19.1 C
València
Dijous, 12 febrer, 2026

Es desploma la façana de la històrica barraca Cucalo d’Alboraia

La barraca Cucalo a Alboraia s’ha desplomat. L’Associació Cultural l’Horta de València havia alertat del greu estat d’abandó de la barraca des de fa molt temps. És més, l’entitat es va oferir a restaurar-la a canvi d’obrir-la com a Museu Viu de l’Horta i va rebre «una negativa després d’una altra per part dels propietaris (Germans Lladró) i de l’Ajuntament», denuncien des de l’associació.

I acusen les institucions de «no fer res per a garantir el futur del patrimoni de tots els valencians». A més, posen l’accent que «cal no oblidar que l’any 2019 les barraques, alqueries i l’horta valenciana en general van ser declarades patrimoni agrícola mundial».

Cal recordar que la barraca, que està a la venda des de 2009 per la propietària, la família Lladró, està catalogada com a Bé de Rellevància Local i a això se suma que en 2019 les barraques, alqueries i l’horta valenciana en general van ser declarades patrimoni agrícola mundial.

La barraca de Cucalo va ser l’habitatge d’una família de llauradors fins fa quasi mig segle. Posteriorment va ser adquirida, juntament amb les set fanecades i mitja de terreny per l’empresa Porcellanes Lladró.

Abans de la seua posada en venda, va ser cedida per a crear un museu de l’Horta per a mostrar, especialment als escolars com era el típic habitatge dels llauradors i fins i tot es va instal·lar un xicotet hivernacle en l’hort.

L’activitat al final va decaure i amb la crisi la família de José Lladró va decidir posar-la a la venda, no sense abans oferir-la a l’Ajuntament que, a causa de l’alt preu que es demanava, no la va comprar finalment.

 

Característiques

 

La Universitat de València, en el seu web Catàleg de patrimoni, publica informació sobre aquesta barraca coneguda com a barraca Lladró o Cucaló i explica que «segons M.del Rei i A. Gallud (PAT de l’Horta, 2018) i la revisió del PGOU d’Alboraia (2019) els seus orígens estan a la fi del segle XIX o principis del XX, però, com en el cas de moltes d’aquestes edificacions de tipus popular de l’Horta, no és fàcil donar-li una cronologia més concreta.

Com en el conjunt de la perifèria de la ciutat de València, moltes d’aquestes barraques van ser edificades durant el segle XIX o principis del XX, fins i tot amb possibles modificacions importants sobre el mateix solar.

 Aquestes barraques no solen aparéixer en la documentació dels segles passats de manera identificable per noms o topònims, mentre que a nivell oral normalment se les coneixia en el seu entorn pel nom o sobrenom de les persones que eren propietàries o vivien.

Per aquesta raó era freqüent el canvi de nom de la barraca pel canvi de residència d’aquestes persones, i la seua història concreta de propietaris, obres, etc., és difícil concretar si no queden testimoniatges familiars o veïns. El seu nom li ve dels cognoms dels propietaris en el segle XX. 

Últimes notícies

Viviendea destinarà 12 milions a una promoció de 109 vivendes en Malilla, València

La plataforma ha assegurat 12 milions per a alçar una torre de 20 altures amb 109 pisos d'1 a 4 dormitoris en Malilla, amb 87 garatges i 64 trasters. El pla es recolza en la seua tecnologia per a ajustar el disseny a la demanda i preveu arrancar obres després de la llicència.

Els positius per pallola pugen a 22 en dos empreses del mateix edifici a Alacant

Els casos confirmats ascendixen a 22 després d'analitzar 30 sospites en dos companyies del mateix edifici d'Alacant. Salut Pública activa aïllament, vacunació i reforç de vigilància.

Cano defén un turisme de qualitat que impulse el talent femení

La consellera Marián Cano ha destacat este dijous l'aposta del Consell per un turisme de qualitat i una sostenibilitat social que impulsen el talent femení. El sector suposa entorn del 16% del PIB valencià, més de 300.000 ocupacions i 12,5 milions de visitants internacionals amb un gasto superior a 16.000 milions.

La consellera ha reclamat planificació per a garantir la cobertura de les noves places de jutges

La titular de Justícia ha reclamat al Ministeri una planificació seriosa i coherent que assegure la cobertura real de les noves places de jutges en la Comunitat Valenciana. Ha lligat l'ampliació de la planta a recursos, coordinació i estàndards d'accés exigents.

Felip VI i Pérez Llorca tracten el pla de recuperació, inversions i estabilitat política

El rei va rebre a la Zarzuela al president valencià per a revisar l'avanç del Pla Endavant després de la dana, les inversions previstes i l'estabilitat política. La reunió, de prop d'una hora, va incloure agenda cultural i esportiva i una anomenada als acords.

504 incidents per vent en 24 hores en la Comunitat Valenciana i criden a extremar la precaució

La Generalitat ha gestionat 504 incidències per vent en un dia, amb la majoria a la província de València. Seguixen actius avisos taronja i groc i el risc extrem d'incendis.

L’aeroport d’Alacant-Elx firma un gener històric amb 1,1 milions de passatgers

L'aeroport d'Alacant-Elx va registrar 1.106.689 passatgers al gener, un 4,7% més que en 2025. L'impuls internacional i l'augment de vols van sostindre l'alça.

Morant retrau a Guardiola haver presumit del 60% del vot a la dreta i d’afavorir a Vox

La ministra ha acusat a María Guardiola de 'irresponsable absoluta' per convocar eleccions i sosté que eixa decisió només ha reforçat a Vox. Ha recordat que en la nit electoral es va mostrar 'molt feliç' en destacar que el 60% del vot va ser a la dreta i que el PSOE s'havia 'afonat'.