Es desploma la façana de la històrica barraca Cucalo d’Alboraia

La barraca Cucalo a Alboraia s’ha desplomat. L’Associació Cultural l’Horta de València havia alertat del greu estat d’abandó de la barraca des de fa molt temps. És més, l’entitat es va oferir a restaurar-la a canvi d’obrir-la com a Museu Viu de l’Horta i va rebre «una negativa després d’una altra per part dels propietaris (Germans Lladró) i de l’Ajuntament», denuncien des de l’associació.

I acusen les institucions de «no fer res per a garantir el futur del patrimoni de tots els valencians». A més, posen l’accent que «cal no oblidar que l’any 2019 les barraques, alqueries i l’horta valenciana en general van ser declarades patrimoni agrícola mundial».

Cal recordar que la barraca, que està a la venda des de 2009 per la propietària, la família Lladró, està catalogada com a Bé de Rellevància Local i a això se suma que en 2019 les barraques, alqueries i l’horta valenciana en general van ser declarades patrimoni agrícola mundial.

La barraca de Cucalo va ser l’habitatge d’una família de llauradors fins fa quasi mig segle. Posteriorment va ser adquirida, juntament amb les set fanecades i mitja de terreny per l’empresa Porcellanes Lladró.

Abans de la seua posada en venda, va ser cedida per a crear un museu de l’Horta per a mostrar, especialment als escolars com era el típic habitatge dels llauradors i fins i tot es va instal·lar un xicotet hivernacle en l’hort.

L’activitat al final va decaure i amb la crisi la família de José Lladró va decidir posar-la a la venda, no sense abans oferir-la a l’Ajuntament que, a causa de l’alt preu que es demanava, no la va comprar finalment.

 

Característiques

 

La Universitat de València, en el seu web Catàleg de patrimoni, publica informació sobre aquesta barraca coneguda com a barraca Lladró o Cucaló i explica que «segons M.del Rei i A. Gallud (PAT de l’Horta, 2018) i la revisió del PGOU d’Alboraia (2019) els seus orígens estan a la fi del segle XIX o principis del XX, però, com en el cas de moltes d’aquestes edificacions de tipus popular de l’Horta, no és fàcil donar-li una cronologia més concreta.

Com en el conjunt de la perifèria de la ciutat de València, moltes d’aquestes barraques van ser edificades durant el segle XIX o principis del XX, fins i tot amb possibles modificacions importants sobre el mateix solar.

 Aquestes barraques no solen aparéixer en la documentació dels segles passats de manera identificable per noms o topònims, mentre que a nivell oral normalment se les coneixia en el seu entorn pel nom o sobrenom de les persones que eren propietàries o vivien.

Per aquesta raó era freqüent el canvi de nom de la barraca pel canvi de residència d’aquestes persones, i la seua història concreta de propietaris, obres, etc., és difícil concretar si no queden testimoniatges familiars o veïns. El seu nom li ve dels cognoms dels propietaris en el segle XX. 

Últimes notícies

Educació amplia l’oferta d’FP amb 19 nous cicles per al curs 2026-2027

La Conselleria d'Educació autoritza 70 cicles formatius i, després de desactivar 51, incrementa l'oferta de Formació Professional en 19 nous cicles adaptats al teixit productiu valencià.

Catalá obri la porta a comprar la part de la Diputació de l’antic edifici d’Hisenda a València

L'alcaldessa de València, María José Catalá, considera complexa la venda del 60% municipal de l'antic edifici d'Hisenda i es mostra oberta a negociar amb la Diputació la compra del seu 40% i un possible ús compartit de l'immoble.

Els accidents laborals causen 12 morts en la Comunitat Valenciana fins a març

Els accidents laborals provoquen 170 morts a Espanya en el primer trimestre, 12 d'elles en la Comunitat Valenciana, on totes les defuncions es produïxen durant la jornada de treball.

Els ajuntaments activen projectes locals per a 120.000 vivendes de protecció pública

Els ajuntaments poden posar en marxa Projectes Residencials Locals per a promoure fins a 120.000 vivendes de protecció pública en sòls dotacionals i patrimonials hui infrautilitzats.

El Suprem reclama de nou al Parlament Europeu alçar la immunitat de Alvise per assetjament

El Tribunal Suprem sol·licita per tercera vegada al Parlament Europeu el suplicatori per a retirar la immunitat a l'eurodiputat Luis Perez, Alvise, i investigar-li per presumpte assetjament i revelacion de secrets a exmembres del seu partit.

Catalá reclama al Govern una reunió pel Sidi Saler després d’un any sense resposta

L'alcaldessa de València, María José Catalá, manté la seua exigència de reunir-se amb el Ministeri per a la Transició Ecològica per a definir el futur de l'antic hotel Sidi Saler, tancat i abandonat, després de més d'un any sense resposta.

La Guàrdia Civil d’Alacant honra als agents morts en el seu 182 aniversari

La Guàrdia Civil d'Alacant va celebrar el 182 aniversari de la seua fundació amb un acte institucional marcat per l'homenatge als agents morts i ferits a Huelva i el reconeixement als guàrdies retirats.

València destina més de 1,8 milions a renovar el sanejament dels Poblats Marítims

L'Ajuntament de València invertix 1,81 milions a modernitzar la xarxa de sanejament dels Poblats Marítims per a millorar l'evacuació d'aigües pluvials i residuals i reforçar la resposta davant pluges intenses.