions de tipus popular de l’Horta, no és fàcil donar-li una cronologia més concreta.

Com en el conjunt de la perifèria de la ciutat de València, moltes d’aquestes barraques van ser edificades durant el segle XIX o principis del XX, fins i tot amb possibles modificacions importants sobre el mateix solar.

 Aquestes barraques no solen aparéixer en la documentació dels segles passats de manera identificable per noms o topònims, mentre que a nivell oral normalment se les coneixia en el seu entorn pel nom o sobrenom de les persones que eren propietàries o vivien.

Per aquesta raó era freqüent el canvi de nom de la barraca pel canvi de residència d’aquestes persones, i la seua història concreta de propietaris, obres, etc., és difícil concretar si no queden testimoniatges familiars o veïns. El seu nom li ve dels cognoms dels propietaris en el segle XX. 

Últimes notícies

Rècord de turistes estrangers a la Comunitat Valenciana en juliol amb 1,63 milions de visitants

La Comunitat Valenciana ha batut en juliol el seu rècord de turisme internacional, amb 1,63 milions de visitants i un gasto de 2.475 milions d’euros, un 11,6 % més que fa un any.

Dos de cada tres bars i restaurants valencians facturen menys per la calor i els macroesdeveniments

El 67 % dels locals dhostaleria valenciana ha vist baixar els seus ingressos este estiu per la calor extrema, la contenció del gasto i la coincidència amb macroesdeveniments. El client local sha consolidat com a principal suport del sector i la majoria de negocis no ha contractat reforços.

Kepler-Karst releva l’advocat de Salomé Pradas en la causa de la DANA

El despatx Kepler-Karst ha substituït l’advocat Eduardo de Urbano pel penalista Pedro Colina, que passa a assumir la defensa de Salomé Pradas en la causa de la DANA que s’instrueix a Catarroja.

Veïns del Marítim organitzen un sopar a la fresca per plantar cara a la massificació turística

Associacions veïnals dels barris marítims de València convoquen un sopar a la fresca multitudinari per denunciar la mercantilització dels espais públics i reivindicar que la platja i els barris continuen sent dels veïns.

Bernabé acusa Feijóo de traure rèdit polític de la crisi migratòria de Ceuta

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, acusa Alberto Núñez Feijóo de voler traure rèdit polític de la crisi migratòria de Ceuta, igual que amb la DANA que va afectar la província de València. Bernabé reclama lleialtat institucional i que es deixen de costat les estratègies partidistes davant situacions catastròfiques.

Catalá crida a defensar la sobirania nacional després dels altercats de Ceuta

María José Catalá ha reclamat defensar la sobirania nacional i la integritat territorial arran dels altercats d este estiu a Ceuta i ha confirmat que participarà en la concentració convocada a València. La dirigeix especialment als ceutins residents en la ciutat, que considera que han de ser els protagonistes.

La base Alinghi es transforma en el nou centre de Marina d’Empreses per a mil emprenedors

La Marina de València estrena el renovat edifici Alinghi com a nou centre de Marina d’Empreses, amb 7.600 metres quadrats i capacitat per a 1.000 persones, finançat amb 25 milions d’euros del patrimoni de Juan Roig.

Cada volta hi ha més famílies de Casa Caridad vivint en habitacions de lloguer

Quatre de cada deu famílies que han demanat plaça per al curs 2026-2027 a les escoles infantils de Casa Caridad viuen en habitacions llogades, quasi el doble que en el procés anterior. L’informe també alerta de la falta de xarxa familiar, l’atur femení i la precarietat laboral i residencial.